Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Även om vikten inte ändras under kollapsen så kommer belastningen på underliggande delar av konstruktionen att variera kraftigt. Antag att man får en snabb kollaps av två våningar eller cirka fem meter. Om kollapsen ska kunna hejdas så måste den fallande huskroppen kunna bromsas upp på en sträcka som gör att den tillåtna säkerhetsmarginalen mot knäckning inte överskrids. Ett fall på fem meter borde kräva en meters inbromsningssträcka om man antar att säkerhetsfaktorn gentemot tyngden ovanifrån är i storleksordningen 4 till 5.
Men samtidigt är byggnaden inte tillräckligt fjädrande för att medge denna deformation utan att en ny knäckningsfas inleds, man får därmed ett fortskridande ras.
Jag är väl medveten om att man inte kan räkna så här förenklat på denna typ av problem och att kollapsen inledningsvis kan ha varit mer långsam till sin natur. Men samtidigt finns det fler ogynnsamma faktorer som man måste ta hänsyn till vid en mer fullständig beräkning. Sammantaget bör det dock framstå som rimligt att byggnaden kollapsar fullständigt, om så inte vore fallet så borde byggnaden även vara fullständigt omöjlig att spränga.
Men samtidigt är byggnaden inte tillräckligt fjädrande för att medge denna deformation utan att en ny knäckningsfas inleds, man får därmed ett fortskridande ras.
Jag är väl medveten om att man inte kan räkna så här förenklat på denna typ av problem och att kollapsen inledningsvis kan ha varit mer långsam till sin natur. Men samtidigt finns det fler ogynnsamma faktorer som man måste ta hänsyn till vid en mer fullständig beräkning. Sammantaget bör det dock framstå som rimligt att byggnaden kollapsar fullständigt, om så inte vore fallet så borde byggnaden även vara fullständigt omöjlig att spränga.
Làt oss anta att alla àterstàende inre stàlpelare knäcks simultant, pga hetta och/eller överbelastning (osannolikt). Vad förbinder dà det övre oskadade tornet med det undre oskadade tornet? Rätt - alla stàlpelare i ytterväggarna. De är 90% oskadade! 100% av masskraften av tornet ovanför det skadade omràdet överförs genom de intakta ytterväggpelarna ner till det oskadade tornets ytterväggspelare och ner till marken.
Men innertaket ovanför det skadade omràdet kring de knäckta innerpelarna i det skadade omràdet deformeras inàt/neràt och kontakt uppstàr med golvet i det skadade omràdet - de knäckta innerpelarna ligger mellan taket/golvet. All kinetisk energi som uppstàr när innerdelen rör sig neràt överförs till de oskadade innerpelarna och ner i marken. Enligt min mening är undertornet mycket 'fjädrande' i vertikalled. Skall ju kunna motstà jordbävningar, etc! I horistontalled är tornen mycket fjädrande - kan deformeras 1 meter i toppen, pga vind.
Dà vilar plötsligt massan av det övre oskadade tornets inre delar (50% av totalmassan) pà de oskadade bärande innerpelarna i det undre oskadade tornet och vad som finns kvar av golvet. Belastningen pà pelarna i ytterväggarna minskar. De behöver bara överföra 50% av massan av tornet ovanpà.
Vad kommer att gà sönder dà? Ingenting enligt min mening. Det blir ingen kollaps - iallafall ingen totalkollaps av hela undertornet pà 10 sekunder.
Innan totalkollaps sker màste ytterväggspelarna i det skadade omràdet knäckas, bucklas och deformeras - och det sker inte. Istället exploderar hela tornet = CD!
Det hela är ganska enkelt att simulera med en 3D byggstatisk FEM/balkmodell + lite dynamik à la jordbävning när innerpelarna knäcks lokalt - men det har aldrig gjorts. En japansk byggstatiker med jordbävningserfarenhet kan göra det lätt. Inte en chans att tornet totalkollapsar, pga lokal kollaps av alla inre bärande pelare som normalt bär 50% av massan.
CD är tydligen enkelt. Det är 47 bärande innerpelare. Sprängs de itu pà vart tionde vàningsplan (service utrymmena för AC, el, mm - lätt att installera) behövs 470 laddningar av olika kaliber (pelarna är tunnare ju högre upp man kommer). Jag har sett pà nätet att man uppskattar medelvikten pà en sprängladdning pà 2 kg, dvs de behövs mindre än 1000 kg att fälla tornet. Och spränger man sönder innerpelerna enligt ovan pà vart tionde vànngsplan, ja dà kollapsar hela tornet pà sitt eget footprint som vi ser pà alla videos. Ytterväggspelarna blir överbelastade och sprätter iväg som tändstickor. Golven faller ner och mot varandra och betongen/asbestosen där pulveriseras.
Enligt min bedömning var orsaken till tornkollapsen CD och planerat massmord pà alla som var kvar inne i tornen.