2008-01-05, 10:15
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Läs min artikel igen hur du gör modellförsök i köket. Det är bara en bärande pelare du behöver modellera (de andra 282 stycken är likadana). Bränn dig inte.

Du kan tydligen inte läsa innantill i min artikel! Om hela överdelen pà WTC1 plötsligt trillar ner 3.7 meter pà underdelen kan det jämföras med ett barn (överdelen pà WTC) som hoppar i en säng (underdelen pà WTC).

Barnet studsar upp igen. Det gör det enligt fysikens lagar. Sängen exploderar inte! Den kanske gör det om du slänger ett cementblock pà den, men i WTC fallet är överdelen inte sà robust.

Naturligtvis uppger en massa 'experter' motsatsen men sàdana experter finns det överallt. Kostar 5 öre att köpa en sàdan. 'Experter' stàr i kö att bli köpta för att hjälpa till att mörklägga massmord. Vakna upp! Vad lever du i för en làtsasvärld?

Skitbra Heiwa, säkert skitbra.. Men innan jag bryr mig, kan vi stanna kvar vid frågan om den "enkla" tidsplanen för fejkandet av Pentagonkraschen. Du har fortfarande inte tagit fram någon sådan. Och så var det byggnader identiska WTC du också skulle visa upp. Där är det också pinsamt tomt för din del.
Citera
2008-01-05, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Skitbra Heiwa, säkert skitbra.. Men innan jag bryr mig, kan vi stanna kvar vid frågan om den "enkla" tidsplanen för fejkandet av Pentagonkraschen. Du har fortfarande inte tagit fram någon sådan. Och så var det byggnader identiska WTC du också skulle visa upp. Där är det också pinsamt tomt för din del.

Du är OT. Vi diskuterar stàls hàllfasthet vid uppvärmning. När det är avklarat kan nog nàgon i Hollywood hitta pà din eftersökta tidsplan. Det brukar bli 'enkelt'.
Citera
2008-01-05, 10:31
Medlem
SLOBs avatar
Gronabuddah och KimNeilJung har fått trams raderat

Var snälla och fortsätt er vendetta via PM. Håll tråden on-topic nu.

/S
mod
Citera
2008-01-05, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Det tog en timme från att stålet värmdes upp till ungefär 500-600 grader tills de knäcktes, kallar du det en plötsligt kollaps? Prova att böja en linjal någon gång och fascineras av vad som händer om något böjs för mycket. För att stålet deformeras vid ökad temperatur har ju till och med du accepterat.

Tror du det gjorde det? Vilket stàl menar du. Alla 250+ stàlpelare? De flesta pà utsidan är ju inte ens sotiga! Och elden startade pà ett ställe, spred sig till ett annat och slocknade pà det första, etc., dvs det blev svalare där. Ses klart pà alla videos. Ingenstans brinner det 1 timme i sträck. 5-10 minuter pà ett ställe och sedan är bränslet slut där, etc. NIST försöker klargöra begreppen i sin rapport men den är medvetet virrig och vilseledande.

För det är ingen vedspis vi talar om som vi stoppar ved in i. Det är en helt öppen brandhärd 4000 m² per vàningsplan med litet kontorsmöbler utspridda där luft kommer in ifràn alla hàll. Helt omöjligt att allt stàl i 'inititation zone' uppvärms till 500-600°C samtidigt. NIST medger det. De har angett att kanske nàgra delar temporärt uppvärmdes till 500°C men det räcker ju inte. Ganska högt i tak. Det mesta av de hängande innertaken är intakta och skyddar ocksà. Den mesta värmen som genereras fläktas ut med röken. De börjar istället yra om att golven trillade ner, etc.

Klart att alla 250+ stàlpelare inte knäcktes samtidigt som är grundantagandet i NISTs kollapsscenarium som jag citerar. Taket rör sig 6 sekunder innan det händer nàgot vid initiation zone där alla väggpelare är intakta. Dà sprutar det ut rök och damm, där. Varför gör det det? Har golvet ovan trillat ner?

Gör mitt experiment och se hur en stàlpelare under kompression deformeras när den uppvärms till 500°C.
Citera
2008-01-05, 11:24
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Tror du det gjorde det? Vilket stàl menar du. Alla 250+ stàlpelare? De flesta pà utsidan är ju inte ens sotiga! Och elden startade pà ett ställe, spred sig till ett annat och slocknade pà det första, etc., dvs det blev svalare där. Ses klart pà alla videos. Ingenstans brinner det 1 timme i sträck. 5-10 minuter pà ett ställe och sedan är bränslet slut där, etc. NIST försöker klargöra begreppen i sin rapport men den är medvetet virrig och vilseledande.

Så det brann i fem minuter ungefär per ställe och sen slocknade det där? Tror du på det själv? Så fort dör inte kontorsbränder ut! Eftersom det brann på flera våningar så utsattes många av balkarna för temperaturer över 500 grader under en timme. Har du redan glömt bort att stål sprider värme väldigt bra? Eller har vi förträngt det nu? Balkarna utsattes för värme (eftersom brandskyddet var borta) och tappade sin bärförmåga vilket innebar att de deformerades (något Erik1974 har visar på flera bilder på sistone) för att till sist knäckas enligt vanlig simpel Eulerknäckning.
Sen så behöver inte alla pelare i hela byggnaden förlora bärförmågan, det räcker med att några i till exempel ett hörn (en byggnads svagaste punkt) eller längs en sida gör det, vilket gör att huset börjar luta. Resten sköter tyngdlagen.

Citat:
För det är ingen vedspis vi talar om som vi stoppar ved in i. Det är en helt öppen brandhärd 4000 m² per vàningsplan med litet kontorsmöbler utspridda där luft kommer in ifràn alla hàll.

Luft gör att det brinner intensivare. Sen glömmer du bort innerväggar, innertak, beklädnad på ytterväggarna etc.

Citat:
Helt omöjligt att allt stàl i 'inititation zone' uppvärms till 500-600°C samtidigt.

Inte alls. Stål sprider värme bra och svalnar inte särskilt fort.

Citat:
NIST medger det. De har angett att kanske nàgra delar temporärt uppvärmdes till 500°C men det räcker ju inte.

Vid 500 grader har stål tappat 80 & av sin bärförmåga så det räcker alldeles utmärkt.

Citat:
Gör mitt experiment och se hur en stàlpelare under kompression deformeras när den uppvärms till 500°C.

Har gjort. Den böjs för att sedan knäckas på mitten, där spänningen blir som störst.

Hur var det nu med diagram 2 och 3 som jag hade missförstått? Hur många procent av sin bärförmåga tappar stål vid 600 grader? Sluta tjaffsa om flytgränsen och svara på den frågan.
Citera
2008-01-05, 12:15
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Sen så behöver inte alla pelare i hela byggnaden förlora bärförmågan, det räcker med att några i till exempel ett hörn (en byggnads svagaste punkt) eller längs en sida gör det, vilket gör att huset börjar luta. Resten sköter tyngdlagen.

Jag kanske är ute och cyklar nu, men är inte det samma fenomen som stuntmän förr utnyttjaade när de använde fyrkantiga kartonger i högar för att dämpa fall? De skar av hörnen för att kartongerna ska deformeras lättare och snabbare.

Och eftersom jag passar på att lära mig saker när jag debatterar, exakt vad är "flytgränsen" ?

/S
Citera
2008-01-05, 12:27
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Du är OT. Vi diskuterar stàls hàllfasthet vid uppvärmning. När det är avklarat kan nog nàgon i Hollywood hitta pà din eftersökta tidsplan. Det brukar bli 'enkelt'.
Nej jag diskuterar DINA påståenden. Saker du själv sagt. Inte det minsta O.T således.

Så kvarstår gör: Tidsplanen för att fejka kraschen vid Pentagon Och så var det byggnader som är identiska med WTC. Högst relevant och jag ser inte problemet för dig om det nu är så "enkelt" att ta fram?
(Jo jag vet att problemet är att du inte kan ta fram något av ovanstående. Men det är så fruktansvärt kul att se dig slingra runt frågan som den aldrig existerat.)
Jag väntar med spänning.
Edit: Ett förslag. Låna dina barnbarns LEGO och bygg en modell av Pentagon på köksbordet. Använd Dinky Toysplan som modell för en Boeing 757.
Ett enkelt sätt att ta fram identiska data, naturligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Gronabuddah och KimNeilJung har fått trams raderat

Var snälla och fortsätt er vendetta via PM. Håll tråden on-topic nu.

/S
mod

Ok, my bad. Skall inte upprepas.
Citera
2008-01-05, 12:46
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Jag kanske är ute och cyklar nu, men är inte det samma fenomen som stuntmän förr utnyttjaade när de använde fyrkantiga kartonger i högar för att dämpa fall? De skar av hörnen för att kartongerna ska deformeras lättare och snabbare.

Låter mycket möjligt. Hörn är svagaste punkten på alla byggnader, så tar man bort ett hörn blir byggnaden direkt mycket instabilare, och detsamma borde ju gälla för pappkartonger

Citat:
Och eftersom jag passar på att lära mig saker när jag debatterar, exakt vad är "flytgränsen" ?

/S

Det vore ju intressant att se Heiwa svara på det här egentligen bara för att se vilken dumhet han hittar på, men eftersom du frågar ska jag svara.

När man belastar stål med en kraft så kan det återgå till sin ursprungliga form (är elastiskt) upp till en viss gräns, då det börjar flyta (den plastiska delen). Man åskådliggör det här med ett spänning/töjning-diagram. Flytgränsen är där stålets deformation blir plastisk istället för elastisk. Bra bild. Stress = spänning.

Det som är så finurligt med stål är att vid flytgränsen ändras stålets sammansättning och det tar en stund, så även om man lägger på mer vikt så töjs stålet ut mer utan att spänningen i stålet ökar, vilket innebär att bärförmågan är densamma. Om man dock lägger på ytterligare kraft så kommer spänningen stiga ytterligare upp till brottgränsen, då stålet knäcks. Sen finns det lite andra punkter på kurvan som är intressanta men det där är grunden. Wikipedia om saken

Det som gör att flytgränsen är så viktig för konstruktörer är för att när man till exempel armerar betong så vill man att stålet ska börja flyta innan betongen spricker, vilket gör att man inte kommer få ett plötsligt brott. Om stålet inte hinner uppnå flytgränsen innan betongen knäcks så använder man inte armeringen på ett effektivt sätt. Luddigt förklarat men men...
Citera
2008-01-05, 13:53
Bannlyst
Citat:
Så det brann i fem minuter ungefär per ställe och sen slocknade det där? Tror du på det själv? Så fort dör inte kontorsbränder ut! Eftersom det brann på flera våningar så utsattes många av balkarna för temperaturer över 500 grader under en timme. Har du redan glömt bort att stål sprider värme väldigt bra? Eller har vi förträngt det nu? Balkarna utsattes för värme (eftersom brandskyddet var borta) och tappade sin bärförmåga vilket innebar att de deformerades (något Erik1974 har visar på flera bilder på sistone) för att till sist knäckas enligt vanlig simpel Eulerknäckning.

Luft gör att det brinner intensivare. Sen glömmer du bort innerväggar, innertak, beklädnad på ytterväggarna etc.

Inte alls. Stål sprider värme bra och svalnar inte särskilt fort.

Vid 500 grader har stål tappat 80 & av sin bärförmåga så det räcker alldeles utmärkt.

Har gjort. Den böjs för att sedan knäckas på mitten, där spänningen blir som störst.

Hur var det nu med diagram 2 och 3 som jag hade missförstått? Hur många procent av sin bärförmåga tappar stål vid 600 grader? Sluta tjaffsa om flytgränsen och svara på den frågan.

Jag hàller med dig att normalt stàl förlorar dragstyrka vid 500°C, säg 20% enligt länken i min artikel, och vid kompression händer liknande saker. Högre temperaturer är ointressanta. Men naturligtvis var det inte 500°C varmt pà hela vàningsplanet - the initiation zone - hela tiden enligt NIST. Den höga temperaturen var enbart där elden just dà brann ... och den flyttade pà sig. Och sà fort branden flyttade pà sig, sjunker temperaturen. Speciellt vid ytterväggarna är det klart att inga höga temperaturer uppstod. De flesta ytterpelare är ju inte ens sotiga! Det ser man pà alla NYPD videos - när det brinner vid en yttervägg är det mycket lokalt - 95% av resten värms dà ej, etc.
WTC2 är ett bättre exempel än WTC1, som jag beskriver; där brinner det knappast alls.
Var fanns det brännbara materialet? Ja, definitivt inte i kärnan - the core - där fanns mest öppna utrymmen utan möbler, toaletter och hisschackt, ventilationstrummor, rör (och naturligtvis kabel) men inga möbler. Där fanns inte mycket som kunde brinna. Alla inre kärnpelare kunde inte utsättas för direkt brandhetta.
Sà det som kunde brinna fanns mellan kärnan (25% av ytan) och ytterväggarna. Och vinden blàser rakt igenom detta utrymme (alla fönster är trasiga) och där finns inga pelare. Men som sagt - det brinner inte överallt och lokalt hela tiden. Den mesta värmen försvinner genom fönstren. Klart att inte alla - eller 50% av pelarna - utsattes simultant för upphettning. Sà att de plötsligt kollapsar simultant - vilket artikeln handlar om. Etc, etc.
Citera
2008-01-05, 14:21
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronabuddah
Okej koolt. men jag är 18 år och lyssnar fortfarande på tunnan&moroten och tycker "spanar in rövar gör vi, vi är bögar som har hiv, sug min stake jävla svin, uppträd naken med ett fliin" är fett tunga texter, mkey
Vad har detta med denna diskuss att göra?

Citat:
va
Innan du kastar dig in i en diskuss kanske det vore bra om du läste på litegranna

Citat:
inte mutade med möjligtvis medlemar i skull and bones, fan läs på din apa
Debattnivån är verkligen hög.

Citat:
inte så pass många, och inte polisen som sa i tvkameran "get away from here, the building is going to go down by exlosives" utanför building 7
Återigen, varför skulle polisen avslöja det, om det nu var USA som var bakom det hela, samma sak, varför skulle USA använt en plan som fanns till allmänheten att titta på redan 1997

Citat:
Okej här är en.. jorden är besatt av satan och det enda botemedlet är att gå med i jehovas vittnen och isolera dej från världen.
Verkar som du redan gjort det , fast det är inte Jehovas Vittnen, snarare Thruth gruppen du pratar om.
Citera
2008-01-05, 14:40
Medlem
Gronabuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Vad har detta med denna diskuss att göra?
jag är[enligt dej] omogen och jag skiter i vilket.

Citat:
Innan du kastar dig in i en diskuss kanske det vore bra om du läste på litegranna
bara för att jag inte anser att misiler skulle ha suttit på planen som körde in i world trade center?

Citat:
Debattnivån är verkligen hög.
du är hög..

Citat:
Återigen, varför skulle polisen avslöja det, om det nu var USA som var bakom det hela, samma sak, varför skulle USA använt en plan som fanns till allmänheten att titta på redan 1997
För att det stod människor och var oroliga utanför och han råkade väl bara säja det. Nej det var luciferians, frimurare, illuminati som låh bakom det. Amerika är bara pistolen som skjuter, patronerna och planerna laddas i europa. Och vadå en plan sedan 97 att kolla på, skulle det ha nån betydelse, som att det amerikanska folket inte redan är klassade som feta korkade individer.

Citat:
Verkar som du redan gjort det , fast det är inte Jehovas Vittnen, snarare Thruth gruppen du pratar om.
Varför kan världen inte va styrd av satansdyrkare?
Citera
2008-01-05, 14:43
Medlem
Gronabuddahs avatar
[quote=KimNeilJung]QUOTE] den personliga stridsyxan är begravd..

varför har england roffat åt sej så mycket egyptiska saker för? det är specifikt för just egyptien dom har plundrat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in