2007-05-03, 16:18
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Eller varför båda tornen var delvis avstängda dagarna före attentatet.

Båda tornen, delvis avstängda?

/S
Citera
2007-05-03, 16:21
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Självklart skall man göra det. Vi vet den officiella förklaringen till det mesta kring händelsen, men sen är det hur mycket sanning som ligger i det. För det går inte att komma ifrån att det finns en del saker man gärna skulle vilja ha en bra och logisk förklaring till varför de inträffade. Som till exempel WT7 byggnaden som imploderades bara några timmar efter det att tornen rasat, alltså måste det suttit laddningar placerade redan. Eller varför båda tornen var delvis avstängda dagarna före attentatet. Eller varför båda kamerorna som var placerade i toppen på tornen var ur funktion just den morgonen. eller varför brandkåren kände explosioner underifrån. Eller varför folk hörde explosioner i tornen strax före kollapsen, eller varför de rasade så perfekt som de gjorde, eller varför folk som såg det ena av planen sade i direktsändning att det inte var vanliga trafikplan utan att de hade täckta fönster, det sa en reporter också i direktsändning förresten.

Bland annat. Men det är mycket möjligt att det finns någon naturlig förklaring till allt det här, jag är öppen.
Det florerade en massa rykten samma dag i New York. En TV kanal sa att det INTE var ett plan som träffade WTC1, utan att det bara var en stor explosion. Två familjemdelemmar till mig som jobbade delvis i WTC och delvis i financial center (på andra sidan gatan med bro emellan) har berättat om att när de gick hemåt och såg tornen falla så var de fortfarande inte på det klara vad som hade hänt. Säkert 100 rykten florerade på den vägen de gick hem. Men när allt har lugnat sig och man återigen kan se objektivt och väga källorna så brukar det falla på plats (för de flesta)
Citera
2007-05-03, 16:26
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Till den stolta soldaten!

http://video.google.com/videoplay?docid=1597927349547794014&q=aluminium+pl aster

Här är en reaktion mellan gips (som fanns i väggarna) och aluminium. Som du ser är reaktionen lik den som man ser rinna ner längs WTC.

Så mycket för S. Jones experiment!

Edit: Alltså INTE silvrig reaktion (vilket enligt Jones var omöjligt!)

Hittade faktiskt Judy Wood's (!!!) och Morgan Reynold's "peer-review" av Steven Jones paper.

http://www.nomoregames.net/index.php?page=911&subpage1=trouble_with_jones

Spännande, de tar också upp aluminium kontra stål.

/S
Citera
2007-05-03, 16:27
Bannlyst
Citat:
Det florerade en massa rykten samma dag i New York. En TV kanal sa att det INTE var ett plan som träffade WTC1, utan att det bara var en stor explosion. Två familjemdelemmar till mig som jobbade delvis i WTC och delvis i financial center (på andra sidan gatan med bro emellan) har berättat om att när de gick hemåt och såg tornen falla så var de fortfarande inte på det klara vad som hade hänt. Säkert 100 rykten florerade på den vägen de gick hem. Men när allt har lugnat sig och man återigen kan se objektivt och väga källorna så brukar det falla på plats (för de flesta)

I det här fallet så har det nästan varit tvärtom, först tog alla vad som hände för givet, sen började man undra över det ena efter det andra. Och konspirations-sajterna började att växa upp som svampar, och har bara blivit fler och fler eftersom man i vissa fall inte fått ett tillfredsställande svar från myndigheter kanske.

Jag säger varken det ena eller andra innan jag säkert vet. Bäst så.
Citera
2007-05-03, 16:38
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
I det här fallet så har det nästan varit tvärtom, först tog alla vad som hände för givet, sen började man undra över det ena efter det andra. Och konspirations-sajterna började att växa upp som svampar, och har bara blivit fler och fler eftersom man i vissa fall inte fått ett tillfredsställande svar från myndigheter kanske.

Jag säger varken det ena eller andra innan jag säkert vet. Bäst så.
Snarare att man feltolkar (mycket medvetet) folks första reaktioner. Jag vill t.ex. minnas att aftonbladets första notis handlade om att det var ett litet sportplan. Men det kan vi vara överens om att det inte var. Så tvärtom var det inte.
Citera
2007-05-03, 16:47
Bannlyst
Citat:
Snarare att man feltolkar (mycket medvetet) folks första reaktioner. Jag vill t.ex. minnas att aftonbladets första notis handlade om att det var ett litet sportplan. Men det kan vi vara överens om att det inte var. Så tvärtom var det inte.

Jag syftade kanske mer på alla frågor som uppstod ett tag efter attacken, om hurvida det var implodering av tornen, eller hurvida det var något iscensatt av regeringen osv. Sånt tänkte man inte på först, det kom efteråt, och det är de bitarna som diskuteras mest.

Annars så håller jag med dig.
Citera
2007-05-03, 16:50
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
Varför blev 11 medlemar av bin laden familjen som var i america några dagar efter september 11 tillåtna att lämna landet och åka till saudi arabia i ett privat jet från boston logan airport. medans bin laden var världens mest jagade man och tusentals araber blev arresterade och slängda i fängelse utan någon rättegång (Kan det vara för att bush och bin laden har varit business partners under en lång tid, och att Al-qaida är skapade/fåndade/tränade av cia?)

Och varför gav bush order att sluta utredning om bin ladens terrorist aktiviteter några månader innan september 11?

Och vad hände med den ledande expert fbi agenten inom utredningen av bin laden? John O'Neill som över 6 år varit den ledande personer inom utredningen fick sparken och fick ett nytt jobb på september 11 i world trade center och dog av attacken första dagen på hans nya jobb.

och några andra punkter ut av många

1. Bush hade ett förhandsmöte sent i agusti där dom disskutera hot av kapade flygplan.

2. säkerhetstjänst grupper som Able Danger och FBI agenter som Robert Wright varnade för araberna som tog lektion i flygskolor i america.

3. advokaten David Schippers försökte varna Ashcroft om attacker.

4. Varför spårade CIA dom anklagade kaparna redan år 2000.

5. Varför gjorde FEMA träningar i Manhattan på morronen innan steptember 11 i WTC7?

6. Varför kalla PNAC dokumentet “Rebuilding America’s Defenses” (som skrevs ett år innan september 11) för en hjälpfull ny attack i stil med pearl harbor ?

7. Varför kom anthrax breven dom skyllde på saddam hussein för från militär labb i america?

8. Varför hitta dom inga kärn vapen i irak som dom visste att dom hade?

9. Varför togs inte cia agenter som gjorde utredningar om irak som Ray McGovern på allvar om att irak inte var något hot

FBI Director Robert Mueller, in a speech at the Commonwealth Club on April 19, 2002, said: "In our investigation, we have not uncovered a single piece of paper - either here in the United States, or in the treasure trove of information that has turned up in Afghanistan and elsewhere - that mentioned any aspect of the September 11 plot." - The evidence against Bin Laden, promised by Secretary of State Colin Powell on September 23, 2001, has yet to be made available to the public.

Osama bin Laden: "I was not involved in the September 11 attacks in the United States nor did I have knowledge of the attacks. There exists a government within a government within the United States. The United States should try to trace the perpetrators of these attacks within itself; to the people who want to make the present century a century of conflict between Islam and Christianity. That secret government must be asked as to who carried out the attacks. ... The American system is totally in control of the Jews, whose first priority is Israel, not the United States."

http://accordionguy.blogware.com/Photos/2005/11/short_guide_to_iraq/bush_abdullah_holding_hands.jpg
Vi kan säkert vara överens på flera punkter här. Men lägg gärna till en källa till varje påstående så ska jag återkomma med reflektioner.
Citera
2007-05-03, 17:59
Medlem
Majavas avatar
[quote=Xcore]Självklart skall man göra det. Vi vet den officiella förklaringen till det mesta kring händelsen, men sen är det hur mycket sanning som ligger i det. För det går inte att komma ifrån att det finns en del saker man gärna skulle vilja ha en bra och logisk förklaring till varför de inträffade. [quote]

Instämmer. Det är dock upp till var och en att leta reda på den informationen. Har du läst loose change guide? Har du tittat i NIST-rapporten? Jag säger inte att du ska byta åsikt, men med att ta del av båda sidors argument menade jag inte att dels titta på den officiella förklaringen och dels loose change (jag tar den som exempel, det gäller alla konspirationsvideor), utan snarare dels loose change vs. källor som påvisar fel i loose change. När man sedan sett både loose change och tagit del av den text/film som argumenterar mot loose change har man tillräckligt med kött på benen för att kunna skaffa en egen, objektiv åsikt om vad man tycker.

Citat:
Som till exempel WT7 byggnaden som imploderades bara några timmar efter det att tornen rasat, alltså måste det suttit laddningar placerade redan.

Vet du vad imploderade betyder? Det är motsatsen till explosion och för att det ska kunna ske måste byggnaden vara helt lufttom. Hur ska man, med hjälp av explosioner, kunna skapa den motsatta reaktionen? Dessutom är det konstigt att du tycker att bara för att WTC7 rasar så är det ett otvetydigt bevis för sprängladdningar. Har du tagit del av andra tänkbara förklaringar? Varför är de så orimliga att de kan förkastas?

Citat:
Eller varför båda tornen var delvis avstängda dagarna före attentatet.

Källa på det tack. Det där har jag aldrig hört talas om.

Citat:
Eller varför båda kamerorna som var placerade i toppen på tornen var ur funktion just den morgonen.

Det där har jag aldrig hört talas om. Källa på det tack. (obs: att en konspirationssida säger att det är så är inte en källa. Jag vill veta hur DE fick veta det)

Citat:
eller varför brandkåren kände explosioner underifrån.

Exakt vilka brandmän är det du pratar om nu? Källa på när de säger det tack. Jag tycker inte det är så konstigt att saker och ting exploderar i ett brinnande hus...

Citat:
Eller varför folk hörde explosioner i tornen strax före kollapsen

Så allt som exploderar är bomber? Det kan inte vara elgeneratorer som går sönder, hissar som ramlar ner i schakten, gasbehållare som exploderar osv.

Citat:
, eller varför de rasade så perfekt som de gjorde

Rasade perfekt? Har du sett rasen? Toppen på WTC 1 (tror jag det är) börjar ju luta kraft när raset sker. Hur tycker du det borde skett; borde huset lagt sig ner jämt och fint över hela manhattan?

Citat:
eller varför folk som såg det ena av planen sade i direktsändning att det inte var vanliga trafikplan utan att de hade täckta fönster, det sa en reporter också i direktsändning förresten.

Titta på ett flygplan som rör sig i snabb hastighet på någon/några kilometers håll och säg hur många detaljer du uppfattar. Det var många vittnen som sa att det var ett passagerarplan också, ljuger de?

Citat:
Bland annat. Men det är mycket möjligt att det finns någon naturlig förklaring till allt det här, jag är öppen.

Är du öppen så är du den första konspirationstroende jag stött på (i wtc-sammanhang) som är det. Jag håller tummarna.
Citera
2007-05-03, 18:01
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Jag syftade kanske mer på alla frågor som uppstod ett tag efter attacken, om hurvida det var implodering av tornen, eller hurvida det var något iscensatt av regeringen osv. Sånt tänkte man inte på först, det kom efteråt, och det är de bitarna som diskuteras mest.

Annars så håller jag med dig.

Var WTC 7 lufttömt?
"implosion (jfr eng. implosion, bildat i analogi med explosion med det lat. prefixet in-), i teknik och naturvetenskap benämning på en process där materia plötsligt faller eller strömmar inåt; ett slags motsats till explosion. Implosion kan t.ex. inträffa när en evakuerad glödlampa eller ett bildrör brister, vid kemiska reaktioner eller när en stjärnas inre kollapsar vid bildningen av en neutronstjärna."

Källa: www.ne.se
Citera
2007-05-03, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Var WTC 7 lufttömt?
"implosion (jfr eng. implosion, bildat i analogi med explosion med det lat. prefixet in-), i teknik och naturvetenskap benämning på en process där materia plötsligt faller eller strömmar inåt; ett slags motsats till explosion. Implosion kan t.ex. inträffa när en evakuerad glödlampa eller ett bildrör brister, vid kemiska reaktioner eller när en stjärnas inre kollapsar vid bildningen av en neutronstjärna."

Källa: www.ne.se

WT7 gick man ut med offentligt och medgav att den imploderades, den hade blivit skadad av de båda tornens fall och då var man tvungen att riva den omgående. Och det gjordes bara några timmar efter de båda tornen rasat.

Det är bara det att placera ut laddningar är inget man gör på några timmar i en byggnad av den storleken. Det krävs ofta dagar eller veckor av noggrant utplacerade laddningar.

Så, laddningarna måste redan varit utplacerade.
Citera
2007-05-03, 18:37
Bannlyst
[quote=Majava][quote=Xcore]Självklart skall man göra det. Vi vet den officiella förklaringen till det mesta kring händelsen, men sen är det hur mycket sanning som ligger i det. För det går inte att komma ifrån att det finns en del saker man gärna skulle vilja ha en bra och logisk förklaring till varför de inträffade.
Citat:

Instämmer. Det är dock upp till var och en att leta reda på den informationen. Har du läst loose change guide? Har du tittat i NIST-rapporten? Jag säger inte att du ska byta åsikt, men med att ta del av båda sidors argument menade jag inte att dels titta på den officiella förklaringen och dels loose change (jag tar den som exempel, det gäller alla konspirationsvideor), utan snarare dels loose change vs. källor som påvisar fel i loose change. När man sedan sett både loose change och tagit del av den text/film som argumenterar mot loose change har man tillräckligt med kött på benen för att kunna skaffa en egen, objektiv åsikt om vad man tycker.

Vet du vad imploderade betyder? Det är motsatsen till explosion och för att det ska kunna ske måste byggnaden vara helt lufttom. Hur ska man, med hjälp av explosioner, kunna skapa den motsatta reaktionen? Dessutom är det konstigt att du tycker att bara för att WTC7 rasar så är det ett otvetydigt bevis för sprängladdningar. Har du tagit del av andra tänkbara förklaringar? Varför är de så orimliga att de kan förkastas?

Källa på det tack. Det där har jag aldrig hört talas om.

Det där har jag aldrig hört talas om. Källa på det tack. (obs: att en konspirationssida säger att det är så är inte en källa. Jag vill veta hur DE fick veta det)

Exakt vilka brandmän är det du pratar om nu? Källa på när de säger det tack. Jag tycker inte det är så konstigt att saker och ting exploderar i ett brinnande hus...

Så allt som exploderar är bomber? Det kan inte vara elgeneratorer som går sönder, hissar som ramlar ner i schakten, gasbehållare som exploderar osv.

Rasade perfekt? Har du sett rasen? Toppen på WTC 1 (tror jag det är) börjar ju luta kraft när raset sker. Hur tycker du det borde skett; borde huset lagt sig ner jämt och fint över hela manhattan?

Titta på ett flygplan som rör sig i snabb hastighet på någon/några kilometers håll och säg hur många detaljer du uppfattar. Det var många vittnen som sa att det var ett passagerarplan också, ljuger de?

Är du öppen så är du den första konspirationstroende jag stött på (i wtc-sammanhang) som är det. Jag håller tummarna.

Jag skall ta fram lite länkar åt dig sen så får du läsa.
Citera
2007-05-03, 18:42
Medlem
Majavas avatar
Citat:
WT7 gick man ut med offentligt och medgav att den imploderades, den hade blivit skadad av de båda tornens fall och då var man tvungen att riva den omgående. Och det gjordes bara några timmar efter de båda tornen rasat.

Det är bara det att placera ut laddningar är inget man gör på några timmar i en byggnad av den storleken. Det krävs ofta dagar eller veckor av noggrant utplacerade laddningar.

Så, laddningarna måste redan varit utplacerade.

Har du inte förstått vad implodera är för något? Den imploderade inte! Om man gick ut offentligt och sa att man var tvungen att riva WTC7 så borde det nyhetsklippet finnas väldigt lätt att få tag i. Skicka gärna en länk till var jag kan läsa det. Jag har aldrig hört någon annan påstå något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in