2010-03-20, 00:09
Bannlyst
Är det någon som har sett Al-Jazeeras reportage om flygplanskaparna ? Ett väldigt noggrann detaljerad reportage om Mohammed Atta och snubben från Libanon. Mohammed Attas pappa tror själv att hans son är oskyldig och att någon måste ha kidnappat honom. Enligt honom så ska atta har ringt honom dagen efter dådet.
Citera
2010-03-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Länken jag postade i "länktråden" leder inte till Infowars utan till the raw story, artikelförfattaren alt. rubriksättaren på the raw story har som rubrik till artikeln valt: Revealed: Ashcroft, Tenet, Rumsfeld warned 9/11 Commission about ‘line’ it ’should not cross’
Eftersom moderator tidigt i tråden deklarerar att...

...så tänkte jag med egna ord återge artikelns rubrik och på så sätt uppfylla dessa krav på ett bra sätt.

Hade jag däremot på förhand vetat att det skulle uppröra dig så till den milda grad som du nu uppvisat skulle jag kunnat tänka mig en annan beskrivning av artikeln. Jag var inte ute efter att göra någon upprörd utan ville bara sprida informationen.

Ja jag förstår nu. Dock kvarstår att det knappast var en varning. Dessutom blandade jag ihop din länk med en länk thaddeus postade i en annan tråd. Bägge handlade om samma sak men hans kom via infowars.

Citat:
Ofta kan man tolka en text på olika vis ja, tänker du ägna mycket tid till att påpeka det självklara? Och det där med hot, var det bara för att likt rubriksättarna på Aftonbladet accentuera en text du själv knåpat ihop? Självmål kallas det.
Jag vet faktiskt inte var jag fick ordet hot ifrån.
Citera
2010-03-20, 15:40
Medlem
Citat:

Dessutom tycker jag att ditt inlägg borde riktas till SMA som ville diskutera ett av mina inlägg i länktråden men hellre då ordvalet i rubriken istället för essensen i själva nyheten. Undvik sakfrågan och hugg på allt annat liksom.

Nu tycker jag du är orättvis. Länken som du postade är intressant endast om man gör tolkningen att kommissionen varnas varpå det inte är alltför långsökt av mig att angripa den tolkningen om jag anser att länken lika gärna kan visa något helt harmlöst. Sen så var det kanske fel av mig att anklaga dig personligen för det ordet. Kvar står vi dock med ett dokument som vissa anser "varnar" kommissionen. En diskussionen kring detta dokument vore intressant.
Citera
2010-03-20, 16:35
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
En diskussionen kring detta dokument vore intressant.

Anledningen till att jag postade artikeln i länktråden och inte här var att jag insåg det fruktlösa i att försöka föra en diskussion kring den med de skribenter som uppehåller sig här.
Min ståndpunkt är att det är ett märkligt och talande förfaringsätt att inte låta den kommission som var satt att utreda attacken få ta del av de förhör som bedrevs med de personer som var/är misstänkta. Hade kommissonen fått ta del av inspelningar eller dokument med de partier som eventuellt kunnat hota nationens säkerhet överstrukna eller raderade hade jag hängt med, men de fick nada. Kommissionen säger själva att de blev matade lögner och de erkännanden de fick ta del av var framtvingade under tortyr.
Men Bush-administrationen drog linjen och denna fick inte korsas, varning eller inte.

Din ståndpunkt är (vad det verkar) att det är inget konstigt med detta, precis som det är inget konstigt med att de svarta lådorna inte återfunnits, trots att de personer som var satta att söka efter dessa i rasmassorna hävdar att de var det. Precis som du inte kan se något konstigt att de tre WTC-byggnaderna föll som de gjorde.
Våra åsikter är så diametralt motsatta att jag har väldigt svårt att ta till mig av era tankegångar och en vettig diskussion känns därför långt borta. Men visst, försök förklara för mig varför detta förfaringsätt är normalt i en utredning som denna, förklara varför det är rimligt att pengaspåren inte fick följas, osv.
Citera
2010-03-21, 10:56
Medlem
Citat:

Din ståndpunkt är (vad det verkar) att det är inget konstigt med detta, precis som det är inget konstigt med att de svarta lådorna inte återfunnits, trots att de personer som var satta att söka efter dessa i rasmassorna hävdar att de var det. Precis som du inte kan se något konstigt att de tre WTC-byggnaderna föll som de gjorde.
Våra åsikter är så diametralt motsatta att jag har väldigt svårt att ta till mig av era tankegångar och en vettig diskussion känns därför långt borta. Men visst, försök förklara för mig varför detta förfaringsätt är normalt i en utredning som denna, förklara varför det är rimligt att pengaspåren inte fick följas, osv.

Konstigt tycker jag inte det är. Vi antar att vi har två möjligheter: A = Bush o Co var inblandade, B = Bush och co var inte inblandade utan allt utfördes av Osama o co.

Om A så är det inte konstigt att kommissionen får tillgång till allt då de skulle kunna hitta whatever om whoever och yada yada yada.

Om B så kommer kommissionen inte kunna hitta något "skumt". Däremot kan kommissionen få reda på allt möjligt konstigt, det kan vara källor, dubbelagenter whatever. Varför riskera rikets säkerhet om det inte behövs? Bush o co "vet" att Osama låg bakom så de vet att kommissionen inte kan få ut något mer vettigt från fångarna så varför riskera andra grejer? Alltså: Inte konstigt att de inte får ta del.

Oavsett scenario så är det inget konstigt att de inte fick som de ville.

Angående pengaspår eller dylikt så är jag inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra något men en vild gissning är att det är ren inkompetens som "högre" uppsatta gubbar försöker dölja. Men eftersom man "vet" att Osama ligger bakom så ser man ingen anledning till att låta folk rota bland saker som i bästa fall bara bekräftar att Osama låg bakom men samtidigt framställer dem själva som puckon. Som sagt, rena gissningar.

Dessutom har jag skrivit flera gånger att det fortfarande kan vara ett inside job även om inget "skumt" skedde med tornen. Jag kan inte säga att det är en omöjlighet att CIA/USA på något sätt stödde terroristerna i attackerna däremot kan jag mer säkerhet säga att de scenarion som målats upp av vissa (läs Heiwa, Thaddeus) ÄR fel därför att de är det. Har du läst Heiwas tråd? Killen kan inte grundläggande fysik. Thaddeus kan inte grundläggande fysik. Påstår man att något skumt hände med tornen så ska man kunna backa upp det med något mer än sin egna inkompetens. Att hitta på att CIA MÅSTE ha tillgång till hemlig teknik enbart för att man annars inte kan få ihop sin saga är inte snyggt och någon som drar till med sådana argument kommer aldrig tas på allvar.
Citera
2010-03-24, 06:50
Medlem
Varulvs avatar
Ot raderat.

/Mod
Citera
2010-03-30, 01:08
Medlem
Dagen-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganja777
Inte för att jag avfärdar något eller nåt sånt men jag tror faktiskt ett plan träffade Pentagon. På en kamera från en bensinstation ( eller en säkertsingång ) kan man tydligt se bakvingen på planet . Och sedan har man ju sett flera stycken ihopfallna gatulampor som troligen blivit påkörda av flygplanets vingar. Såg också att flera flygplansdelar låg på gräset precis intill Pentagon samt flygplanshjul från american airlines innuti byggnaden.

Och varför i hela friden ska man attackera Pentagon genom en missil ? Är det inte smartare om man kör in ett plan i byggnaden precis som det hände.

Jag tror att 9/11 var riggade men när det gäller Pentagon får man vara lite mer noggrann.

Ja, varför gör man över huvud taget missiler? Bättre att använda gamla jumbojets som inte längre används....

Kan det vara för att en jumbojet är usel på att penetrera byggnader?

Svårt att kapa ett animerat flygplan

Dessutom är det nog lite svårt att få upp en 757 i 550 mph på ~700 meters höjd, men det är klart dom fantastiska kaparna klarade ju det förstås, liksom att köra planet i +mach1 under vissa perioder

Jaja, dessa teorier är ju till för att vilseleda er, vilket tycks ha lyckats ganska så bra
Citera
2010-03-30, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagen-D

Dessutom är det nog lite svårt att få upp en 757 i 550 mph på ~700 meters höjd, ....

Vari ligger problemet med det?
Hur fort kan enligt din uppfattning en 757 flyga på denna höjd om man ger full gas?

/T
Citera
2010-03-30, 10:19
Medlem
Dagen-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Vari ligger problemet med det?
Hur fort kan enligt din uppfattning en 757 flyga på denna höjd om man ger full gas?

/T

Maxhastigheten för en 757 ligger väl runt 550 mph på 30 000 meters höjd, på 700 meters höjd är luften betydligt tjockare och motståndet betydligt större.

Gissar på att maxhastigheten vid 700 meters höjd ligger kring 400 mph.
Citera
2010-03-30, 11:35
Medlem
Citat:
Maxhastigheten för en 757 ligger väl runt 550 mph på 30 000 meters höjd, på 700 meters höjd är luften betydligt tjockare och motståndet betydligt större.

Gissar på att maxhastigheten vid 700 meters höjd ligger kring 400 mph.

Gissningar är naturligtvis tillåtet, men eftersom du uttalar tvivel på hastigheten 550mph så trodde jag att du baserade detta på tillförlitliga källor. Men det var kanske en felaktig förhoppning...

För den verkliga frågan är ju vad som händer när man på låg höjd drar på fullt.
Inga klaffar eller ställ ute.
Inga hänsyn till reglementen.

/T
Citera
2010-03-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ja, varför gör man över huvud taget missiler? Bättre att använda gamla jumbojets som inte längre används....

Tjaa...tex så kanske man vill spränga något istället för att bara göra ett hål i det? Du vet, missiler exploderar. Inte bara flyger in i byggnader och lämnar stora hål efter sig.

Citat:
Kan det vara för att en jumbojet är usel på att penetrera byggnader?

Hur menar du nu? Varför skulle något som väger några hundra ton inte klara av att penetrera en byggnad?
Citera
2010-03-30, 23:33
Medlem
Dagen-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Gissningar är naturligtvis tillåtet, men eftersom du uttalar tvivel på hastigheten 550mph så trodde jag att du baserade detta på tillförlitliga källor. Men det var kanske en felaktig förhoppning...

För den verkliga frågan är ju vad som händer när man på låg höjd drar på fullt.
Inga klaffar eller ställ ute.
Inga hänsyn till reglementen.

/T

Ja enligt piloter som jag frågat så kommer planet att komma upp i ~430 mph och bli väldigt svårt att styra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in