2007-05-09, 20:30
Medlem
Billows avatar
Nu ville jag ej komma ifrån ämnet. Men du fortsatte med pratet om piloten så jag svarade
Citera
2007-05-09, 20:30
Medlem
Billows avatar
Märker att länkarna är ur funktion jag postade. Ursäkta ..
Citera
2007-05-09, 20:31
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Nu vill jag inte komma off-topic på nått sätt. Men Är man proffesor i fysik är man bildad i både Kärnfysik, astrofysik, elektrofysik, kvantfysik,kemifysik, biofysik, subatomär fysik om så inte hundra procentigt på varje enskilt område. Dessutom är det bevisat att smällt metall hittades under en byggnad.

Absolut inte. När man läser till professor i fysik (åtminstone i Sverige) så läser man först 4-5 år till en examen, förslagsvis civilingenjör. Därefter forskar man sig vidare. Om man väljer att inrikta sig på biofysik så kommer den enda kunskapen man har om metallurgi vara det man lär sig i grundkursen i fysik 1, vilket är obetydligt mer än man lär sig i fysik B på gymnasiet.
Citera
2007-05-09, 20:32
Medlem
Försöksdjurs avatar
Jag hoppas jag kommer kunna bidra med mina kunskaper om fysik i framtiden, har nämligen sökt till Teknisk Fysik i Uppsala
Citera
2007-05-09, 20:33
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Absolut inte. När man läser till professor i fysik (åtminstone i Sverige) så läser man först 4-5 år till en examen, förslagsvis civilingenjör. Därefter forskar man sig vidare. Om man väljer att inrikta sig på biofysik så kommer den enda kunskapen man har om metallurgi vara det man lär sig i grundkursen i fysik 1, vilket är obetydligt mer än man lär sig i fysik B på gymnasiet.
Proffesorer som skrivit på internet har själva sagt att de läser all fysik men inriktar sig extra hårt på den del av fysik de ska bli expert på. Dessutom låter dom väl inte en fysikproffesor bildad på fel tema uttala sig om WTC ..
Citera
2007-05-09, 20:34
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Visst men fysik proffesorns utlåtande stöttar ändå konspirations teorin på ett bra sätt efterssom en så kallad "kunnig" person uttalat sig plus att smällt metall hittades. Över till piloten då !!

En erfaren pilot ger sin analys av det hela: http://www.thepowerhour.com/postings...n-analysis.htm
http://www.asile.org/citoyens/numero...temoins_en.htm
http://www.asile.org/citoyens/numero...le/trou_en.htm
http://www.asile.org/citoyens/numero...missile_en.htm

Nej, inte nödvändigtvis. Dels är han inte kunnig inom konstruktionsteknik (eller är åtminstone inte professor i det området) och dels har han inte blivit publicerad. Jag tror inte du inser vikten av att bli publicerad; om du som professor påstår något och skriver en artikel som du inte får publicerad i vetenskapliga artiklar så är du mer eller mindre körd: du har förbrukat hela din trovärdighet eftersom du har gjort ett undermåligt arbete som inte tål vetenskaplig granskning.
En pilot säger att det inte går. Varför har otaliga andra piloter sagt att det går? Varför har man ett flertal gånger lyckats simulera händelserna i flygsimulatorer? Fakta väger tyngre än åsikter.
Citera
2007-05-09, 20:34
Medlem
Billows avatar
Dessutom går de olika grenarna av fysik mycket hand i hand så de måste kunna lite om de andra delarna också
Citera
2007-05-09, 20:36
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Proffesorer som skrivit på internet har själva sagt att de läser all fysik men inriktar sig extra hårt på den del av fysik de ska bli expert på. Dessutom låter dom väl inte en fysikproffesor bildad på fel tema uttala sig om WTC ..

Vilket är precis det jag sa. Jag är mer utbildad inom alla fysikinriktningar än de som saknar universitetsutbildning, men när det gäller närmare inriktningar på annat än akustik och konstruktion är jag totalt körd. Varför skulle de inte låta en felutbildad fysiker uttala sig? De låter ju tandläkare, teologer, outbildade ungdomar och journalister göra det...
Citera
2007-05-09, 20:37
Medlem
Billows avatar
Citat:
Nej, inte nödvändigtvis. Dels är han inte kunnig inom konstruktionsteknik (eller är åtminstone inte professor i det området) och dels har han inte blivit publicerad. Jag tror inte du inser vikten av att bli publicerad; om du som professor påstår något och skriver en artikel som du inte får publicerad i vetenskapliga artiklar så är du mer eller mindre körd: du har förbrukat hela din trovärdighet eftersom du har gjort ett undermåligt arbete som inte tål vetenskaplig granskning.
En pilot säger att det inte går. Varför har otaliga andra piloter sagt att det går? Varför har man ett flertal gånger lyckats simulera händelserna i flygsimulatorer? Fakta väger tyngre än åsikter.

Som med allt annat har olika piloter olika syn på en händelse.. Och angående fysik proffesorn. Han är inte okänd. Läs själv
http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_E._Jones
Citera
2007-05-09, 20:39
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Dessutom går de olika grenarna av fysik mycket hand i hand så de måste kunna lite om de andra delarna också

Får jag fråga hur insatt du är i fysik egentligen? Har du någon universitetsutbildning inom ämnet? Jag har 20 universitetspoäng inom fysik och jag håller inte med dig. Fysik är ett så oerhört brett ämne att beroende på vad man inriktar sig på så håller man på med HELT skilda saker. En kvantfysiker och en som pysslar med strömningslära har ingenting gemensamt.
Citera
2007-05-09, 20:41
Medlem
Billows avatar
Citat:
Får jag fråga hur insatt du är i fysik egentligen? Har du någon universitetsutbildning inom ämnet? Jag har 20 universitetspoäng inom fysik och jag håller inte med dig. Fysik är ett så oerhört brett ämne att beroende på vad man inriktar sig på så håller man på med HELT skilda saker. En kvantfysiker och en som pysslar med strömningslära har ingenting gemensamt.
Mattematiskt sett går väl all fysik hand i hand ?? Jag är mer intreserad av materia än fysik. Jag går efter vad andra som studerat fysik har sagt. Dock bör dom inte låta en fysiker som inte är insatt i hur ett sådant förlopp som WTC bör ske kolla på händelsen om inte fysikutbildningen stämmer överens med WTC händelsen.
Citera
2007-05-09, 20:41
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Som med allt annat har olika piloter olika syn på en händelse.. Och angående fysik proffesorn. Han är inte okänd. Läs själv
http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_E._Jones

Ja, men det hindrar inte det faktum att de har lyckats simulera krashen i simulatorer, vilket totalt motbevisar att det skulle vara omöjligt.
Jag säger inte att han är okänd, när sa jag det? Har man doktorerat är man verkligen inte okänd. Jag säger bara att hans thermite-teorier inte har något stöd bland andra fysiker. Inte på grund av att de är kontroversiella utan på grund av att han har tagit fram dem på ett icke vetenskapligt sätt (försöka bevisa en teori) och för att grundantagandena han använt inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in