Citat:
Saken är ju att de fysiska bevisen mer eller mindre garanterat vaporiseras vilket gör att vi bara kan teoretisera.
Ursprungligen postat av Pad
Om det nu vore ett dronstyrda plan så vore det väl väldigt anmärkningsvärt, för då skulle ju hela den officiella förklaringen falla i småbitar. Nu finns ju inga som helst bevis som pekar i den riktningen så jag ser det mest som fria fantasier.
Sen är det väl upp till betraktaren av beteckna scenariot som en fri fantasi eller trolig teori, personligen väljer jag nog att se det som en möjlighet.
Citat:
Lite magstark onelinerfråga, jag blir skyldig att skriva en uppsats och värdera. Jag försöker komma til saken nedan men jag blir nog dig ändå svaret skyldig på en hel del frågor.
Vad menar du att de seriösa konspirationsteoretikerna gärna diskuterar för idéer, och med stöd av vilka bevis?
Kanske de har fått svar sen jag kollade in caset, det var länge sen nu som jag orkade bry mig i detalj....
Citat:
Jag tror inte att någon fått bilden av öppna kabinettsammanträden. Det var det säkert inte när Nixons stab tog beslut om att avlyssna demokraterna heller.
Nu vet jag inte hur jag ska tolka, orden blir så viktiga, att de vägs på guldvåg. Om några i en regering missbrukar sin makt är det inte detsamma som att hela regeringen och administrationen ska anklagas.Jag tror inte att någon fått bilden av öppna kabinettsammanträden. Det var det säkert inte när Nixons stab tog beslut om att avlyssna demokraterna heller.
Språket är ofta slarvigt i diskussionen och det är sällan solklart vad som åsyftas.
Citat:
Ja, för det första stinker hela 9/11 fallet som just brottsutredning. För det andra förstår jag inte vad man har att vinna på att som du säger "strypa infon än mer", varför inte visa planet när det flyger in?
Äpplen och päron. Det är en sak att händelsen fått konsekvenser för senare beslut, det är en helt annan sak att man skulle hantera brottsutredningen annorlunda än vad man normalt gör. Och jag gissar att om man skulle ändra rutinerna i utredningen åt något håll så skulle det nog vara att strypa informationen snarare än att släppa mer info.
Citat:
Det är inte så få som du får det att låta som tvivlar, personligen så tycker jag frågan är en av de mindre, varför skulle det inte vara planet som påstås, men ur ett trovärdighetsperspektiv är det konstigt att inga bilder finns när vi vet att de finns. Speciellt när de släppte den lilla snutten bankandes på pukor och tutande i trumpeter, "åh nu är det slutdiskuterat om detta", nejdå, man väljer att hålla missil eller annat plan-möjligheten öppen.
Jag vet att det här låter hårt, men amerikanska myndigheter tillmäter inte diverse konspirationsteoretiker på eller av internet så stor betydelse att man börjar släppa hemligstämplat material till höger och vänster. Exakt VAD tycker ni är så märkligt med det? Jag menar, jag förstår om ni är nyfikna och gärna skulle se filmerna, men att ni tycker att myndigheternas agerande är mystiskt övergår mitt förstånd.
Citat:
Jag tycker ju inte att terorierna fallit samman. Många av dem verkar du räkna som debunkade pga att ngn sagt att det finns en möjlighet...
Det är givetvis riktigt, men problemet är att ALLA foliehattsteorier som lagts fram de senaste åtta åren har alla fallit samman. Någonstans får man väl ändå börja fundera på om det inte är bortom rimligt tvivel att det inte kommer en ny som faktiskt finns någon substans i?
Citat:
Den officiella teorin har däermot ett berg av saker som talar för den. Förutom teknisk bevisning som DNA-prover, vrakdelar, videoupptagningar så finns ögonvittnen som i distinkt och klar majoritet på samtliga platser stödjer den officiella utsagan. Dessutom har många oberoende forskare räknat på kollapserna, det finns ett gäng rapporter som fixat en riktig peer review (till skillnad från Jones då exempelvis) som bekräftar det NIST kommit fram till.
Ja, men vad är det vi egentligen diskuterar?Den officiella teorin har däermot ett berg av saker som talar för den. Förutom teknisk bevisning som DNA-prover, vrakdelar, videoupptagningar så finns ögonvittnen som i distinkt och klar majoritet på samtliga platser stödjer den officiella utsagan. Dessutom har många oberoende forskare räknat på kollapserna, det finns ett gäng rapporter som fixat en riktig peer review (till skillnad från Jones då exempelvis) som bekräftar det NIST kommit fram till.
Jag finner det väldigt konstigt att wtc 1 och 2 samt wtc 7 beter sig som de gör under rasen, även om det är en möjlighet så sker det tre gånger på samma dag. Samtidigt kan man träffa försvarshögkvarteret och man gör det på "rätt sida" sett ur försvarets perspektiv.... Till det har vi ett vrak som inte ser ut som ngt annat jag sett som kraschat.
Citat:
10+90 människor? OK, vi har nog olika uppfattningar om vad en sådan grupp skulle kunna tänkas utföra...
Ja, men du menar ju att ca 20 araber lyckas....
Citat:
Bortsett från komplexiteten då på operationen då.
Som sagt, om 20 kapare kan klara det så kan nog ett gäng som håller i trådarna lösa det - bättre , enklare, säkrare.
Citat:
Mmm, den gamla Silversteinmyten... Han har gått rejält back på det som inträffade, vilket vi också gått igenom i tråden om du letar längre bak. För övrigt så ville han inte försäkra tornen på högre belopp. Verkar det rationellt om man tänker ägna sig åt försäkringsbedrägeri?
Ok, nu är det långt över 1000 sidor, så....Mmm, den gamla Silversteinmyten... Han har gått rejält back på det som inträffade, vilket vi också gått igenom i tråden om du letar längre bak. För övrigt så ville han inte försäkra tornen på högre belopp. Verkar det rationellt om man tänker ägna sig åt försäkringsbedrägeri?
Jag fattar inte hur han kan ha gått på förlustsidan? Kan hamna där, visst.
Men så är det ju i Biz.
Citat:
Finner du hans person som otrolig att delta i en sådan grupp?
Och här har vi en annan intressant detalj, var skulle kopplingen ligga mellan Silverstein och den hemliga lilla NWO-gruppen? Från att ha handlat om utrikespolitik av stora mått så blir det helt plötsligt ett futtigt försäkringsbedrägeri... verkar det rimligt? Eller är det så att ni bara hugger på alla teorier som är alternativa?
Citat:
OK, jag antar att du har lådan full med bevis för att andra ledare varit inblandade i skandaler?
Och här kom den klassiska förvirringen kring orsak och verkan. Det är riktigt att Bush utnyttjadde situationen, men det är inte samma sak som att han låg bakom. Skall man antyda något sådant så pekar jag vänligt men bestämt på den tomma lådan med bevis.
Hitler och riksdagsbranden? Tomt i lådan? Men nog beordrade han väl judeutrotninngen, om det är tomt i lådan betyder det att du anser att Irving har rätt? Jag menar inte att du ska visa mig bevisen, jag pekar på att det är sällan en "deep throth" dyker upp så länge järnet är varmt och ibland kan man inte ens hitta det när personen formligen är en global symbol av ondska och persona non grata.
Problemet är ju vidare att talibanerna sa att de lämnar ut Bin Laden, om USA kunde bevisa att han låg bakom. Inga bevis kunde presenteras. Det som skulle vara al-q tog heller inte på sig ansvaret, tvärtom, sen har åren gått och som du säger...
http://www.youtube.com/watch?v=puWqNJI8Mjo
Citat:
Ja, och därför kommer det också en rad personer som säger sig vara al-q numer och säger att de minsann fixade jobbet, som du ovan menar skulle vara omöjligt för en superik, politiskt och ekonomiskt motiverad grupp med direkt makt.
Tja... inte ALLA talibaner, men jag gissar att vissa av dem är rätt nöjda. De har fått helt nya rekryteringsmöjligheter bland arga unga män i mellanöstern.
Citat:
Probemet är ju att du, hur du än ser på saken, har ett liv som inte är 9/11 och jag har inte följt all utveckling i caset. Men det finns ju vad jag minns konstigheter, några av kaparna ska väl ha gått på stripteasehak och druckit öl enligt kreditkortsnotor? Konstigt beteende om man är fanatisk islamist.
Spekulationer är givetvis alltid ok, men förr eller senare så måste man närma sigg den där bevislådan om man tänkt sig tro på en alternativ teori på allvar.
http://www.youtube.com/watch?v=b5JVYTxjmdc
Vad säger Busken runt 2:30?

Hela den serien var ganska bra när man ska visa på tveksamheterna och varför. Även om en hel del rena felaktigheter finns. Men om vi ska sluta kasta tårta...
Senast redigerad av D Roger. 2009-08-22 kl. 03:53.
Senast redigerad av D Roger. 2009-08-22 kl. 03:53.