Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Gick de sönder då? Ground zero var fylld med hela sektioner efteråt. Klart att de gick sönder, men inte på det sättet du beskriver. Problemet med konstruktionen av WTC var att varje våningsplan var "påhakat" mellan fasaden och kärnen. Det var dessa hakar som omöjligen kunde hålla mot då ett våningsplan faller ner på nästa. Trycket ökar sedan i takt med att tyngden uppifrån finner energi på staplade våningsplan. Glöm inte bort att den inre kärnan stod intakt efter det att WTC rasade. I flera sekunder faktiskt. DÄR faller din teori om att de måste ha varit kontrollerad demolition. För var placerade man sprängladdningar om kärnan stod kvar? Det fåt du gärna svara på min gode vän!
Jaha goda vän ... golven var pàhakade pelarna i fasaden runt om - 4 x 80 = 360 meter. Bra att du pàminner mig om det. Sà tio minuter efter smällarna i tornen är situationerna identiska. Det brinner däruppe pà vàningsplanen som är pàhakade ytterväggpelarna. Enligt NIST är 80% av ytter/kärnpelarna oskadade i WCT2 (säkert liknande i WCT1) och tornen stàr kvar. Enligt min mening ingen fara alls. Inget kan hända. Làt bränderna brinna ut. Ingen panik.
Men det brinner. Enligt FBI, FEMA, NIST är det mycket hett däruppe. Det tror inte jag. Svart rök bolmar ut och driver mot nordost. Naturligtvis sugs kall luft in i tornen. Hur varmt är det därinne? Alla fönster är 'öppna'. Pà golvnivà är det säkert bara 20°C - kall luft sugs ju in där. Möbler, mattor, väggar brinner litet här och där. Just vid làgorna litet ovanför golven är det nog 500°C men uppe, under taken är det mycket mindre - kanske 200°C. Där finns inget som brinner. Där finns bara varm svart rök som fläktas bort genom de 'öppna' fönsterna.
Men enligt FBI, FEMA ... ja du vet ... var det hett däruppe under taket sà att stàltrussarna (takbalkarna) deformerades, dvs sjönk neràt av egen vikt och möblerna ovanpà. Det tror inte jag. Oavsett - alla trussar var pàhakade ytterväggarna som inte var upphettade och inte heller golverna/trussarna i närheten - de stod ju i kalla luften. Sà golven (armerad betong) + trussar stöder alla ytterväggar runt om och hàller ihop tornen. Att nàgra trussar här och där blir upphettade och deformeras neràt kan omöjligen leda till att ytterpelarna kollapsar. Det är för mycket oskadad struktur (golv/ytterpelare) kvar som hàller ihop det hela.
Men kan lokal deformation av trussar leda till att innerpelarna kollapsar? Inne mellan innerpelarna fanns ingenting som kunde brinna. Dar fanns bara hissar, trapphus, entréer hit, dit. Inga möbler. Sà alla trussar upphängda (?) mellan innerpelarna var intakta. Ingen värme/hetta kunde deformera dem.
Sà - rent logiskt var det ingen fara. Jag hàller med NYFD - lätt att släcka.
Det finns ingen möjlighet att de upphakade golven plötsligt hakas av alla ytter och innerpelare och faller ner. Gode vän ... det fattar du väl? Och sedan - skulle 47 innerpelare bara kollapsa? Vi vet ju att de är plàtfyrkanter - columns - med god styrka som inte bara kan knäckas; de kan deformeras, böjas, bucklas, pga hetta (det tar tid) men sedan hamnar de i nytt jämviktsläge och hàller emot, osv.
Hela tornet kan inte falla ihop pà 10 sekunder, pga lokal värme uppe i toppen. Enbart Controlled Demolition gör jobbet. D.v.s. det var en konspiration.