Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
En fråga gällande sprängmedels mängd i WTC 1,2 och 7.
Efter att Niels Harrit uttalat att det förmodligen skulle krävas 10-tals till 100-talls ton av dessa sprängmedel, för att utföra de kontrollerade demoleringarna, så har detta uttalande använts som ett argument mot demoleringsteorin.
Är detta verkligen ett korrekt resonemang om man sätter det i förhållande till den enorma storleken på tvillingtornen samt wtc7. I dessa mastodont byggnader skulle man volymmässigt kunna få plats med flera av de största byggnaderna som finns i Sverige, flera gånger om. Det fanns stora garage där lastbilar nattetid lätt skulle kunnat leverera pallar till de våningsplan som var av intresse, och vad jag har förstått så var även stora delar av wtc1 och wtc2 outhyrt vid detta tillfälle, vilket även skulle underlättat operationen ytterligare. Dessutom hade tornen en egen tunnelbanestation samt en helt egen zip-kod, precis som en liten stad i staden så att säga. Om man därför sätter några hundra pallar i detta förhållande så tycker jag inte att det är en speciellt stor mängd material, faktiskt en rätt liten mängd i förhållandet.
Är det bara jag som har denna åsikt?
Den största invändningen tror jag inte direkt har med volymen att göra - det är väl kanske snarare att det krävs en enorm mängd människor för att lösa logistiken. Jag kan inget om demolering, men jag tror inte man kan ställa in knallskotten i några portföljer på väl valda ställen, utan det lär innefatta att man frilägger bärande element som man kan aptera. En så pass stor riggning, av 10-100 tals ton sprängämnen, borde rimligtvis lämnat några spår efter sig.
Förresten, det påminner mig om en gammal lögn(?) angående bombhundarna som fanns(?) i husen. Hur löste man den biten om det var så att man proppade kåken full med sprängämnen? Mutade man hundarna (med ben t.ex.) eller bytte man helt enkelt ut dem mot vanliga sällskapshundar?
Sen har vi ju det där med att man mig veterligen inte kunnat bevisa någon förekomst av sprängning och om man inte kan göra det tycker jag resonemang kring anbringandet av sprängmedel är en smula trivialt.