Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Jo, det kan de. Har du frågad en brandkompetent om vilka temperaturer kontorsbränder kan nå? (Och vad som händer när material upphettat till denna temperatur går igenom ett skyskraperas...). Det krävs heller inte temperaturer över 1000 grader för att deformera stål, särskilt inte när det får en skyskrapa över sig.
Du påstår alltså att det inte krävs mer än 1000 C för att smälta samman alla material i denna "meteorit"?
Vad jag förstått så krävs det extrema temperaturer för att smälta ex. sten och sand
"Stone and sand melts to 2600°C, the steel melt to 2500°. The same happens to the components of the cement."
Sen ska det finnas smält metall inuti denna sak.
Alltså jet fuel eller kontorsbränder kan inte ens i närheten komma upp i denna temperatur.
Citat:
Det kan den. Det har postats ett antal bilder här av bärande stålbalkar som saggat av värme. Både byggnader och ett par broar om jag inte minns fel.
EDIT: Smält bro -och här handlar det om bensin-brand:
http://www.mtc.ca.gov/news/transactions/ta0507/maze.htm
http://www.theage.com.au/news/world/truck-fire-melts-bridge/2007/04/30/1177788022254.html
Ja det står i artikeln att stålet smält av en uppenbarligen öppen bränsle brand. Alltså temperaturer kring 600 C. Om de påstår att en bros metall kan smälta vid denna temperatur så tror jag de är ute och cyklar. Det står förövrigt ingenting om den uppskattade temperaturen som uppstått i branden eller några bilder på smält stål.
Citat:
Var är förresten de rena ihopsmälta stålbalkarna? Har du en länk?
De nämner det i videon någon länk har jag tyvärr inte. Vittnesmål.
Citat:
såg flyta var just _stål_ och ingen annan smält metall. Vilket du ju nu tycks ha förstått, men något som trutherrörelsen i gemen envisas med att ignorera. Om du fortfarande är tveksam: Hur många av vittnena som sa att de såg flytande stål hävdar fortfarande att det var just _stål_ och inget annat?
De var väl ca 4 st i videon som vittnar om att de såg lavan. En temperatur runt 1500 C hade krävts för detta vilket o s bränderna inte kan förklara.
Citat:
Nej, den första förklaringen till varför det (påstods) fanns flytande metall i GZ högen veckor och månader efter 911 var bomber. Den andra förklaringen var thermite, eller thermate, det varierade. Detta thermite hade varit vad trutherrörelsen kallade "cutter-charges", det vill säga applicerade på ett sådant sätt att de horisontellt skulle ha klippt av bärande balkar.
Den första som talade om påmålad termit var mig veterligen Jones.
För det första så kan denna nanothermite referaras till som bomber eftersom det kan vara högst explosivt. För det andra så svarar du inte på min kommentar ang. vem påstått enligt dig att samma thermite brunnit i veckor.
Citat:
En annan "möjlig" förklaring är små taktiska kärnvapen, att något i hemlighet fyllde på med tändvätska underifrån eller att jordskorpan just där blev så hårt träffad av byggnaderna att den sprack och het magma tryckte på underifrån. Du får skilja på möjliga förklaringar, sannolika förklaringar och troliga förklaringar.
Jo det skulle ju vara möjligt. Men nu har man ju inte hittat någon radioaktivitet eller spår av uranium på platsen.
Spår av nanothermite har hittats och den veckolånga branden kan förklaras lätt med thermite som jag redan gett exempel på. Den vita röken är tecken på att nanothermite har brunnit och spår av "nanojärnkulor" finns rikligt i dammet och dessa blir kvar efter användandet av thermite. I testerna är dessa nanojärnkulor väldigt lika de som blir kvar efter macrothermite.
Påstår den o s att metallen långt under plankrasherna i byggnaderna också försvagades innan de kollapsade?