2007-06-04, 23:44
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag tycker inte att en grupp som NIST skulle få stå under vita husets kontroll överhuvudtaget eftersom regeringen är misstänkt av en hel del människor för både konspiration och insiderjobb samt eventuell förhandsinformation om attackerna. Det är som att låta en misstänkt brottsling sköta utredningen om sig själv. Trovärdigheten lär försvinna från den utredningen. Hade man däremot låtit en helt oberoende internationell grupp sköta utredningen så............

Att NIST springer regeringens ärenden har jag läst många gånger vid det här laget, även om de är skickliga på sin sak så kan man inte låta bli att undra hur det står till med oberoendet.

Att Bush vägrade vittna under ed och ensam säger väl en del? Hur trovärdigt verkar det?
Men snälla nån! Du har sett för mycket film. Om något så är det en fördel att de är uppdragsgivare åt regeringen. På så sätt kan ALLA få full insyn i arbetets gång. Den generositeten finns inte i den privata sfären.

Oberoende internationell grupp?????? In the name of god, why!?!? Det går aldrig att tillgodase konspirationsteoretiker, inse!!! Praktexemplet är Dylan Avery när, han får frågan att han fortfarande tror att det var kontrollerad demolition av WTC när INGEN fackman i hela världen håller med honom, svarar -"it does't matter"

Ja, utredningen är finansierad av regeringen, och en grupp har blivit tillsatt. Men hur skulle det annars ha gått till? Vem skulle betalat?
Citera
2007-06-04, 23:44
Medlem
Citat:
Så, för att återknyta till ämnet. Alla talar om att NIST säger si och NIST säger så. Men kan vi lita på att NIST inte går regeringens ärenden när de står under vita husets kontroll? Det är ju trots allt vita huset som är misstänkt för att ligga bakom det här. Så hur trovärdig är utredningen egentligen?
Med risk för att vara tjatig. Läs dokumentet från nistreview.org...
Citera
2007-06-04, 23:53
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Och det är också därför jag deklarerat ordet inom citationstecken. Därför att deras bevis skulle inte hålla i nyss nämnda domstol. Eller iofs, nu skall vi se, hur var det frk. Bush vann mot Al Gore?

Man har gjort tolkningar/uppskattningar som inte stämmer överens med faktiska bevis i form av foton/videoupptagningar och vittnesmål. Och man har gjort fysiska tester som inte heller stämmer överens med sina egna slutsatser. Så man konstruerade datamodeller som inte heller de kunde reproducera verkligheten förrän man förändrade spelreglerna ordentligt. Man specificerar inte vad man gör för förändringar (vilka värden) och man publicerar inte relevanta modeller på samma sätt som man gör med rapporten.

Jag vidhåller mitt ordval fabricera.
I så fall skulle du ha haft fabricerat inom citationstecken.

En sak kan vi vara överens om. Det är att skadorna med största sannolikhet var mer omfattande än vad som gick att se, det hoppas jag att du håller med mig om. Vi kan se våningsplan som rasat ner på varandra, men vi kan inte som om det rasat innanför, utan måste uppskatta. Vidare, om vi visuellt kan se att fönster inom ett område är trasiga så kan vi inte visuellt se skadorna innanför, med att det är skadat får vi förmoda. Vi kan heller inte visuellt se hur pass skadade stålbalkarna i kärnan är. Det är klart som f-n att man får uppskatta, inte fabricera - det ordet har en annan innebörd. Glöm inte att tornen trots allt rasade med få förändringar, även om det tog aningens längre tid. Det behövdes alltså inte thermite, nukes, laser etc.
Citera
2007-06-04, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Men snälla nån! Du har sett för mycket film. Om något så är det en fördel att de är uppdragsgivare åt regeringen. På så sätt kan ALLA få full insyn i arbetets gång. Den generositeten finns inte i den privata sfären.

Oberoende internationell grupp?????? In the name of god, why!?!? Det går aldrig att tillgodase konspirationsteoretiker, inse!!! Praktexemplet är Dylan Avery när, han får frågan att han fortfarande tror att det var kontrollerad demolition av WTC när INGEN fackman i hela världen håller med honom, svarar -"it does't matter"

Ja, utredningen är finansierad av regeringen, och en grupp har blivit tillsatt. Men hur skulle det annars ha gått till? Vem skulle betalat?

Full insyn, skojar du? Hur många har fått full insyn i NIST arbete? När man inte ens vet vilka siffror som använts vid beräknandet av modellen? I alla fall inte ALLA siffror. Det är väl det som en del klagar på?

En internationell grupp kunde mycket väl varit betalda av deras respektive regering, som sedan får ersättning av USA för utfört arbete och inte jobbat direkt under amerikansk regering. Dessutom skyddade och inte lyder under amerikansk lag under arbetets gång, därför svår att sätta någon som helst press på.

Det hade genast varit trovärdigare.
Citera
2007-06-04, 23:55
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Med risk för att vara tjatig. Läs dokumentet från nistreview.org...
Han kan börja med att läsa något, vad som helst. Xcore= Mr.jagharintelästnågotsjälvmenharåsikterändå.
Citera
2007-06-04, 23:59
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Full insyn, skojar du? Hur många har fått full insyn i NIST arbete? När man inte ens vet vilka siffror som använts vid beräknandet av modellen? I alla fall inte ALLA siffror. Det är väl det som en del klagar på?
Amerikanska folket. Allt i deras arbete kan fås fram.

Citat:
En internationell grupp kunde mycket väl varit betalda av deras respektive regering, som sedan får ersättning av USA för utfört arbete och inte jobbat direkt under amerikansk regering. Dessutom skyddade och inte lyder under amerikansk lag under arbetets gång, därför svår att sätta någon som helst press på.

Det hade genast varit trovärdigare.
Stor humor i detta. Men jag tror inte du fattar det själv.
Citera
2007-06-05, 00:00
Bannlyst
Citat:
Han kan börja med att läsa något, vad som helst. Xcore= Mr.jagharintelästnågotsjälvmenharåsikterändå.

Jodå, jag har allt läst en del. Sett också eftersom jag har en del material samlat.

Det är nog mer Xcore=DenSomStällerLiteObehagligaFrågorDåOchDå

Citera
2007-06-05, 00:02
Bannlyst
Citat:
Amerikanska folket. Allt i deras arbete kan fås fram.

Stor humor i detta. Men jag tror inte du fattar det själv.

Kan det? I så fall, varför klagar man på att en del siffror inte redovisas?

Och

Okey, var är humorn tycker du?

Humorn med det nuvarande systemet är att de som utreder jobbar åt den brottsmisstänkte, eller hur?
Citera
2007-06-05, 00:06
Medlem
Försöksdjurs avatar
En intressant debatt mellan Leslie Robertson och Steven Jones.

http://media-nf.911podcasts.com/files/audio/StevenJones_LeslieRobertson_20061026.mp3
Citera
2007-06-05, 00:08
Medlem
Citat:
I så fall skulle du ha haft fabricerat inom citationstecken.

En sak kan vi vara överens om. Det är att skadorna med största sannolikhet var mer omfattande än vad som gick att se, det hoppas jag att du håller med mig om. Vi kan se våningsplan som rasat ner på varandra, men vi kan inte som om det rasat innanför, utan måste uppskatta. Vidare, om vi visuellt kan se att fönster inom ett område är trasiga så kan vi inte visuellt se skadorna innanför, med att det är skadat får vi förmoda. Vi kan heller inte visuellt se hur pass skadade stålbalkarna i kärnan är. Det är klart som f-n att man får uppskatta, inte fabricera - det ordet har en annan innebörd. Glöm inte att tornen trots allt rasade med få förändringar, även om det tog aningens längre tid. Det behövdes alltså inte thermite, nukes, laser etc.
Börjar tröttna på att höra samma retorik som x antal tusen inlägg bakåt. Läs dokumentet så vi kan fräscha upp tråden lite.
Citera
2007-06-05, 07:51
Medlem
ReVarres avatar
Planet krashade in i byggnaden, jet-bränslet tänder och blev typ ca ~600 grader, aluminiumet förlorade 50% av sin kraft och så faller tornen.

Hur svårt kan det vara? Sprängladdningar i botten my-ass, inga bevis och kom inte med att wtc bred ut sig åt sidan när det föll, det är självklart imed att glas och aliminium skärvor flög ut efter varenda impakt som kom efter att 1 våning rasat.
Citera
2007-06-05, 08:24
Medlem
Citat:
Och hur vet vi att undersökningen är helt opartiskt gjord och inte påverkad det minsta av regeringen?
Som alltid i informationssamhället så handlar det om källkritik.
Man gör en värdering av källorna, deras bakgrund, kompetens inom området, "cred" i omvärlden etc.
Sedan drar man sina slutsatser.

Och det faktum att 9/11-debatten ö.h.t. fortfarande håller på beror ju på att det finns folk som sätter mera tilltro till "grabbarna Jones" och liknande intellektuella giganter, än t.ex. dom välrennommerade forskare som står bakom NIST-rapporten.

Och så tror jag att det alltid kommer att vara.

Jag tycker att 9/11-stollarna här på FB är ett "salt" som kryddar anrättningen, och jag vill inte vara utan dom.
Dom avnjutes dock bäst i små doser.

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in