2010-01-31, 20:11
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
*Suck*
Ok, om du skjuter en kula rakt upp i luften. Är den då i fritt fall från det att den lämnar kulans mynning eller hamnar den i fritt fall från den punkt där den når toppen av banan och faller tillbaks till marken?

Är falltiden samma på den här kulan jämfört med en kula du släpper från samma höjd som pistolmynningen exakt då den första kulan lämnar mynningen?
Ett objekt är i fritt om det endast påverkas av gravitationen.

Så ja, kulan är i fritt fall ögonblicket den avlossas från pistolen.

Anledningen till att den inte hamnar på marken samtidigt som en kula som släpps på marken är för att det tar tid för gravitationen att retardera kulans hastighet.

Läst fysik?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritt_fall
Definition på fritt fall: Ett föremål sägs befinna sig i fritt fall om det endast påverkas av gravitationskrafter.
Senast redigerad av Thaddeus 2010-01-31 kl. 20:19.
Citera
2010-01-31, 20:56
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus

Allvarligt? Tänk nu efter, du tror inte att kulan har någon form av rörelseenergi från krutladdningen som skjuter iväg den? Själva poängen med kulvapen är att kulan åker jättefort för att skada eller helst döda målet med den rörelseenergi den har.

Citat:
Anledningen till att den inte hamnar på marken samtidigt som en kula som släpps på marken är för att det tar tid för gravitationen att retardera kulans hastighet.
Sant. Och varför tar det tid för gravitationen att stoppa den uppåtriktade rörelsen? Jo för att rörelseenergin initialt övervinner gravitationen. Ergo: den uppskjutna kulan tar längre tid på sig att nå marken. Alltså, det bortsprängda materielet från WTC befann sig inte i fritt fall till att börja med

Citat:
Läst fysik?
Autodiakt och du? Knappast så du lärt dig speciellt mycket för läs nedan.

Citat:
Definition på fritt fall: Ett föremål sägs befinna sig i fritt fall om det endast påverkas av gravitationskrafter.
Exak., Läs nu vad du själv citerar:
Om du tillför rörelseenergi är föremålet inte endast påverkat av gravitationen.
Endast = inget annat, enbart, bara detta, utan annan påverkan. Då vi tillför rörelseenergi finns det andra krafter utöver gravitationen. Alltså har vi inte ett tillstånd av fritt fall innan gravitationen övervunnit rörelseenergin.

Med din definition faller rymdfärjan i fritt fall upp i omloppsbana när den lyfter från startplattan.

Citat:
här

Fast jag antar att en "draft" inte är en så kallad "variant".

Och vi har inte ett flertal gånger visat dig vad det står. Är det medvetet du vill att det står något annat än vad det faktiskt gör?

Citat:
Jag håller med. Naturligtvis skulle vi kunna göra det. Det hade varit det mest korrekta. Men eftersom Dylan från LC, till skillnad från säg NIST om WTC7, inte sagt att "oops vi fick till det lite tokigt i de två första varianterna på de här och de här punkterna" så känns det ju knappast som om de är särskilt intresserade av att
Låt mig spalta upp meningen du inte kan läsa.
Men eftersom Dylan till skillnad från
,säg NIST om WTC 7,
inte sagt att "oops vi fick till det lite tokigt.

NIST har gjort ett utkast.
Dylan har gjort en film.

NIST ändrade vissa punkter efter de erhållit synpunkter från olika håll.
Detta blev en rapport där de pekar på vilka ändringar de gjort då de erhållit synpunkter.

Dylan har gjort en film
Dylan har erhållit synpunkter från olika håll
Dylan säger inte ett piss om vilka felaktigheter han tagit bort i kommande filmer och varför.

Dylan, till skillnad från NIST, har INTE sagt vilka fel han har i sina filmer och varför han tar bort vissa efterhand. Nu är du där med jättebomben igen. Försöker argumentera för något som inte är sagt. Ljuger du medvetet?

TIll skillnad från = har gjort på ett annat sätt. Har inte gjort likadant.
Senast redigerad av KimNeilJung 2010-01-31 kl. 21:05.
Citera
2010-01-31, 22:43
Medlem
Thaddeuss avatar
Jag vill börja min post med att skratta hjärtligt ett tag *skrattar hjärtligt*

Citat:
Allvarligt? Tänk nu efter, du tror inte att kulan har någon form av rörelseenergi från krutladdningen som skjuter iväg den? Själva poängen med kulvapen är att kulan åker jättefort för att skada eller helst döda målet med den rörelseenergi den har.
Alla som jag hittills diskuterat detta har haft en undermålig förtståelse för fysik. Jag vet inte var jag ska börja. Du blandar ihop lagrad rörelseenergi med kraft. Undrar du inte varför jag frågade dig om det satt små motorer på föremålen som slungades ut från tornen?
Citat:
Sant. Och varför tar det tid för gravitationen att stoppa den uppåtriktade rörelsen? Jo för att rörelseenergin initialt övervinner gravitationen. Ergo: den uppskjutna kulan tar längre tid på sig att nå marken. Alltså, det bortsprängda materielet från WTC befann sig inte i fritt fall till att börja med
Rörelseenergin övervinner inte alls gravitationen. Gravitationen är konstant hela tiden. Om din kula skjuts ut med en hastighet av 100 meter/s så kommer den efter en sekund (avrundat) ha hastigheten 90 sen efter en sekund till 80 sen 70 sen 60. Efter 10 sekunder har den hastigheten 0. Men accelerationen är densamma. Den är i fritt fall hela tiden. DÅ DEN ENDA KRAFTEN (du räknar tydligen energi som kraft) ÄR GRAVITATIONEN.
Citat:
Autodiakt och du? Knappast så du lärt dig speciellt mycket för läs nedan.
Det märks att du missat ganska stora bitar och pusslat ihop andra bitar fel.

Vi börjar från början med min utbildning:
Grundskola: Högsta betyg fysik
Gymnasie :högsta betyg fysik
Chalmers: håller på med kurserna.

Citat:
Exak., Läs nu vad du själv citerar:
Om du tillför rörelseenergi är föremålet inte endast påverkat av gravitationen.
Endast = inget annat, enbart, bara detta, utan annan påverkan. Då vi tillför rörelseenergi finns det andra krafter utöver gravitationen. Alltså har vi inte ett tillstånd av fritt fall innan gravitationen övervunnit rörelseenergin.

Med din definition faller rymdfärjan i fritt fall upp i omloppsbana när den lyfter från startplattan.
Till skillnad från din pistolkula så sitter det en motor som hela tiden accelerar rymdfärjan för att motverka tyngdkraften.

Citat:
Och vi har inte ett flertal gånger visat dig vad det står. Är det medvetet du vill att det står något annat än vad det faktiskt gör?
De har båda ändrat sitt material, draft eller film. Det tog dock NIST 7 år att komma fram till en felaktig slutsats. De har på pappret extremt mycket mer kompetens och resurser än stackars dylan. Antingen är de efterblivna eller så blev det svårare än de trodde att vinkla rapporten.

Citat:
Låt mig spalta upp meningen du inte kan läsa.
Men eftersom Dylan till skillnad från
,säg NIST om WTC 7,
inte sagt att "oops vi fick till det lite tokigt.

Citat:
NIST har gjort ett utkast.
Dylan har gjort en film.

Citat:
NIST ändrade vissa punkter efter de erhållit synpunkter från olika håll.
Detta blev en rapport där de pekar på vilka ändringar de gjort då de erhållit synpunkter.

Citat:
Dylan har gjort en film
Dylan har erhållit synpunkter från olika håll
Dylan säger inte ett piss om vilka felaktigheter han tagit bort i kommande filmer och varför.

Citat:
Dylan, till skillnad från NIST, har INTE sagt vilka fel han har i sina filmer och varför han tar bort vissa efterhand. Nu är du där med jättebomben igen. Försöker argumentera för något som inte är sagt. Ljuger du medvetet?

Citat:
TIll skillnad från = har gjort på ett annat sätt. Har inte gjort likadant.
Slob, elgiganten och nu du. Har alla visat prov på bristande kunskaper inom fysik. Ni är inte längre trovärdiga. Och borde inte tas på allvar det minsta.

Om man säger att energi=kraft så måste det finnas andra saker som är felkopplade på dig.
jag börjar också förstå vad det är för folk som köper NIST-prästernas felaktiga slutsatser. Jag kan tänka mig att du inte är den mest lågutbildade i samhället, och du kan fortfarande inte skilja på kraft och energi. Tänk på alla everyday workers (som elgiganten, om han nu mot förmodan inte sitter på hem) som sväljer NISTs lögner som en stor härlig sats, där de ivrigt lapar i sig varenda droppe av den salta lösningen.
Senast redigerad av Thaddeus 2010-01-31 kl. 22:53.
Citera
2010-01-31, 22:47
Medlem
Thaddeuss avatar
Lägger in inläggen från heiwas tråd här
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Eller bara logik men den kursen ges tyvärr inte på alla program. Jag läs den som tillval, bland de bästa kurserna jag läste faktiskt.

F.ö. beror ju räkneexemplet tidigare på applikationen. I vissa fall är det gott nog och ekvivalent, i andra fall inte alls, frågan går alltså inte att besvara med ett ja eller nej. Är 3.14 ekvivalent med pi? I många fall ja, men i väldigt många fall nej inte alls. Det beror på applikationen. Det tycker jag en student på Chalmers borde veta och förstå.
Vetenskapsteori är inget utan riktig vetenskap.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivalens_%28logik%29

Definition på ekvivalens: I klassisk logik är påståendena p och q logiskt ekvivalenta om de har samma innehåll.

9.81^2= g^2
är alltså inte ekvivalent med
9.80=g

Pi=3.14
är endast ekvivalent med
Pi=3.14

OCH INGET ANNAT

DÄRFÖR FÖLJER MED LOGIK ATT BYGGNAD 7 FAKTISKT FÖLL MED EXAKT FRITT FALL, ALLT ENLIGT NIST.
Senast redigerad av Thaddeus 2010-01-31 kl. 22:50.
Citera
2010-01-31, 22:49
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Som sagt, ordet används när man använder en annan grunka av något slag som kan sägas MOTSVARA det man först tänkte ha, jag har gett dig ganska många exempel.

Du försöker istället bara prata om två olika grader av noggrannhet. Visst kan man tänka sig att någon skulle använda ordet som du föreslår ovan om man bara skall räkna något som rör gravitation som inte behöver vara särskilt exakt, men jag tror inte att det är så vanligt. Jag kan förvisso fråga mina kollegor som är engelsklärare på måndag, men det går ju snabbare om du bara kammar till dig och inser att det inte betyder EXAKT. Mina exempel på rustningsnormsreglerna torde vara ganska tydliga när det gäller att få dig att greppa hur ordet används. Och för tydlighetens skull kan jag ju tillägga att det är amerikaner som skrivit de reglerna.
Det är ju tänkt att vara en vetenskaplig utredning som NIST har gjort. det håller du med om hoppas jag.

Om de inte menar samma som tyndaccelerationen så undrar jag vad de menar. Exemplet som jag gav stämmer alltså i NISTs fall?

Där kan 9.80= g
samtidigt som
9.81= g

Är det så man ska tolka vad de skriver?

Sen har vi ju definitionen på engelska för ordet om du ska försöka spela det kortet:
In logic, statements p and q are logically equivalent (shown by ≡ symbol) if they have the same logical content.
http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_equivalence
Senast redigerad av Thaddeus 2010-01-31 kl. 23:01.
Citera
2010-02-01, 00:01
Medlem
Pads avatar
Citat:
Det är ju tänkt att vara en vetenskaplig utredning som NIST har gjort. det håller du med om hoppas jag.

Om de inte menar samma som tyndaccelerationen så undrar jag vad de menar. Exemplet som jag gav stämmer alltså i NISTs fall?

Där kan 9.80= g
samtidigt som
9.81= g

Är det så man ska tolka vad de skriver?

Sen har vi ju definitionen på engelska för ordet om du ska försöka spela det kortet:
In logic, statements p and q are logically equivalent (shown by ≡ symbol) if they have the same logical content.
http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_equivalence

Och "same logical content" är inte samma sak som "exakt". Jag har visat dig flera exempel på detta. Beroende på situationen så är det en eller flera egenskaper som måste matcha för att något skall vara equivalent. I exemplet från rustningsnormerna så är exempelvis massan en viktig egenskap för våra hjälmar, därför räknas det inte som ekvivalent att bygga dem i exempelvis titan.

Kan du vara snäll och förklara för mig om det är ok att ha något annat material än 1/2" slagabsorberande skumplast som polstring i våra rustningar i SCA? Du fick citatet och länken i andra tråden, det var ett praktiskt exempel från verkligheten hur ordet används.
Citera
2010-02-01, 00:47
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Och "same logical content" är inte samma sak som "exakt". Jag har visat dig flera exempel på detta. Beroende på situationen så är det en eller flera egenskaper som måste matcha för att något skall vara equivalent. I exemplet från rustningsnormerna så är exempelvis massan en viktig egenskap för våra hjälmar, därför räknas det inte som ekvivalent att bygga dem i exempelvis titan.

Kan du vara snäll och förklara för mig om det är ok att ha något annat material än 1/2" slagabsorberande skumplast som polstring i våra rustningar i SCA? Du fick citatet och länken i andra tråden, det var ett praktiskt exempel från verkligheten hur ordet används.
Det här är ingen manual för godtyckliga saker som din riddarutrustning. Det här är en vetenskaplig (yea right) rapport.

Låt oss säga om jag skrivit såhär i mitt examensarbete:
g=9.81
är ekvivalent med
9.80= g (eller vad som förutom g=9.81)

Så kommer det välta hela min uppsats och ge mig icke godkänt.

Vad är motsvarande inom fysik liksom? är motsvarande 9.80? eller 9.79? eller 9.5?

Om du får frågan vad som är motsvarande 1 centimeter, vad säger du d? 1.01 är motsvarande 1 cm eller?
Citera
2010-02-01, 01:02
Medlem
KimNeilJungs avatar
När vi nu är på den nivån, visa mig hur du kan påstå att det var ett vacuum på Manhattan? Skulle ju förklara frånvaron av ljud från alla bomber.
Citera
2010-02-01, 01:20
Medlem
Pads avatar
Citat:
Det här är ingen manual för godtyckliga saker som din riddarutrustning. Det här är en vetenskaplig (yea right) rapport.

Låt oss säga om jag skrivit såhär i mitt examensarbete:
g=9.81
är ekvivalent med
9.80= g (eller vad som förutom g=9.81)

Så kommer det välta hela min uppsats och ge mig icke godkänt.

Vad är motsvarande inom fysik liksom? är motsvarande 9.80? eller 9.79? eller 9.5?

Om du får frågan vad som är motsvarande 1 centimeter, vad säger du d? 1.01 är motsvarande 1 cm eller?

Du blandar fortfarande ihop ekvivalent med olika grader av noggrannhet. Jag har redan förklarat det för dig. Att du bara viftar bort rustningsexemplet är ju rätt förståeligt, för det pekar ut precis hur ordet används på riktigt.
Citera
2010-02-01, 01:27
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
När vi nu är på den nivån, visa mig hur du kan påstå att det var ett vacuum på Manhattan? Skulle ju förklara frånvaron av ljud från alla bomber.
Du kan inte skilja på kraft och energi, vad kan du möjligen veta om nåt så avancerat som vakuum?
Citera
2010-02-01, 01:30
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Du blandar fortfarande ihop ekvivalent med olika grader av noggrannhet. Jag har redan förklarat det för dig. Att du bara viftar bort rustningsexemplet är ju rätt förståeligt, för det pekar ut precis hur ordet används på riktigt.
Så vad är det du menar? det har inte med nogrannhet att göra, och det är inte exakt. Är inte mycket kvar som det kan betyda känns det som. För vad är motsvarigheten till g liksom?
Det är återigen ingen hjälm som behöver vara antingen järn eller stål LOL. Det här är siffror, ingen siffra är ekvivalent med någon annan siffra, siffror är ekvivalenta med sig själva.
Citera
2010-02-01, 07:49
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:

Läst fysik?

Nu är det klarlagt, du kan fan inte vara klok i huvudet!!

Med ditt idiotiska resonemang så kommer ett pistolskott på månen ha 6ggr högre utgångshastighet än på jorden med samma laddning!
Tycker du det är riktigt?

Sen skriver du samtidigt i ditt inlägg:
"Definition på fritt fall: Ett föremål sägs befinna sig i fritt fall om det endast påverkas av gravitationskrafter"

Pistolkulan ÄR påverkad av andra krafter än gravitationen. Detta trodde jag att man lärde sig på högstadiet.

Citat:
Rörelseenergin övervinner inte alls gravitationen. Gravitationen är konstant hela tiden.

Öhööööööö, är du dum eller?
När du står och vänder hamburgare på McDonalds så kastar du upp hamburgaren med stekspaden i luften då är kraften DU tillför hamburgaren STÖRRE än gravitationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in