2007-05-12, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Med tanke på ståls höga värmekonduktivitet så hade han ALDRIG kunnat lyfta en stålbalk som droppade smält stål. Det måste varit något annat som droppade.

Inte omöjligt.

(du ser)

(för övrigt var det sån där gripklo tror jag som lyfte balken, så den borde varit lyftbar även om den var som gummi)
Citera
2007-05-12, 20:11
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Inte omöjligt.

(du ser)

(för övrigt var det sån där gripklo tror jag som lyfte balken, så den borde varit lyftbar även om den var som gummi)

I sådana fall borde värmen spridit sig till gripklon också, men jag kan inte uttala mig mer innan jag sett videon.
Citera
2007-05-12, 20:12
Bannlyst
Det finns en hel del filmer angående attacken mot WTC att ta hem, en av dem heter WTC Jumpers. Någon har koncentrerat sig på en enda sak, att sitta och filma alla som hoppar, huh?

Snacka om specialområde i det kaosartade läget.........

Har ni hittat något intressant om ämnet på nätet, själv hittade jag en torrent med 8000 bilder på WTC byggnaderna och attacken. Säkert bilder samlade från olika sajter.
Citera
2007-05-12, 20:15
Bannlyst
Citat:
I sådana fall borde värmen spridit sig till gripklon också, men jag kan inte uttala mig mer innan jag sett videon.

Det finns ingen video, bara ett vittnesmål. En som jobbade och röjde upp var med och lyfte skrot på ground zero, de använde lyftkranar (med gripklor) för att ta upp skräp, när de lyfte en balk så droppade den. Jag är inte säker på om han menade att själva balken droppade eller om det var något på balken som droppade.
Citera
2007-05-12, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Inte ens en arbetare som normalt arbetar vid en smältugn skulle med 100% korrekthet kunna identifiera smält stål kontra annan smält metall. Att det skulle rörar sig om rent smält stål (och från balkarna) låter otroligt. Snarare att det handlar om smält metall. Ordet "stål" är lätt att ta till.

Det kan jag hålla med om, speciellt när det gäller byggnader av stål. Då är det lätt hänt att man för givet att det är smält stål man ser.
Citera
2007-05-12, 20:21
Bannlyst
Att smält stål är så känsligt för er sida måste vara för snacket om eventuell thermite förstår jag. Men kan det inte ha funnits smält stål ändå?

Skulle det vara möjligt?

Eller någon metall som liknar smält stål? Aluminium ser ju inte direkt ut som smält stål, men nåt annat som har högre temperaturer.

edit:

För övrigt funderar jag på att ta en liten paus från allt vad attentat och konspirationer heter ett tag. Jag måste gjort 1000 inlägg på nån vecka.

Dags att snacka lite data igen tror jag.

Tittar in igen om ett tag. Och tack allihop för jag har fått lära mig en hel del jag inte visste förutom om attentatet den 11 Sep 2001.

Hej på ett tag.

Citera
2007-05-12, 20:28
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Att smält stål är så känsligt för er sida måste vara för snacket om eventuell thermite förstår jag. Men kan det inte ha funnits smält stål ändå?

Skulle det vara möjligt?

Eller någon metall som liknar smält stål? Aluminium ser ju inte direkt ut som smält stål, men nåt annat som har högre temperaturer.

Jag tror jag skrivit ett par gånger att åtminstone utifrån mina kunskaper låter det fullt möjligt att stål/metall smält i högen efter raset. Värmen i en tät hög, men med tillgång till syre och brännstoffer kan bli mycket hög och hålla en brand levande länge.

Jag förstår heller inte riktigt hur thermite kan hålla värme under flera månader.

/S
Citera
2007-05-12, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Jag tror jag skrivit ett par gånger att åtminstone utifrån mina kunskaper låter det fullt möjligt att stål/metall smält i högen efter raset. Värmen i en tät hög, men med tillgång till syre och brännstoffer kan bli mycket hög och hålla en brand levande länge.

Jag förstår heller inte riktigt hur thermite kan hålla värme under flera månader.

/S

Att jag undrar bara är för att det har setts väldigt olika på det. En del tycker inte alls att det skulle vara så märkvärdigt (som du, erik mf) medans en del nästan får panik bara man nämner smält stål.

Å andra sidan så är det ju inte bevisat att det verkligen fanns smält stål på ground zero.

Hej på ett tag.
Citera
2007-05-12, 21:10
Medlem
Billows avatar
Citat:
Thermite smälter stålet vid en snabb reaktion, det gör inte att stålet är varmt flera veckor efteråt? Hur skulle det gå till; skulle det tillföras mer thermite konstant? Förklaringen till varför det fanns smält stål på GZ flera veckor efteråt har varit uppe förut, kommer inte ihåg vad reaktionen hette.
Tre skyskrapor rasade inte på grund av brand, utan på grund av en kombination mellan skador från yttre faktorer (flygplan till exempel) och brand. Dessutom var konstruktionen på framför allt WTC 1 och 2 helt unika, något som sagts tusentals gånger här.

För övrigt är det roligt att vakthundarna får jättemånga pikar för att vi påstås komma med bevis, men när foliehattarna kommer med 100% bevis så är det ingen som reagerar...
Ja det finns ju ingen vetenskaplig genomgång av detta känsliga fenomen...... Dessutom var vi lovade en NIST rapport med tester på allt vi undrat. Men ingen officiel anhängare varken vet eller vill kolla upp om det var smält stål eller inte. Varför denna enorma rädsla för sånna undersökningar. Finns något att dölja ?? Hur stålet varit smält i månader vet jag inte. Sammtidigt har man hört att smält stål som torkat till klumpar funnits. Något är helt klart inte som det ska..
Citera
2007-05-12, 21:13
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Min poäng är att de vad jag vet inte hävdat att de kan se skillnad på smält stål och annan smält metall. Jag tror att de sa "smält stål" för att det är det första man tänker på, precis som de använde liknelsen med lava - ingenstans hävdar någon brandman att det var stål, stål och inget annat än stål. Vad jag vet.

/S
Jo men det är också en spekulation och gissning. Du tror de kan använt ordet smält stål för det är det första man tänker på. Egentligen skulle man ha en riktig redovisning från brandmännen mer detaljerad.
Citera
2007-05-12, 21:14
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Hur vet du att det skedde vid branden?

Det kan ju lika väl kommit dit vid uppröjningsarbetet likväl kan det ha funnits där innan av någon anledning.

Det stämmer. Men enligt många uppstod det vid branden. Vad dom grundar det på vet jag inte. Men motbevisen är inte speciellt överväldigande heller.
Citera
2007-05-12, 21:17
Medlem
Billows avatar
Citat:
Å andra sidan så är det ju inte bevisat att det verkligen fanns smält stål på ground zero.
Sammtidigt verkar ingen seriös forskningsgrupp kolla upp fallet heller. Ingen rapport om vad man funnit där överhuvud taget finns omskriven vad jag funnit hithills. Inte NIST rapporten heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in