2009-11-09, 22:24
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppsbodega
Allt var alltså riggat när byggnaderna byggdes?
Nej men en bra tid innan. De hade som känt tillgång till hiss schakten och det som du nog känner till peppsbodega.
Citera
2009-11-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Om "frame rate" och därmed tiderna i videon stämmer är osäkert och Chandler nämner inget om det. Med tanke på de konverteringar som gjorts innan filmen hamnade på internet känns det inte helt stabilt.

Nej, där finns ett stort problem med hela denna "kvasi-vetenskap" som råder kring 9/11-videos.
Man vet som tittare inte alls vilka bearbetnings-steg som video-snuttarna har genomgått, och jag tror nog heller inte att upphovsmännen vet det.

Omvänt kan jag säga att det är lätt för en person med lite kunskap och utrustning att manipulera sitt video-material så att man får ett önskat slutresultat t.ex.avseende falltid.

Sammantaget är slutsatsen att det "vetenskapliga" värdet av beräkningar och analyser på de så vanliga Youtube(och liknande)-snuttarna är ytterst begränsat.

Jag har verkligen letat efter någon källa till högkvalitativt original-material till händelserna 9/11, men inte hittat något åtkomligt.

/T
Citera
2009-11-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Nej men en bra tid innan. De hade som känt tillgång till hiss schakten och det som du nog känner till peppsbodega.

Nej jag visste inte att alla bärande element i över 30 meter av byggnaden var fullständigt blottlagda. Källa?
Citera
2009-11-09, 22:57
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Intressant.
Jag gick ju på den länk till videon som MaxDL själv gav, och påpekade felet i den.
Jag visste inte att andra redan hade kritiserat denna video och dess uträkningar.
Finns det något forum där man kan ta del av diskussion kring detta?
Jag Googlade faktiskt lite, men förmodligen på fel sök-begrepp..

/T

Jag la en länk i mitt inlägg.

EDIT: Här:

http://forums.randi.org/showthread.php?t=128194&highlight=david+chandler

Chandler är med själv och diskuterar i ett par inlägg där.
Senast redigerad av SLOB 2009-11-09 kl. 23:08.
Citera
2009-11-09, 22:58
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Det är ju inte så svårt.
Som känt kan nanothermite sprayas på järnbalkar.

Jasså. Smältbomber på flaska alltså?

Citat:
Har de testat innan, vilket de borde ha gjort, så vet de exakt hur mkt nanothermite som krävs för att ta bort 90 procent av bärigheten i en separat balk.

Detta tog bla nist upp i sin rapport och slutsatsen var att det skulle behövas nå sjukligt mycket för detta.

Citat:
Upprepa på alla balkar som bär upp och lägg eventuellt till en mind detonation eller intensivare smältanordning av nanothermite i slutet när balkarna bara har 10% bärighet kvar.

Hur får man det rent praktiskt att fungera då? Man måste enligt dig nu, första lyckas spraya på alla denna nanothermite på balkarna, dvs man måste på något sätt in under väggarna och göra detta. Sedan ska man lyckas få denna sprayning att utså över 7h brand utan att börja reagera. Sedan ska den alltså reagera så hårt att enligt dig ALLT bärande försvinner EXAKT samtidigt.

Nog måste väl, även för dig, detta kännas väldigt långt borta i möjligheternas värld?

Citat:
Nae det rör sig bara lite neråt sen hänger det i friläget till .8 sek, därefter abrupt frifall på 30m+ utan friktion.

Återigen, varför vägrar du svara på denna fråga?

Hur kan huset bli till himmel om det inte är för att kollapsen startar?

Citat:
Detta är normalt för byggnader som kollapsar?
Visa en video då tack..

Vad är onormalt? Att rasat accelererar snabbare ju mer tyngt som rasar? Nej. Att brand sänker hus? Ovanligt, ja. Omöjligt? Långt ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av peppsbodega
Nej jag visste inte att alla bärande element i över 30 meter av byggnaden var fullständigt blottlagda. Källa?

Något han själv tagit ur luften bara. Dock är det inte omöjligt för hans smältreaktion att ske exakt samtidigt...

Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Max är väl iofs en av de mest outbildade självbedragarna den svenska genpoolen frambringat de senaste åren.

Jo jag vet, men som han spammar måste man ju förklara för andra läsare hans bisarra teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Alltid lika kul att läsa debunkarnas motsägelsefulla inlägg. Gång på gång ser man detta. Man försöker å ena sidan påstå att en kontrollerad rivning skulle vara omöjlig att tima med dagens teknik, men man ser inget konstigt i att ett hus föll som en perfekt CD pga några diskutabla bränder. Mycket roande söderb.

Jag poängterade Max argument inget annat, han hävdar det vore omöjligt att allt bärande gav vika. Han hävdar det måste ske exakt samtidigt, jag visade då på omöjligheten i att smälta ALLT bärande exakt samtidigt.

Bränderna är inte diskutabla, de härjade okontrollerat i över 7h. En perfekt CD? Varför rasar då toppen av huset (penthouse) cirka 10sekunder före resten av huset? Således gav alltså 1av3 bärande stortrossar vika före de 2 andra, detta kännetecknar väl inte en CD ändå? För att inte nämna alla andra faktorer som att bomberna/smältningen skulle apteras osynligt och tåla 7h brand...
Citera
2009-11-09, 23:02
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Om du ser den senaste filmen jag länkade, så ser man att tiden börjar när taklinjen faller. Alltså är det inget fel alls, man ser ju tydligt att den faller in i 30m+ frifallet efter .8 sek och omedelbart dessutom. Datan ljuger inte och den naturliga fall förklaringen håller inte pga att 0 friktion inte kan existera under 2.5 sek enligt denna teori. Utredningsledaren för NIST erkänner ju detta själv i sin berömda blunder.
http://www.youtube.com/watch?v=Vz43hcKYBm4&feature=PlayList&p=16D800790A2 46B99&playnext=1&playnext_from=PL&index=2
Se och gråt, där har vi det!

Nej, Sunder pratar om hela byggnadens fall, Chandler pratar om en del av byggnades fall (2,25 sekunder om jag minns rätt). De pratar om helt olika saker.
Citera
2009-11-09, 23:15
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
dvs man måste på något sätt in under väggarna och göra detta. Sedan ska den alltså reagera så hårt att enligt dig ALLT bärande försvinner EXAKT samtidigt.

De hade ju tillgång till hiss-schakten som du säkert känner till. Det fanns många tillfällen att föra in stora mängder av denna substans.
Återigen hade det inte behövts en Kaboom megabomb. Det hade kunna ligga o smälta några timmar för att sedan smälta till mer rejält när 90 % var borta av den bärande strukturen. Se den smälta stålbiten jag länkade till som NIST ignorerat.
Förstår du inte detta?
Citat:
Hur kan huset bli till himmel om det inte är för att kollapsen startar?
Jag har redan svarat 100 ggr att fallet startar när taklinjen faller, inte när en 2% del faller av. Se min metafor om detta.
Citat:
Vad är onormalt? Att rasat accelererar snabbare ju mer tyngt som rasar? Nej. Att brand sänker hus? Ovanligt, ja. Omöjligt? Långt ifrån.
Frifallet är omöjligt jepp. Inte 0 friktion i 2.5 sek. NO WAY!
Citat:
En perfekt CD? Varför rasar då toppen av huset (penthouse) cirka 10sekunder före resten av huset?
Som sagt kunde kolumn 79 kapats först innan de resterande 80 stålkolumnerna kapades som satte byggnaden i 2.5 sek 30m+ frifall helt omedelbart utan fördröjning.
Citera
2009-11-09, 23:27
Medlem
Varangians avatar
Citat:
De hade ju tillgång till hiss-schakten som du säkert känner till. Det fanns många tillfällen att föra in stora mängder av denna substans.
Återigen hade det inte behövts en Kaboom megabomb. Det hade kunna ligga o smälta några timmar för att sedan smälta till mer rejält när 90 % var borta av den bärande strukturen.

Du menar hissarna som flera av de överlevande använde?

http://www.youtube.com/watch?v=93HhQ_H8awI
Citera
2009-11-09, 23:29
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Återigen hade det inte behövts en Kaboom megabomb. Det hade kunna ligga o smälta några timmar för att sedan smälta till mer rejält när 90 % var borta av den bärande strukturen.

Så om jag förstår dig rätt, allt bärande måste ju bort samtidigt. Alltså finns denna smältning på allt bärande. Hur har du tänkt huset ska stå kvar om man smälter ner allt bärande till 90%? Huset står ju på flytande pelare i stort sett då.

Citat:
Jag har redan svarat 100 ggr att fallet startar när taklinjen faller, inte när en 2% del faller av. Se min metafor om detta.

Så du medger att enda anledning att huset blir till himmel är att kollapsen startar?

Citat:
Frifallet är omöjligt jepp. Inte 0 friktion i 2.5 sek. NO WAY!

3fel av 3 möjliga. Frifall är inte omöjligt (vilket du skriker om gång på gång utan bevis). Friktionen var låg men inte 0. Frifallet skedde inte under 2,5s.

Citat:
Som sagt kunde kolumn 79 kapats först innan de resterande 80 stålkolumnerna kapades som satte byggnaden i 2.5 sek 30m+ frifall helt omedelbart utan fördröjning.

Alltså inte precis som en CD skulle genomförts vilket lienna påstod.

"frifall helt omedelbart utan fördröjning"

Sha du försöker återigen vrida, fallet börjar och ökar sedan till frifall. Inget konstigt.

Slob, kan vi inte fastställa detta snart så vi slipper höra samma argument om och om igen. Max hävdar ju samma dementerade sak gång på gång..

Vad säger du, göra något slags slutpunkt kring detta?
Citera
2009-11-09, 23:30
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Du menar hissarna som flera av de överlevande använde?

http://www.youtube.com/watch?v=93HhQ_H8awI

Utöver det faktum att ett hissschakt inte ger tillgång till alla bärande pelare i en skyskrapa
Citera
2009-11-09, 23:40
Medlem
Pads avatar
Citat:
Nu är du nog i fel tråd men som sagt, jag har redan citerat Texten från rapporten där de visar att det rör sig om den höga temperaturen jag pratade om. Alltså hade jag rätt, oavsett vad din engelska vän säger.

Nej, du har citerat saker som du PÅSTÅR syftar på den höga temperaturen. Självklart var det varmt, annars skulle man inte använda "high temperature" som en term, men just ordet severe handlar inte om temperaturen utan om korrosionen.
Citera
2009-11-09, 23:44
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Utöver det faktum att ett hissschakt inte ger tillgång till alla bärande pelare i en skyskrapa
Nej men de viktigaste
Sen hade de tillgång till fler områden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in