2009-08-25, 22:27
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Förtvivlad? Snarare förbryllad.

Jag upprepar frågan, hur kan du vara så säker på att NSA visste tillräckligt mycket för att kunna sätta igång en vettig motåtgärd?

Jag tror att du förväxlar mig med torden eller någon annan, för mig har du inte ställt någon fråga nyligen.

Citat:
Jag har tidigare frågat vad som kan tänkas vara en rimlig respons, stänga ner flygplatser? Då vinner kaparna på WO. Alltså, för att kunna agrea så måste man koll på exakt tid och plats samt veta vad man letar efter. Och min fråga kvarstår, hur kan du vara så säker på att man hade detta? Om jag var kapare så hade jag nog försökt att inte prata om sådana detaljer över medium som man måste utgå från att de kan vara avlyssnade. Verkar det orimligt tycker du?

Vad tycker du själv vore en rimlig respons? Det är inte en tant som jobbar 08.00-17.00 varje dag som sitter och avlyssnar i ett par hörlurar lite då och då. Varför ska man stänga av flygplatser? Man kunde gjort en sådan liten sak som att placera ut en eller ett par agenter på de (om det nu fanns)misstänkta flygplatserna för att förhindra "kaparna".

De här människorna som jobbar på dessa ställen viker sig inte för att få reda på rätt information om det behövs, vilket de har befogenhet till.

Så varför, med flera terrormisstänkta i USA som bla. (även dokumenterat redan vid tillfället) tagit pilotlektioner och haft kontakter med terrornätverk under en period då attacker misstänktes och med i beräkningarna fanns kapade flygplan, skulle inte NSA inspektera detta?

Du pratade om exakt tid, exakt datum, men till och med jag som inte jobbar med varken avlyssning eller terrorbekämpning förstår att tecken på att något kommer att hända är tätare telefonsamtal, avslutade pilotkurser, nervöst/konstigt uppträdande och jag är säker på att de som jobbar med detta kan se tusen andra tendenser, och när detta sen händer kan man ha en betydligt hårdare bevakning. När jag sitter här och skriver kom jag på att det vore ju till och med idiotiskt att inte spana på de terrormisstänkta i verkligheten oavsett tidpunkt.

De satt förmodligen inte och gapade om plan och wtc på telefonlinjen, men man kunde med väldigt stor sannolikhet tyda en del ur dessa samtal samt få reda på mötesplatser och annat.
Citera
2009-08-25, 22:38
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Jag tror att du förväxlar mig med torden eller någon annan, för mig har du inte ställt någon fråga nyligen.

Jodå, inlägg #14351, komplett med frågetecken och allt.

Citat:
Vad tycker du själv vore en rimlig respons? Det är inte en tant som jobbar 08.00-17.00 varje dag som sitter och avlyssnar i ett par hörlurar lite då och då. Varför ska man stänga av flygplatser? Man kunde gjort en sådan liten sak som att placera ut en eller ett par agenter på de (om det nu fanns)misstänkta flygplatserna för att förhindra "kaparna".

Intressant sätt att inte svara på frågan då det är ni som brukar klaga på vad som gjordes. Men hey, jag nappar på betet och svarar på din retur:

Det beror helt på exakt vilken information man hade, och eftersom du och jag bara kan spekulera i det så blir det inte så givande. Det jag kan säga är dock att man inte skulle vilja ta i för mycket, det vore att visa framtida terrorister hur de kunde påverka med enkla medel, sprida rädsla och slänga grus i maskineriet.

Nu blev det istället så att USA såg ut som ett hittehjon, tror du att man var så nöjd med det?

Citat:
De här människorna som jobbar på dessa ställen viker sig inte för att få reda på rätt information om det behövs, vilket de har befogenhet till.

Och för att göra det hade de varit tvugna att plocka in folk och avslöja sig, vilket de kanske hade goda skäl att inte göra.

Citat:
Så varför, med flera terrormisstänkta i USA som bla. (även dokumenterat redan vid tillfället) tagit pilotlektioner och haft kontakter med terrornätverk under en period då attacker misstänktes och med i beräkningarna fanns kapade flygplan, skulle inte NSA inspektera detta?

Du pratade om exakt tid, exakt datum, men till och med jag som inte jobbar med varken avlyssning eller terrorbekämpning förstår att tecken på att något kommer att hända är tätare telefonsamtal, avslutade pilotkurser, nervöst/konstigt uppträdande och jag är säker på att de som jobbar med detta kan se tusen andra tendenser, och när detta sen händer kan man ha en betydligt hårdare bevakning. När jag sitter här och skriver kom jag på att det vore ju till och med idiotiskt att inte spana på de terrormisstänkta i verkligheten oavsett tidpunkt.

Så vad är en rimligt respons? Vad är rimliga resurser? Agenter som hänger på en flygplats? Ok, om inget händer på en vecka då, drar man tillbaka dem? Hur länge kör man utan att ha något mer konkret? Ingen av dessa organisationer har obegränsat med pengar även om de troligtvis har det ganska fett. Alla lär få motivera just sina aktioner, det här var väl knappast det enda de sysslade med?

Då upprepar jag frågan, vad skulle vara en rimlig respons?

Citat:
De satt förmodligen inte och gapade om plan och wtc på telefonlinjen, men man kunde med väldigt stor sannolikhet tyda en del ur dessa samtal samt få reda på mötesplatser och annat.

Hur kan du vara så säker på det?
Senast redigerad av Pad 2009-08-25 kl. 22:45.
Citera
2009-08-26, 00:33
Medlem
Citat:
Tja, just där är det väl inte en fråga om hur man formulerat sig... mer än fråga om att man försöker göra något mystiskt av det hela. Jag har påpekat det tidigare i tråden, hur inkonsekventa foliehattar är när de pratar om kollapserna. De kan glatt länka till andra hus som brunnit men inte fallit och tycker att det är mystiskt, SAMTIDIGT tycker de att det är mystiskt att de två tornen som var byggda på samma sätt och fått hyggligt lika skador föll på ungefär samma sätt. Helt ärligt, hur tänker man då?

Jag tänkte, när jag såg det live på US TV CNBC och CNN, att "men, de måste lagt bomber i byggnaderna". Och wtc7, absolut. Tecken på att nåt försvagat nedifrån är där i alla tre husen.

Men tiden har ju gått, mer material är ute, men jag tvivlar ännu på rasen, jag skulle må bättre av om de skrev "samtidigt smällde en annan terrorist en bomb i källaren"

Vad gäller NSA fanns mkt av infon där enligt en nylig dokumentär i SVT.

Jag tror man blev mkt nöjd från vissa intressen av att framstå som ett hittejon, absolut.
Citera
2009-08-26, 00:48
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
jag skulle må bättre av om de skrev "samtidigt smällde en annan terrorist en bomb i källaren"
Är det terrorister som smugit in nanothermite i byggnaderna du plötsligt? Jag som trodde att ni hävdade att det var et "inside job"
Citera
2009-08-26, 07:27
Medlem
Citat:
Det vore intressant!

Och det där är ju för övrigt en annan sak jag irriterar mig på, hur lätt det är att säga hur man skulle agerat när man väl sitter med facit i hand. Foliehattar har så många gånger pratat om hur man borde gjort något, men de har inte funderat över konsekvenserna om man agerat på olika sätt, och inte heller hur mycket detaljkunskap man hade.

Okej, det belyser en del av de frågor vi har nu. Jag är lite upptagen de närmsta dagarna men det kommer.
Citera
2009-08-26, 08:57
Medlem
Vi kan hålla på så här hur länge som helst. Jag säger att ni har fel. Ni säger att jag har fel.

Det jag skulle vilja ha en en nyanserad dialog där man inte försöker överbevisa varandra genom massa länkar hit och dit. Det finns mycket kompetens på båda sidor som hävdar olika saker. Man kan ta saker ur sammanhang och göra det till vad som helst. Det vore inte första gången "big brother" gjorde det i så fall . Watergate, vietnamn kriget, krisen i usa på 1920 talet, JFK, ja, listan kan göras lång.

För mig hade det räckt med att man bevisade att det verkligen var ett plan som flög in i pentagon. Man vet ju att det beslagtagits en del videoupptagningar. Inte bara några bildrutor där man ser allt utom ett plan.

SLÄPP ALLT OM MATERIAL, VAD HAR DOM ATT DÖLJA?????

Jag tycker att det är en nypa naivt att tro att staten eller olika intresse organisationer som har dolda avsikter. Inte utnyttjar oss vanliga människor för att nå sina mål på olika sätt.

SEDAN MÅSTE JAG TROTS ATT JAG GILLAR ATT FÖRA DIALOG, SÄGA TLL NÅGRA PERSONER PÅ DETTA FORUMET. NI FÅR LISTA UY SJÄLVA VILKA NI ÄR. KANNER DU DIG TRÄFFAD?? DÅ ÄR DU EN AV DEM.

ATT BEGÄRA AV FOLK ATT MAN SKALL SÄTTA SIG NED OCH LÄSA I GENOM FLERA TUSEN INLÄGG FÖR ATT KOMMA MED ETT INLÄGG SOM INTE REDAN BLIVIT AVHANDLAT HÄR.

FATTAR NI INTE HUR LÅNG TID DET TAR!!!

HAR TVÅ BARN OCH ETT JOBB ATT SKÖTA. SKÄRP ER!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Vilka tre hus pratar du om? WTC-tornen rasade inte till följd av bränder. De rasade som en följd av asymmetriska strukturskador i kombination med strukturförsvagningar.

"the WTC towers collapsed because: (1) the impact of the planes severed and damaged support columns, dislodged fireproofing insulation coating the steel floor trusses and steel columns, and widely dispersed jet fuel over multiple floors; and (2) the subsequent unusually large jet-fuel ignited multi-floor fires (which reached temperatures as high as 1,000 degrees Celsius) significantly weakened the floors and columns with dislodged fireproofing to the point where floors sagged and pulled inward on the perimeter columns. This led to the inward bowing of the perimeter columns and failure of the south face of WTC 1 and the east face of WTC 2, initiating the collapse of each of the towers."

http://wtc.nist.gov/pubs/factsheets/faqs_12_2007.htm

Det ena WTC-tornet har till och med brunnit förut - en rätt omfattande kontorsbrand under 80-talet, som bekant hände ingenting då.

1) Dessa skyskrapor blev inte träffade av flygplan/rasmassor.

2) "skyskrapa" är ingen enhetlig byggnadsteknik utan bara en definition för ett hus som har en utmärkande höjd. Två olika skyskrapor kan vara byggda i helt olika material, ha olika konstruktioner, och så vidare.

3) Det finns faktiskt skyskrapor/höga hus som har rasat efter att ha brunnit. Bläddra i denna tråd så kommer du finna åtminstone två exempel.

Det är ingen som har idiotförklarat männen bakom WTC. Tornen var stora, väldigt vackra och emotstod både bomber och bränder. Trots att de blev rammade av flygplan så lyckades de stå upp i cirka 40 minuter

Det är ju inte alls förvånande, eftersom du i ärlighetens namn är dåligt påläst och argumenterar utifrån flera faktafel.

Rasmassorna var ju väldigt stora, och det tog så klart lång tid innan alla eldar var släckta/hade dött ut.

I övrigt; om nu allting var en konspiration; varför tillät de ansvariga att NASA tog och publicerade dessa bilder?
Citera
2009-08-26, 09:07
Medlem
Hur ställer ni er till Lloyd England? För er som inte vet är det en taxi chaufför som såg planet flyga in i pentagon.

Vad säger ni om honom?? Är han trovärdig??
Citera
2009-08-26, 12:27
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimmli
Det jag skulle vilja ha en en nyanserad dialog där man inte försöker överbevisa varandra genom massa länkar hit och dit. Det finns mycket kompetens på båda sidor som hävdar olika saker. Man kan ta saker ur sammanhang och göra det till vad som helst. Det vore inte första gången "big brother" gjorde det i så fall . Watergate, vietnamn kriget, krisen i usa på 1920 talet, JFK, ja, listan kan göras lång.
Angående denna lista så är de ju också bra om de finns något som styrker att "big brother" låg bakom dom saker du lägger på listan.

Citat:
För mig hade det räckt med att man bevisade att det verkligen var ett plan som flög in i pentagon. Man vet ju att det beslagtagits en del videoupptagningar. Inte bara några bildrutor där man ser allt utom ett plan.
Kamerorna var inte gjorda för att fånga ett plan i så hög hastighet, därför blir det så suddigt.

Citat:
SLÄPP ALLT OM MATERIAL, VAD HAR DOM ATT DÖLJA?????
Släpper dom allt material om andra brott?

Citat:
Jag tycker att det är en nypa naivt att tro att staten eller olika intresse organisationer som har dolda avsikter. Inte utnyttjar oss vanliga människor för att nå sina mål på olika sätt.
Det tvivlar jag inte på, men det behöver inte ske jämt, eller i detta fall, även om det kanske är så.

Citat:
ATT BEGÄRA AV FOLK ATT MAN SKALL SÄTTA SIG NED OCH LÄSA I GENOM FLERA TUSEN INLÄGG FÖR ATT KOMMA MED ETT INLÄGG SOM INTE REDAN BLIVIT AVHANDLAT HÄR.

FATTAR NI INTE HUR LÅNG TID DET TAR!!!
Ok, så om du får ett jobb, då behöver du inte sätta dig in i vad dina kollegor gjort innan?
Dessutom blir de bara en massa repris på sånt som sagts tidigare, det blir då enligt mitt tycke bättre om man söker igenom tråden.
Dock är det som du säger jobbigt och drygt.

Citat:
Hur ställer ni er till Lloyd England? För er som inte vet är det en taxi chaufför som såg planet flyga in i pentagon.

På vilket sätt är han inte trovärdig?
Menar du att någon slog lyktstoplen genom vindrutan på hans taxi och han ljuger om det för han fått pengar från dom som ligger bakom?
Citera
2009-08-26, 13:23
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Vi kan hålla på så här hur länge som helst. Jag säger att ni har fel. Ni säger att jag har fel.

Det jag skulle vilja ha en en nyanserad dialog där man inte försöker överbevisa varandra genom massa länkar hit och dit.

Det här är ju något som jag och många andra efterlyst i flera års tid nu. Om man nu tror att det var en kryssningsmissil som flög in i Pentagon, ja men lägg fram bevisen då? Kom med en väl underbyggd alternativ teori som vi alla kan ta ställning till och titta närmare på. Det enda man hör idag från truthersidan är ju:

"Vi hittade en liten pryl här som inte stämmer riktigt i den officiella förklaringen och därför var det en konspiration."

Så om du kan lägga fram en ny, väl underbyggd teori som skulle ingen bli gladare än jag.

Men notera, att en sådan teori ska alltså inte attackera fakta och bevis i den officiella förklaringen utan den ska stå på egna ben. Det blir ju inte mer troligt att det var en kryssningsmissil bara för att filmkameror vid Pentagon gav suddiga bilder av ett flygplan?

Så, återigen, lägg fram din teori om kryssningsmissilen då? Vore mycket intressant att ta del av.
Citera
2009-08-26, 15:14
Medlem
Pads avatar
Citat:

Som enskild individ så är han väl ungefär lika trovärdig som vilket annat vittne som helst, dvs. han kan ha fått detaljer fel. Förvånansvärt mycket detaljer avviker från den objektiva sanningen när folk vittnar, vi minns inte så bra som vi själva tror. Det finns bra exempel på det från Zapruderfilmen (alltså mordet på JFK) exempelvis, folk berättar i efterhand om vad de gjorde och hur saker var, men det är massor av detaljer som direkt kan sägas vara fel när man kollar på filmen.

Vad som däremot är intressant är väl att väga in vad vittnena egentligen såg vid Pentagon. INGEN såg någon kryssningsmissil men VÄLDIGT många såg ett flygplan. Det säger en hel del om att det faktiskt var ett plan och inget annat (att det sen styrks av upphittade vrakdelar och DNA bättrar ju bara på trovärdigheten). Helt ärligt förstår jag inte varför ni inte slutar slå den här döda hästen. Det är bevisat bortom rimligt tvivel att Pentagon träffades av ett av de kapade planen.
Citera
2009-08-26, 15:20
Medlem
Det jag skulle vilja se är de videoupptagningar som är beslagtagna. Så fort kan den/det inte ha flugit så att det inte fastnar på band. flygplan eller missil, jag skulle bara vilja veta. går man bildruta för bildruta borde man kunna se vad som flög förbi.

Det är ju också så här att när detta pågår runt omi världen. jag menar meningsskiljaktigheterna så gangnar det dem som ligger bakom. det drar focus från det som verkligen hände.

Du säger det enda man hör är ..........

Ja men kom med bevis själv som tystar ner alla som inte tror som ni/du. Bevis bärdan borde ju i dessa fall inte ligga bara på en part utan på båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det här är ju något som jag och många andra efterlyst i flera års tid nu. Om man nu tror att det var en kryssningsmissil som flög in i Pentagon, ja men lägg fram bevisen då? Kom med en väl underbyggd alternativ teori som vi alla kan ta ställning till och titta närmare på. Det enda man hör idag från truthersidan är ju:

"Vi hittade en liten pryl här som inte stämmer riktigt i den officiella förklaringen och därför var det en konspiration."

Så om du kan lägga fram en ny, väl underbyggd teori som skulle ingen bli gladare än jag.

Men notera, att en sådan teori ska alltså inte attackera fakta och bevis i den officiella förklaringen utan den ska stå på egna ben. Det blir ju inte mer troligt att det var en kryssningsmissil bara för att filmkameror vid Pentagon gav suddiga bilder av ett flygplan?

Så, återigen, lägg fram din teori om kryssningsmissilen då? Vore mycket intressant att ta del av.
Citera
2009-08-26, 15:40
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Det är ju också så här att när detta pågår runt omi världen. jag menar meningsskiljaktigheterna så gangnar det dem som ligger bakom. det drar focus från det som verkligen hände.

Helt klart, och här gangnas Bush och hans medhjälpare också av att thruters aldrig kommer någonstans, dom kan tex inte komma överens om vad som skett.

Hade dom kunnat enats så hade det gått bra mycket enklare för dom att få fram sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in