Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Detta stämmer väldigt bra. Man vill inte att hela ens världsbild ska rasa samman, därför väljer man att låtsas eller intala sig själv att den officiella historien är sann. Jag har kompisar som inte ens vågar titta på någon av filmerna. Ibland känns det som att de innerst inne redan vet, men väljer förnekelsespåret.
Samma sak kan ju sägas om dig, Jin83 med flera. Ni vill inte att er världsbild, där USA rent allmänt och Bush-administrationen i synnerhet är en ondskefull koalition, kapabel till de mest vansinniga illdåd, ska rämna. Ni vägrar bemöta till exempel NISTs rapporter på ett seriöst sätt, utan nedlåter er till löjliga jämförelser med myggnätt och jenkatorn. När ni bemöter resonemang och teorier så görs inte utifrån vad dessa säger, utan vem det är som säger dem. Ni avfärdar till exempel allt som kommer ifrån NIST, enbart för att det är just NIST. Det är inte seriöst och vetenskapligt, utan raka motsatsen. Vågar ni inte läsa deras rapporter?
Citat:
Fick jag ingen förklaring på Barry Jennings vittnesmål förresten? Har de inte skrivit upp det i Debunking-handboken än. Kommer säkert snart.
Jag har inte hunnit sätta mig in i det än. När jag har tid nog att att vika någon timme åt detta, antagligen på måndag, tänker jag titta på det länkade klippet och börja undersöka vem denna Barry Jennings är och vad han säger. Om det finns något som är värt att kommentera i det kommer jag skriva ett inlägg om det senare.
Citat:
Jag vill bara att ni ska försöka bryta er loss från massmedias manipulation och fundera själva över om den officiella versionen är rimlig eller ej.
Jag vill att ni ska bryta er loss från Youtube-versionen och fundera kring huruvida "truther"-versionen är rimlig eller ej (i den mån det överhuvudtaget finns en sådan version, pratar man med en person får man berättelser och bevis för laservapen, andra pratar om thermite och en tredje kan ta upp missiler).
Citat:
USA har blivit en polis-stat.
Det håller jag inte med om, jag är i USA nu och jag känner mig varken jagad eller nedtryckt av polismakten här.
Citat:
De har snart militär i hela mellanöstern och ni tror fortfarande att de letar efter bin Laden och att det inte har något med Olja och naturresurser att göra.
Uppenbarligen så behövs det ju någon yttre kraft som håller ordning i mellanöstern. Skulle USA lämna Irak skulle landet snabbt gå ned i anarki och ännu mer våld. Men detta är ju en diskussion som med fördel förs i en annan tråd.
Citat:
Det är dags att bilda sin egen uppfattning, inte svälja den som kommer från massmedia.
Jag har bildat min egen uppfattning. Att bilda sin egen uppfattning betyder inte att man måste gå emot det etablerade och hålla på den som är "underdog". Jag har sett era filmer, lyssnat på radiointervjuer, läst alla era så kallade "bevis", etc. Jag har också läst vad NIST och FEMA skriver, och sökt efter artiklar från andra experter, som Håkan Sundquist på KTH eller Tim Wilkinson i Sydney, med mera.
Mina uppfattningar och intryck så här långt är att...
A) De resonemang som "truther"-rörelsen menar bevisar en regeringskonspiration inte är hållbara. Man anför bevis som att husen skulle ha varit byggda med flygplansramningar i åtanke, att tornen föll i fritt fall, att man hörde explosioner, att man hittade balkar som var avskurna i perfekta vinklar eller att kaparna fortfarande lever. Dessa bevis har bemötts om och om igen, och är ofta grundade i grova övedrifter, faktafel, straw man-liknande resonemang - och tyvärr, ibland även rena lögner.
B) "Truther"-rörelsen påstår sådana här saker, och så fort de blir nedargumenterade så slänger man fram någonting annat. Det kan liknas vid att hoppa mellan sjunkande isflak. Det ger inte ett seriöst intryck. Här i tråden finns det flera som har utmärkt sig som riktiga isflakshoppare. Vi behöver inte nämna några namn, ni vet nog vilka ni är.
C) Den etablerade versionen, alltså den som presenteras av NIST och FEMA, är djupgående, ger en täckande helhetsbild, tar utgångspunkt i det observerbara och ger tillfredsställande svar på de frågor som har väckts. Än så länge finns det ingen "truther"-version, utan många sådana. Någon helhetsbild, alltså en seriös och täckande förklaring till vad som hände 9/11 finns inte. Utgångspunkten verkar ofta ligga i sådant som varken kan bevisas eller motbevisas, som thermite eller laservapen.
Mina egna uppfattning, som jag har nått själv, är att den officiella versionen är trovärdig, att det inte finns några bevis som pekar på att den inte stämmer, att det inte finns några frågetecken som inte har fått relevanta och substantiella svar och att "truther"-rörelsen i allt väsentligt är en lögnaktig, underhållande och vilsen skara människor.