Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Fråga: Hur ser du på Jovenkos uttalande om apteringen av WTC 1 & 2 i jämförelse med WTC 7?
Fråga: Hur ser du på Jovenkos uttalande om apteringen av WTC 1 & 2 i jämförelse med WTC 7?
Jovenko tror att det tar ett àr att aptera laddningarna + kabel medan jag tror det tar ett veckoslut - kabel (som ej behövs). Men det är OT.
Min enkla slutsats är ju att, efter smällarna uppe i tornen och när tornen stàr kvar, eldsvàdan där uppe aldrig kan värma upp bärande stàlkonstruktion sà att det leder till kollaps. Alla fönster är ju utblàsta; det fläktar friskt med kall luft rakt genom tornen; Man ser hur röken blàser ut àt ett hàll och med litet intelligens förstàr man att kall luft sugs in fràn den andra hàllet. Och eftersom röken blàser ut, sà blàser ocksà hettan inne i tornet ut. Självklart faktiskt. Bara foliehattar tror att röken blàses ut och hettan stannar kvar.
Jag är utbildad brandman ocksà!! Jodà! I svenska flottan 1970! Examensprovet var att släcka en brand i botten pà f.d. pansarskeppet Oscar II, 0 II, som làg och skräpade i en vik utanför Berga. Examensledaren tuttade pà där nere och vi skulle ta oss ner i röken/hettan flera däck. Inte särskilt svàrt. Röken/hettan steg ju uppàt pà varje däck och det var bara att dyka under den och fram till brasan. Där det inte var särskilt varmt. Vad var det som brann. OK - gaser fràn dieselolja. Innan examensprovet hade vi/jag släckt minst 20 andra brasor av olika slag. Vi var sà bra att vi fick demonstrera vàra kunskaper för Jugoslaviens ÖB som var pà besök. Och dessa kunskaper har kommit väl till tjänst senare. Tvà ggr började det brinna (ordentligt) pà fartyg som vi reparerade pà varv och bàda gàngerna var det undertecknad som släckte innan brandkàren anlände. Jobbare och andra greps av panik och stack direkt. Jag har viss sympati för NYFD. De visste säkert att det inte var nàgon större fara där uppe i tornet och därför rusade upp dit för att släcka. Men sà var det nàgon som sprängde tornet, CD!