2010-03-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Svar Ja! Om dateringen går arm i arm med Guds ord, då tror jag på det. Men om dateringen inte skulle göra det, då tror jag inte på det!

Du får ursäkta men en sådan inställning skrämmer mig.
Det är precis så JV gör.
Ett exempel är att de godtar forskarnas datering om Babylon fall till 539 f.vt men förkastar samma källor när de anger Jerusalems fall till 587 f.vt.
Det ser jag som oärlighet.
Jag kan inte förstå hur man kan välja och vraka efter vad som passar den egna bilden utan att bry sig om fakta.
Sorry.
2010-03-22, 18:05
Medlem
SleepaZs avatar
Dags för en höjning av nivån i denna tråden nu..
Håll er till ämnet, som är JV. Och inte massa pladder om hur kristen en viss person är, eller hur många personer ni har på era ignore listor.
Alltså sluta tjafsa om olika användare!

Så håll er till topic. Tillsägelser kommer delas ut, om ni inte skärper er..

/moderator
2010-03-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Du får ursäkta men en sådan inställning skrämmer mig.
Det är precis så JV gör.
Ett exempel är att de godtar forskarnas datering om Babylon fall till 539 f.vt men förkastar samma källor när de anger Jerusalems fall till 587 f.vt.
Det ser jag som oärlighet.
Jag kan inte förstå hur man kan välja och vraka efter vad som passar den egna bilden utan att bry sig om fakta.
Sorry.

Håller med dig Kalten!
Höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag läste Rottweilers inlägg:

"Svar Ja! Om dateringen går arm i arm med Guds ord, då tror jag på det. Men om dateringen inte skulle göra det, då tror jag inte på det"

Och blev dessutom oerhört besviken. Hann tyvärr inte svara då, måste iväg på jobb.

Men självklart är det så att samma regler ska gälla för olika källor, oavsett om man håller med eller
inte!
2010-03-22, 23:04
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Håller med dig Kalten!
Höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag läste Rottweilers inlägg:

"Svar Ja! Om dateringen går arm i arm med Guds ord, då tror jag på det. Men om dateringen inte skulle göra det, då tror jag inte på det"

Och blev dessutom oerhört besviken. Hann tyvärr inte svara då, måste iväg på jobb.

Men självklart är det så att samma regler ska gälla för olika källor, oavsett om man håller med eller
inte!

Det var en viss ironi i det hela, så du behöver inte bli så besviken! Den största anledningen till att jag tror på detta beror på att det var Israeliska arkeologer som fann den här byggnaden! Och det finns nog inte speciellt många Kristna som är arkeologer där, med tanke på att majoriteten är judar. "om jag inte har missförstått det helt fel." Och det gör ju det hela mer intressant eftersom den då inte blir partisk! Men jag funderar på att kolla upp detta mer!

Förlåt Sleepaz om jag gick ifrån ämnet lite, Jag ville endast förklara mig, och har ni några frågor så är det bara att skriva pm till mig. Så att denna tråd endast kan handla om Jehovas vittnen i fortsättningen!
2010-03-22, 23:05
Medlem
Hur ser JV på kol-14-metoden som visar hur gamla döda föremål är. Att de är miljoner år
gamla och inte bara några tusen år som JV tror.

Vem skapade dinosaurierna vi ser på muséer?? När skapades dessa?

2010-03-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men jag är inget JV!

Och treenigheten hörde ju inte hemma i denna konversation, så jag raderade bort den uttalandet och editerade!

Ändrar inget.
Du säger att du godtar fakta när de stödjer din tro, annars inte.

Och treenigheten hör väl visst hemma i en konversation med JV.
2010-03-23, 00:48
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ändrar inget.
Du säger att du godtar fakta när de stödjer din tro, annars inte.

Och treenigheten hör väl visst hemma i en konversation med JV.

Jo det är sant att treenigheten hör hemma i det samtalsämnet som hamnar om Jehovas vittnen, Men jag råkade först skriva "Jag är inget JV för för jag tror på treenigheten" Och det gör jag!

Men jag kom ju att tänka på det sedan, att det inte hade något med din och min diskussion att göra, därför editerade jag och skrev: "Och treenigheten hörde ju inte hemma i denna konversation, så jag raderade bort den uttalandet och editerade!"

Men jag ber om ursäkt om du tog illa upp, jag ville ju inte göra någon besviken! Det var en viss ironi i det som jag skrev, för om det vore så, då skulle jag nog inte erkänna detta!
2010-03-23, 08:14
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AM
Hur ser JV på kol-14-metoden som visar hur gamla döda föremål är. Att de är miljoner år
gamla och inte bara några tusen år som JV tror.

Vem skapade dinosaurierna vi ser på muséer?? När skapades dessa?

Vi tror i huvudsak på bibeln. I många fall så har det varit så att bevis och stöd för att det som står i bibeln är sant, har uppkommit i efterhand... Men det bevisar alltid att Bibeln hade rätt.

Kol-14 är inget som man helt kan lita på därför att det radioaktiva sönderfallet inte riktigt är att lite på.
2010-03-23, 09:13
Medlem
SleepaZs avatar
OT raderat.
Samt en tillsägelse till Gitte, som inte förstått allvaret i mina tidigare ord.

/moderator
2010-03-23, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
Jaså? Andra gången jag öppnade dörren för dem gamla stofilerna sade jag just så. De har uppenbarligen inte gett upp hoppet om att dra med mig. De har kommit flera gånger efter det. När jag inte har varit hemma har de lagt massa gamla nr av Vakttornet och Vakna i brevlådan. Så det du säger är inte sanning.
En annan gång var det 2 unga tjejer som ringde på. Jag kikade i titthålet och förstod att det var kristet avskum. Jag gick och hämtade en hammare och anlade ett förbannat ansiktsuttryck. De backade och sade nåt nervöst(som jag ej minns) när jag öppnade dörren. De var från Sista dagars heliga tror jag. Dem kom aldrig igen.
Igår kunde jag inte med att göra nåt liknande mot de gamla stackarna.

Så får man inte säga. Det tycker jag var väldigt ohyfsat och omoget! Tänk dig en regnbåge, tänk om den bara hade en färg? Hur kul skulle det vara? Du måste repsektera mångfalden och värna om den med kärlek!
2010-03-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
JV har lite problem att hålla ordning på historien.
1:a världskriget började i juli 1914, enligt JV blev Satan nedkastad i oktober.
Få ihop den förklaringen den som kan.

De menar att kriget började på hösten.
2010-03-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Sist jag träffade en ateist slutade det med samtal i 2h och att personen i princip var troende när vi lämnade .. Så ta inget fär givet

Ähum....
Jag vet inte, men "i princip troende" betyder...vadå?
Att personen döpte sig på nästa sammankomst? Att h*n omgående började studera med JV? Att h*n höll med för att få slut på samtalet?
Men det lär vi väl aldrig få ngt svar på.

JV brukar för övrigt inte hitta en så intresserad person som de sedan bara släpper vind för våg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in