2009-10-25, 23:51
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Jag har läst rapporten och står på mig att gissningar är fel ordval av dig, man har ju undersökt och gjort rekonstruktion efter rekonstruktion.. Precis som vilket forskning som helst går till.

De har gjort sjukt mycket undersökningar angående bränderna vilket framgår väldigt tydligt i rapporten.. Det finns en hel del bilder från när de eldade kontorsrum, balkar etc för att få fram data i rapporten. Så när du hittar på detta att de inte har en aning, hur tänkte du då? ("äh jag är foliehatt, måste överdriva och ljuga")
Jag ljuger inte, det är min bestämda uppfattningen, att NIST kollapsteori är resultatet av en liberal tolkning utifrån ett selekterat och begränsat material. Att du inte ens inser att deras möjligheter att rekonstruera händelsen har varit begränsad, pga. av den avsaknad av rester fån kollapsen, tycker jag är rätt talande för hur den självpåtagna rollen, som försvarsadvokat för den neo-konservativa versionen, gravt handikappat dig från något som helst kritiskt tänkande kring den här händelsen. Dessutom är det ingen som hävdar att inte NIST gjort en riktig utredning, självklart har de gjort de. Det är metoderna och slutsatserna som är problematiska ,vilket många, bl.a jag själv, tycker luktar mörkläggning lång väg.

Vi har ju redan konstaterat längre bak i tråden att dessa fantasiska professorer ”missat” de svårförklarade frifallet och blivit tillrättavisade av en gymnasielärare, men det tycker du säkert brukar höra till vänligheterna i forskarvärlden. Dessutom har de ignorerat vittnesmålen som stödde explosioner och på detta helt enkelt struntat i att undersöka om sprängmedel kunnat varit inblandat kollapsen, och detta trots att de fått i uppdrag undersöka ett fenomen som faktiskt liknar en kontrollerad demolering. Mycket proffsigt.

Om jag nu förstår det hela rätt, efter att läst delar av rapporten och även kritik av den, så anser NIST, utefter delvis helt hypotetiska antaganden kring brändernas spridning och styrka, att en bärande del kollapsar och drar med sig resten av byggnaden i ras tar ett par sekunder. Jag är som sagt bara lekman, men jag har verkligen svårt att ta denna hypotes på allvar, speciellt då det går att sätta i kontext av de politiska konsekvenser avsaknaden av en, eller en alternativ förklaring skulle ha. Man biter inte den hand som föder en.

Ett annat problem jag har kring argumentationen av kollapsen av wtc byggnaderna är hur man från debunker håll, trots svårigheter förklara relevansen, bestämt underkänner en jämförelse av andra brinnande byggnader, men samtidigt inte har några problem att godta att tre brinnande byggnader, var av en helt olik de två andra, kan liknas vid laviner.
Citera
2009-10-26, 00:00
Medlem
MaxDLs avatar
@söderbarn: Jo jo visst men de drog i princip slutsatsen att C D inte förekom från väldigt tunn information, sen ignorerade de denna möjlighet rakt av, utan att räkna på det över huvud taget!
Därmed, Jo de sket i att titta på CD möjligheten mer eller mindre. Du lurar bara dig själv om du inte ens fattar detta.
Citera
2009-10-26, 00:30
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
@söderbarn: Jo jo visst men de drog i princip slutsatsen att C D inte förekom från väldigt tunn information, sen ignorerade de denna möjlighet rakt av, utan att räkna på det över huvud taget!
Därmed, Jo de sket i att titta på CD möjligheten mer eller mindre. Du lurar bara dig själv om du inte ens fattar detta.
Precis, de har ju varken letat efter sprängmedel eller undersökt möjligheterna för ett sådant scenario. De har ju bara haft den förbestämda slutsatsen om att det är "osannolikt". Och därför tycker söderb det också.
Citera
2009-10-26, 00:33
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Dessutom är det ingen som hävdar att inte NIST gjort en riktig utredning, självklart har de gjort de.

Du hävdade tidigare att det enbart var gissningar, att man struntat i allt som inte stöder deras teori. Detta är ju inte sant, kan du inte förstå det?

Citat:
Det är metoderna och slutsatserna som är problematiska ,vilket många, bl.a jag själv, tycker luktar mörkläggning lång väg.

Vad är felet med metoderna?
Vad är felet med slutsatserna?

Citat:
Vi har ju redan konstaterat längre bak i tråden att dessa fantasiska professorer ”missat” de svårförklarade frifallet och blivit tillrättavisade av en gymnasielärare

Missade och missade. Som tidigare blivit sagt finns inget egentligen mening att ta reda på HUR det föll när det väl började. I forsknings synpunkt är det enda man vill veta VARFÖR det rasade. Man mätte upp en falltid på 5.4s och lade ut den rapporten för kommentarer. Man fick kommentarer och dela då upp dessa 5.4 i mer exakt utförande till den slutgiltiga rapporten. Detta är egentligen oväsentligt som du kanske förstår. Eller ja, vissa har ju fått för sig här inne att frifall = CD.

Frågan jag fortfarande ställer då, varför tror ni NIST slutsats ser ut som den gör? Om frifall = CD borde inte slutsatsen vara annan? Eftersom frifall=CD är ett falsk påstående, precis som 1=2, så ser den ut som den gör.

Citat:
Dessutom har de ignorerat vittnesmålen som stödde explosioner och på detta helt enkelt struntat i att undersöka om sprängmedel kunnat varit inblandat kollapsen, och detta trots att de fått i uppdrag undersöka ett fenomen som faktiskt liknar en kontrollerad demolering.

Detta stämmer ju inte alls, om du ser min post ovan till Max så har du lite svar från nist ang ev sprängmedel. Även Max påståd nyss att de inte kollade närmare på detta vilket alltså är falskt, man kollade alla möjligheter. Det var seriösa forskare som gjorde detta (man gjorde en slutsats efter datan var samlad alltså..) inte en foliehatt som börjar med slutsatsen och lappar ihop fakta utifrån det.

Citat:
Jag är som sagt bara lekman, men jag har verkligen svårt att ta denna hypotes på allvar

Hur kan det du tycker på något sätt vara mer troligt än vad utbildad personal inom ämnet kommit fram till efter åratal av studier?

Citat:
...hur man från debunker håll... bestämt underkänner en jämförelse av andra brinnande byggnader

Har du läst rapporten så anser man att detta är första gången det hänt, så det går inte att jämföra med tidigare fall. Saker kan tro det eller ej hända för första gången, hur ska de annars kunna hända för 17e gången?
Citera
2009-10-26, 00:37
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL

Här vänder man kappan efter vinden ser jag. Såhär skrev du nyss:
Citat:
Här misstar du dig så grovt.
Undersökningen överväger inte ens C D. De försöker enbart hitta förklaringar till fallet bortsett från C D förklaringen.

Ytterst komiskt att du fortsätter argumentera mot rapporten som du redan nämt att du inte ens läst

Citat:
Precis, de har ju varken letat efter sprängmedel eller undersökt möjligheterna för ett sådant scenario. De har ju bara haft den förbestämda slutsatsen om att det är "osannolikt". Och därför tycker söderb det också.

Nej man undersökte både bomber och thermite. Framgår i rapporten. Slutsatsen togs efter man gjort undersökningarna, inte innan. Det var inte foliehattar som skötte detta som tur var
Citera
2009-10-26, 01:36
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:

Nej man undersökte både bomber och thermite. Framgår i rapporten. Slutsatsen togs efter man gjort undersökningarna, inte innan. Det var inte foliehattar som skötte detta som tur var
Undersöka och avskriva är inte samma sak. Förstår du skillnaden? Det kanske hade underlättat om du var förmögen att relativisera lite kring de du läser. Tror inte vi kommer längre än så här. Gillar dessutom inte hur du klipper i mina inlägg. Tack för mig.
Citera
2009-10-26, 01:48
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Här vänder man kappan efter vinden ser jag. Såhär skrev du nyss:
Här misstar du dig så grovt.
Undersökningen överväger inte ens C D. De försöker enbart hitta förklaringar till fallet bortsett från C D förklaringen.
Som sagt, de har inte gjort beräkningar utifrån ett C D scenario. De har dragit denna slutsats på väldigt tunn information. Typ "Ja man ser ju hur byggnaden slukas i ett eldklot från planen och att det brann lite kontorsbränder i byggnaden - därför ogiltigförklaras C D förklaringen."
Riktiga nötter är vad de är, precis som du!
Man kan inte utesluta möjligheter med denna typ av resonerande, utan att ignorera faktiska scenarion som kan ha inträffat. Här hade de definitivt inte information nog för att kunna UTESLUTA någonting.

Citat:
Ytterst komiskt att du fortsätter argumentera mot rapporten som du redan nämt att du inte ens läst
Har jag NÄMT det Jag har möjligtvis nämnt att jag inte läst den från kapitel till kapitel, även om jag inte har minne av det. Jag har dock läst stora delar utav den.

Citat:
Nej man undersökte både bomber och thermite. Framgår i rapporten. Slutsatsen togs efter man gjort undersökningarna, inte innan.
Jasså undersökte man bomber. Kan jag få se ett utdrag från denna undersökning tack. Vore EXTREMT intressant att få se!
Nanothermite har de INTE undersökt över huvud taget. Det var Jones som upptäckte rester från detta ämne i flera olika dammtester. Enbart militären har tillgång till denna nanothermite. Jag räknar dock inte med att du kan sätta ihop bitarna och förstå vad detta betyder.

Citat:
Det var inte foliehattar som skötte detta som tur var
Lite komiskt att du använder dig utav en nickande smiley här. Kanske ditt undermedvetna som fattat vilka foliehattar som kokat ihop den där undersökningen.
Citera
2009-10-26, 14:07
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Konspirationstroende vill ju lära oss att WTC7 togs ner genom kontrollerade explosioner (Controlled Demolition) som fick hela stålstrukturen att kollapsa för att på så sätt åstadkomma raset.

Det skulle vara intressant att få denna teori utvecklad lite mera.
Hur riggade man systemet för synkroniserade explosioner så att det klarade åtskilliga timmars okontrollerade bränder, och därefter kunde utlösas?
Det måste ju ha varit svårt att dra alla ledningar så att dom var isolerade mot brand.
Eller hade man kanske någon "superisolering"?
Sprängämnen (t. ex dynamit) som utsätts för brand exploderar kanske inte, men det brinner ju i stället upp på ett mera "normalt" sätt.
Hur skyddade man sig mot detta?

Och: hade man någon teknik för att göra explosionerna ljudlösa när dom så småningom utlöstes?

Dom CD man sett t.ex. på Discovery är ju inte så tysta av sig...

/T

Det där kan du fråga hur många gånger som helst om utan att få något svar från foliehattarna. De är inte ens intresserade av att försöka presentera några svar på dessa frågor. Kolla t.ex. hur de tjatar om att WTC7 "föll i frifallshastighet" men helt ignorerar det faktum att penthousedelen föll bort från byggnaden flera sekunder innan huset rasade. Det blir ju nämligen rätt svårt att förklara WTC7-kollapsen med en sprängning om attentatsmännen först av någon helt outgrundlig anledning började med att spränga loss penthousedelen!
Citera
2009-10-26, 14:36
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Bevis? Om inte rapporten duger som är framställd av forskare så har inte jag tiden att sitta och mäta fram tider för olika ras.

Om jag "bevisar" för dig att gravitationen existerar genom att hoppa 100ggr och varje gång åka tillbaka till marken skulle eran reaktion ändå vara, men det finns inte bevis att det funkar 101 gången.

Varför tror du slutsatsen är som den är? Frittfall kan uppstå vid kollaps vilka dessa professorer förstår, därav slutsatsen. Förstår du inte detta?

Släpp det, du förstår nog inte vad jag menade från första början.. jag har aldrig sagt något om rapporten.

Citat:
Bromseffekten är skillnaden mellan faktiskt frifall och den rådande falltiden. Tex om falltiden vore 10s vid frifall skulle bromseffekten leda till att fallet nu är 10.6.

Hur många procent bör det motsvara av tiden i fallet med WTC7? Vet inte mycket om detta, går det att jämföra ens?
Citera
2009-10-26, 14:49
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
HA!
Om det är någon som är en foliehatt så är det de personer som eliminerar CD förklaringen på helt ologisk grund utan några egentliga belägg! Dessutom är den som ignorerar 2.5 sek frifallet en sann foliehatt!
Jag kommer göra detta mkt klart inom kort, oroa dig inte.
Citera
2009-10-26, 18:26
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Undersöka och avskriva är inte samma sak. Förstår du skillnaden? Det kanske hade underlättat om du var förmögen att relativisera lite kring de du läser. Tror inte vi kommer längre än så här. Gillar dessutom inte hur du klipper i mina inlägg. Tack för mig.
Vad tror du om att undersöka och sedan avskriva? Hade du läst NIST NCSTAR 1-9 så hade du sett att det var precis det man gjorde. Men nu har du inte läst den och därför kan du fortsätta låtsas som du har rätt. Bekvämt.
När du kommer tillbaks är jag högst nyfiken på dina åsikter om de slutsatser man sammanfattar här:
http://wtc.nist.gov/NCSTAR1/PDF/NCSTAR%201-9%20Vol%201.pdf
Sid 335, 8.9.2
Citera
2009-10-26, 19:06
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Vad tror du om att undersöka och sedan avskriva? Hade du läst NIST NCSTAR 1-9 så hade du sett att det var precis det man gjorde. Men nu har du inte läst den och därför kan du fortsätta låtsas som du har rätt. Bekvämt.
När du kommer tillbaks är jag högst nyfiken på dina åsikter om de slutsatser man sammanfattar här:
http://wtc.nist.gov/NCSTAR1/PDF/NCSTAR%201-9%20Vol%201.pdf
Sid 335, 8.9.2
folihattar!!!!
"The statement “corroborating evidence,” by definition, indicates there was some evidence of controlled demolition as, indeed, the <10-second, complete, total annihilation of the WTC towers is, in and of itself, evidence of controlled demolition. Indeed, NIST, in articulating the lack of “corroborating evidence” also contributed to the present need for correction because, to requester’s knowledge, NIST does not reveal the details regarding what evidence there was that was not “corroborated”.

NIST, then, should correct NCSTAR 1 by articulating what evidence it had that it could not corroborate."

Alltså fullkomligt tomma ord från utredarna som vanligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in