Citat:
Jag ljuger inte, det är min bestämda uppfattningen, att NIST kollapsteori är resultatet av en liberal tolkning utifrån ett selekterat och begränsat material. Att du inte ens inser att deras möjligheter att rekonstruera händelsen har varit begränsad, pga. av den avsaknad av rester fån kollapsen, tycker jag är rätt talande för hur den självpåtagna rollen, som försvarsadvokat för den neo-konservativa versionen, gravt handikappat dig från något som helst kritiskt tänkande kring den här händelsen. Dessutom är det ingen som hävdar att inte NIST gjort en riktig utredning, självklart har de gjort de. Det är metoderna och slutsatserna som är problematiska ,vilket många, bl.a jag själv, tycker luktar mörkläggning lång väg.
Ursprungligen postat av söderb
Jag har läst rapporten och står på mig att gissningar är fel ordval av dig, man har ju undersökt och gjort rekonstruktion efter rekonstruktion.. Precis som vilket forskning som helst går till.
De har gjort sjukt mycket undersökningar angående bränderna vilket framgår väldigt tydligt i rapporten.. Det finns en hel del bilder från när de eldade kontorsrum, balkar etc för att få fram data i rapporten. Så när du hittar på detta att de inte har en aning, hur tänkte du då? ("äh jag är foliehatt, måste överdriva och ljuga")
De har gjort sjukt mycket undersökningar angående bränderna vilket framgår väldigt tydligt i rapporten.. Det finns en hel del bilder från när de eldade kontorsrum, balkar etc för att få fram data i rapporten. Så när du hittar på detta att de inte har en aning, hur tänkte du då? ("äh jag är foliehatt, måste överdriva och ljuga")
Vi har ju redan konstaterat längre bak i tråden att dessa fantasiska professorer ”missat” de svårförklarade frifallet och blivit tillrättavisade av en gymnasielärare, men det tycker du säkert brukar höra till vänligheterna i forskarvärlden. Dessutom har de ignorerat vittnesmålen som stödde explosioner och på detta helt enkelt struntat i att undersöka om sprängmedel kunnat varit inblandat kollapsen, och detta trots att de fått i uppdrag undersöka ett fenomen som faktiskt liknar en kontrollerad demolering. Mycket proffsigt.
Om jag nu förstår det hela rätt, efter att läst delar av rapporten och även kritik av den, så anser NIST, utefter delvis helt hypotetiska antaganden kring brändernas spridning och styrka, att en bärande del kollapsar och drar med sig resten av byggnaden i ras tar ett par sekunder. Jag är som sagt bara lekman, men jag har verkligen svårt att ta denna hypotes på allvar, speciellt då det går att sätta i kontext av de politiska konsekvenser avsaknaden av en, eller en alternativ förklaring skulle ha. Man biter inte den hand som föder en.
Ett annat problem jag har kring argumentationen av kollapsen av wtc byggnaderna är hur man från debunker håll, trots svårigheter förklara relevansen, bestämt underkänner en jämförelse av andra brinnande byggnader, men samtidigt inte har några problem att godta att tre brinnande byggnader, var av en helt olik de två andra, kan liknas vid laviner.