2010-03-25, 18:15
Medlem
hej. jag läste lite i tråden och blev intresserad och blev sugen på o veta mer.

Mina frågor kanske är heelt fel men jag frågar ändå.
samlar man några slags poäng när man knackar dörr och berättar om JV?
och är det ett visst antal som får plats i himlen?
var hamnar resten som inte kommer dit?
är det så att 144 000 personer en dag ska typ "hjälpa" jesus uppe i himlen? som några speciella utvalda?
hur vet man om man kommer till himmelen?
finns det nåt poängsystem?
varför år ni inte finnas på fotografier? låter jätteskumt.
anses de äldste ha starkare tro änn de andra i JV?
blir folk som knackar dörr sura eller arga om jag ifrågasätter deras tro?

tack på förhand!
2010-03-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nephilim.
Just det glömde bort lite det är väl så att 140000 utvalda ska få följa med gud till himmel riket, resten av jehovas ska få regera över jorden och de "otrogna" dör?

Det är 144000 st JV som ska till himmelen och regera med Jesus över de resterande JVna som ska leva för evigt på jorden.
De 144000 ska dock endast styra med Jesus i 1000 år, sedan ska de göra ngt annat. Som JV inte har koll på än. Men i Paradiset kommer det att öppnas nya skriftrullar så det kanske står där.
2010-03-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det som fick mig att reagera var när någon visade på Johannes 6:53,54 som säger: "Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen."

JV säger att Jesus bara menade sina lärjungar.
Men här ser man av sammanhanget att han talar till en stor folkskara som han säger det till.
Alltså är det så att om man deltar i JV:s åminnelse och inte tar del av emblemen så tackar man nej till det eviga livet som Jesus erbjuder.
Därför kommer jag aldrig mer att gå på en åminnelse, om jag inte ska ta del förstås.
Men det skulle väl bli en alldeles för stor skandal så jag låter nog bli.

Dessutom är det väl så att JV "firar" en dag för tidigt.
Jesus dog den 15 Nisan.

Tack för svaret Kalten!
Det var ngt liknande som jag kom ihåg att det sades tidigare i tråden oxå....kanske av dig? Det är ett bra argument i vilket fall.
2010-03-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Anspråk på inspiration

Ordet inspiration definieras i Sällskapet Vakttornets uppslagsverk Insight on the Scriptures som "egenskapen eller tillståndet att drivas av eller frambringas under direkt ledning av en ande från en övermänsklig källa". (Vol. 1, sid. 1202) Som artikeln sedan visar behöver detta inte alltid innebära direkt, ordagrann diktamen. Gud kunde tala genom profeterna "på många sätt". (Hebr. 1:1) En människa som gör anspråk på "inspiration" menar ofta inte att hennes uttalanden ordagrant har dikterats för henne, utan snarare att Guds ande på något sätt har "påverkat" eller "väglett" henne till att framföra ett visst budskap.

Det är visserligen sant att Vakttornets ledare ibland, särskilt när det stått klart att deras förutsägelser slagit fel, har urskuldat sig med att de inte är inspirerade. Men vad betyder dessa få medgivanden, när de samtidigt oupphörligt påstår sig vara Guds enda "kanal" och "språkrör" på jorden, hans "trogne och omdömesgille slav", som man måste gå till för att kunna förstå bibeln? I den ovannämnda artikeln citeras ännu ett "medgivande" som gjordes i Vakttornet för den 15 juni 1981:

"De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)" (Sidan 17)

Men redan i nästa stycke på samma sida betonar artikelförfattaren att "vi kan inte finna den bibliska vägledning vi behöver utanför den 'trogne och omdömesgille slavens' organisation."

Man kan därför fråga: Om Vakttornets ledare inte anser sig vara inspirerade, hur kan de då hävda att den bibliska vägledning en människa behöver bara finns i deras organisation och ingen annanstans?

Medgivandet i det ovan citerade Vakttornet från 1981, att "det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev", står i skarp kontrast till det anspråk på inspiration som framfördes redan året därpå, i Vakttornet för den 1 oktober 1982 på sidan 10:

"I våra dagar finns en kvarleva av denne trogne slav ännu kvar på jorden. ... De innehar en ställning som liknar den Paulus och hans medarbetare innehade, då denne apostel sade följande om de underbara sanningar Gud ger sitt folk: 'För oss är det ju som Gud har uppenbarat det genom sin ande.' (1 Korintierna 2:9,10)"

I själva verket anser Sällskapets ledare att det bara är Vakttornets organisation som vägleds av Guds heliga ande:

"Tänk också på det förhållandet att på hela jorden är det bara Jehovas organisation som vägleds av Guds heliga ande eller verk-samma kraft." - Vakttornet, 15 nov. 1973, sid. 520.

På grund av detta unika anspråk på gudomlig vägledning uppmanas Jehovas Vittnen att visa fullständig lydnad och respekt för Sällskapet:

"Eftersom Sällskapet är lett av Guds heliga ande, är det i sanning förtjänt av vår djupaste respekt och helhjärtade lydnad." - Vakttornet, 15 november 1960, sid. 523.

Tack för all intressant text! Detta, om DSK är inspirerade eller inte tycker jag är mkt intressant.
2010-03-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Sluta tro på allt du läsar på nätet och undersök istället hur det verkligen ligger till .. för din egen skull!! Du har verkligen blivit grundlurad!

Sluta tro blint på allt du hör från DSK. Suck.
2010-03-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jaså "seismologerna erkänner"?
Och sedan en stapel från väckelsekristna som är kända för sina förvrängningar.
Vi kanske ska titta på vad seismologerna verkligen säger?

"Are Earthquakes Really on the Increase?

We continue to be asked by many people throughout the world if earthquakes are on the increase. Although it may seem that we are having more earthquakes, earthquakes of magnitude 7.0 or greater have remained fairly constant."

http://earthquake.usgs.gov/learn/topics/increase_in_earthquakes.php

Sorry Bordeline. Du sprider falsk information nu igen.

Seismologerna står ju under Satans inflytande....så vad de än säger så är det ju fel.

De är ju Satans redskap till att lura människor att inte tro på JV. Det har du väl koll på?
2010-03-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jordens undergång är fel uttryck.
Men Harmageddon har de förutsagt många gånger.
1914, 1925 och 1975 mfl.

Ska dra min familjehistoria i korthet.

Mina förfäder fick på 1920-talet höra av JV, eller Bibelforskare som de kallades då, att det inte var lönt att plantera de nyinköpta fruktträden, eftersom dessa aldrig skulle hinna bära frukt!
Harmageddon skulle ju komma 1925.
Som tur var följde de inte rådet, trots att de anslöt sig till rörelsen.

Nästa generation, och det minns jag själv att jag hörde många gånger, pratade alltid om att de aldrig skulle behöva bli gamla och dö!
Givetvis döda, av just ålderdom sedan länge!

Även deras barn börjar dö.

Har släktingar som avstod från att skaffa barn, eftersom Harmageddon bara låg några få år in i framtiden!
För att sedan plötsligt inse att de var för gamla för att få barn, och i vissa fall redan har dött barnlösa.
Släktingar som blev gravida, försökte dölja detta för vännerna, eftersom Sällskapet sa att det inte var tid att skaffa barn nu, så nära Harmageddon!
Dessa barn, varom det sades att de inte skulle hinna börja skolan, är i dag föräldrar, ja tom mor/farföräldrar!

När jag själv var ung, uppväxt bland JV, var det helt otänkbart att skaffa sig en "världslig" utbildning.
Det var ju inte lönt, Harmageddon var ju så nära!

Tyvärr gav jag efter för trycket, vilket är mitt livs största misstag. Och jag närmar mig pensionsåldern.

Minns tydligt åren innan 1975, en kretstjänare sa att "ingen som inte tror på att Harmageddon kommer 1875, om inte innnan, kommer heller att få överleva det året!
Ska erkänna att jag kände en viss rädsla!
En annan kretstjänare sa att "vänner, 1975 då kan ni hänga upp tjänsteväskan på en spik på väggen".
En hel del följde den uppmaningen!

När jag fick mina barn på 1970 talet, så talade JV-släktingar om för mig att de aldrig skulle hinna börja skolan innan Harmageddon.

Det sades även om mig när jag föddes!

De har hunnit med en hel del skolor! Det är jag glad för!

Jag blir helt enkelt arg när jag läser sånt här.
Organisationen har så mkt skuld i så många delar i så många människors liv. Och vad kan man göra åt det? Ingenting??!!
2010-03-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sector9

är det så att 144 000 personer en dag ska typ "hjälpa" jesus uppe i himlen? som några speciella utvalda?

tack på förhand!

Nädå, dina frågor är inte helt fel

Något poängsystem finns inte, det är ett kall du får om du är en avde 144.000

För att bli Äldste skall du ha en stark tro, ett ordnat familjeliv och ha ett gott rykte i församlingen, däremot har det inget med åldern att göra för om du blir äldste eller inte

Det där med fotografier har jag faktiskt inte hört talas om.

På frågan om vi blir sura eller arga vid dörrarna kan jag bara svara för mig själv: Jag blir inte arg eller sur om du ifrågasätter min tro.
2010-03-25, 19:06
Medlem
Bordelines avatar
Citat:

tack på förhand!

Hej.
Man samlar inga poäng. Det är frivilligt att knacka dörr och hur många timmar man vill göra det.
Det stämmer med 144 000 som ska till himlen och regera med Jesus.
Det är inget poängsystem utan Gud "kallar en", man känner på sig om man ska till himlen.
Vi får finnas på fotografier. Men det finns andra religioösa, minns inte vilka, som tror att själen fasnar eller nåt..
Nej, vem som har starkast tro märker man först när man blir "prövad" och får problem och måste kämpa, det behöver inte vara en äldste som har starkast tro utan det kan vara vem som helst.
Om någon har frågor om tron så klart vi svarar, blir inte alls sura eller arga. Dock om folk blir otrevliga så brukar man avsluta samtalet och gå vidare.

Har du fler frågor så är det bara att säga till
2010-03-25, 19:18
Medlem
Citat:

tack på förhand!

*Nej man samlar inga poäng, men det är ju bra om man fått ihop en bra summa timmar "dörrknackning" på en månad så man slipper känna sig oduglig.
*Det är 144000 som ska till himlen...och ja de ska hjälpa Jesus att regera över de JVn som kommer at bo på jorden. De styrande i Brooklyn tillhör naturligtvis de 144000.
*Resten ska då som sagt bo, för evigt, på jorden.
*De som ska till himlen "vet det"...de känner det på sig. De vill leva i himlen lika mkt som en annan vill leva på jorden.
*Inget poängsystem på ngt alls nej.
*Klart JV får vara med på fotografier.
*Neeej de äldste anses inte vara ngt förmer än "vanliga" församlingsmedlemmar. Eller de ska inte ses som så iaf. Det finns äldste som blir avsatta från att vara äldsten och de kan oxå bli uteslutna.
*De brukar inte visa surhet öppet bland folk, men de kan snacka en hel del sinsemellan om hur den besökte kommer att få känna sig vid Harmageddon, när de går till nästa dörr. De ska ju vara lite fromma så där...Det är dock visst lättare för vissa JV att bete sig som arslen bakom sina tangentbord, t ex här på forumet.
Senast redigerad av Leviticus 2010-03-25 kl. 19:21.
2010-03-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag blir helt enkelt arg när jag läser sånt här.
Organisationen har så mkt skuld i så många delar i så många människors liv. Och vad kan man göra åt det? Ingenting??!!

Tack.
Finns oändligt myckety mer att berätta.
Tillräckligt för en bok, som jag nog har nämnt någon gång.

Kände tex personer som sålde sina hus för att mer helhjärtat kunna tjäna den sista korta tiden, innan 1975.
Och det var faktiskt vad som uppmuntrades i Tjänsten för Guds Rike, som bladet hette på den tiden.

Dessa personer ångrade sig bittert efteråt, när Harmageddon inte kom, och de praktiskt taget hade satt familjen på bar backe!

En person jag kände sålde sitt hus och slutade arbeta "för pengarna räcker ju till 1975".

Efter 1975 var h-n utblottad, och för gammal till att få nytt jobb.
Slutade som socialfall!
2010-03-25, 19:32
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tack för all intressant text! Detta, om DSK är inspirerade eller inte tycker jag är mkt intressant.
Ja visst var det intressant. Kul att du uppskattade det. Pratar du ofta med jv vittnen? Eller mest med ex jv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in