2007-07-04, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Även om vikten inte ändras under kollapsen så kommer belastningen på underliggande delar av konstruktionen att variera kraftigt. Antag att man får en snabb kollaps av två våningar eller cirka fem meter. Om kollapsen ska kunna hejdas så måste den fallande huskroppen kunna bromsas upp på en sträcka som gör att den tillåtna säkerhetsmarginalen mot knäckning inte överskrids. Ett fall på fem meter borde kräva en meters inbromsningssträcka om man antar att säkerhetsfaktorn gentemot tyngden ovanifrån är i storleksordningen 4 till 5.

Men samtidigt är byggnaden inte tillräckligt fjädrande för att medge denna deformation utan att en ny knäckningsfas inleds, man får därmed ett fortskridande ras.

Jag är väl medveten om att man inte kan räkna så här förenklat på denna typ av problem och att kollapsen inledningsvis kan ha varit mer långsam till sin natur. Men samtidigt finns det fler ogynnsamma faktorer som man måste ta hänsyn till vid en mer fullständig beräkning. Sammantaget bör det dock framstå som rimligt att byggnaden kollapsar fullständigt, om så inte vore fallet så borde byggnaden även vara fullständigt omöjlig att spränga.

Làt oss anta att alla àterstàende inre stàlpelare knäcks simultant, pga hetta och/eller överbelastning (osannolikt). Vad förbinder dà det övre oskadade tornet med det undre oskadade tornet? Rätt - alla stàlpelare i ytterväggarna. De är 90% oskadade! 100% av masskraften av tornet ovanför det skadade omràdet överförs genom de intakta ytterväggpelarna ner till det oskadade tornets ytterväggspelare och ner till marken.

Men innertaket ovanför det skadade omràdet kring de knäckta innerpelarna i det skadade omràdet deformeras inàt/neràt och kontakt uppstàr med golvet i det skadade omràdet - de knäckta innerpelarna ligger mellan taket/golvet. All kinetisk energi som uppstàr när innerdelen rör sig neràt överförs till de oskadade innerpelarna och ner i marken. Enligt min mening är undertornet mycket 'fjädrande' i vertikalled. Skall ju kunna motstà jordbävningar, etc! I horistontalled är tornen mycket fjädrande - kan deformeras 1 meter i toppen, pga vind.

Dà vilar plötsligt massan av det övre oskadade tornets inre delar (50% av totalmassan) pà de oskadade bärande innerpelarna i det undre oskadade tornet och vad som finns kvar av golvet. Belastningen pà pelarna i ytterväggarna minskar. De behöver bara överföra 50% av massan av tornet ovanpà.

Vad kommer att gà sönder dà? Ingenting enligt min mening. Det blir ingen kollaps - iallafall ingen totalkollaps av hela undertornet pà 10 sekunder.

Innan totalkollaps sker màste ytterväggspelarna i det skadade omràdet knäckas, bucklas och deformeras - och det sker inte. Istället exploderar hela tornet = CD!

Det hela är ganska enkelt att simulera med en 3D byggstatisk FEM/balkmodell + lite dynamik à la jordbävning när innerpelarna knäcks lokalt - men det har aldrig gjorts. En japansk byggstatiker med jordbävningserfarenhet kan göra det lätt. Inte en chans att tornet totalkollapsar, pga lokal kollaps av alla inre bärande pelare som normalt bär 50% av massan.

CD är tydligen enkelt. Det är 47 bärande innerpelare. Sprängs de itu pà vart tionde vàningsplan (service utrymmena för AC, el, mm - lätt att installera) behövs 470 laddningar av olika kaliber (pelarna är tunnare ju högre upp man kommer). Jag har sett pà nätet att man uppskattar medelvikten pà en sprängladdning pà 2 kg, dvs de behövs mindre än 1000 kg att fälla tornet. Och spränger man sönder innerpelerna enligt ovan pà vart tionde vànngsplan, ja dà kollapsar hela tornet pà sitt eget footprint som vi ser pà alla videos. Ytterväggspelarna blir överbelastade och sprätter iväg som tändstickor. Golven faller ner och mot varandra och betongen/asbestosen där pulveriseras.

Enligt min bedömning var orsaken till tornkollapsen CD och planerat massmord pà alla som var kvar inne i tornen.
Citera
2007-07-04, 23:23
Medlem
SLOBs avatar
*host*
Undrar fortfarande om det här:

Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Bortredigerade i efterhand! Finslipning av orginalen innan de läggs ut pà nätet som 'orginal'. Enkel manipulation. Socialworker har helt rätt - det gäller att kontrollera de direktinspelningar som gjordes av allmänheten.

Jahadu. Varför redigerades då inte CNNs glapp bort på samma sida?

samt:

Citat:
Citat:
Kraften F (Newton) i pelaren är massan m (kilogram) ovanpà pelaren multiplicerat med accelerationen g (9.81 m/s²). F = m g.

Den kraften balanseras av en lika stor reaktionskraft fràn källaren. Det är alltid balans.

Kraften F orsakar en viss tryckspänning (Pascal) i pelaren som är mycket làg jämförd med kritiska spänningar av olika slag (knäckning, flytning, brott), dvs säkerhetsfaktorn är stor.

Hetta kan pàverka materialet sà att den kritiska spänningen reduceras men i det aktuella fallet var hettan <250°C sà det kan knappast pàverka kritiska spänningen.

Sà eftersom tornet stod kvar efter smällen, dvs tornet stod där med skadade bärande pelare, och eftersom hettan inte kunde knäcka de inre bärande pelarna, borde tornet aldrig kollapsa.

Och nàgra stàltorn har aldrig kollapsat förutom just WTC1,2 och 7.

Bara foliehattar tror att stàltorn kollapsar, pga hetta. De vet ingenting om verkligheten.

Jag är inte särskilt duktig på hållfasthetslära, men jag känner en som är. Han är dock inte svensk. Kan du översätta det där till engelska och skicka till mig? Kanske via PM. Jag vill få alla termer rätt så jag litar inte på min egen lekmannaförmåga att översätta.

Det är ju en rätt kort text. Borde vara rimligt enkelt för en yrkesman.

/S
Citera
2007-07-04, 23:33
Bannlyst
Citat:
Vilka övervakningsvideos visar att planet flyger norr om Citgo-stationen?

Du missuppfattar och har tydligen inte sett Pentacon. Sitgo bensinstation har övervakningskameror som kollar att folk inte àker iväg utan att betala. Dessa kameror registerade vilka bilar/personer som var där och tankade när planet passerade 9/11 (men inte själva planet som flög ovanför 'the canopy'). Och det är just dessa personer/vittnen som sedan intervjuas. De var ju där. Genialt! Man ser pà övervakningsvideon att de reagerar och tittar norrut när planet passerar. Och sà intervjuas de om det.

Solklart att planet flög norr om bensinstationen ... och aldrig kunde kapa lyktstolpar. The smoking gun?
Citera
2007-07-04, 23:36
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Du missuppfattar och har tydligen inte sett Pentacon. Sitgo bensinstation har övervakningskameror som kollar att folk inte àker iväg utan att betala. Dessa kameror registerade vilka bilar/personer som var där och tankade när planet passerade 9/11 (men inte själva planet som flög ovanför 'the canopy'). Och det är just dessa personer/vittnen som sedan intervjuas. De var ju där. Genialt! Man ser pà övervakningsvideon att de reagerar och tittar norrut när planet passerar. Och sà intervjuas de om det.

Solklart att planet flög norr om bensinstationen ... och aldrig kunde kapa lyktstolpar. The smoking gun?

Vad kapade då lyktsolparna ?
har du nu bestämt dig för att det var planet som träffade pentagon ?
Citera
2007-07-04, 23:37
Bannlyst
Citat:
*host*
Undrar fortfarande om det här:

samt:

Det är ju en rätt kort text. Borde vara rimligt enkelt för en yrkesman.

/S

CNN:s glapp? Hur skall jag veta det?

Översättning? Orkar ej. Enklare om din vän lär sig svenska.
Citera
2007-07-04, 23:42
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Inga övervakningsvideos visar alltså att planet flyger norr om Citgo (jo, jag har sett Pentacon). Vad Pentacon visar är fyra vittnen som fem år efter händelsen försöker placera minnet av var i luftrummet de såg planet. Varav en dessutom passar på att flytta på lyktstolparna - eftersom han med bestämdhet hävdar att han såg dem klippas av, men inte kan få ihop det med sitt andra minne av var planet flög. Ett av vittnena hävdar dessutom med bestämdhet att planet träffade Pentagon, samt inget av vittnena såg något plan hastigt accelerera och passera genom eldsklotet och upp över taket, över Pentagon.

Genomgångar av vittnesmålen finns här, så kan alla följa med...:

http://forums.randi.org/showthread.php?t=78097
(tråd startad av Lyte själv)

http://forums.randi.org/showthread.php?t=78097&page=2
Citera
2007-07-04, 23:43
Medlem
SLOBs avatar
OT/trams raderat

I fortsättningen, använded RP-funtionen för att rapportera, tackar.

Mvh,
SLOB
moderator
Citera
2007-07-04, 23:50
Medlem
Citat:

Enligt min bedömning var orsaken till tornkollapsen CD och planerat massmord pà alla som var kvar inne i tornen.
Det säger mera om dig än du kanske vill inse....

/T
Citera
2007-07-04, 23:51
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Tja, det blåser ju hål på din "alla videos är förredigerade - därför hade de arkiverade snuttarna från ABC, FOX och BBC inget fade to black"-teori.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7605497&postcount=3935

(BBC hade ingen fade)

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7606159&postcount=3941

(Inte heller ABC eller Fox5)

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7606783&postcount=3945

Citat:
Men SLOB - har du inte fattat det än? Alla media och amatörfilmer som visar ett plan som kraschar i WTC2/WTC S är manipulerade, helt falska eller redigerade i efterhand.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7606843&postcount=3947

Citat:
Bortredigerade i efterhand! Finslipning av orginalen innan de läggs ut pà nätet som 'orginal'. Enkel manipulation. Socialworker har helt rätt - det gäller att kontrollera de direktinspelningar som gjordes av allmänheten.

Men de manipulerade alltså inte bort CNNs klipp. Så om NWO nu var så noggranna att de manipulerade bort alla dessa misstänkta fade to black som alltså indikerar att planet var ditlagt i direktsändning, innan dessa arkiverades på nätet, varför lät de CNN's vara kvar?

[Hint: För att det hela är nonsens, skälet till förekomsten av "fade" är inte mystiskt NWO manipulerande.]

Citat:
Översättning? Orkar ej.

Nej, oj vad jobbigt det måste vara. Men du, då säger vi så här:

Hur skulle följande ord, i sammanhanget, översättas till engelska:

reaktionskraft
tryckspänning
knäckning, flytning, brott

så kan jag översätta resten.

/S
Citera
2007-07-05, 00:07
Medlem
SLOBs avatar
Okej, jag översätter ungefär såhär:

Citat:
The force F (Newton) in the column is the mass m (kilogram) above the column multiplied with the acceleration g (9.81 m/s²). F= m g.

That force is balanced by an equal amount of reaction force from the basement. There is always balance.

The force F causes a certain amount of pressure (Pascal) in the column that is very low compaired to critical forces of different kinds (breaking, etc), eg the safety factor is large.

Heat can affect the material so that the critical forces are reduced, but in this case the heat was <250°C, so that can hardly effect the critical force.

So, since the tower still stood after the hit, eg the tower was standing there with damaged columns, and since the heat couldn't have broken the inner columns, the tower should never have collapsed.

Funkar det?

/S
Citera
2007-07-05, 00:19
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Vet vi om socialworker skelar eller inte? Efter vad jag förstår är det jävligt avgörande för trovärdigheten? Och om du inte vet om socialworker skelar eller inte, hur kan du då bedöma hans trovärdighet?

Jag nominerar det här inlägget till veckans roligaste och mest insiktsfulla. Vem sa att ironin är utdöende?
Citera
2007-07-05, 08:45
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Översättning? Orkar ej. Enklare om din vän lär sig svenska.

Men fan va slö du är då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in