2008-10-02, 03:58
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Men hur ska man pröva en teori om kontrollerad demolition? Det finns ju inga bevisa överhuvdtaget att gå på, och ingenting som pekar på att så var fallet.
Man kan inte räkna med att hitta bevis om man inte letar efter dem, och att NIST säger att de inte hittat bevis för en teori betyder ingenting om de inte har utrett den. Det är väldigt lätt att inte hitta bevis om man låter bli att leta.

Man utreder helt enkelt genom att granska tillgänglig data.
Man granskar ursprunglig konstruktion, det som finns kvar av byggnaden, filmer av kollapser m.m.
Det finns mängder med tekniska data och observationer som gör att det finns all anledning att betrakta demolering som en möjlig orsak till kollapserna.

Gravitation och stålbalkar försvagade av brand och pannkakseffekt förklarar t.ex. inte:
Att toppen av WTC 2 kollapsade först.
Att tunga stålbalkar slungades flera hundra meter ut från byggnaden.
Att hela byggnaden inklusive de centrala stålkolumnerna föll i frifallshastighet.
Att istället för att falla i den väg med minst motstånd rasade byggnaderna ner på sin egen grund.

Detta är obestridliga fakta om hur kollapserna skedde och påstår du att en endaste av de punkterna kan förklaras med gravitation som verkar på en försvagad byggnad så har du mer än bristfällig kunskap om fysik.

Det ser otvivelaktigt ut som en demolering om man tittar på filmer, det har påträffats diagonalt avskurna balkar identiska med resultatet av den typ av laddningar man använder vid demolering, det finns otaliga vittnen om explosioner i samband med kollapsen och det finns demoleringsexperter som säger att det omöjligt kan ha varit något annat än en demolering.

För att säga att det inte ens finns skäl att utreda demolering som en möjlig orsak till kollapserna måste man verkligen vara blind eller ha total avsaknad av slutledningsförmåga.
Att det skulle vara svårt att preparera byggnaderna är sant...men att gravitation verkade på en försvagad byggnad är inte bara osannolikt men omöjligt.
Citera
2008-10-02, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Man kan inte räkna med att hitta bevis om man inte letar efter dem, och att NIST säger att de inte hittat bevis för en teori betyder ingenting om de inte har utrett den. Det är väldigt lätt att inte hitta bevis om man låter bli att leta.

Men NIST har ju letat. Vilka bevis tycker du förresten att man skulle ha funnit? Om jag ber dig bevisa att din pappa inte mördade Olof Palme, en helt orimlig tanke eftersom din pappa var 17 år vid tillfället, saknade vapen och bil och bodde i Boden (helt fiktivt exempel) varpå du helt enkelt menar att det inte finns någonting som tyder på att han mördade Palme och att vidare utredning är onödig - särskilt med tanke på att allt pekar på att annan gärningsman - betyder det att du har undgått att utreda det?

Citat:
Man utreder helt enkelt genom att granska tillgänglig data.
Man granskar ursprunglig konstruktion, det som finns kvar av byggnaden, filmer av kollapser m.m.

Det är ju det som NIST har gjort. Resultatet är runt tiotusentalet sidor fulla med vittnesberättelser, tekniska data, fotografier, rekonstruktioner och teorier.

Citat:
Det finns mängder med tekniska data och observationer som gör att det finns all anledning att betrakta demolering som en möjlig orsak till kollapserna.

Kan du nämna ett par? Snälla, gör det. Nedanstående röra av gammal skåpmat räknas inte.

Citat:
Gravitation och stålbalkar försvagade av brand och pannkakseffekt förklarar t.ex. inte:

Men det var ju ingen pannkakseffekt. Nu är du dåligt påläst.

"NIST’s findings do not support the “pancake theory” of collapse, which is premised on a progressive failure of the floor systems in the WTC towers (the composite floor system—that connected the core columns and the perimeter columns—consisted of a grid of steel “trusses” integrated with a concrete slab; see diagram below). Instead, the NIST investigation showed conclusively that the failure of the inwardly bowed perimeter columns initiated collapse and that the occurrence of this inward bowing required the sagging floors to remain connected to the columns and pull the columns inwards. Thus, the floors did not fail progressively to cause a pancaking phenomenon."

http://wtc.nist.gov/pubs/factsheets/faqs_8_2006.htm

Citat:
Att toppen av WTC 2 kollapsade först.

Kollapsen började ju där. Eller vad menar du?

Citat:

Vilka stålbalkar slungades flera hundra meter?

Citat:
Att hela byggnaden inklusive de centrala stålkolumnerna föll i frifallshastighet.

Gammal skåpmat! Husen föll inte i fritt fall - detta observeras lättast genom det faktum att rasmassorna som var utanför själva raset nådde marken innan kollapsen.

Som Tim Wilkinson, senior lecturer i structural engineering vid Sydney University, skriver

"The buildings did fall quickly - almost (but not exactly) at the same speed as if there was no resistance. Shouldn't the floors below have slowed it down? The huge dynamic loads due to the very large momentum of the upper floors falling were so great that they smashed through the lower floors very quickly. The columns were not designed to carry these huge loads and they provided little resistance."

http://www.civil.usyd.edu.au/wtc.shtml

Citat:
Att istället för att falla i den väg med minst motstånd rasade byggnaderna ner på sin egen grund.

Hur menar du att husen borde ha fallit, vad hade varit "minsta motståndets väg"? Du menar alltså att hus aldrig faller på sin egen grund, eftersom det är mer motstånd än, ja vad nu syftar på? Om hus nu alltid faller enligt "minsta motståndets lag", hur kunde WTC-tornen inte göra det? Du menar alltså att WTC bröt mot någon naturlag som säger att hus alltså alltid måsta falla enligt den väg som ger minst tänkbart motstånd. Det finns alltså inget annat som spelar in?

Citat:
Detta är obestridliga fakta om hur kollapserna skedde och påstår du att en endaste av de punkterna kan förklaras med gravitation som verkar på en försvagad byggnad så har du mer än bristfällig kunskap om fysik.

Nej, det är inte obestridliga fakta. Det är dina helt grundlösa lekmannayttranden blandat med lite faktafel och knäppa vinklingar.

Citat:
Det ser otvivelaktigt ut som en demolering om man tittar på filmer, det har påträffats diagonalt avskurna balkar identiska med resultatet av den typ av laddningar man använder vid demolering, det finns otaliga vittnen om explosioner i samband med kollapsen och det finns demoleringsexperter som säger att det omöjligt kan ha varit något annat än en demolering.

Gammal skåpmat!

Nej, det har inte påträffats några diagonalt avskuran balkar. Däremot skar man av balkar under uppröjningsarbetet.

Ett flertal dån och explosioner hördes från tornen. Hissar kraschade, generatorer exploderade, brandgasexplosioner skedde, våningar kollapsade...Jag hade blivit förvånad om ingen hade hört någonting!

Vilka demoleringsexperter?

Citat:
Att det skulle vara svårt att preparera byggnaderna är sant...men att gravitation verkade på en försvagad byggnad är inte bara osannolikt men omöjligt.

Varför är det omöjligt, för att du säger så?
Senast redigerad av ThisIsSparta 2008-10-02 kl. 05:36.
Citera
2008-10-02, 07:34
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Den video jag hänvisar till och Steven Jones undersökningar som genomgått peer review visar att det är fråga om en kontrollerad demolering.

Kan du ta något eller några påståenden ur Steven Jones "peer-reviewade" alster som visar att det är en fråga om medveten rivning? Alltså inte en länk till hela pdf:en utan några delar. Så tar vi det bit för bit.
Citera
2008-10-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Jo, man tog bort den kursen från KTH för den var för svår.. De som läst den pratade om väldigt enkla beräkningar och överslag.
Jo, och jag minns att min pappa var stolt över att ha klarat kursen,
och jag minns att han berättade att han hade kurs-kamrater som inte fixade det och som (om jag minns historien rätt) faktiskt aldrig fick någon examen.

Det var som sagt ganska länge sedan (pappa var född -18)...

/T
Citera
2008-10-02, 10:09
Medlem
Citat:
En såg början och drog sina slutsatser. En "hoppade rakt in i videon och drog sina slutsatser.

Ni får ursäkta. Om ni bygger er kunskap och empiri på så bräckliga grunder så får ni nog vänta på svar från mig.

Men jag vädjar till människor med öppet sinne att ta del av diskussionen:

http://video.google.com/videosearch?q=Blueprint.for.Truth&emb=0&aq=f#

Vad gör du i den här tråden? Jag tror länktråden passar dig bättre.

Jag ska försöka få tid att se klart filmen, men tyvärr har jag andra prioriteringar i mitt liv än att se Richard Gage prata även om han är lite intressant. Men tolkar jag dig rätt om du inte vill bemöta ett endaste litet påstående om att han har fel? Eller måste jag se de andra nittio minuterna innan du vill diskutera? Det är intressant hur du istället för att bemöta påståenden och argument attackerar personen istället. Öppet sinne, jo tjena.
Citera
2008-10-02, 12:55
Medlem
"Meteorites" och "molten steel"

Ganska mycket konspirationsprat cirkulerar kring den påstådda förekomsten av smält stål i rasmassorna efter tornen.
Bl.a. så hävdar (exempelvis) Gage att det finns en (eller kanske flera?) klumpar av en blandning av olika material.
Klumparna kallas "meteorites", och det hävdas att det i dessa klumpar bland annat finns smält (och sedan stelnat) stål.
Jag undrar nu: Finns det någon trovärdig analys av dessa klumpar som visar på förekomsten av smält stål?
Att Gage och andra kt står och säger att det är så övertygar inte...

/T
Citera
2008-10-02, 19:08
Moderator
Citat:
Shoot man.
Kom loss med deras utredning om teorin att det kunde vara en sprängning. Dom har ju skrivit 10.000 sidor. Du kan väl hitta ett par?
Men herrejösses, hur svårt kan det vara att förstå?
Utredningen om misstänkt demolering är så att säga inbakad i hela utredningen som presenteras i de "10 000 sidorna".

För att alla inte ska behöva läsa hela utredningen i jakten på icke existerande bevis så summerar NIST sina fynd i en lista. En av punkterna i listan, den som Pingeh citerade, gäller fynd som tyder på kontrollerad demolering.
Citera
2008-10-02, 19:34
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Men herrejösses, hur svårt kan det vara att förstå?
Utredningen om misstänkt demolering är så att säga inbakad i hela utredningen som presenteras i de "10 000 sidorna".

För att alla inte ska behöva läsa hela utredningen i jakten på icke existerande bevis så summerar NIST sina fynd i en lista. En av punkterna i listan, den som Pingeh citerade, gäller fynd som tyder på kontrollerad demolering.

Så var det med den "utredningen".

Architects & Engineers for 9/11 Truth har länge försökt att få en dialog med NIST utan svar. Varför?
Om dom själv tror på sina slutsatser så kan dom väl möta all kritik på ett normalt vetenskapligt sätt.
Men inte. Dom döljer sig bakom 10.000 sidor desinformation (som ingen orkar läsa) och sen lägger dom locket på.
Deras dataanimeringar av skeendet hör hemma inom humorfacket och har inget med vetenskap att göra. Vilket Richard Gage klart visar.
Citera
2008-10-02, 20:01
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Kan du ta något eller några påståenden ur Steven Jones "peer-reviewade" alster som visar att det är en fråga om medveten rivning? Alltså inte en länk till hela pdf:en utan några delar. Så tar vi det bit för bit.

Ännu idag kan du spåra resterande damm i NY av dessa sprängningar.
AE for 9/11 Truth fortsätter att analysera detta och detta kommer vi höra mer om. Om vi vill.

Steven E. Jones grunder för att det var fråga om en kontrollerad demolering är i 13 punkter:

1. Molten Metal: Flowing and in Pools
2. Observed Temperatures around 1000ºC and Sulfidation in WTC 7 Steel
3. Near-Symmetrical Collapse of WTC 7
4. No Previous Skyscraper Collapse Due to Fires
5. Squib-timing during the Collapse of WTC 7
6. Early Drop of North Tower Antenna
7. Eyewitness Accounts of Flashes and Loud Explosions
8. Ejection of Steel Beams and Debris – plumes from the Towers
9. Rapid Collapses and Conservation of Momentum and Energy
10. Controlled Demolition "Implosions" Require Skill
11. Steel Column Temperatures of 800ºC Needed: A Problem in the Argument of Bazant and Zhou
12. Problems in the NIST Report: Inadequate Steel Temperatures and Tweaked Models
13. NIST's Failure to Show Visualizations

Hans avhandling finns här:
http://wtc7.net/articles/WhyIndeed09.pdf

Den är inte 10.000 sidor.

Sanningen är kortfattad. Lögnen är mångordig.

Det finns många drabbade människor, offrens efterlevande, alla som arbetade med räddningsarbetet som idag drabbats av hälsoproblem att inandats dessa rester av sprängningarna, som kräver en riktig utredning.

Nist och ni vakthundar kommer inte att lyckas lägga locket på.
Var så säker.

Lyssna på Steven:
http://www.911podcasts.com/files/video/Steven_Jones-UVSC_February_1_2006/BYU_Professor_Steven_E_Jones-UVSC_February_1_2006_911_9-11_Lecture_WTC-7_911TruthSeekers.org.wmv
Senast redigerad av sten.b 2008-10-02 kl. 20:17.
Citera
2008-10-02, 20:12
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:

Skulle inte en bomb av den storlek som krävs för detta låta väldigt mycket?
Hur går detta ihop med påståendet om att huset föll på sin egen grund?

Jag ställer bara frågor!
Citera
2008-10-02, 20:17
Moderator
Citat:
Så var det med den "utredningen".

Architects & Engineers for 9/11 Truth har länge försökt att få en dialog med NIST utan svar. Varför?
Om dom själv tror på sina slutsatser så kan dom väl möta all kritik på ett normalt vetenskapligt sätt.
Men inte. Dom döljer sig bakom 10.000 sidor desinformation (som ingen orkar läsa) och sen lägger dom locket på.
Deras dataanimeringar av skeendet hör hemma inom humorfacket och har inget med vetenskap att göra. Vilket Richard Gage klart visar.
Om NIST pratar med AE911Truth eller inte vet jag inte. Jag vet inte ens om NIST får/ska/borde diskutera sin utredning överhuvudtaget. Någon annan har säkert bättre koll på det juridiska läget än jag.

En slutrapport på 500 sidor då, hade det varit bättre eller tror du de hade blivit beskyllda för att gjort ett ofullständigt jobb då? Något som de redan beskylls för, bla av dig.
Hur många sidor tycker du är lagom för en utredning om kollapserna på WTC 1 och 2 som gör alla nöjda?

Så kul att du tog upp humor, Richard Gage har klämt in en riktig höjdare i sin presentation.
45:50 in i videon: Gage visar ett klipp med ingenjörerna som konstruerade tornen för att klara en flygplanskrash och därför inte alls borde kollapsat.
Citat:
Ursprungligen postat av ingenjören
Flygplanet vi föreställde oss var dåtidens största flygplan, flygande lågt och långsamt, vilse i dimma. Vi byggde tornen för att klara en krash med Boing 707 var som helst i byggnaden.
Gages kommentar direkt efter klippet är:
Citat:
Ursprungligen postat av Richard Gage
En Boing 707 har förresten samma kinetiska energi som en 767 som krashade i tornet eftersom den flyger mycket snabbare, 500mph mot 767:ans 400mph.
Där har du humor på hög nivå. Vem vet, det kanske är pga argument som dessa som NIST inte orkar prata med honom.
Citera
2008-10-02, 21:12
Medlem
sten.bs avatar
[quote=gason]
Citat:
Om NIST pratar med AE911Truth eller inte vet jag inte. Jag vet inte ens om NIST får/ska/borde diskutera sin utredning överhuvudtaget. Någon annan har säkert bättre koll på det juridiska läget än jag.
[quote]

Hur kan jag diskutera med en som inte vet?
Vet du nå't överhuvudtaget?
Vet du nå't om vetenskapliga tillvägagångssätt att komma fram till en konsensus om vad som är "sant"?

Att blanda in juridik i detta är ren och skär idioti.

Citat:
En slutrapport på 500 sidor då, hade det varit bättre eller tror du de hade blivit beskyllda för att gjort ett ofullständigt jobb då? Något som de redan beskylls för, bla av dig.
Hur många sidor tycker du är lagom för en utredning om kollapserna på WTC 1 och 2 som gör alla nöjda?

Det hade varit lättare för gemene folk att genomskåda dessa dimridåer av desinformation. Dimman blir väl tätare dess mer du desinformatoriska droppar du lägger in.

Det hade varit lättare om dom skrivit det med två ord: Case closed.

Citat:
Så kul att du tog upp humor, Richard Gage har klämt in en riktig höjdare i sin presentation.
45:50 in i videon: Gage visar ett klipp med ingenjörerna som konstruerade tornen för att klara en flygplanskrash och därför inte alls borde kollapsat.

Du missade säkert att en av konstruktörerna säger att dessa torn kunde motstå t o m en "multipel impact" av 707.

Glöm inte att dessa konstruktörer fick utmärkelser och priser när det gällde att bygga säkra skyskrapor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in