DEL 1
Citat:
Ursprungligen postat av BackFlashad
Lite febrig - snurrig

Det jag undrar: Finns det någon alls som skulle kunna va ett trovärdigt vittne med tanke på expertis mm? Är det möjligt i dina ögon?
För det är ju mer än vanliga Svenssons som sett 'molten steel flowing'. Eftersom inga vittnen tycks va bra nog i dina ögon så undrar jag va detta vittne ska ha för utbildning/jobb/erfarenhet för att va trovärdig?
Söderb har egentligen redan svarat ungefär det jag skriver nu. Generellt är vittnen inte särskilt bra som bevis betraktat, och inte för att de ljuger eller så, utan för att vi upplever saker annorlunda, särskilt under stress. Det finns skäl till att domstolar betraktar teknisk bevisning som starkare än vittnesmål.
Alltså, när någon vittnar om något så måste man alltid ha klart för sig att det är en UPPLEVELSE de återger, inte nödvändigtvis sanningen. Man kan ha fått för sig att den där mannen hade en blå tröja när den egentligen var röd osv. Någon som säger att de sett smält metall eller en flod av glödande stål har säkerligen upplevt det så också, problemet blir att verifiera om det faktiskt stämmer också. En person med relevanta fackkunskaper kan man lita mer på, särskilt om denne befinner sig i en lugn kontrollerad miljö.
En annan intressant aspekt när det gäller vittnesmål är att majoriteten tenderar att ha rätt i de stora dragen även om detaljer skiljer mellan enskilda vittnesmål. Det finns ju exempelvis ett gäng nötter som har en teori om att Pentagonplanet inte kunde träffat sitt mål, och detta baserar de på en handfull vittnen som minns flygrutten lite annorlunda än den stora majoriteten. Detta är ett lysande exempel på att folk kan minnas fel (för alla kan ju inte ha rätt, planet flög bara EN väg) och det är också en intressant lektion i selektivitet eftersom de här tomtarna (CIT) inte bryr sig om att ett gäng av deras vittnen faktiskt såg kollisionen.
Samma sak med mordet på JFK, folk har i efterhand vittnat om alla möjliga saker som man tydligt kan se på Zapruderfilmen inte stämmer. Det innebär inte att de ljuger medvetet.
Så, tillbaka till din fråga, för att kunna fullt ut lita på ett vittne så kan man inte säga att det enbart avgörs av dennes utbildningsgrad. Sorry, världen är inte så svartvit som du vill göra den. Dessutom vet jag inte varför någon som jobbar som chief structural engineer skulle vara extra bra på smält stål?
Alltså, för att faktiskt komma framåt så tittar man då istället på teknisk bevisning. Om det fanns pölar av smält stål så borde dessa ha lämnat efter sig stelnade pölar av smält stål. Har du sett till några sådana? Det är en enkel ja/nej-fråga. Om inte, är det för att alla som jobbade med uppröjningen är köpta?
Citat:
Att spara 100% av skrotet vet jag faktsikt inte om det är praxis eller inte, MEN.
911 va inte direkt ett vanligt fall, eller? 3 byggnader kollapsar in i sig själv, wtc7 frittfall. Första gången någonsin det händer... ska man inte göra en 100% undersökning då menar du?
Nej, varför då? Med vilken kompetens i ryggen tycker du dig kunna avgöra att NIST skulle ha skött sitt uppdrag annorlunda? Helt ärligt? Det intressanta är ju primärt vad som startade kollapsen, då ger det inte så mycket att peta så mycket med balkar från våning 25. Om du nu tänker tala om för NIST hur de skulle ha skött sitt jobb så är du välkommen att tydligt tala om varför.
Citat:
Finns nog fler än jag som skulle säga att det skulle va väldigt intressant att få se mer av wtc än det NIST sparade.
Hur lång tid tog NIST på sig att välja ut dessa delar att undersöka? 1-2 dagar?
Tja, det kan du givetvis tycka, men det har ingen större bäring på verkligheten. NIST sköter sitt uppdrag, och bevisligen rätt så bra eftersom byggnader efter 911 som byggts med nya normerna har klarat bränder bättre. Trist att behöva vara den som säger det här till dig, men NIST struntar rätt fett i vad tangentbordsriddare världen över tycker. Det ingår liksom inte i deras jobb.
Du får väl fråga dem om de tyckte att de hade tillräckligt med tid för att göra ett bra urval. Det är ju inte första gången som de går igenom rasmassor, så de visste nog vad de skulle leta efter.
Citat:
Det konstiga är väl att ingen har någon bra förklaring till hur detta har kunnat ske. Förrutom folk på olika forum förstås.
Vad skulle vara konstigt? tror du det är första gången som saker med lägre smältpunkt geggar ihop sig vid bränder? Särskilt vid så omfattande kollapser? Och om det nu är en anomli som inte borde finnas, varför tror du att man väljer att ställa ut det på ett museum? Borde man inte istället ha försökt göra sig av med bevisen? Och hur ställer du dig till att det klart och tydligt syns att just stålet INTE smält. Talar inte det för att det här var annat? Kan du inte med egna ord berätta vad som är så uppseendeväckande med den här bilden att du postade den här?
Citat:
Kolla på bilden igen, läs va som står på bilden, sök.
Snabb sök:
http://wtc.nist.gov/media/AppendixC-fema403_apc.pdf
Trodde du va påläst när det gällde 911, är ju en av dom vanligaste bilderna man fått sett av 911 resterna.
Så du frågar vad NIST säger om den där bilden och sen länkar du till NISTs rapport där man kan läsa om just det... Hur tänkte du nu? De drar ju rätt logiska slutsatser, även om de inte vet exakt hur skadorna uppstått eller ens exakt var delarna satt så har de troligtvis korroderat vid bränder runt 1000 grader C, vilket är tämligen rimligt i kontorsbränder.
Citat:
Nu ska du kanske ta och läsa på lite om nanothermite/thermite, bomber och sånt innan du börjar gnälla om att det inte är bomber.
Har för mig jag postade några bra länkar till "tenor302" för nån vecka sen, i den här tråden.
Påstår du alltså att thermite är bomber? På riktigt? Vad är i så fall din definition på en bomb?
Av samma skäl som att man inte testade efter bomber.
Citat:
Helt fel...
Hur många gånger ska man posta en å samma länk här? Va snäll och ge mig en förklaring till ALLA YT-klipp om explosiner som postats i den här tråden.
Explosioner är helt normalt i bränder, vi pratar om smällar av magnituden som används vid kontrollerade demoleringar. Inte en människa hade missat om sådana hade brunnit av innan kollapsen.
Alltså, explosioner är inte samma sak som bomber.
Citat:
Hur mycket brann det tex i wtc-torn -lobbyn, källaren, våning 30, ? Va säger NIST om smällar? Fanns väl inga alls, inte heller några vittnen.
http://www.youtube.com/watch?v=IO1ps1mzU8o
http://www.youtube.com/watch?v=wV69ZByB0xE&fmt=22 - Ena brandmannen säger: You gotta get back, Seven's exploding.
Hmmmmmmmmmm, undra va han menar med "Sevens Exploding?"
Tja, han menade gissningsvis att sjuan höll på att stöpa i backen med en sjuhelvetes smäll, det blir liksom det när höghus rasar. Vad tror du att han menar. Det finns ju några alternativa teorier:
1. Han menade att huset höll på att rasa
2. Han visste att det fanns bomber och var alltså medskyldig till att många av hans kollegor dog den dagen, sen försa han sig när ha blev filmad
3. Han gissade att det fanns bomber
Vilken av ovanstående punkter verkar mest trolig tycker du? Du är välkommen att bidra med egna alternativ.
Det här är lite av problemet, från "sannings"sökarhållet görs ingen som helst konsekvensanalys av det man drar fram. Här sa han alltså något INNAN kollapsen och INNAN det alltså skulle smälla, är han då ett vittne till explosioner/bomber? Givetvis inte, han snackar om något som skall hända, inte något som hänt.
Citat:
Du menar en fransman som vanligtvis håller på med teoretisk fysik?
Nej, även om han inte heller lyckades replikera Jones och Harrit. Jag pratar om oberoende lab, inga av dessa upptäckte några thermiteliknade anomalier i sina prover, märkligt va?
Citat:
Inget med utredningarna att göra?
Dom har noll trovärdighet.
Förklara gärna vilken roll Bush eller Cheney hade hos NIST? Temperaturanalyser? Kollapssimuleringar? Svaret är givetvis att de inte var involverade i de utredningar som gjorts. När det gäller händelserna i samband med kollapserna 911 så är det faktiskt såvitt jag vet endast "sannings"sökare som blivit beslagna med att ljuga och förfalska bevis.
Att politiker ljuger är liksom inget nytt, och jag tycker också att de hanterat eftermälet väldigt fult, något som jag också upprepade gånger skrivit i olika sammanhang här på FB. Men det påverkar faktiskt inte de utredningar som gjorts, och det påverkar inte den mängd bevis som lagts fram.
Det närmaste jag kan sträcka mig till är att man använde tortyr vid förhören mot Khalid Sheikh Mohammed, vilket är både oetiskt och har en tendens att producera precis vilka svar som helst som den torterade tror kommer få tortyren att upphöra. På sätt och vis kan man säga att det producerar lögner som direkt berör utredningen.