2010-02-09, 22:03
Medlem
Azzabrazzas avatar
Det kan inte bara vara så enkelt som att datan helt enkelt inte stämmer överens med resultaten?
Citera
2010-02-09, 22:04
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag kan tänka mig ett antal skäl till att hemlighålla datan, men det är som sagt bara yviga spekulationer från min sida:

- Man vill inte bjussa på gratisinfo till folk som kan tänkas vilja sätta utföra attentat

Förstår inte hur denna info skulle kunna underlätta för folk att genomföra attentat, kan du utveckla?

Citat:
- Det är licenstekniska hinder

Själva programvaran kan man för en summa få ta del av, det är uppgifter om brandtid och värmeutveckling mm som är hemligstämplat om jag förstått saken rätt. Dessa uppgifer släpptes i samband med WTC1-2 och där visade det sig att de dubblerat både brandtid och värmeutveckling för att få till ett resultat som hyfsat stämde överrens med verkligheten, så det ligger ju nära till hands att in-datan i WTC7-simuleringen är ännu mer felaktig och därav hemlighetsmakeriet.

Citat:
- Det är någon slags standardförfarande man följer när man gör utredningar (borde lätt kunna verifieras om man jämför med tidigare utredningar)

Att hemligstämpla? Så allt ert snack om vikten av peer-review är just bara snack?

Citat:
- Man är onda och köpta av Bush (minst troligt)

Tror inte heller de är onda eller köpta.
Citera
2010-02-09, 22:06
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Det kan inte bara vara så enkelt som att datan helt enkelt inte stämmer överens med resultaten?

Pad har en hemmasnickrad skala som mycket starkt talar emot detta, synd då det annars hade varit en enkel och trolig förklaring.
Citera
2010-02-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Plus att enligt den där videon så befann sig aldrig WTC7 i fritt fall.

Och vad beror det på??

/T
Citera
2010-02-09, 22:13
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Han påstår 3.2 sekunder med fritt fall i sin graf. Pröva programmet jag rekommenderade så kommer du se att NIST antagningarna inte stämmer.

Ummm... Chandler klockar väl in det på 2.5 (eller om det var 2.25). Eller har han ändrat sig?
Citera
2010-02-09, 22:14
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Varför tror du denna data är hemlig? Vilken grad ligger sanningsrörelsen och krälar i? Är det en egenpåhittad skala eller en officiell NIST-skala?

Har de hemligstämplat den? Har du en länk? Var dubblerade de data i WTC1 och 2 utredningen?
Citera
2010-02-09, 22:18
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Har de hemligstämplat den? Har du en länk? Var dubblerade de data i WTC1 och 2 utredningen?

Haha, du har ställt exakt samma fråga tidigare i denna tråd, när jag då för något år sedan kollade upp detta hade någon försökt FOIA informationen men misslyckats, om den rent tekniskt är hemligstämplad vet jag inte.
Citera
2010-02-09, 22:19
Medlem
Pads avatar
Citat:
Förstår inte hur denna info skulle kunna underlätta för folk att genomföra attentat, kan du utveckla?

Om man genom att studera kollapsen i detalj kan se hur man bäst kunde få största möjliga kollaps (mekanisk påverkan, sprängämnen etc.) så skulle man kunna nyttja detta om man attackerar andra mål.

Citat:
Själva programvaran kan man för en summa få ta del av, det är uppgifter om brandtid och värmeutveckling mm som är hemligstämplat om jag förstått saken rätt. Dessa uppgifer släpptes i samband med WTC1-2 och där visade det sig att de dubblerat både brandtid och värmeutveckling för att få till ett resultat som hyfsat stämde överrens med verkligheten, så det ligger ju nära till hands att in-datan i WTC7-simuleringen är ännu mer felaktig och därav hemlighetsmakeriet.

Om de släppts i fallet WTC1 & 2 så torde det var mindre trolgit att det är någon licensgrunka. Har de gjort likadant tidigare också?

Citat:
Att hemligstämpla? Så allt ert snack om vikten av peer-review är just bara snack?

Nja, jag ser ju som sagt gärna så öppna och klart redovisade kalkyler som möjligt. Hur NIST ställer sina indata till peer review av simuleringen får ju stå för dem, men som jag skrev i mitt första inlägg om den här frågan så är det givetvis inget som höjer förtroendet för simuleringen i fråga. Vet någon om de gett någon officiell förklaring till att indatan inte är publik?

Citat:
Tror inte heller de är onda eller köpta.

Så bra. Frågan är varför ett institut med deras uppdrag skulle vilja mörka något i så fall? Jag vet faktiskt inte, och jag vill vara väldigt tydlig med att min uppräknade lista här bara är hypoteser.
Citera
2010-02-09, 22:20
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Haha, du har ställt exakt samma fråga tidigare i denna tråd, när jag då för något år sedan kollade upp detta hade någon försökt FOIA informationen men misslyckats, om den rent tekniskt är hemligstämplad vet jag inte.

Ah, jag ville kolla att det var samma. Ja, det var jag som 2007 försökte få ut datamodellerna via FOIA. När man FOIA:ar kan man begära att få en kostnadsuppskattning först och då handlade det om 2500 dollar:

https://www.flashback.org/sp6982578

NTSB var billigare och alla mina FOIA:er där har varit gratis.

Men har de hemligstämplat rådata från WTC7 utredningen?
Citera
2010-02-09, 22:33
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Ah, jag ville kolla att det var samma. Ja, det var jag som 2007 försökte få ut datamodellerna via FOIA. När man FOIA:ar kan man begära att få en kostnadsuppskattning först och då handlade det om 2500 dollar:

https://www.flashback.org/sp6982578

NTSB var billigare och alla mina FOIA:er där har varit gratis.

Men har de hemligstämplat rådata från WTC7 utredningen?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg vet jag inte om datan rent tekniskt är hemligstämplad, jag vet bara att folk försökte få ut data utan att lyckas. Men du skulle alltså fått ut den mot en avgift på 2500 dollar? Talar vi om datan eller om programvaran?
Citera
2010-02-09, 22:36
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Så bra. Frågan är varför ett institut med deras uppdrag skulle vilja mörka något i så fall? Jag vet faktiskt inte, och jag vill vara väldigt tydlig med att min uppräknade lista här bara är hypoteser.
Tja, NIST må ha ett officiellt uppdrag, men de har väl också, kan man väl anta, ett inoffciellt uppdrag, att skydda deras arbetsgivare. En offciell cd slutsats hade stoppat upp hela det amerikanska krigsmaskineriet, vilket sjävklart hade varit bad for buissness.
Citera
2010-02-09, 22:44
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg vet jag inte om datan rent tekniskt är hemligstämplad, jag vet bara att folk försökte få ut data utan att lyckas. Men du skulle alltså fått ut den mot en avgift på 2500 dollar? Talar vi om datan eller om programvaran?

Om jag minns rätt var det datan. Jag tror det följde ett resonemang om att de använt kommersiell programvara, men jag minns inte om priset inbegrep själva programmen. Jag skrev 2007 "medföljande programmen" så möjligtvis var det någon form av licens (min FOIA klassades som "ickekommersiell" eftersom jag FOIA:de som privatperson). Jag fick dock nerladdningslänk till den programvara som NIST själva använde:

http://fire.nist.gov/fds/

Den här jeppen gick vidare och FOIA:de SAP2000 data för det mer facila priset av 58$:

http://razor.occams.info/nist-wtc/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in