2007-05-25, 11:11
Medlem
SLOBs avatar
Dubbelpost under editering...
Citera
2007-05-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Länka till var i NIST det står istället. Du hänvisar till vad en bloggare säger och litar fullständigt på honom direkt. Som sagt, visa i NIST- rapporten var det står att endast 3 förstördes och 4 skadades svårt. Lycka till!
Jag hänvisar till en relevant kommentar, inte källan. För att vara beläst på WTC och NIST:s rapport verkar du ha en del luckor i ditt läsminne.

NIST NCSTAR1-2, WTC Investigation, sidan 23, punkt 7.11.2:
"The NIST base case impact damage of three severed and four heavily damaged and less severe estimate of one severed and two heavily damaged fall below both the MIT and WAI estimates."

Nöjd?
Citera
2007-05-25, 21:42
Bannlyst
Jag lyckades att hitta det där och posta en bild från NIST rapporten. Så det verkar att stämma bra. Hur var det med simulationen då, var den modellerad efter det?
Citera
2007-05-25, 21:53
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Jag hänvisar till en relevant kommentar, inte källan. För att vara beläst på WTC och NIST:s rapport verkar du ha en del luckor i ditt läsminne.

"The NIST base case impact damage of three severed and four heavily damaged and less severe estimate of one severed and two heavily damaged fall below both the MIT and WAI estimates."

Nöjd?
Länka till dokumentet tack. Orkar inte leta.
Citera
2007-05-25, 22:04
Bannlyst
Citat:

Ladda hem NIST rapporten och titta på sidan 94 Erik.

http://wtc.nist.gov/pubs/NISTNCSTAR1-2BChap1-8Draft.pdf
Citera
2007-05-25, 23:10
Medlem
Citat:
Hörru din jävla latmask! Om du vore det minsta insatt i NIST:s rapporter, så skulle du veta att de enbart publicerar sina rapporter i PDF-format. Pinsamt, riktigt jävla lågvattenmärke!
Citera
2007-05-25, 23:25
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Nöjd?

Um, NCSTAR1-2 7.11.2 finns på sida 295 i den officiella PDF:en. Där står det:

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
Table 7–11 compares the estimated core column damage from the various studies. For WTC 1, MIT (Wierzbicki, Xue, and Hendry-Brogan 2002) estimated that 4 to 12 core columns were failed. This MIT estimate of core columns was based on energy balance calculations and corresponded to a damage distribution ranging from four columns failed over a three-story length to 12 columns failed over a single floor length. The expected distribution of damage would fall between these bounds, with some columns damaged on a single floor and others with damage distributed on multiple floors. WAI gave two estimates for core column failure. The first estimate of 23 core columns failed and five damaged was obtained from the FLEX impact analysis. The second estimate of 20 failed columns was the number used in their collapse analysis. The NIST base case impact damage of three severed and four heavily damaged and less severe estimate of one severed and two heavily damaged fall below both the MIT and WAI estimates. The more severe estimate of six severed and three heavily damaged falls in the middle of the MIT range, but still well below the WAI estimates.

Det handlar alltså vad jag förstår om olika scenarios och tre olika sätt att utföra simuleringar till dessa. Simuleringar är ju aldrig en exakt avbildning av et riktigt skeende. NIST har alltså aldrig påstått "att endast 3 core columns förstördes och 4 skadades svårt". De har gjort uppskattningar, där det vad jag förstår "värsta" scenariot innebar sex förstörda och tre svårt skadade.

/S
Citera
2007-05-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Um, NCSTAR1-2 7.11.2 finns på sida 295 i den officiella PDF:en. Där står det:

Det handlar alltså vad jag förstår om olika scenarios och tre olika sätt att utföra dessa. Simuleringar är ju aldrig en exakt avbildning av et riktigt skeende.
/S
Helt korrekt. Mitt citat är några meningar tidigare och omfattare deras "base case", vilket jag anser är mer relevant att ha som normfall, snarare än deras less severe- eller more severe-varianter.
Citera
2007-05-25, 23:29
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Hörru din jävla latmask! Om du vore det minsta insatt i NIST:s rapporter, så skulle du veta att de enbart publicerar sina rapporter i PDF-format. Pinsamt, riktigt jävla lågvattenmärke!
Hur kan det vara ett lågvattenmärke att be om en länk till det man påstår?!?! Det tillhör väl vanligt hyffs. Jag vet att det endast är PDF- format, det var liksom därför jag frågade, annars hade jag hittat det direkt. Skärp dig lilleman!

Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Sådär ja. Jag tackar.
Citera
2007-05-25, 23:30
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Helt korrekt. Mitt citat är några meningar tidigare och omfattare deras "base case", vilket jag anser är mer relevant att ha som normfall, snarare än deras less severe- eller more severe-varianter.

Jo, fast nu skrev du ju inte att det var du som gjorde tolkningen. Du skrev att NIST slog fast att :
Citat:
Ursprungligen postat av Jdon
NIST sade att endast 3 core columns förstördes och 4 skadades svårt

Vilket inte är sant.

/S
Citera
2007-05-25, 23:32
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Varför länkar du till en draftversion?

/S
Citera
2007-05-25, 23:32
Medlem
Citat:
Hur kan det vara ett lågvattenmärke att be om en länk till det man påstår?!?! Det tillhör väl vanligt hyffs. Jag vet att det endast är PDF- format, det var liksom därför jag frågade, annars hade jag hittat det direkt. Skärp dig lilleman!
Och då vet du också att det är förbjudet att enbart skicka länkar i denna tråd. Och att det dessutom redan finns länkar till NIST:s rapport in länktråden.
Och skulle det vara för jobbigt, så prova att knappa in NIST NCSTAR 1-2 på Google - gissa vad som är första träffen?

Pinsamt, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in