Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Tycker det är lite synd att det bara är detaljer i NIST-rapporten som tillåts diskuteras här, den är som redan nämts på 10000 sidor och kunskaper inom fysik, arktektur och kunskaper inom brandförlopp är ju nästan en förutsättning för att disskusionen ska leda till något konstruktivt.
Vad jag vet finns det ingen begränsning, men man bör kunna backa upp det man påstår och inte bara höfta ut i rymden. Det finns många här med kunskaper i just byggnadskonstruktion och fysik som kan tänkas hjälpa till och svara på frågor.
Citat:
Den stora bilden är ju mer intressant, men kan inte ventileras här utan fula påhopp. Jag har dock gjort ett försök i tråden om judiska konspirationer, men i den tråden ekar det betänkligt.
Så jag håller mig till NIST-rapporten här. Enligt mig innehåller den faktiskt en hel del konstigheter, och jag håller helt med om att den jobbar sig framåt baklänges så att säga. Orsaken slås fast först, sedan går hela rapporten ut på att försöka få pusselbitarna att passa. Självklart blir det konstigheter med ett sådant ovetenskapligt förfarande.
Tex. utreder och förklarar inte rapporten hur en 20 ton tung stålbalk kan förflytta sig 200 meter horisontellt genom luften i en kollaps som sägs orsakas av gravitation. Att den stannade efter 200 meter berodde på att den mötte på motsånd, vem vet hur långt den annars skulle ha färdats. De groteska uppgifterna om likdelar utplacerade på diverse hustak förklaras inte heller och hör till samma mysterium.
Du missade att ett hus föll ner och då tryckte ut balken? Det utlöstes en fruktansvärd mängd rörelseenergi när husen ramlade ner.
Citat:
Sen har jag betänkligheter om rapportens omfattning (gäller inte antal sidor då), nämligen att den startar med planens penetrering och slutar där kolappsen av tornen börjar. Det innebär att själva kolappsen av tornen inte behandlas. Helt oviktigt om det nu var så att tornen verkligen kolappsade pga. planens penetrering, värmeutvecklingen samt gravitationen. Men som jag sa tidigare är det ett ovetenskapligt förfaringsätt att jobba baklänges på det viset. Naturligtvis borde själva kolappsen utredas innan man bestämmer sig för vad som förosakat den. Personligen tror jag att just den pusselbiten passar dåligt in i den officiella förklaringen och därför lämnas därhän.
I en gravitationskolapps är det normala slutresultet en hög med stora betongblock, här förvandlades betongen till damm innan de ens träffade marken.
Jag vill nog tycka att det är tvärt om, men jag har inte heller läst mer än korta stycken. Jag tänker däremot ge min syn på det hela. Rapporten försökte ju inte lösa ett problem enligt 1+1 = ? utan mer z + x + y = 1, bestäm z, x och y. Ett omöjligt problem, vad man får göra är att anta saker och se om det passar in i en modell. Får man ett förlopp som stämmer med verkligheten givet ett antal antaganden kan man nog sluta sig till att antagandena är korrekta.
Sen har vi det där med oberoendet, vi antar att rapporten är ett falsarium. Kalle och Pelle lyckades påverka den så att den ljuger ihop något. Då är det en korrekt logisk slutsats att alla forskare som granskat den också är köpta. Då är väldigt många plötsligt köpta och att ingen skulle tagit chansen och blåst i visslan köper jag inte. Alltså drar jag slutsatsen att den inte är ett falsarium.
Citat:
Så har vi det här med att stålbalkarna försvagades av branden. Ett märkligt antagande av NIST-rapporten där de faktiskt går emot sig själva för att få det att stämma. Ett minimum av 600 grader behövs för att försvaga balkarna, på 3 av balkarna kunde det slås fast att de varit utsatta för en temperatur på 250 grader. Man kunde också slå fast att flygbränslet brann upp på tio minuter vilket inte är tillräcklig för att uppnå de temperaturer som behövs. Redan förekommande brännbart material i byggnaden fanns det inte heller tillräckligt av för att generera den värme som behövs för att försvaga balkarna.
Stål börjar försvagas tidigare än så, men inte så mycket, Majava (tror jag?) har postat ett diagram som visar hur stål tappar i styrka med temperatur. En kontorsbrand kan generera mer än tillräckligt värme för att den ska vara obehaglig när möbler och annat börjar brinna.
Rapporten får höfta betänkligt för att få ihop detta. De säger att mängden prov uppgår till 1% av utsatta balkar, därför är de inte representiva, på något sätt skulle den lilla mängden testat material med "fel" resultat styrka deras teori, snurrigt värre. Brandskyddet måste ha skalats av när planen träffade, detta är inget de kan bevisa, men här gäller det som sagt att få pusselbitarna på plats.
Sedan har vi ju vittnesmålen som helt ignoreras, bla. från de brandmän som tog sig upp till platsen för branden i torn två, det brann tydligen inte så farligt där, han begärde upp fler mannar för att evakuera skadade och två(två!) slangar för att släcka elden. Elden som alltså fick stora stålbalkar att försvagas.
Märker att jag inte bara tagit upp sådant som står i NIST-rapporten utan också sådant som inte står, men ibland är det intressantare.[/quote]
Korrekt, det går inte att gå tillbaka och se om brandskyddet skalades av eftersom husen ramlade ner. Det finns inget att gå tillbaka och titta på, det går alltså inte att motbevisa. Här har vi just ett antagande som jag pratade om. Men simulerade nog båda fallen. Brandskyddet oskadat och skadat och såg vilket som gav ett resultat som stämde med det som faktiskt hände.
Brandmännen känner jag inte alls till, källa?