Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Vad jag kan säga är att inget video som jag har sett (och jag har sett MÅNGA) har visat att förloppet tog 5.4 sekunder.
Du har väl kollat på slowmovideos kanske. Jag ska återigen fråga dig om du tycker nist startade tiden fel. Nist startade sin mätning genom att gå in på pixlarna och kolla när översta huspunkten förändrar sig till blå himmel, dvs när huset har börjat sjunka. Är detta fel menar du? (Isåfall är det verkligen dags att presentera konkreta exempel eller stöd för det)
Citat:
Alla videor jag sett har haft minst 3.5 sekunders fritt fall.
Inte ens den där fysikprofessorn påstår väl detta? Man ser ju tydligt i hans egen video att det inte är konstant frifall. Hur har du kollat dessa videos? Visa en uträkning på någon av de du kikat på så får du mer cred, eller är det så att du höftat med tiden nere på youtubelänken?
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Använd avidemux och hoppa frame för frame fram till när huset fallit ner till nivån av våning 18. Sen noterar du tiden. Börja sen att hoppa frames 5.4 sekunder bakåt. När du tagit dig 5.4 sekunder bakåt så ser du vart NIST valde att ha sin startpunkt.
Så att starta när den gråa husfärgen blir blå himmel är fel enligt dig? För mig känns det rent spontat som så att när huset blir till himmel har det börjat sjunka vilket innebär att kollapsen startat. Detta leder ju även till nästa logiska steg, det tar en kort stund innan de bärande segment som finns kvar knäcks, för att sedan då falla ihop.