Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Jaså nogrannhet är inte viktigt för dig? Det var förvånande.
Du jämförde just en rymdfärja med en pistolkula. Du har 0 trovärdighet.
Jag ber om ursäkt om jag förvillade dig med att inte använda exakta uttryck för att beskriva ett händelseförlopp. Jag tror att för de allra flesta här är väldigt tydligt vad det var jag ville få fram. Men om du vill så kan vi vara petnoga, och då är det så att fritt fall enbart kan förekomma i vacuum. Om du nu är en sådan stjärna på fysik undrar jag varför du slänger dig med så felaktiga begrepp som "fritt fall" när det gäller fallande föremål i en atmosfär? Något du inte kommenterat hittills. Jag har ju en ursäkt då jag inte läst det här sedan gymnasiet och det var många år sedan.
Men visst, jag kan arrangera om min idébild til ett språk som kanske är tydligare.
Den 9/11 förekom det inget vacuum på Manhattan. Det ser vi genom att folk finns på plats och går, springer och pratar. Vilket skulle vara omöjligt efter en längre stund i vacuum utan utrustning. När tornen rasade föll de alltså inte i fritt fall.
Om det förekom sprängmedel i tornen måste dessa ha förflyttats i motsatt riktning från detonationen/detonationernas centrum. Detta medför att påverkade delar av husen slungades bort i projektilliknande banor vars falltid tvunget måste varit kortare eller längre än föremål som enbart föll rakt nedåt när husen rasade samman. Falltiderna för dessa föremål motsvarar inte falltiderna för tornens kärna, de är faktiskt mycket kortare än huskärnan. Och då vi tillsammans uteslutit små raketmotorer kan vi lugnt konstatera att avsaknaden av rasmassor som kastas uppåt från tornen, och därmed har en längre falltid, är väldigt stor, rasmassor som faller fortare än tornens kärna är desto större.
Då de sistnämnda som sagt inte hade små raketmotorer på sig föll tornens kärna alltså långsammare än vad som varit fallet om allt motstånd försvunnit inuti husen.
Sprängmedel hade alltså skapat falltider som inte skulle motsvara de falltider som nu observerades. Vill du argumentera för sprängmedel samt ett nästintill ekvivalent tillstånd av ett fall rakt ned utan motstånd samtidigt har du två tillsammans oförenliga förhållanden.
Vi kan ju inte använda begreppet fritt fall, det är ju helt felaktigt, så vi måste ju se till falltiderna och hur de korrelerar till vad som skulle varit fallet om vi haft ett fall helt utan motstånd, i vacuum alltså.