2007-08-27, 16:16
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Edit: Fick till min fasa se att Robert Fisk inte avfärdar konspirationen: http://news.independent.co.uk/fisk/article2893860.ece
R. Fisk brukar vara läsvärd även om han kan vara lite väl subjektiv ibland. han är ingen vän av västmakterna direkt. Och jag kan ha en liten liten förståelse för att hans ogillande av GWB får honom att se något fuffens med 9/11. Jag var inne på sammma spår en gång i tiden.
Robert Fisk får skriva vad han vill. Och även i det här ämnet uttrycker han sig oerhört bättre än många andra på konspirationssidan. Men glorian hamnade allt lite på sned nu

Jag tror att det i Robert Fisks fall mer handlar om brist på intresse, och att han därför inte aktivt letat uppförklaringarna till frågorna han ställer. Det är ju det foliehattsrörelsen lever på, de är överlag inte ett dyft intresserade av att folk har koll på hållfastheten på stål eller hur det egentligen låg till med passagerarlistor eller vrakdelar. Fisk håller ungefär samma attityd som jag gjorde innan jag grottade in mig på ämnet och såg vilka korthus som folk försökt bygga upp.
Citera
2007-08-27, 16:36
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag tror att det i Robert Fisks fall mer handlar om brist på intresse, och att han därför inte aktivt letat uppförklaringarna till frågorna han ställer. Det är ju det foliehattsrörelsen lever på, de är överlag inte ett dyft intresserade av att folk har koll på hållfastheten på stål eller hur det egentligen låg till med passagerarlistor eller vrakdelar. Fisk håller ungefär samma attityd som jag gjorde innan jag grottade in mig på ämnet och såg vilka korthus som folk försökt bygga upp.
Helt korrekt analys. Det är bara tråkigt när någon man uppskattar visar sig köra samma "jag-bara-frågar" som man sett exempel på otaliga gånger. Att Fisk har en agenda torde vara ställt utom allt tvivel. Men till skillnad från västvärldens inblandning i mellanöstern kan 9/11 bevisas med hårda fakta. Att Fisk är lat och använder konspirationsrörelsen för att kasta skit på GWB är faktiskt rätt fånigt. Vill han påvisa USA:s imperialsim finns det andra exempel att skriva om.
Vill å andra sidan Robert Fisk få igång en debatt om västvärlden vs mellanöstern så är det en björntjänst. Truthersisarna kommer att döda all diskussion om politik och genast dra över debatten till "inside job. Look. Molten steel etc.".
Citera
2007-08-28, 13:33
Medlem
http://gustafssonisaffle.wordpress.com/2007/05/14/mytomanen-robert-fisk-slar-pa-stort/

Haha, läs vad John Malkowich sa om vänsterextrema Fisk. Fisk är bara en av många favoriter hos svensk vänster.
Citera
2007-08-28, 15:24
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
http://gustafssonisaffle.wordpress.com/2007/05/14/mytomanen-robert-fisk-slar-pa-stort/

Haha, läs vad John Malkowich sa om vänsterextrema Fisk. Fisk är bara en av många favoriter hos svensk vänster.
Nu tillhör jag dem som uppskattar att läsa Fisk. Framför allt för att han är en av få skribenter som faktiskt ger känslan av att han försöker berätta något han uppfattar som viktigt. Lite patos gör gärna en text läsvärd.
Om man håller med eller ej är en annan sak. Han är en skicklig skribent om än med sina fel och brister. Å andra sidan, skall vi skicka Daniel Nylén att skriva om tillståndet i mellanöstern då?

O.T Det kommer att bli intressant att se huruvida Fisk återkommer i ämnet framöver. Rimligtvis bör han blivit bombarderad med mail från båda lägren runt 9/11
Citera
2007-08-29, 12:59
Medlem
SLOBs avatar
Italienaren Enrico från sajten 11 Settembre har publicerat en ny möjlig förklaring till regnet av vad som verkar vara smält metall från 80:e våningen i WTC2 (Södra tornet). Han menar att det kan vara delar från en UPS-hall som låg precis där:

Citat:
Abstract: research into the causes of a conspicuous flow of glowing material from the corner of the 81st floor of the South Tower leads to the finding of evidence of a highly flammable UPS system at that location and suggests a possible triggering event for the flow and associated fire. Photographic evidence of floor failures is provided. Molten steel is ruled out as an ingredient of the flow.

NIST's förklaring var att det kan ha varit smält metall från flygplanet:

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
NIST concluded that the source of the molten material was aluminum alloys from the aircraft, since these are known to melt between 475 degrees Celsius and 640 degrees Celsius (depending on the particular alloy), well below the expected temperatures (about 1,000 degrees Celsius) in the vicinity of the fires. Aluminum is not expected to ignite at normal fire temperatures and there is no visual indication that the material flowing from the tower was burning.

Enrico menar att NIST förväxlat företaget UPS, United Parcel Service, med beteckningen UPS, Uninterruptable Power Supply, en vanlig säkerhetstjänst för anläggningar med tex känsliga serverhallar:

Citat:
In the banking and IT sectors, "UPS" has a very specific meaning: Uninterruptible Power Supply. This is the name given to battery-based systems which must ensure the continuous supply of electric power for computer rooms and electrical medical devices which cannot tolerate the slightest power outage. Isn't it remarkable that the same floor, in the same "two-way" part of the South Tower, exactly where the mysterious flow occurred, was occupied by "UPS United Parcel Service" in 1991 (according to NIST) and by Fuji Bank Limited in 1999 (again according to NIST), and that Fuji Bank carried out reinforcement work "to accommodate new UPS workspace"?

Citat:
It may well be so, but my personal suspicion is that the acronym "UPS" was misinterpreted as referencing the international courier company but actually referred to one of Fuji's IT resources.

Han slutar:

Citat:
Given these facts, it is very likely that the flow was due to light-alloy aluminum but also to the lead of the batteries, combined with other materials originating from the contents of the 81st floor. This combination of materials, after the failure of the floor, poured onto the 80th floor and from there flowed out from the building face. In my opinion, the weight of the batteries and the weakening caused by the fire on the 80th floor (which compromised the structural capacity of the overlying floor trusses) had an important role in the failure of the 81st floor.

Spännande att se någon som faktiskt kommer med något nytt så här långt efteråt.

/S
Citera
2007-08-29, 13:27
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Italienaren Enrico från sajten 11 Settembre har publicerat en ny möjlig förklaring till regnet av vad som verkar vara smält metall från 80:e våningen i WTC2 (Södra tornet). Han menar att det kan vara delar från en UPS-hall som låg precis där:

NIST's förklaring var att det kan ha varit smält metall från flygplanet:

Enrico menar att NIST förväxlat företaget UPS, United Parcel Service, med beteckningen UPS, Uninterruptable Power Supply, en vanlig säkerhetstjänst för anläggningar med tex känsliga serverhallar:

Han slutar:

Spännande att se någon som faktiskt kommer med något nytt så här långt efteråt.

/S

Hah. Den var bra. Men ärligt talat bättre än mycket annat i denna tråden..
Citera
2007-09-01, 12:24
Medlem
sten.bs avatar
Det är många som undrat hur det var möjligt att adaptera sprängladdningarna i WTC.
Det hände mycket skumma saker under de sex månaderna innan 11/9 efter det Silverstein tog över driften av tornen.
Att märka är också att Bush broder Marvin och en kusin ansvarade för säkerheten under denna tid.

Denna video ger svar på hur det inte bara var möjligt utan även troligt hur adapteringen gick till.

http://www.youtube.com/watch?v=NHJHAp49Lh8&NR=1
Citera
2007-09-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Att märka är också att Bush broder Marvin och en kusin ansvarade för säkerheten under denna tid.

Vad vill du bevisa?

*edit*

"Power downs" är redan diskuterade om jag minns rätt. Det var bara några få personer som kände till det och det skulle i så fall (om det inte är påhittat) bara handla om några våningar i hela tornet. Bomber på några få våningar räcker inte för att fälla tornet så som det föll.

Hela grejen med bombhundar är bara löjlig och redan diskuterad. Säkerhetsnivån höjdes några veckor innan 9/11 och sedan återgick den till det normala 5 dagar innan vilket gjorde att bombhundarna togs bort. Självklart låter det mer mystiskt och spännande om man i foliehattsfilmer glömmer bort den första biten och därför hör man oftast bara att dom togs bort vilket egentligen inte är huvudsaken.

Vad försöker filmen antyda att man gjorde på våning 34 och 98? Att aptera endast enstaka våningar räcker inte för att få torn att falla så som WTC gjorde. Och hur smart är det att aptera bomber så att det hörs så mycket som Scott beskriver att det gjorde?

Bomber på utkanten av byggnaden? Nej. Det skulle ha synts.

Dammet, skulle det vara att man hade byggt in bomber på nätterna? Det finns bilder (till och med från någon i början av förra tråden) på WTC på natten en vecka innan och det var inte tänt någonstans. Skulle man gissa sig fram?

Jag vet inte riktigt vad filmen försöker säga. Visst är det lite tufft med hennes röst och den lite mystiska musiken men om man tittar på "bevisen" och "poängerna" så är det inte mycket hållbart och inte heller något nytt.
Citera
2007-09-01, 13:26
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanfannsredan
Vad vill du bevisa?

Det är många som tidigare på denna tråd menat att det skulle vart omöjligt att adaptera alla sprängmedel som krävs för en demolering utan att det uppmärksammats.
B.l.a. denna video visar på att var uppmärksammats.
Jag har långt tidigare också länkat till vittnesmål i denna fråga.
Citera
2007-09-01, 13:33
Medlem
Citat:
Det är många som tidigare på denna tråd menat att det skulle vart omöjligt att adaptera alla sprängmedel som krävs för en demolering utan att det uppmärksammats.
B.l.a. denna video visar på att var uppmärksammats.
Jag har långt tidigare också länkat till vittnesmål i denna fråga.

Min fråga vad var vad du ville bevisa med att Marvin och hans kusin var ansvariga för säkerheten. Själva filmen förstår jag även om den inte direkt bevisar något.
Citera
2007-09-01, 13:47
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Gjorde de? Har du en källa?

/S
Citera
2007-09-01, 14:03
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanfannsredan
Min fråga vad var vad du ville bevisa med att Marvin och hans kusin var ansvariga för säkerheten. Själva filmen förstår jag även om den inte direkt bevisar något.

Jag har inte sagt att denna video bevisar vilka som låg bakom demoleringen men det finns så många sammanfallande omständigheter så man skulle kunna döma som man i rättsväsendet gör om det finns tillräckligt med indicier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in