Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Förtvivlad? Snarare förbryllad.
Jag upprepar frågan, hur kan du vara så säker på att NSA visste tillräckligt mycket för att kunna sätta igång en vettig motåtgärd?
Jag upprepar frågan, hur kan du vara så säker på att NSA visste tillräckligt mycket för att kunna sätta igång en vettig motåtgärd?
Jag tror att du förväxlar mig med torden eller någon annan, för mig har du inte ställt någon fråga nyligen.
Citat:
Jag har tidigare frågat vad som kan tänkas vara en rimlig respons, stänga ner flygplatser? Då vinner kaparna på WO. Alltså, för att kunna agrea så måste man koll på exakt tid och plats samt veta vad man letar efter. Och min fråga kvarstår, hur kan du vara så säker på att man hade detta? Om jag var kapare så hade jag nog försökt att inte prata om sådana detaljer över medium som man måste utgå från att de kan vara avlyssnade. Verkar det orimligt tycker du?
Vad tycker du själv vore en rimlig respons? Det är inte en tant som jobbar 08.00-17.00 varje dag som sitter och avlyssnar i ett par hörlurar lite då och då. Varför ska man stänga av flygplatser? Man kunde gjort en sådan liten sak som att placera ut en eller ett par agenter på de (om det nu fanns)misstänkta flygplatserna för att förhindra "kaparna".
De här människorna som jobbar på dessa ställen viker sig inte för att få reda på rätt information om det behövs, vilket de har befogenhet till.
Så varför, med flera terrormisstänkta i USA som bla. (även dokumenterat redan vid tillfället) tagit pilotlektioner och haft kontakter med terrornätverk under en period då attacker misstänktes och med i beräkningarna fanns kapade flygplan, skulle inte NSA inspektera detta?
Du pratade om exakt tid, exakt datum, men till och med jag som inte jobbar med varken avlyssning eller terrorbekämpning förstår att tecken på att något kommer att hända är tätare telefonsamtal, avslutade pilotkurser, nervöst/konstigt uppträdande och jag är säker på att de som jobbar med detta kan se tusen andra tendenser, och när detta sen händer kan man ha en betydligt hårdare bevakning. När jag sitter här och skriver kom jag på att det vore ju till och med idiotiskt att inte spana på de terrormisstänkta i verkligheten oavsett tidpunkt.
De satt förmodligen inte och gapade om plan och wtc på telefonlinjen, men man kunde med väldigt stor sannolikhet tyda en del ur dessa samtal samt få reda på mötesplatser och annat.