2010-01-30, 20:09
Medlem
[quote=Malmohenke]Så då är det enligt dig helt okej att umgås med en utesluten/avfällning för dem är ju inget Jv

/QUOTE]

Ibland undrar jag hur korkad man får bli, borde inte ens svara, men gör det ändå. jag skrev, "dåligt umgänge fördärvar goda vanor"
2010-01-30, 22:39
Medlem
Grisons avatar
[quote=Flexbärt]
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Så då är det enligt dig helt okej att umgås med en utesluten/avfällning för dem är ju inget Jv

/QUOTE]

Ibland undrar jag hur korkad man får bli, borde inte ens svara, men gör det ändå. jag skrev, "dåligt umgänge fördärvar goda vanor"

Nja, du skrev ju faktiskt "Finns inge restriktioner för det, bara att döligt umgänge fördärvar nyttiga vanor så att umgås mrd rn tjv är ju inte att föredra."

Vem liknar du vid en tjuv förresten?
2010-01-30, 23:44
Medlem
Safiras avatar
Det är alltid skönt att läsa att man inte är ensam om ett problem, även om jag har mer tur med mitt förhållande med ett vittne. Jag skrev ett par inlägg för jättelänge sedan i den här tråden, men har troget följt den hela vägen. (Ja, jag har faktiskt läst exakt alla inlägg i tråden!)

För min del har vi faktiskt kommit så långt att vi har skickat efter intyg om hindersprövning och så smått börjat diskutera datum för bröllop. Ingen av oss skulle troligen ha haft så bråttom med att gifta oss om det inte vore just för alla stränga regler inom JV, men nu är det som det är och efter ett år tillsammans är vi åtminstone båda två helt eniga om att vi vill leva ihop resten av våra liv!

Som tur är för mig är min fästman inte fanatisk i sin utövning. Vi klarar faktiskt av att läsa bibeln tillsammans (MIN bibel, inte JV´s översättning) och vi ber oftast aftonbön tillsammans eller gemensamt över telefon om vi inte har möjlighet att träffas. Vad vi INTE gör är att diskutera JV´s mer avvikande åsikter. Det är min fästmans val, inte mitt, och i mitt tycke avgör det ganska avgjort vem av oss som är tryggast i sin tro. Jag har inga problem att diskutera när jag ändå är helt säker på att jag har rätt , skulle vara värre för honom att ha fel är jag rädd.

Var bara tvungen att skriva ett litet inlägg för att berätta om hur det går för mig, om det nu är någon som kommit ihåg mig och undrat hur det går, men framförallt för att tacka alla intressanta personer som skrivit och skriver i den här tråden! Inlägg jag alltid läser med stor behållning är nog ffa de från Eberhard, Kalten, Leviticus, Gitte och även Malmohenke. Era inlägg har varit till stor hjälp för mig när det har gällt att förstå mig på vad och varför JV tror som de gör. Det finns givetvis fler som varit mycket tänkvärda men det är svårt att komma ihåg alla nu medan man skriver . Hoppas den här tråden får leva länge till!!!
2010-01-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Citat:
Så då är det enligt dig helt okej att umgås med en utesluten/avfällning för dem är ju inget Jv

Ditt svar på den ursprungliga frågan
Citat:
"Ursprungligen postat av Jesusvodka
Får inte personer i Jehovas vittne var tillsammans med folk som inte är med ett Jehovas vittne?!

var

Citat:
"Finns inge restriktioner för det, bara att döligt umgänge fördärvar nyttiga vanor så att umgås mrd rn tjv är ju inte att föredra,"

Det svaret kan av ett icke JV tolkas som att du får umgås med vem som helst men att det kan fördärva nyttiga vanor.

Det jag ville ha fram var att umgås du med uteslutan/avhoppare leder detta i förlängningen till din egen uteslutning, med vissa undantag som att du har ansvar för barn osv...

Den första delen av inlägget var egenligen tänkt som sk ironi, slå upp ordet om du inte vet vad det betyder.
2010-01-31, 17:54
Medlem
Citat:
Det jag ville ha fram var att umgås du med uteslutan/avhoppare leder detta i förlängningen till din egen uteslutning, med vissa undantag som att du har ansvar för barn osv...

Jag kan umgås med vem jag vill och önska, andra kan para tycka men inte hindra.
Sedan är det återigen så att dåligt umgänge fördärva nyttiga vanor.
2010-01-31, 18:05
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:

Inte för att vara petig , men din signatur är fel. Det skall vara : Men du, HERRE, ler åt dem; du bespottar alla hedningar.
2010-01-31, 18:11
Medlem
Blackra1ns avatar
Hur ska vi då känna igen en falsk profet? Gud har inte lämnat oss ensamma att avgöra den frågan. Vi kan läsa i 5 Mos 18:20-22:
"Och den profet som är så förmäten att han i mitt namn förkunnar något som jag inte har befallt honom att säga, eller som talar i andra gudars namn, den profeten skall dö.” Kanske tänker du: ”Hur skall vi veta att ett budskap inte kommer från Herren?” När profeten har talat i Herrens namn men hans ord inte slår in och går i uppfyllelse, då kommer det budskapet inte från Herren. Det är profeten som i sin förmätenhet har förkunnat det. Låt dig inte skrämmas av honom."

En falsk profet är alltså den som i Guds namn förkunnar något som Gud inte befallt honom att säga. Den som uttalar något i Guds namn och detta går inte i uppfyllelse, då kommer det budskapet inte från Gud

Stämmer mycket bra in på JV's styrande krets.

Källa: besked.se
2010-01-31, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Inte för att vara petig , men din signatur är fel. Det skall vara : Men du, HERRE, ler åt dem; du bespottar alla hedningar.

Grundordet till HERREN är JHVH, se ordförklaringen 1914
2010-01-31, 23:15
Medlem
Citat:

Suuuuuuck Nej ingen kan hindra dig från att umgås med vem du vill. Däremot kan det leda till uteslutning men om du inte ser det som ngt hinder så......
2010-01-31, 23:29
Medlem
Citat:
Suuuuuuck Nej ingen kan hindra dig från att umgås med vem du vill. Däremot kan det leda till uteslutning men om du inte ser det som ngt hinder så......

För en gångs skull måste jag säga att du är ute och cycklar, hur länge har du varit ur banan?.

Dock står det fast att dåligt umgänge fördärvar nyttiga vanor.
Som ordspråket säger, säg mig vem du umgås med, ska jag säga vem du är, så i reliteten blir det att man umgås med andra vittnen, men någon resrikton mot umgänge finns inte.

Du behöver inte svara, här slutar min medverkan i denna sak.
2010-02-01, 17:13
Medlem
Citat:
För en gångs skull måste jag säga att du är ute och cycklar, hur länge har du varit ur banan?.

Som ordspråket säger, säg mig vem du umgås med, ska jag säga vem du är, så i reliteten blir det att man umgås med andra vittnen, men någon resrikton mot umgänge finns inte.

Gäller det alltså bara om du träffar personen fysiskt då? Är det inte fördärvligt för dig att hänga på flashback och läsa vad hedningar som jag eller de som du kallar avfällingar här på forumet skriver?

Svara med egna ord inga bibelcitat...
2010-02-01, 18:07
Medlem
Citat:

Det märks att du aldrig har varit en ungdom i JV.
Som ung får man jämt "förmaningar" att inte umgås för mycket med världsliga kompisar.
Det spelar ingen roll hur bra de kan vara som människor, är de inte JV så stämplas de som olämpligt sällskap.
Och jo, vad du än säger så är det exakt som Malmöhenke skriver, du har ingen rätt att välja att umgås med en utesluten utan att det får allvarliga konsekvenser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in