Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Här handlar det inte om att slå en 10cm pinne åt sidan, det handlar om att "pannkakseffekten" som ska ha smulat sönder nästan hela byggnaden inte kunde smula sönder de sista 15 metrarna (som klart och tydligt inte är så kompakta att det inte går att mosas mer utan snarare motsatsen) när den s.k. effekten skulle varit som störst? Gick inte detta till smulor pga. att smulorna i efterhand inte kunde trängas i sidled och därför valde pannkakseffekten att inte smula ned den, eller hur menar du?
Jag menar att bärande element som sitter fast i marken kan vara svårare att flytta på eller slå undan än bärande element som sitter längre bort från marken. Ungefär som exemplet med pinnen. Jag tror alltså inte att tornet var en pinne, jag använder det bara för att visa principen.
Spontant håller jag absolut med dig om att även dessa borde ha krossats av huset som ramlade ner på dem, men kollapser är som sagt kaotiska. Har du koll på hur stor del av huset det här rör sig om? Är det lösa bilder, eller är det klarlagt hur stor area som "klarade" sig?
Citat:
Ja, det säger/har jag inte sagt mot att det gjorde. Det om våningsplanen har jag ingen åsikt om då jag inte är insatt i ämnet eller kan mycket om ämnet, ingen verkar väl ha klarat "Heiwas utmaning" ändå oavsett vad man vill säga om den?
Tja, eftersom den inte verkar ha ett dugg med förutsättningarna för tornen att göra så är det väl ingen som har försökt vad jag vet?
Citat:
Detta är ett inlägg från dig, för ca. ett år sedan som jag hittade av misstag på google;
Är nyfiken på om du ändrat din uppfattning i dagens läge?
Det här satte griller i huvudet på mig eftersom jag absolut kände igen mitt sätt att uttrycka mig blandat med ren galliamattias jag aldrig skulle skriva... så jag fick googla själv och söka upp svaret. Internet är inte alltid att lita på, kolla här så ser du hur det ligger till:
https://www.flashback.org/sp15141498
Citat:
Jag kan nog också verka ganska otrevlig och dryg, men det får du leva med. Jag förstår och uppskattar ursäkten, jämförelser kan vara bra men inte alltid.
Jag har i princip inget emot att folk är dryga, det är väl lite av poängen med Internet. Varför skulle jag annars stoltsera med din liknelse med Dr Cox i min signatur?