2011-04-11, 14:35
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Enligt Räddningsverkets brandingenjörer (https://www.flashback.org/sp16397245):

I sopbränder finns det tillräckligt med de tre delar som krävs för en brand: syre, bränsle och värme, för att det ska kunna brinna rejält länge. I åratal vad jag förstått, förutsatt att brandbekämpning inte sker.

Räddningsverket var inte förvånade över att det brann i veckor i GZ.

Jag skulle också vilja tillägga att det tog mig mindre än 30 minuter i telefonluren att få de här svaren.

Notera också att USA använder Fahrenheitskalan. När kvinnorna i början av ditt klipp pratar om "11oo degrees" pratar de inte om celsius. 1100 F= 600 C ungefär.

Det pratas på flera klipp om 2-3000 F.
Så vad är det som ger bränsle till elden så att det kan va så varmt som 1500C i flera veckor?

Sopbränder är lite lättare fatta att det kan brinna så mycket å länge, men tornen
Citera
2011-04-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackFlashad
1500°C? Hur kan det bli så varmt av kontorsbränder?
Och vad är det som göder elden i flera veckor?

Det var i detta läge jag tänkte att du bör tänka till.

1. En kontorsbrand blir inte 1500°C.

2. Det som göder är all bråte som är brännbart, inte till i närheten av 1500°C, men några hundra grader för att smälta en skosula utan problem.

Så pölar av smält stål är för att citera Palme, "dikt och förbannad lögn" =)
Citera
2011-04-11, 15:39
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
Det var i detta läge jag tänkte att du bör tänka till.

1. En kontorsbrand blir inte 1500°C.

2. Det som göder är all bråte som är brännbart, inte till i närheten av 1500°C, men några hundra grader för att smälta en skosula utan problem.

Så pölar av smält stål är för att citera Palme, "dikt och förbannad lögn" =)

Om man nu struntar i att folk säger 2-3000F, dom va ju ändå bara där.
Så undrar jag fortfarande var all bränsle till elden kommer ifrån, det brann ju i flera veckor.

edit: Alla som va på plats har sagt att det bara fanns damm, inga stolar, datorer, telefoner, skrivbord eller kroppar. Bara damm...

Så är det dammet som brinner i flera veckor?
Senast redigerad av BackFlashad 2011-04-11 kl. 15:42.
Citera
2011-04-11, 16:06
Medlem
Citat:
Om man nu struntar i att folk säger 2-3000F, dom va ju ändå bara där.
Så undrar jag fortfarande var all bränsle till elden kommer ifrån, det brann ju i flera veckor.

edit: Alla som va på plats har sagt att det bara fanns damm, inga stolar, datorer, telefoner, skrivbord eller kroppar. Bara damm...

Om du villigt accepterar att en thermite-reaktion håller saker varmt upp till 1500°C i veckor, så kan det väll inte vara särskilt svårt att acceptera andra saker brinner och kan hålla några hundra grader en tid? Särskilt när det uppenbarligen sker i sopor, skogar och torv.

Sen är det väl inte långsökt att det mesta som återstår efter att ett stort antal betongplattor har slagits samman med rätt hög kraft just är damm eller större partiklar. =)
Citera
2011-04-11, 16:29
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
Om du villigt accepterar att en thermite-reaktion håller saker varmt upp till 1500°C i veckor, så kan det väll inte vara särskilt svårt att acceptera andra saker brinner och kan hålla några hundra grader en tid? Särskilt när det uppenbarligen sker i sopor, skogar och torv.

Sen är det väl inte långsökt att det mesta som återstår efter att ett stort antal betongplattor har slagits samman med rätt hög kraft just är damm eller större partiklar. =)

Men om det nu är dammet som brinner i flera veckor hur kommer det då sig att elden inte sprider sig mer än va den gör?
Det är ju för fasen damm överallt.

Sen undrar man ju hur det kan brinna så bra när det är så mycket betong pulveriserat? Kan det va 75% betong i dammet?

edit: sen förstår jag inte hur du får en temperatur på över 1000C att bli några hundra?
edit 2: The debris pile at Ground Zero was always tremendously hot. Thermal measurements taken by helicopter each day showed underground temperatures ranging from 400ºF to more than 2,800ºF.
Senast redigerad av BackFlashad 2011-04-11 kl. 16:53.
Citera
2011-04-11, 16:54
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Men om det nu är dammet som brinner i flera veckor hur kommer det då sig att elden inte sprider sig mer än va den gör?
Det är ju för fasen damm överallt.

Ett sätt att få svar på den frågan kan ju vara att ringa en brandingenjör och fråga. Om du skickar ett mail till registrator@msb.se och berättar vad du undrar över så kommer du bli kontaktad av en. Så gjorde jag.

Att bråtet brann i veckor betyder inte att det brann med öppen flamma. Det brann i högen, inte ovanpå. Sen bidrog säkert att högen låg i ett stort betongkar till att det inte spred sig.

EDIT: Såvitt jag förstår är det här källan till påståendet om temperaturerna i WTC-högen (länken från Richard Gages brev till NIST):

http://pubs.usgs.gov/of/2001/ofr-01-0429/thermal.r09.html.

De högsta temperaturerna noterades den 16 september:

Citat:
Hot spots show as orange and yellow areas. Dozens of hot spots are seen on September 16, but most had cooled or the fires had been put out by September 23.
Senast redigerad av SLOB 2011-04-11 kl. 17:35.
Citera
2011-04-11, 17:49
Medlem
Citat:

Menar du på allvar att du tror att allt som fanns i husen, alla möbler kläder kontorsmateriel i form av brännbart material, människor, brännbara kemikalier (som det ju kan finnas en hel av i ett kontorslandskap), bara skulle ha upphört att existera bara för att husen kollapsade ner i högar av rasmassor? Vart skulle det ha tagit vägen menar du? Vi talar ju om många ton brännbara grejor, vart försvann allt detta under de ca 10 s som rasen tog?

Att det sen talas om 2-3000F är väl ingen märkligt, det var ju inte samma temp överallt utan kan säkert ha varit väldigt varmt lokalt och mindre varmt på andra ställen.

Dr Tinnitus
Citera
2011-04-11, 18:29
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Menar du på allvar att du tror att allt som fanns i husen, alla möbler kläder kontorsmateriel i form av brännbart material, människor, brännbara kemikalier (som det ju kan finnas en hel av i ett kontorslandskap), bara skulle ha upphört att existera bara för att husen kollapsade ner i högar av rasmassor? Vart skulle det ha tagit vägen menar du? Vi talar ju om många ton brännbara grejor, vart försvann allt detta under de ca 10 s som rasen tog?

Att det sen talas om 2-3000F är väl ingen märkligt, det var ju inte samma temp överallt utan kan säkert ha varit väldigt varmt lokalt och mindre varmt på andra ställen.

Dr Tinnitus

More than 2800F = 1537.78C, inget konstigt här inte. Med tanke på att dom temperaturerna är tagna från en helikopter.

På dom här killarna låter det som att det va mest damm:
http://www.youtube.com/watch?v=w-egx3E0Jmw
Citera
2011-04-11, 18:41
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
De högsta temperaturerna noterades den 16 september:

Hot spots show as orange and yellow areas. Dozens of hot spots are seen on September 16, but most had cooled or the fires had been put out by September 23.

http://www.youtube.com/watch?v=L3qZG0T6__4&fmt=22#t=05m45s
Almost 6 weeks later looks like a oven, a bright bright orange red colour.

Låter ju inte så där jätte svalt.

edit: Och till er som undrar varför man inte fått se några bilder eller
videoklipp på dessa "Hot Spots".
http://www.egetfoto.se/images/warningnoc.jpg
Senast redigerad av BackFlashad 2011-04-11 kl. 18:45.
Citera
2011-04-11, 18:49
Medlem
söderbs avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=L3qZG0T6__4&fmt=22#t=05m45s
Almost 6 weeks later looks like a oven, a bright bright orange red colour.

Låter ju inte så där jätte svalt.

edit: Och till er som undrar varför man inte fått se några bilder eller
videoklipp på dessa "Hot Spots".
http://www.egetfoto.se/images/warningnoc.jpg

Nu har du ju mig ignorerad så mitt svar syns antagligen inte för dig ändå.. Rödorange färg får stål runt 800-900 grader C så förstår inte varför du envisas med att kalla det 1500grader C.

Om man dessutom lyssnar på din tidigare länk om smälta skor hör man tjejen i klippet säga "coming out red" vilket isåfall kan sänka temperaturen till 500-600 grader C. Ingen av dessa temperaturer är ovanliga i bränder, de brandingenjörer som SLOB frågat säger detsamma.
Citera
2011-04-11, 22:11
Medlem
Orkar inte mer här nu, men tack för tråden och måste erkänna att SLOB gör ett bra jobb.
Citera
2011-04-11, 22:21
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Orkar inte mer här nu, men tack för tråden och måste erkänna att SLOB gör ett bra jobb.

Välkommen tillbaka om några år med exakt samma argument!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in