2007-05-10, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
I NIST-rapporten kan du läsa om hela tillvägagångssättet. Där kan du bland annat läsa om hur de förkastade panncake-teorin.
Eh... Pancake-teorin var FEMA:s. Jag vill veta var jag kan läsa var NIST försöker motbevisa sin teori man framlägger i sin Final Report.
Citera
2007-05-10, 08:08
Bannlyst
Citat:
Först vill jag bara säga tack för att du länkade till undersökningen. Jag har inga kommentarer, åsikter är åsikter.
Jag nämnde NIST-forskarna för att du fick det att låta som om Jones är den enda forskare som har hållt på med WTC. Det är han inte. Jag har inte sagt att jag har uteslutit hans teorier, så insatt i dem är jag inte, jag säger bara att han har kommit fram till sina resultat på ett felaktigt sätt och att det gör att hans resultat ur ett vetenskapligt perspektiv är ointressanta. Förstår du inte att om man lägger fram en tes och försöker bevisa den istället för att motbevisa den så missar man eventuella motbevis?
Jag tycker ditt resonemang är konstigt; Jones resultat får minsann inte kommenteras om man inte har läst allt han publicerat och är expert på honom, men angående WTC däremot kan NIST-rapporten dömas ut bara genom att titta på raset...

Det man frågar sig är om NIST fick all fakta innan sin undersökning, fanns det några slags laddningar till exempel som de inte visste om?

Därför har jag personligen undrat lite, jag ifrågasätter inte deras arbete.
Citera
2007-05-10, 08:09
Bannlyst
Citat:
Nej, jag menar att testerna ÄR korrekta. Men de bevisar ingenting eftersom han inte har letat motbevis. Tänk dig det här exemplet: Jag vill bevisa att månen är gjord av ost. Jag baserar det på dess färg, som liknar en mögelost. Jag testar det genom att jämföra olika ostars färg med månen. Då är det testet helt korrekt, men det är ändå inte något bevis för att månen är gjord av ost.

Å andra sidan så vet ju Jones redan vad man kommit fram till och vill motbevisa det, stämmer det?

Kunde byggnaderna rasa av flygplanen och bränslet eller fanns det något som fick tornen att kollapsa placerat i byggnaden?

Han letade efter radioaktivitet, undersökte rester av byggnaden, vatten, etc.
Citera
2007-05-10, 08:14
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Eh... Pancake-teorin var FEMA:s. Jag vill veta var jag kan läsa var NIST försöker motbevisa sin teori man framlägger i sin Final Report.

Jag har inte läst 7000-sidors versionen så jag är inte insatt i det. Fråga Erik.
Citera
2007-05-10, 08:18
Medlem
Citat:
Jag har inte läst 7000-sidors versionen så jag är inte insatt i det. Fråga Erik.
Det är du som påstår, jag frågar dig.
Citera
2007-05-10, 08:29
Bannlyst
Jag skulle kunna rekommendera ett flertal av er att läsa det här som komplement till undersökningslänkarna jag gav nyss, det är ganska intressant information från American Cronicle angående VARFÖR så många skulle kunna misstänka en konspiration.

http://www.americanchronicle.com/articles/viewArticle.asp?articleID=12137

edit:

Rättade eftersom jag skrev fel först.
Citera
2007-05-10, 09:46
Medlem
Lästips NIST-rapporten?

Nu har jag tankat hem hela NIST-rapporten.
Uppzippat så är det ju en gigantisk mängd text att ta till sig. (116 mb med pdf.er)
Jag har skummat lite, men skulle vilja ha lite hjälp:

Enligt er som är konspirations-troende, vilka är dom mest flagranta delarna av NIST-rapporten som jag borde läsa?
Jag söker alltså sådant som enligt er mening stöder teorin om konspirationen.

/T
Citera
2007-05-10, 10:38
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Med det menar du att hans tester skulle kunna vara korrekta?

Det var allt jag ville veta. Tack!

Tester? Saken är den att han ljuger medveten. Du kan ta vad du vill från hans analyser av NIST så ska jag visa på felaktigheter. Jag har gett dig ett exempel innan, och det finns många fler. Bl.a. säger han att NISTs teori om vad som rinner längs med WTC (aluminium blandat med diverse kontorsmaterial) INTE kan ge ett sådant förlopp. Detta illustrarar han med att blanda plast?! med aluminium i en kastrull och sedan hälla ut det. Testet visar bara ett silvrigt metalliskt flöde och Jones drar slutsatsen att det som rinner längs med WTC INTE kan vara aluminium. Men testet är missvisande. För det första smälter han enbart aluminiumet i en kastrull, det är inget brandförlopp som han testar sin teori på. Jag har redan visat dig ett test som faktiskt visar att aluminium KAN se exakt ut på samma sätt som det som rinner längs med WTC.

Alltså. Ytterligare ett bevis på att Jones medveten ljuger i syfte att tjäna pengar eller berömmelse.
Citera
2007-05-10, 10:57
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Det beror på, läs vidare.............

Självklart eftersom det skulle verka underligt annars. USA's fiende nr1 behöver göra ett framträde då och då och visa hur mycket han hatar landet. De vet ändå hur stort övertag de har. Bland västerlänningarna så är han ju bara en terrorist, och öst länderna går inte att lita på ändå.

Å andra sidan så har en hel del hunnit att hända sen 11 Sep 2001. Regeringen har börjat att få mer och mer problem med alla anklagelser om konspiration, folk kanske börjar att vakna.

Min enda undran.

1.Planerades attentatet ihop med bin laden?

2.Eller "lät man" honom helt enkelt göra det?

I båda fallen så är de precis lika skyldiga som bin laden själv.

Jag har varit 100% säker på en konspiration hela tiden men inte pga konstigheter med attentatet från första början, utan USA's AGERANDE, vilket gjort mig tvärsäker på att det var en konspiration, av något slag.
Jag har ingen aning om hur många terrorhot mot USA det florerade vid tidpunkten. Jag kan visst tänka mig att det fanns varningar om att en terrorattack planerades på amerikansk mark med användande av kapade flygplan och att detta inte följdes upp på det sätt det borde. Men hur vet vi att man inte följde upp en massa andra varningstecken under tiden. Jag tror helt enkelt att man förlitade på sig själva i sin suveränitet och missbedömde totalt sina motståndares kapacitet. Bush har säkert haft samma syn på bin Laden och kaparna som Powerpojken, det vill säga att det var ett gäng outbildade grottmänniskor.

Och som tidigare har nämnts här i tråden så hade USA säkerligen kunnat legalisera sitt krig i Irak utan 9/11, vilket man också gjorde. De varnade om massförstörelsevapen (medvetet eller omedvetet).

Så nej, en konspiration med USA som inblandade är knappast troligt.
Citera
2007-05-10, 10:59
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag tycker att en "riktig" konsprirations-anhängare borde kunna redovisa en sammanhängande konspirationsteori för att bli tagen "på allvar".
Bevis vare sig kräver jag eller förväntar jag mig...

/T

Keep dreaming... I den gamla 911-tråden så påstod jag att den officiella versionen var den som höll ihop bäst, varpå alla foliehattarna i kör skrattade åt mig. Då uppmanade jag dem att presentera alternativa teorier till vad som hänt så vi kunde jämföra vilka som led av störst problem. Kan du förstå vad tyst det blev på en gång, varenda en av dem smet med svansen mellan benen. Powerboy har efter det tillfället flera gånger sagt att han LÄTT kan presentera en bättre teori, men av någon mystisk anledning så lyckas han aldrig leverera.

Så även jag har hoppats på någon slags konstruktivitet en gång i tiden, men har insett att det aldrig kommer att ske.
Citera
2007-05-10, 11:52
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Det man frågar sig är om NIST fick all fakta innan sin undersökning, fanns det några slags laddningar till exempel som de inte visste om?

Därför har jag personligen undrat lite, jag ifrågasätter inte deras arbete.

NIST fick inte fakta, NIST tog reda på fakta genom att analysera rester, intervjua folk, göra tester etc. Jag har för mig att de utredde bombmöjligheten (har som sagt inte läst 7000-sidorsrapporten) men jag minns inte säkert.

Citat:
Å andra sidan så vet ju Jones redan vad man kommit fram till och vill motbevisa det, stämmer det?

Kunde byggnaderna rasa av flygplanen och bränslet eller fanns det något som fick tornen att kollapsa placerat i byggnaden?

Han letade efter radioaktivitet, undersökte rester av byggnaden, vatten, etc.

Undersökte han verkligen rester av byggnaden? Jag har fått för mig att han bara undersökte liknande stål, men jag är inte så insatt i hans arbeten. Jones motbevis mot NIST har jag inte tagit del av något närmare så där hänvisar jag till det Erik1974 säger.
Citera
2007-05-10, 11:54
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Det är du som påstår, jag frågar dig.

Och jag säger att jag inte vet då jag inte har läst 7000-sidors NIST-rapporten. Jag vet att de utredde flera olika möjligheter och att de testade sin teori på en massa olika sett (till exempel soldatens beryktade datorsimuleringar). Hur det gick till vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in