2007-05-12, 14:45
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Nej vi får ju aldrig något svar från vetenskaplig synvinkel heller. Problemet är att vi inte kan få reda på hurvida brandmännens uppgifter stämmer överens med vetenskaplig fakta eller inte så länge vi ej fått nån officiel undersökning av expertis gjord.

Jo det står på NIST hemsida vad det kan vara, bra mycket mer exakt än det du lyckats prestera.
Citera
2007-05-12, 14:46
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Om mitt minne inte är fullständigt förvridet lovade några att NIST rapporten skulle genomgå all form av metall, stål information om fallet 911... Nu när vi ännu inte vet hur det ligger till med smält stål så får man söka fakta om det från annat håll.

Det finns inte bara en rapport från NIST, detta hade du också kunnat om du läst något från dom du kritiserar här i tråden. Öppen? Du? NEJ!
Citera
2007-05-12, 15:08
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
(om nu brandmännen sett skillnad och kan definiera det dom såg som stål från WTC vilket de hävdar)

Har de verkligen hävdat det? Dvs har någon frågat "Är ni säkra på att det var just stål ni såg och ingen annan smält metall?"? Jag har inte sett något sådant vittensmål.

/S
Citera
2007-05-12, 15:08
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Jag kan inte se skillnad på dessa 2 bilder och avgöra vilket som är smält stål och vilket som är smält aluminium. Det kan tänkas att brandmännen har samma problem.

http://www.world-aluminium.org/media/molten.jpg

http://www.learnz.org.nz/steelmaking/images-big/b-cruciblesx2.jpg

Men du Billow kan kanske förklara vad som är skillnaden på dessa 2?

Sen kan du gärna förklara vad som gör att brandmän är skickliga på just detta?
Jag känner en brandman och här i Sverige får dom inte någon sådan utbildning. Men du kanske kan ta fram bevis på att dom har detta i sin utbildning i USA!
Den där översta länken kan INTE vara aluminium. För malmoesoldier har sagt att aluminium inte kan ha en orange färg.

Jag har bara snabbläst de senaste sidorna (tråden växer explosionsartat), men Jowenko (demoleringskillen) kom upp. Var det inte så att han inte visste vilken byggnad det rörde sig om då han kommenterade WTC, eller ens att han visste att det var 9/11. Jag är ganska säker på det. Då har han heller ingen insyn i de skador som fanns på södra sidan.

Xcore. I all välmening. Kan du inte försöka samla så mycket info som möjligt i ett inlägg, eller ta EDIT: om du kommer på något du missade? Det tar sådan plats annars, och sådan tid att bläddra bland sidorna.

Peace!
Citera
2007-05-12, 15:09
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Loggar ut så länge .. kommer senare.

Billow, vad skrev jag om sådana här inlägg? OT - inget i inlägget har med tråden att göra och det är helt redundant, vi ser om du är inloggad eller inte.

Nästa gång ger jag dig en tillsägelse.

/SLOB
moderator
Citera
2007-05-12, 15:17
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Xcore. I all välmening. Kan du inte försöka samla så mycket info som möjligt i ett inlägg, eller ta EDIT: om du kommer på något du missade? Det tar sådan plats annars, och sådan tid att bläddra bland sidorna.

Peace!

Oddball var inne på det här i förra tråden också - det är ett fenomen som uppstår när många postar mycket på kort tid. Jag har själv gjort mig skyldig till enradssvar i mängder - när jag kommit tillbaks efter ett par timmar och svarar på allt jag hittar, ett och ett. Numera sitter jag med ett Wordpaddokument uppe och försöker samla ihop alla svar till ett enda - så blir det inte så många småplottriga inlägg.

/S
Citera
2007-05-12, 16:04
Bannlyst
Först, en länk till google klippet med brandmännen.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3060923273573302287

Det var många fler som observerade smält stål, jag var och letade lite och tog bara en liten del av vad jag hittade angående smält stål på ground zero.

Läs och bedöm själva.

>> We dug and we dug and we dug, and we cut and we cut and we cut, and we did not see anything that resembled any type of furniture, any type of personal belongings. We found some pieces of things like a telephone, things like that. I think we found credit cards a few times, and we found a couple of stuffed animals. But you would expect to see, like, a bunch of desks, a bunch of chairs. The only way I can explain it is, if you take a car and put it in one of those machines where they crush it and make it look like a cube, and you can’t recognize what it is, that’s what the whole area looked like. It looked like a massive, molten mess that had been fused together, like a car that had been cubed and crushed. <<

>> With all that heavy, heavy stuff, there were wires, rebar, concrete. Most of it was just steel. A lot of what we were walking on was just molten steel. We did nine or 10 rotations on the pile — I lose count — and the days we were there, I saw truckload after truckload after truckload of massive amounts of steel debris being carried away. But it didn’t look like we made a dent at all. <<

http://www.theeagle.com/septanniv/091102firefighter.htm

The scene at Ground Zero

>> Into this devastated, almost apocalyptic war zone of a landscape marched a host of different players from government, nonprofit groups, hospitals and medical institutions, and private industry. <<

>> To some, it was an environmental health disaster from the very first. “Standing down there, with your eyes closed,” says Ron Burger, a public health advisor at the National Center for Environmental Health, Centers for Disease Control and Prevention, who arrived in New York to help September 11th but didn’t arrive to the Ground Zero the site until the night of September 12th, “it could have been a tornado or an avalanche or a volcano.” <<

>> A veteran of disasters from the Mississippi floods Mt. St. Helens, Burger said it reminded him most of the volcano, if he forgot he was in downtown Manhattan. “Feeling the heat, seeing the molten steel, the layers upon layers of ash, like lava, it reminded me of Mt. St. Helen’s and the thousands who fled that disaster,” he said. <<

http://www.neha.org/9-11%20report/index-The.html

>> “The [NYFD] people who called us had been killed,” Atlas considered as she surveyed the tons and acres of wreckage. “Nobody’s going to be alive.” Fires burned and molten steel flowed in the pile of ruins still settling beneath her feet. She wore a respirator to filter out the smoke, dust, and fumes, but Anna worked without a mask to sniff out places where the broken dead lay. Anna is a live-find dog, but she developed a “truly intent stare” that Atlas came to recognize as her response to catching the scent of a corpse. Mostly they found parts. <<

http://www.sas.upenn.edu/sasalum/newsltr/summer2002/k911.html

[...] When [Joe] O'Toole signed on for trade center duty in January, he thought it would be a 30-day assignment. But after one month, he volunteered for another. And another. And another. And another. [...] Underground fires raged for months. O'Toole remembers in February seeing a crane lift a steel beam vertically from deep within the catacombs of Ground Zero. "It was dripping from the molten steel," he said.

http://history-bytes.blogspot.com/2006/09/more-molten-metal-magic.html

Jag är ingen expert på smält stål men........

Efter att ha kollat lite så verkar det vara rätt stor skillnad på smält aluminium och smält stål. Aluminium är betydligt mer orange och inte alls lika intensivt gult och flammande som stål är.

I alla fall inte på de bilder jag hittat.
Citera
2007-05-12, 16:30
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Har de verkligen hävdat det? Dvs har någon frågat "Är ni säkra på att det var just stål ni såg och ingen annan smält metall?"? Jag har inte sett något sådant vittensmål.

/S
De tycktes använda begreppet smält stål. Samma begrepp dyker också upp på diverse konspirations sidor på webben. Frågan återstår fortfarande varför de använde just det begreppet. Om man kan forska i det på nått sätt ?
Citera
2007-05-12, 16:32
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Jag kan inte se skillnad på dessa 2 bilder och avgöra vilket som är smält stål och vilket som är smält aluminium. Det kan tänkas att brandmännen har samma problem.

http://www.world-aluminium.org/media/molten.jpg

http://www.learnz.org.nz/steelmaking/images-big/b-cruciblesx2.jpg

Men du Billow kan kanske förklara vad som är skillnaden på dessa 2?

Sen kan du gärna förklara vad som gör att brandmän är skickliga på just detta?
Jag känner en brandman och här i Sverige får dom inte någon sådan utbildning. Men du kanske kan ta fram bevis på att dom har detta i sin utbildning i USA!
Jag ser ingen skillnad heller. Alltså måste man ta reda på varför både brandmän och andra anhängare till konspirationsteorin använder benämningen "smält stål" .. Brandmän har fått se många hus brinna ner och är vana att se hur resterna efter sådana bränner skall se ut. Om de reagerar på ett sätt de inte brukar så bör det bero på något.
Citera
2007-05-12, 16:33
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Billow, vad skrev jag om sådana här inlägg? OT - inget i inlägget har med tråden att göra och det är helt redundant, vi ser om du är inloggad eller inte.

Nästa gång ger jag dig en tillsägelse.

/SLOB
moderator
En miss av mig Sorry,, skall inte hända igen.. Faktum är att brandmännen tydligen reagerade på ett sätt dom vanligtvis inte gör då de ser rester efter bränder.
Citera
2007-05-12, 16:39
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
....Efter att ha kollat lite så verkar det vara rätt stor skillnad på smält aluminium och smält stål. Aluminium är betydligt mer orange och inte alls lika intensivt gult och flammande som stål är.
Om detta är fallet så kan det vara orsaken till att de använt benämningen (smält stål) och att också den benämningen använts på webb sidor runt om på internet. Något som tydligen inte tidigare skett vid bränder enligt samma webbsidor och som alla dom är enade om.
Citera
2007-05-12, 16:46
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:

Jag är ingen expert på smält stål men........

Vi vet!!!!!

Citat:
Efter att ha kollat lite så verkar det vara rätt stor skillnad på smält aluminium och smält stål. Aluminium är betydligt mer orange och inte alls lika intensivt gult och flammande som stål är.

Färgen har till stort sett med temperaturen att göra.

Smält ten kan ju vara metall färgat, men det kan vid högre temperaturer ha ett glödande utseende dock i jämförelse med stål helt andra temperaturer.

Så vad vi kommer se är helt beroende på vilka temperaturer och vilket material. Det är ju olika smältpunkter för olika metaller. Så där har vi ytterligare en faktor att ta med i beräkningen.
Men till sist och synes så är det oväsentligt om det var ost eller stål, för orsaken till det smälta ämnet är enligt era likasinnade personer är användningen av thermite / thermate. Och den dagen Steven Jones hittar barium och inte Fe i en jänbit skall jag läsa om allt och sen ta ställning vad det smälta ämnet som flyter som lava undre WTC. Inte förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in