2010-07-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Hur är det med det? Finns det inte flera ärkeänglar? Mikael, Gabriel och Rafael?

Finns de med i Bibeln, eller finns de med i andra skrifter?

I Bibeln finns det en ärkeängel (vad jag lärt mig iaf). Och det är Mikael.

Gabriel är en annan sorts ängel, minns ej vilken benämning han har. Rafael....finns han ens med i Bibeln?
2010-07-08, 22:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Hur är det med det? Finns det inte flera ärkeänglar? Mikael, Gabriel och Rafael?

Finns de med i Bibeln, eller finns de med i andra skrifter?

Det står endast att Mikael är Ärkeängel i Bibeln, men däremot så sägs det i Daniels bok att Mikael är en av de förnämsta furstarna, då kan man ställa sig frågan om det inte kan vara så att de förnämsta furstarna är Ärkeänglar? isåfall finns det flera, eftersom Mikael är en av dem! :P Dan 10:13
2010-07-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det står endast att Mikael är Ärkeängel i Bibeln, men däremot så sägs det i Daniels bok att Mikael är en av de förnämsta furstarna, då kan man ställa sig frågan om det inte kan vara så att de förnämsta furstarna är Ärkeänglar? isåfall finns det flera, eftersom Mikael är en av dem! :P Dan 10:13

Har oxå tänkt på det...kan va så.
2010-07-08, 23:09
Avslutad
Jag undrar... varför alla tycker så jäkligt illa om Jehovas? Själv tycker jag de är väldigt trevliga och har en sundare människosyn än de flesta övriga religioner/kulter. :s
2010-07-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Jag undrar... varför alla tycker så jäkligt illa om Jehovas? Själv tycker jag de är väldigt trevliga och har en sundare människosyn än de flesta övriga religioner/kulter. :s

Ok, trevliga förstår jag.

Sundare? På vilket sätt?
2010-07-08, 23:13
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Så då blev han inte kung när Satan blev nerslungad? Vad var det då som hände i himlen?

jag tror ju att Satan blev nerslungad långt innan Kristi himmelsfärd, med tanke på att Kristus själv sade att han hade sett Satan slungas ner från himlen som en blixt. Lukas 10:18

Jag kan berätta vad jag tror hände i Himlen. Psaltaren 24: 7-9

Höj, ni portar, era huvuden, höj er, ni eviga dörrar, för att ärans konung må dra dit in. Vem är då ärans konung? Det är Herren, stark och väldig, Herren, väldig i strid. Höj, ni portar, era huvuden, höj dem, ni eviga dörrar, för att ärans konung må dra dit in. Vem är då ärans konung? Det är Herren Sebaot, han är ärans konung.

Läser man sedan vers 3 så handlar det om Herrens Helgedom. jag har hört att under de första århundraden så trodde de Kristna att dessa verser handlade om Kristi himmelsfärd. Där Kristus framför sig själv som ett felfritt offer till Gud Fadern för vår sak in i den himmelske helgedomen där Gud har sin tron, och vann befrielse åt oss. I Kristus så skall allt sammanfattas: Allt i himlen och på Jorden. Det hände något väldigt stort både i himlen och på Jorden.
2010-07-08, 23:15
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Finns bara en ärkeängel va?
När jag gick på gymnasiet läste jag bibelkunskap och mins att vi pratade om just detta. en eller flera ärkeänglar.En ärkeängel som nämns vid namn i Bibeln är Mikael som du kan läsa om i Daniels bok. Mikael är försvarare för Guds egendomsfolk Israel. Han nämns också i Judas vers 9.
Det betyder inte att det inte kan finnas fler ärkeänglar, men det står inte uttryckligen i Bibeln att det finns fler. i bibeln kan man läsa om ängeln Gabriel så är han en ängel av hög rang och därför kan han vara en ärkeängel. <-- säger inte att det är så men kan vara? Det var han som kom med nyheten om Jesu födelse. Gabriel nämns också i Daniels bok. Mikael och Gabriel är för övrigt de enda änglarna som nämns vid namn i Bibeln.

I 1 Thess 4:15 nämns en ärkeängel. Det står att när Jesus stiger ned från himlen skall man höra ljudet av en ärkeängels röst och Guds mäktiga basun.

låter det dock vara osagt.

Kanske finns mer svar här men hinner inte läsa nu: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/angl.htm
2010-07-08, 23:18
Medlem
Citat:
jag tror ju att Satan blev nerslungad långt innan Kristi himmelsfärd, med tanke på att Kristus själv sade att han hade sett Satan slungas ner från himlen som en blixt. Lukas 10:18

Hehehe...har idag kollat på filmer på youtube där man hävdar att Satan i form av "lightning" from "the most high" på ursprungsspråket uttalas: Baraq Obama.

Om jag fattade hur jag skulle få hit länkadressen hade jag klistrat in den.
2010-07-08, 23:18
Avslutad
Citat:

Höj, ni portar, era huvuden, höj er, ni eviga dörrar, för att ärans konung må dra dit in. Vem är då ärans konung? Det är Herren, stark och väldig, Herren, väldig i strid. Höj, ni portar, era huvuden, höj dem, ni eviga dörrar, för att ärans konung må dra dit in. Vem är då ärans konung? Det är Herren Sebaot, han är ärans konung.

Läser man sedan vers 3 så handlar det om Herrens Helgedom. jag har hört att under de första århundraden så trodde de Kristna att dessa verser handlade om Kristi himmelsfärd. Där Kristus framför sig själv som ett felfritt offer till Gud Fadern för vår sak in i den himmelske helgedomen där Gud har sin tron, och vann befrielse åt oss. I Kristus så skall allt sammanfattas: Allt i himlen och på Jorden. Det hände något väldigt stort både i himlen och på Jorden.

Tänkvärt..

Ja.. jag tror också att något väldigt stort hände både i himlen och på Jorden..
2010-07-08, 23:20
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Tänkvärt..

Ja.. jag tror också att något väldigt stort hände både i himlen och på Jorden..

ja! Det är nästan för stort för att kunna förstå! Han har öppnat pärleporten, så att vi kan komma in. *nynnar*
2010-07-08, 23:24
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Hehehe...har idag kollat på filmer på youtube där man hävdar att Satan i form av "lightning" from "the most high" på ursprungsspråket uttalas: Baraq Obama.

Om jag fattade hur jag skulle få hit länkadressen hade jag klistrat in den.

Du kopierar adressen i adressfältet, och sedan klistrar du in det i meddelande posten!
2010-07-08, 23:24
Medlem
Citat:

Men att Jesus såg det betyder ju att det kan ha hänt närsomhelst...han ser väl allt? Alltid?

Och JV menar att det skulle ha varit år 1914...då hände ngt stort på jorden. Och då givetvis i himlen oxå, med tanke på att Jesus satte sig på tronen.

Nu skriver jag vad JV tror men det är det jag har i bakhuvudet. Har inga direkta egna idéer om det...men jag kanske får när jag jämför runt lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in