2009-11-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Jaså, ja jag är inte speciellt bibelsprängd. Då kan det ju blivit rätt lurigt att få plats med alla djur.

Jag trodde att du fortfarande ansåg dig vara ett JV.

Jag är fortfarande ett JV.
...och?....
2009-11-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Jag tror inte att någon ser fram emot själva undergången. snarare det efter undergången.

Det ena ger ju det andra. Så man ser väl fram emot allt som det innebär.
2009-11-19, 01:18
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
...och?....

Hej Leviticus! Minns du mig? Jag var med och tjafsade har ett tag
Hade for mig att du inte var kvar i JV sist jag var inne? Det maste ha varit i August/September eller sa.. vad hande?
2009-11-19, 02:04
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
...och?....
Du pratade om att du sa vad JV ansåg i frågan, och att du själv inte hade någon aning. Jag fick då intrycket av att du inte såg dig som en av dem längre. Men då vet jag.

Borde inte JVs alternativ till evolution vara en av de vanliga diskussionerna man får bemöta vid dörrknackandet? Det förvånar mig att det inte finns en tydlig policy.
2009-11-19, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vadå lösning.
Är det inte så att jv välkomnar undergången, till och med går och väntar på den?

Dra dia egna slutstser

Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”

Psalm 37:10, 11, 29
"Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer, du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. De ödmjuka ska ta jorden i besittning och få njuta av stor frid - De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de skall för evigt bo på den.”

Jesaja 45:18
”Så säger Herren, han som skapat himlen — han är Gud — han som format och frambragt jorden — han gav den en fast grund — han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd”

Psalm 104: 5, 30”5 Han har grundat jorden på dess fästen, den skall aldrig i evighet bringas att vackla. 30 Du sänder ut din ande – de skapas, och du förnyar jordens yta.”

Psalm 115:16
.
"Himlarna tillhör Jehova och jorden har han gett människorna"

Predikaren 1:4
”En generation går, och en generation kommer, men jorden består till oöverskådlig tid.”
2009-11-19, 05:00
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Dra dia egna slutstser

”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”

Psalm 37:10, 11, 29
"Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer, du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. De ödmjuka ska ta jorden i besittning och få njuta av stor frid - De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de skall för evigt bo på den.”

Jesaja 45:18
”Så säger Herren, han som skapat himlen — han är Gud — han som format och frambragt jorden — han gav den en fast grund — han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd”

Psalm 104: 5, 30”5 Han har grundat jorden på dess fästen, den skall aldrig i evighet bringas att vackla. 30 Du sänder ut din ande – de skapas, och du förnyar jordens yta.”

Psalm 115:16
.
"Himlarna tillhör Jehova och jorden har han gett människorna"

Predikaren 1:4
”En generation går, och en generation kommer, men jorden består till oöverskådlig tid.”

Du måste ju vara otroligt hjärntvättad. Nästan läskigt.
Varför svarar du inte på mina inlägg eller bibelverserna.
Lägg ner vafan.
Och byt visningsbild. Du ska va ödmjuk och svara på frågor. Inte ge svar som inte ger nånting.
Sjukt. Och annoying att du citerar bibeln i varje inlägg.
Skriv lite istället och stava rätt.
Du lär plocka och kopiera verserna från watchtowers hemsida.

Do some research. Är du vänlig.
http://www.martinandersson.com/uttradesbrev/

edit:
Senast redigerad av [complex] 2009-11-19 kl. 05:06.
2009-11-19, 05:12
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vadå lösning.
Är det inte så att jv välkomnar undergången, till och med går och väntar på den?

Jo.
Dom väntar på harmageddon och paradiset.
Stämmer bra. Vissa blir t.o.m rädda när det åskar om dom är med i sekten.
Att: Oj, nu kanske harmageddon kommer.

Så du har rätt i det du säger.
Jag tänkte själv så när jag va liten. Att när det åskade så kanske harmageddon skulle komma just den dagen..

Så man låg och bad till Jehova typ.
Nu vet jag att det inte kommer komma något paradis, även om tanken är fin.
"Det sammansatta tecknet" stämmer ej. Och allt annat.
------
Och det vet du med "flexbärt". Eller så är du inte ett vittne.
Du kanske precis döpt dig?
Sämmer inte gamla vakttornet och vakna längre? Eller information från sällskapet.

http://www.qwotes.info/pictures.htm

*** Learn From The Great Teacher 2003 p.243 ***
Researchers & Collectors: Get this publication

Page 243

Jesus Christ, God's chosen King, will destroy this world at Armageddon

[Emphasis Added]

--------------------------------------------------------------------------------
*** Watchtower 1997 September 1 p.23 ***
*** What Does God Require Of Us? (brochure) 1996 ***

Page 23

Keep close in mind Jehovah's day . . .

[Emphasis Added]

--------------------------------------------------------------------------------
*** Does God Really Care About Us? (brochure) 1992 ***
Page 19

The Bible foretold the events that would make up "the sign" of the last days

Page 22

Soon, at Armageddon, those who do not submit to God's rule will be cut off. Those who do submit will survive into a righteous new world

[Emphasis Added]

*** Revelation - Its Grand Climax At Hand! (book, 1988) ***

Page 52

Page 127

The great crowd owes salvation to God and to the Lamb

Page 233

Those motivated by Satan's polluted "air" must suffer the execution of Jehovah's righteous judgments

Page 285

[Emphasis Added]

*** Watchtower 1986 September 15 p.7 ***

Page 7

As Noah and his family survived the Deluge, so you can be among the happy survivors of this system's end

[Emphasis Added]
Senast redigerad av [complex] 2009-11-19 kl. 05:28.
2009-11-19, 05:32
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Hej Leviticus! Minns du mig? Jag var med och tjafsade har ett tag
Hade for mig att du inte var kvar i JV sist jag var inne? Det maste ha varit i August/September eller sa.. vad hande?

https://www.flashback.org/showthread.php?p=19469643#post19469643

Han kanske är overksam bara.
Men fortfarande ett vittne. Han är ju bra mycket mer öppen och ödmjuk än flexbärt iallafall.
2009-11-19, 09:35
Medlem
laminatkungens avatar
I nya världens översättning har JV bytt ut "Herren" mot Jehova på 237 ställen om jag inte minns fel.

Detta rättfärdigas på lite olika sätt och ett av sätten är att man hittat fragment av septuaginta som istället för "kyrios" innehåller tetragramet.

Nu har detta iofs liten betydelse eftersom grundtexterna till NT INTE använder sig av vare sig tetragramet, TROTS att det kan ha funnits GT översättningar som gjorde det.

Min fråga blir utifrån detta:

"Är det enbart i citat från septuaginta/GT som man infört namnet Jehova istället för Herren?"

Om man fört in namnet på fler ställen skulle jag uppskatta ett par exempel på detta.
2009-11-19, 09:56
Bannlyst
Citat:
Det ena ger ju det andra. Så man ser väl fram emot allt som det innebär.

Det är ganska hårda bud i Bibeln under domedagen och jag tror att de flesta fruktar den oavsett vad man tillhör. Skall man sen stå där och stå tillsvars för vad man gjort så lär man inte känna sig speciellt stor, oavsett vad man än gjort. Fortsättningen skall ju däremot bli lite lugnare som tur är.
2009-11-19, 11:00
Medlem
thediplomatss avatar
jehovas vittnen är tomtar med för stora gudskomplex
2009-11-19, 17:05
Medlem
tjackalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Dra dia egna slutstser

* Ordagrant ständigt.......................................... .......

MEN FÖR I H****** flexbärt. Kan du nånsin sluta att bara ta citat från bibeln? Finns väl fler fakta ställen att ta ifrån en så? Arkelogi,Historia faktaböcker.

Eller anser du att all annan litteratur samt alla forskare som är mer insatt i historia kunskap än vad du nånsin kommer att bli är falsk/falska?

CITAT IGÅR 20:58
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen
och du svarar fortfarande inte på de 23 och en halv frågor som var ställda för dig på sidorna innan. Läser du dem ens eller bortser du från dem för att de inte är tagna direkt från bibeln? så kallad kunskap från satans makt.
Senast redigerad av tjackalen 2009-11-19 kl. 17:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in