2008-11-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
Jo, det har jag visst det. Strukturen är ÖVERDRIVET tilltagen. Det har jag faktist sagt. Jag anser att det är FEL att ÖVERDRIVA någonting när man ska simulera någots bärighet.
Som jag sa i mitt förra inlägg kan någonting förlora sin bärighet om det tillsätts massa. För att vara noggrann sa jag "komplexibilitet", men det tillför ju också massa. Arkitektur är en vetenskap och här har det överhuvudettaget inte följt denna vetenskap.

Men du har inte förklarat på vilket sätt den är överdriven. Det är det jag är ute efter att du ska göra.

Men jag skiter faktiskt i det, vad skulle det bevisa om modellen inte var helt korrekt? Jag antar att du snart kommer vara nere i bombspåret och hävda att man fejkade modellen för att dölja bomberna. Har jag rätt?

Om jag har rätt tycker jag du ska läsa de senaste 99 sidorna och fundera igen. Annars bör du börja klura på hur bomberna kom dit, hur mycket som behövdes, varför de inte hörs, hur lång tid det tog att aptera och hur många arbetade med det? Många frågor, ingen av dina kollegor har lyckats tidigare. Lycka till!
Citera
2008-11-26, 20:40
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vidare 42:an så snackar du om felaktiga, inmatade parametrar. Var får du det ifrån? Bildtexten säger inte ett ord om det. Naturligtvis
Nej. Jag kunde inte hitta någonting om det på NISTs egna sajt och jag blev ju förbjuden att använda argument från sidor som jar kritiska mot NIST.
Men nu griper du efter halmstrån tycker jag, då kontentan av vad jag säger kvarstår. Med det menar jag att är modellen felaktig blir ju således samtliga parametrar det också.
Detta kanske du håller med om också?

Citat:
Ursprungligen postat av torden
Men du har inte förklarat på vilket sätt den är överdriven. Det är det jag är ute efter att du ska göra.
Saken är ju den att det inte var detta jag ville diskutera ens en gång, utan det var snarare ni som ville diskutera detta. Vad jag kom hit för att diskutera var de bakomliggande intresserna, Men det var tydligen inte lika intressant.
Ett husras består ju av ganska mycket kaos... Vare sig det är åstakommet med hjälp av en 767, massiv brand och som du säger senare i ditt inlägg, 'bomber' i en kontrollerad demolering eller om det bara är ett normalt husras som är åstakommet med en 767:a och brand.

Citat:
Men jag skiter faktiskt i det, vad skulle det bevisa om modellen inte var helt korrekt? Jag antar att du snart kommer vara nere i bombspåret och hävda att man fejkade modellen för att dölja bomberna. Har jag rätt?
Nej, du har fel. Jag nämner den ÖVERDRIVNA modellen för att påvisa att det inte gått rätt till.
Bomber drog du upp och ett sådant resonemang är ju bara rena spekulationer och skulle inte kunna bevisas.

Citat:
Om jag har rätt tycker jag du ska läsa de senaste 99 sidorna och fundera igen. Annars bör du börja klura på hur bomberna kom dit, hur mycket som behövdes, varför de inte hörs, hur lång tid det tog att aptera och hur många arbetade med det? Många frågor, ingen av dina kollegor har lyckats tidigare. Lycka till!
Det var du som sa bomber. Jag har inte pratat om några bomber.
Den här tråden består av 1001 sidor. Jag är ny i tråden och anser inte du kan kräva att jag läser hela tråden. Jag har faktist annat att göra.
Jag bad om ursäkt för detta initialt, vilket faktist är mer än vad de flesta gör.
Senast redigerad av CompuTerror 2008-11-26 kl. 20:48.
Citera
2008-11-26, 20:47
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nej. Jag kunde inte hitta någonting om det på NISTs egna sajt och jag blev ju förbjuden att använda argument från sidor som jar kritiska mot NIST.
Men nu griper du efter halmstrån tycker jag, då kontentan av vad jag säger kvarstår. Med det menar jag att är modellen felaktig blir ju således samtliga parametrar det också.
Detta kanske du håller med om också?

Lilla troll.

Läs om läs rätt. Du förstår så väl att inga av deras uträkningar är överdrivna, bara modellen på ritningen. Kan du inte bara medge det?
Senast redigerad av bernad_law 2008-11-26 kl. 20:51.
Citera
2008-11-26, 20:50
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Lilla troll.

Läs om läs rätt. Du förstår så väl att inga av deras uträkningar är överdrivna, bara modellen på ritningen. Kan du inte bara medge det?
Är jag ett troll för att jag vill diskutera de bakomliggande orsakerna?
Innan du kallar mig för troll anser jag att det är din sak att bevisa felaktigheter i det jag lägger fram på ANMODAN AV DIG. Ni ville diskutera NIST främst, vilket jag faktist gör trots att det inte var dit alls jag ville komma.

Jag kommer inte fram till samma slutsats som dig angående modellerna, då jag inte kan hitta någon text som uttryckligen säger detta. Det står att modellerna är överdrivna.
Ska det förminska modellerna till en bild borde väl ordet som beskriver dessa bilder vara benämnda med skala eller det lite mindre exakta begreppet "underdrivna"?

Citat:
Men läs nu vad jag skriver är du snäll, va? Jag ser inget som tyder på att man "överdrivit sina uträkningsmodeller" bara att man "överdrivit en bild ör att illustrera något". Förstår du skillnaden?
Jag förstår mycket väl skillnaden, men har inte kommit fram till detta själv.
Vad är det som gör att du kommer fram till detta?
Senast redigerad av CompuTerror 2008-11-26 kl. 20:58.
Citera
2008-11-26, 20:53
Medlem
CompuTerrors avatar
raderat, eftersom Bernad Law la till text i sitt inlägg efter jag svarat på det och jag besvarade detta i ovanstående inlägg...
Senast redigerad av CompuTerror 2008-11-26 kl. 20:58.
Citera
2008-11-26, 21:07
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Är jag ett troll för att jag vill diskutera de bakomliggande orsakerna?
Innan du kallar mig för troll anser jag att det är din sak att bevisa felaktigheter i det jag lägger fram på ANMODAN AV DIG. Ni ville diskutera NIST främst, vilket jag faktist gör trots att det inte var dit alls jag ville komma.

Jag kommer inte fram till samma slutsats som dig angående modellerna, då jag inte kan hitta någon text som uttryckligen säger detta. Det står att modellerna är överdrivna.
Ska det förminska modellerna till en bild borde väl ordet som beskriver dessa bilder vara benämnda med skala eller det lite mindre exakta begreppet "underdrivna"?

Jag förstår mycket väl skillnaden, men har inte kommit fram till detta själv.
Vad är det som gör att du kommer fram till detta?

Du har roligt va? Se sidan 97 i samma rapport där du också har en bild som är "överdriven" så kanske det går upp ett ljus. Men jag tror inte det spelarn någon roll vad jag säger; du kommer ändå att ha en "annan slutsats"...
Citera
2008-11-26, 21:11
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Du har roligt va? Se sidan 97 i samma rapport där du också har en bild som är "överdriven" så kanske det går upp ett ljus. Men jag tror inte det spelarn någon roll vad jag säger; du kommer ändå att ha en "annan slutsats"...
Fast där står det ingenting om det... När går det upp ett ljus för dig att det inte ens är detta jag vill prata om, utan det är ni som drog upp detta?

Kan vi gå tillbaka till mitt egentliga resonemang om jag säger jag hade fel och gör en virtuell bugning framför dig?

EDIT: Jag är definitivt inget troll och tycker jag beter mig respektfullt mot samtliga av er och förtjänar samma bemötande tillbaka.
Senast redigerad av CompuTerror 2008-11-26 kl. 21:13.
Citera
2008-11-26, 21:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Kan vi gå tillbaka till mitt egentliga resonemang om jag säger jag hade fel och gör en virtuell bugning framför dig?

Nej det är jag som ska ge mig. Du får inte "förgöra mig" med dina argument.

Men visst diskutera på!=)
Citera
2008-11-26, 21:23
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Nej det är jag som ska ge mig. Du får inte "förgöra mig" med dina argument.

Men visst diskutera på!=)
Är det argument att begära en respektfull diskussion utan insinueringar?

Nåväl.
Kan vi då gå tillbaka till:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13877648&postcount=11996
och
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13878640&postcount=12000 Och ignorera delen om NISTs parametrar, som har diskuterats tidigare och vi inte har kommit fram till någon slutsats om detta eftersom det kostar $2500.00 att ta del av dessa simuleringar.
Citera
2008-11-26, 21:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Är det argument att begära en respektfull diskussion utan insinueringar?

Nåväl.
Kan vi då gå tillbaka till:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13877648&postcount=11996
och
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13878640&postcount=12000 Och ignorera delen om NISTs parametrar, som har diskuterats tidigare och vi inte har kommit fram till någon slutsats om detta eftersom det kostar $2500.00 att ta del av dessa simuleringar.

Ja men jag håller med. USA har utnyttjat attacken otillbörligt. I och försig har jag inget emot att de ännu större idioterna i AQ och Hussein plattades till, men jag gillar inte heller Bush och hans anhang. Du verkar ta avsånd från alla knäppa idéer om judar, och det kläder dig.

Vidare tycks du anta rågot om ett religiöst krig, vilket jag också kan tänka mig att några strävar efter.

Men ditt problem är att inget av detta är bevis, och när du kommer med ett så uppenbart feltolkat bevis som förut (varför i helvete skulle NIST skriva i sin rapport om de mixtrat med modellen???) så är det svårt att ta dig på allvar. Men sorry om jag kallade dig troll.

Så, i korthet håller jag med dig om mycket men det är inga bevis.
Citera
2008-11-26, 21:42
Medlem
Pads avatar
CompuTerror!

Välkommen till forumet. Och jag tycker nog att du gled in och deklarerade ganska tydligt din ställning. All heder åt det.

För att svara på din ursprungsfrågeställnig så tycker jag inte att det är särskilt märkligt. Stora länder har planer klara för i princip vad som helst, allt annat vore tjänstefel. Det var ju inte som att de behövde uppfinna hjulet innan de kunde invadera Afghanistan.

Sen tycker jag förvisso att de utnyttjade situationen på ett ganska vidirgt sätt för att få sina krig. Men det är ett annat ämne och historien kommer att ge GWB sin dom...

Angående modellförsöken så är ju inte alla paramterar kända, därför kan man inte göra en perfekt simulering. Men man känner till slutresultatet, dvs global kollaps av hela husstrukturen och då kan man prova att putta in olika värden för att se vilka indata som genererar detta resultat.
Senast redigerad av Pad 2008-11-26 kl. 21:45.
Citera
2008-11-26, 21:50
Medlem
CompuTerrors avatar
Nej, men som som sagt. Det är rena spekulationer från min sida, men jag tycker det är en viktig aspekt av det hela som faktist glöms bort ofta av både media och andra.

Religion skapar mycket oreda i världen och om det är ett gäng kapare precis som den officiella historien säger är det ju fortfarande grupperingar som anser de har rätten att göra så från Gud. Så varför kan inte andra religiösa grupperingar tänka detta?
Då menar jag inte att alla inom denna religion har detta tänk naturligtvis.

Jag som ensam svensk kan inte bevisa någonting och jag säger inte heller det är på det ena eller andra sättet, men det jag lägger fram är ett mycket tänkbart motiv anser jag själv iallafall.
Och jag gör det inte för att smutskasta någon.

Visst att jag anses av många att vara en foliehatt, men allt är inte så enkelt som svart eller vitt. Jag känner ofta att vi får färdigtuggad mat i form av paketlösningar.

Folk med makt har dessutom i alla tider skott sig på sina medmänniskor.

Nåja. Jag ville bara lägga fram detta resonemang och kan inte presentera bevis ni inte sett redan. Jag är inte intresserad av att veta vid vilken temperatur stål smälter eller vad som får ett hus att rasa.

Vad jag vet är att religion har fått folk att göra hemska saker i alla tider och så även makt. Faktum är att de som utpekats som kapare har inte tjänat någonting förutom de rapporter hur de festade på ett sätt som inte var enligt deras religion när de ändå kunde gå i döden för den.
Det finns andra som tjänat betydligt mer på detta.

Världen blir inte bättre för att vi förstår hur några hus rasar, det får oss bara att rikta uppmärksamheten åt annat håll...

Nåja... nu blev det lite väl mycket svammel för vissa kanske och det ber jag om ursäkt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in