2010-03-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tack för svaret Kalten!
Det var ngt liknande som jag kom ihåg att det sades tidigare i tråden oxå....kanske av dig? Det är ett bra argument i vilket fall.

Ja jag skrev nog om det tidigare.
Jag blev väldigt upprörd när jag fattade vad det står i Bibeln om det.
Det är lite skrämmande hur tankekontrollen fungerar.
Det finns bibelställen som man har läst många ggr och ändå inte sett att det som står där inte stämmer med det som man har lärt sig som JV.
Sen när någon annan visar på det så upptäcker man plötsligt något helt nytt och fattar äntligen vad det betyder.
Spännande och skrämmande.
2010-03-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jordens undergång är fel uttryck.
Men Harmageddon har de förutsagt många gånger.
1914, 1925 och 1975 mfl.

Ska dra min familjehistoria i korthet.

Mina förfäder fick på 1920-talet höra av JV, eller Bibelforskare som de kallades då, att det inte var lönt att plantera de nyinköpta fruktträden, eftersom dessa aldrig skulle hinna bära frukt!
Harmageddon skulle ju komma 1925.
Som tur var följde de inte rådet, trots att de anslöt sig till rörelsen.

Nästa generation, och det minns jag själv att jag hörde många gånger, pratade alltid om att de aldrig skulle behöva bli gamla och dö!
Givetvis döda, av just ålderdom sedan länge!

Även deras barn börjar dö.

Har släktingar som avstod från att skaffa barn, eftersom Harmageddon bara låg några få år in i framtiden!
För att sedan plötsligt inse att de var för gamla för att få barn, och i vissa fall redan har dött barnlösa.
Släktingar som blev gravida, försökte dölja detta för vännerna, eftersom Sällskapet sa att det inte var tid att skaffa barn nu, så nära Harmageddon!
Dessa barn, varom det sades att de inte skulle hinna börja skolan, är i dag föräldrar, ja tom mor/farföräldrar!

När jag själv var ung, uppväxt bland JV, var det helt otänkbart att skaffa sig en "världslig" utbildning.
Det var ju inte lönt, Harmageddon var ju så nära!

Tyvärr gav jag efter för trycket, vilket är mitt livs största misstag. Och jag närmar mig pensionsåldern.

Minns tydligt åren innan 1975, en kretstjänare sa att "ingen som inte tror på att Harmageddon kommer 1875, om inte innnan, kommer heller att få överleva det året!
Ska erkänna att jag kände en viss rädsla!
En annan kretstjänare sa att "vänner, 1975 då kan ni hänga upp tjänsteväskan på en spik på väggen".
En hel del följde den uppmaningen!

När jag fick mina barn på 1970 talet, så talade JV-släktingar om för mig att de aldrig skulle hinna börja skolan innan Harmageddon.

Det sades även om mig när jag föddes!

De har hunnit med en hel del skolor! Det är jag glad för!

Verkligen intressant, tack Gitte.
Det liknar väldigt mycket min släkts historia.
Min farmor har berättat om att hon fick höra att hon inte skulle hinna börja skolan, nu går hennes barnbarns barn i skolan.
2010-03-25, 20:18
Medlem
Citat:
Seismologerna står ju under Satans inflytande....så vad de än säger så är det ju fel.

De är ju Satans redskap till att lura människor att inte tro på JV. Det har du väl koll på?

Det sjuka är hur de kan hänvisa till forskarna när de tror att de vinner på det, och förkasta forskarna när de säger annat än Vakttornet.
Hur kan någon tycka att det är trovärdigt?
Om forskarna är opålitliga så är de väl det hela tiden?
2010-03-25, 21:40
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja jag skrev nog om det tidigare.
Jag blev väldigt upprörd när jag fattade vad det står i Bibeln om det.
Det är lite skrämmande hur tankekontrollen fungerar.
Det finns bibelställen som man har läst många ggr och ändå inte sett att det som står där inte stämmer med det som man har lärt sig som JV.
Sen när någon annan visar på det så upptäcker man plötsligt något helt nytt och fattar äntligen vad det betyder.
Spännande och skrämmande.

Mmm visst är det så..
"Sen när någon annan visar på det så upptäcker man plötsligt något helt nytt och fattar äntligen vad det betyder"

Har ni tittat på Gardells program på SVT som går nu? Å Herregud?

Man har ju så klart en egen uppfattning.. som han också säger att man ska ha.. men vissa saker är helt klart "huvudet på spiken"
Kolla SVT Play! Att titta igenom avsnitt 3 och 4 är helt klart folklärande!
http://svtplay.se/t/128384/ah__herregud_
2010-03-25, 21:46
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Nej men hej!

Jo det är så att jag har en fråga obesvarad... ja i och för sig så har jag fått svaret att "man kan inte räkna så"
Dock så räknar Jehovas vittnen så i alla andra fall när de ska bestämma något årtal som passar dem.

Det är denna frågan (typ 5 eller 15 sidor bakåt beroende på inställning)

Heter fråga 2
Varför stämmer Jehovas Vittnens egna regentlängder ihop med etablerade historiker och varför summan av dem blir samma etablerade årtal som historikerna har. (inkl de uppslagsverk jag sett) 587 fvt. ?

-Nebuchadnezzar II,
-Evil-merodach (Awil-Marduk),
-Neriglissar,
-Labashi-Marduk,
-Nabonidus, and Belshazzar
räknat från 539 fvt

539 fvt erkänner alla encyklopedas inkl Jehovas Vittnen som rätt utgångsdatum.
(Inkl alla artefakter i Brittish museum, astrologiska nedtecknanden över planeternas placeringar den tiden.. etc etc..)

539 (fvt) + 17 + 0.5 + 4 + 2 + 43 = 605,5 - 19 = det erkända året av historiker 586/587 fvt?

Allt vad vittnena lär om sin "Generation" från 1914... sin utvaldhet av jesus 1919.. och allt sedan dess.. hänger på just jerusalems förstöring 607... (från just, host, 40-talet (?)... innan dess var det 606 fvt, innan man upptäckte att år noll... INTE FINNS??! WTF?
"- varför ändra 1914... nej vi flyttar bara en historisk händelse bakåt istället.. så stämmer allt igen he he"

Jag säger bara... det man sår ... får man skörda.. och det gäller i synnerhet Jehovas Vittnen.
Och skördetiden... den är nu, i dagens internet-ålder av upplysning!

Så länge inte något vittne bemöter detta faktum.. så kan vi betrakta deras amerikanska, "så kallade religion", som ren och skär, RAPPAKALJA!
Senast redigerad av anordman 2010-03-25 kl. 21:58.
2010-03-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Ja visst var det intressant. Kul att du uppskattade det. Pratar du ofta med jv vittnen? Eller mest med ex jv?

Med både och. Hurså?
2010-03-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det sjuka är hur de kan hänvisa till forskarna när de tror att de vinner på det, och förkasta forskarna när de säger annat än Vakttornet.
Hur kan någon tycka att det är trovärdigt?
Om forskarna är opålitliga så är de väl det hela tiden?

Jo logiskt borde det ju vara så.
Det är väl det där "blinda" i troendet som gör att det logiska tänkandet lyser med sin frånvaro.
2010-03-25, 22:23
Medlem
fraKturs avatar
Det här med att inte få ta emot blod: Lek med tanken att din pappa och din farfar (antar att han är med i Jehovas) var de enda i världen med samma blodgrupp. Din pappa är med om en hemsk bilolycka, där han förlorar stora mängder blod - enda sättet att överleva är om din farfar ger blod till honom.

Två frågor då egentligen; Skulle du far vara benägen att ta emot blodet? Skulle din farfar ge blod till pappan din?
2010-03-25, 22:24
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Allt vad vittnena lär om sin "Generation" från 1914... sin utvaldhet av jesus 1919.. och allt sedan dess.. hänger på just jerusalems förstöring 607... (från just, host, 40-talet (?)... innan dess var det 606 fvt, innan man upptäckte att år noll... INTE FINNS??! WTF?
"- varför ändra 1914... nej vi flyttar bara en historisk händelse bakåt istället.. så stämmer allt igen he he"

Jag säger bara... det man sår ... får man skörda.. och det gäller i synnerhet Jehovas Vittnen.
Och skördetiden... den är nu, i dagens internet-ålder av upplysning!

Så länge inte något vittne bemöter detta faktum.. så kan vi betrakta deras amerikanska, "så kallade religion", som ren och skär, RAPPAKALJA!
Du verkar ha missat poängen, eller?
Arkeologiska fynd och de pusselbitar man får därifrån är av sekundär betydelse då man som primär källa använder bibeln.

T.ex.
Jer 25:11
Hela detta land skall läggas i ruiner och bli öde, och dessa folk skall tjäna den babyloniske kungen i sjuttio år.

537(dvs det år de räknar att landet inte längre var öde) + 70(åren de var borta) = 607

Du kan tycka det är "rappakalja" om du vill, men särskilt ologiskt är det inte...
2010-03-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Arkeologiska fynd och de pusselbitar man får därifrån är av sekundär betydelse då man som primär källa använder bibeln.

T.ex.
Hela detta land skall läggas i ruiner och bli öde, och dessa folk skall tjäna den babyloniske kungen i sjuttio år.

537(dvs det år de räknar att landet inte längre var öde) + 70(åren de var borta) = 607

Du kan tycka det är "rappakalja" om du vill, men särskilt ologiskt är det inte...

Det står att de skulle tjäna den babyloniske kungen i sjuttio år.
Den babyloniske kungen föll 539, efter det fanns ingen babylonisk kung längre.
2010-03-25, 22:36
Medlem
Citat:
Åminnelsen närmar sig....ngn som har några bra argument för att påvisa att JVs "högtid" "firas" på galet sätt?

Det kom upp för ett tag sen....men jag vet inte hur långt bak i tråden...

1) Datumet.

Jvs datum för åminnelsefirandet gör anspråk på att vara det enda rätta. I verkligheten är det inte mer rätt än andra datum för påskfirandet. På Jesu tid hade man ett komplicerat system med skottmånader, hänsyn till väderlek, lammens storlek osv vilket gjorde att man kunde få en extra skottmånad - Ve-Adar - flera år i rad. Påsken kunde också komma före vårdagjämingen. Den förste i varje månad avgjordes genom iakttagelse, inte genom beräkning. På 300-talet ändrade judarna sin beräkning av påsken så att man i förväg kan räkna ut när påsken skulle infalla enligt ett i förväg uppgjort schema. Det är detta schema judarna fortfarande håller sig till. Jv nöjer sig inte med detta utan har hittat på ett fullständigt eget system som också inkluderar uträkning i förväg, ett system som aldrig någonsin använts av någon annan, minst av allt av judarna på Jesu tid. Därför är allt Jvs tal, om det "rätta datumet" fullständigt malplacerat och ohållbart. Ingen kan idag veta när den 14 Nisan ett givet år skulle ha inträffat enligt den metod som användes av tempelmyndigheterna på Jesu tid. Jvs datum är lika rätt eller fel som alla andra beräkningar för datumet. I brist på den idag helt otillgängliga beräkningsgrunden som användes på Jesu tid torde det rimligaste vara att följa judarnas nutida uträkning av påskfirandet. Men Jv måste ju alltid vara annorlunda, så de har självsvåldigt hittat på ett alldeles eget beräkningssystem.

2) Att göra "åminnelsen" till en offentlig tillställning för kreti och pleti i världen var fullständigt främmande för de första kristna. Den heliga måltidenn hölls helt avskilt från icke-troende. Det var sannerligen inget man inbjöd icke-döpta till!

3) Jesus sade uttryckligen att man skulle göra "detta" till hans åminnelse. Och "detta" var inte något åskådarfirande då man iakttog och bejakade att vissa, men inte man själv, tog konkret del av måltiden. Att göra "detta" kunde inte vara något annat än att göra vad som just skedde, nämligen att äta och dricka av den heliga måltiden. Om man inte äter och dricker så gör man inte "detta" till Jesu åminnelse och lyder ingen befallning om firandet som Jesus gett. Så om man inte äter och dricker kan man lika gärna stanna hemma. Då lyder man inte Jesu befallning mindre än om man är närvarande och bara tittar på. Det innebär att Jvs återkommande uppmaningar att "lyda Jesu befallning" om att fira hans död i verkligheten är en egen människolära i strid med Jesu ord. För Jv menar att man lyder Jesu befallning genom att komma och titta på. Det gör man inte! Att bara titta på är fullständigt främmande för texten och urkristendomen. Den stora majoriteten av Jv lyder inte alls Jesu befallning om att "göra detta" till Jesu åminnelse.

4) Fastän ett årligt firande med SÄRSKILD högtidlighet kan försvaras , så firade de första kristna "åminnelsen" varje vecka. Det framgår av 1 Kor. 11:18-20; 16:2 samt uttalanden i Didaché och Justinus Martyrens första apologi, båda mycket tidiga. Föreställningen att man skulle fira "åminnelsen" bara en gång om året är helt okänd i urkristendomen och liknar snarare den långt senare katolska uppfattningen att man borde/måse gå till nattvarden en gång om året.
2010-03-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus

T.ex.

Alls icke 607! Slutdatumet för det 70 åren är enligt profetian 539, då Babylons kung hemsöktes. De sjuttio åren gick inte ut 2 åtr efter det att Babylons kung hade drabbats av JHWHs dom! 607 är därför ett omöjligt årtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in