2011-04-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
....

Tycker du själv att det är rimligt oavsett omgivning och tillfälle?

...

Jag tror vi får acceptera att truthers inte kommer att svara på frågan om vilken process som kan hålla stålet flytande i veckor.

Frågan är varför dom inte svarar... jag kan tänka mig:

- Det finns ingen sådan process
- Truthers vet vilken process det är, men vill inte berätta för omvärlden

/T
Citera
2011-04-11, 10:00
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag tror vi får acceptera att truthers inte kommer att svara på frågan om vilken process som kan hålla stålet flytande i veckor.

Frågan är varför dom inte svarar... jag kan tänka mig:

- Det finns ingen sådan process
- Truthers vet vilken process det är, men vill inte berätta för omvärlden

/T

Ni är bra sköna.
Jag är ingen kemist så jag kan inte ge mycket bättre svar än: Thermite?

Om du nu påstår att det inte är sant så undrar jag vad du tror om dessa "hot spots" i 60min (CBS News) klippet? http://www.youtube.com/watch?v=0YGR6NfGhww#t=03m00s

Kanske så att arbetsskor är det som går åt mest i Ground Zero för att folk arbetar så hårt att stövlarna smälter.

edit: En till som arbetar så hårt att skorna smälter: http://www.youtube.com/watch?v=YnLW0euAgbM#t=01m25s
Senast redigerad av BackFlashad 2011-04-11 kl. 10:12.
Citera
2011-04-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag tror nog att jag förstod bra. Du borde prata lite med farbror Ockham.

Om teori ett är att arabiska terrorister flög plan in i hus

och teori två är

Arabiska terrorister, köpta eller hjäntvättade av USA, flög plan in i hus

Haha. Rätt lustigt av en USA-kramare faktiskt. Gör man det USA vill måste man enligt dig vara köpt eller hjärntvättad, annars inte...

Säg att USA visste om AQ's planer och ser till att de blir hjälpta istället för stoppade. Vari ligger hjärntvätten?
Cover up, gäller dessutom bara USA's inblandning. Allt annat skall ju helst basuneras ut!
Nej, ta och tänk lite nu innan nästa post kommer.
Senast redigerad av ManManne 2011-04-11 kl. 10:11.
Citera
2011-04-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackFlashad
Jag är ingen kemist så jag kan inte ge mycket bättre svar än: Thermite?
Fast det var ju inget svar, utan en fråga.
Och svaret på den frågan är nej!

/T
Citera
2011-04-11, 11:43
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Haha. Rätt lustigt av en USA-kramare faktiskt.

Vad får dig att tro att jag är USA-kramare? Jag är uppriktigt nyfiken, för jag anser nog att jag har en ganska nyanserad bild av USA som är långt ifrån enbart positiv. Jag har för övrigt skrivit rätt beskt om exempelivs USAs utrikespolitik tidigare på forumet.

Citat:
Gör man det USA vill måste man enligt dig vara köpt eller hjärntvättad, annars inte...

Det är väl de rimligaste sätten att lösa det på, men visst, vi spelar med i din minst sagt lösa hypotes och ser var den leder...

Citat:
Säg att USA visste om AQ's planer och ser till att de blir hjälpta istället för stoppade. Vari ligger hjärntvätten?
Cover up, gäller dessutom bara USA's inblandning. Allt annat skall ju helst basuneras ut!
Nej, ta och tänk lite nu innan nästa post kommer.

Det är väl precis det jag gjort. Anledningen till att AQ skulle göra det mer eller mindre på uppdrag av USA är helt ointressant för resten av resonemanget (mer än att det är ytterligare en punkt helt utan belägg som krävs för det korthus du kallar en teori).

Jag har jämfört två olika scenarion där det ena är mer komplicerat, saknar alla former av bevis och där du ändå håller det för det troligare. Du borde som sagt prata med farbror Ockham. Dessutom hoppade du helt över att berätta hur många minuspoäng du tycker det är värt för USA eftersom de får den extra uppgiften att mörka sin egen inblandning. Om du inte tycker att det är värt några minus samtidigt som du har med en punkt där bara USA kan få poäng eftersom AQ inte ens behöver bry sig om den så är det ju uppenbart att du är gravt oärlig i ditt resonemang.
Citera
2011-04-11, 12:20
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Fast det var ju inget svar, utan en fråga.
Och svaret på den frågan är nej!

/T
Så har du någon bra teori varför deras arbetsskor smälte i Ground Zero?
Citera
2011-04-11, 12:54
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

En svensk brandingenjör jag pratade med för två år sedan utgick från att det var samma fenomen som uppstod i bränder i soptippar:

https://www.flashback.org/sp16397516
Citera
2011-04-11, 13:04
Medlem
Citat:
Jag ser att SLOB redan svarat, och mina erfarenheter är domsamma.
Det behövs bara att man är lite oförsiktig när man röjer efter en valborgseld, så kan man trampa in i sådan värme så att sulorna smälter.
Det har jag själv varit med om!

Jag tror mig rentav ha hört talas om dödsolyckor när folk trampat igenom i nattgamla brasor...
(men minns inte exakt..)

Så; ingen termit behövs!!

/T
Citera
2011-04-11, 13:09
Medlem
Citat:

Men snälla nån, för det behöver du kanske ett par tre hundra grader. 1500°C är en bit därifrån, milt sagt =) Finns kanske en orsak till att Järnåldern kom efter bronsåldern.

Sen var det ju en hel del annan bråte som brann och skulle ha kunnat ligga och pyra vid den temperaturen. Exempelvis det som emellanåt sker vid skogsbränder, torvbränder och sopbränder.
Citera
2011-04-11, 14:02
Medlem
Citat:

Jag har jämfört två olika scenarion där det ena är mer komplicerat, saknar alla former av bevis och där du ändå håller det för det troligare. Du borde som sagt prata med farbror Ockham. Dessutom hoppade du helt över att berätta hur många minuspoäng du tycker det är värt för USA eftersom de får den extra uppgiften att mörka sin egen inblandning. Om du inte tycker att det är värt några minus samtidigt som du har med en punkt där bara USA kan få poäng eftersom AQ inte ens behöver bry sig om den så är det ju uppenbart att du är gravt oärlig i ditt resonemang.

Helt utan att titta på verkligheten kan man tycka att AQ plus USA har fler komponenter än bara AQ. Inte ens det stämmer. Bara AQ finns nämligen inte. Antingen försöker USA hindra AQ eller också inte. I båda fallen ingår USA i verkligheten.

Vilken version tror du har störst möjligheten att lyckas?
Med "konspiration" talar vi heller inte om ett eller två frågetecken kring den officiella varianten (USA försöker förhindra AQ, men misslyckas). En topp-40-lista behövs tydligen.

topp-40 !!!

Citat:
Vad får dig att tro att jag är USA-kramare?

Ja, säg det?
Citera
2011-04-11, 14:05
Medlem
BackFlashads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
Men snälla nån, för det behöver du kanske ett par tre hundra grader. 1500°C är en bit därifrån, milt sagt =) Finns kanske en orsak till att Järnåldern kom efter bronsåldern.

Sen var det ju en hel del annan bråte som brann och skulle ha kunnat ligga och pyra vid den temperaturen. Exempelvis det som emellanåt sker vid skogsbränder, torvbränder och sopbränder.

1500°C? Hur kan det bli så varmt av kontorsbränder?
Och vad är det som göder elden i flera veckor?
Citera
2011-04-11, 14:10
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
1500°C? Hur kan det bli så varmt av kontorsbränder?
Och vad är det som göder elden i flera veckor?

Enligt Räddningsverkets brandingenjörer (https://www.flashback.org/sp16397245):

Citat:
Jag har pratat med två brandingenjörer på dåvarande Räddningsverket, nuvarande Myndigheten för samhällskydd och beredskap. Båda säger att det inte är ovanligt att moderna kontorsbränder når temperaturer på 1200-1300 grader celsius, ibland högre. Vid 600 grader övertänds rummet och därefter brinner allt som är brännbart tills dess inget längre finns kvar. Värmen fördelar sig olika i rummet, med högre temperaturer i taket och lägre vid golvet. Ibland leder branden till en rökgasexplosion och då ökar värmen ytterligare.

I sopbränder finns det tillräckligt med de tre delar som krävs för en brand: syre, bränsle och värme, för att det ska kunna brinna rejält länge. I åratal vad jag förstått, förutsatt att brandbekämpning inte sker.

Räddningsverket var inte förvånade över att det brann i veckor i GZ.

Jag skulle också vilja tillägga att det tog mig mindre än 30 minuter i telefonluren att få de här svaren.

Notera också att USA använder Fahrenheitskalan. När kvinnorna i början av ditt klipp pratar om "11oo degrees" pratar de inte om celsius. 1100 F= 600 C ungefär.
Senast redigerad av SLOB 2011-04-11 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in