2010-03-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
Jaså? Andra gången jag öppnade dörren för dem gamla stofilerna sade jag just så. De har uppenbarligen inte gett upp hoppet om att dra med mig. De har kommit flera gånger efter det. När jag inte har varit hemma har de lagt massa gamla nr av Vakttornet och Vakna i brevlådan. Så det du säger är inte sanning.
En annan gång var det 2 unga tjejer som ringde på. Jag kikade i titthålet och förstod att det var kristet avskum. Jag gick och hämtade en hammare och anlade ett förbannat ansiktsuttryck. De backade och sade nåt nervöst(som jag ej minns) när jag öppnade dörren. De var från Sista dagars heliga tror jag. Dem kom aldrig igen.
Igår kunde jag inte med att göra nåt liknande mot de gamla stackarna.

Nästa gång du får besök av JV säger du bestämt åt dem att du vill att de skriver upp att du inte vill ha fler besök, någonsin.
Ett "nej jag är inte intresserad" gör att den som har distriktet där du bor kanske inte kommer tillbaka, men den som tar ut distriktet efteråt kommer garanterat.
En lapp som följer med distriktskortet (om det fortfarande funkar på det sättet) gör att de ser att de inte ska besöka dig.
2010-03-23, 20:43
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
De menar att kriget började på hösten.

Men det första världskriget började officiellt 28 Juli 1914 med att österrike-ungern förklarade krig mot serbien, efter skotten i sarajevo den 28 juni.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_v%C3%A4rldskriget
2010-03-23, 21:19
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Men det första världskriget började officiellt 28 Juli 1914 med att österrike-ungern förklarade krig mot serbien, efter skotten i sarajevo den 28 juni.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_v%C3%A4rldskriget

Det var i Augusti den "svarta veckan" skedde, när "alla" förklarade krig.
2010-03-23, 21:33
Medlem
Citat:
De menar att kriget började på hösten.

Världskriget var redan i full gång när Satan enligt JV blev nedkastad för att ställa till oreda på jorden.
Alltså hade Satan inte nåt med kriget att göra.
Det finns inte heller några bevis för att allt blev värre efter 1914.
Det blev inte mer jordbävningar, värre svält mm.
Inga av JV's "bevis" stämmer.
2010-03-23, 21:57
Medlem
Bläddrar då och då i tjänstebladet och i vt och va...
Det är inte klokt hur kontrollerade alla JV blir egentligen....allt är enligt hur DSK tycker det ska vara.

Vad man ska säga i tjänsten...hur man ska säga det...hur entusiastisk man ska vara, hur man ska klä sig, hur man ska lyssna på den besökte -med respekt, vad du ska säga när du telefonvittnar, vad du inte ska säga när du antingen ringer på en dörr eller i telefonen, hur stor telefonvittnargruppen ska vara, hur man ska använda tiden hemma som familj....för att inte tala om alla förmaningar om hur man ska vara när man åker på sammankomst!
Hur man ska se ut när man åker till sammankomsten, hur man ska se ut under sammankomsten men under ickemötestiden, hur man ska se ut när man åker hem, vilka skor man ska ha på sig, hur man uppför sig på restaurang -"på många platser är det vanligt att man ger dricks om servicen är god".

Alltså....behöver vartenda JV en förmyndare eller?? Tycker det är underligt att de ens får ha körkort.
2010-03-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Det var i Augusti den "svarta veckan" skedde, när "alla" förklarade krig.

"Alla" förklarade inte krig då. USA gick inte in i kriget förrän 1917. Från början var det "bara" ett europeiskt storkrig. Först senare utvecklade det sig till ett världskrig. Det kallades vid denna tid för det "Stora Kriget". Först vid "andra världskrigets" utbrott blev benämningen "det första världskriget", för att skilja det från det krig som utbröt 1939.

I verkligheten var det Spanska inbörderskriget i början på 1700-talet det första verkliga "världskriget", förstärkt av det paralllella "Stora Nordiska Kriget", det värsta som utkämpats här uppe i Norden. Den engelske generalen Marlborough träffade Karl XII i Altranstedt 1707 då den svenske kungen stod på höjden av sin makt efter segrarna vid Narva, Düna, Klissow och Fraustadt.

Senare blev det österrikiska tronföljdskriget ett nytt världskrig och ännu senare "sjuårskriget" och ännu senare det nordamerikanska frihetskriget, följt i slutet av 1700-talet av det längsta av alla världskrig, Napoleonkrigen. Alla dessa krig, var världskrig eftersom de utkämpades på flera kontinenter, ja på alla kontinenter, beroende på att England och Frankrike hade besittningar överallt och stred överallt, med olika allierade. "Sjuårskriget" förtjänade t ex att kallas "världskrig" ännu mer än kriget 1914-1918 eftersom även flottorna spelade en så stor roll. Så skrev general Montgomery som deltog både i kriget 1914-1918 och 1939-1946. Krimkriget i mitten på 1800-talet blev aldrig ett världskrig eftersom Frankrike och Storbritanniebn kämpade på samma sida mot Ryssland. Därför blev Krimkrikget "bara" ett europeiskt storkrig.
2010-03-23, 22:43
Medlem
Citat:
Bläddrar då och då i tjänstebladet och i vt och va...
Det är inte klokt hur kontrollerade alla JV blir egentligen....allt är enligt hur DSK tycker det ska vara.

Vad man ska säga i tjänsten...hur man ska säga det...hur entusiastisk man ska vara, hur man ska klä sig, hur man ska lyssna på den besökte -med respekt, vad du ska säga när du telefonvittnar, vad du inte ska säga när du antingen ringer på en dörr eller i telefonen, hur stor telefonvittnargruppen ska vara, hur man ska använda tiden hemma som familj....för att inte tala om alla förmaningar om hur man ska vara när man åker på sammankomst!
Hur man ska se ut när man åker till sammankomsten, hur man ska se ut under sammankomsten men under ickemötestiden, hur man ska se ut när man åker hem, vilka skor man ska ha på sig, hur man uppför sig på restaurang -"på många platser är det vanligt att man ger dricks om servicen är god".

Alltså....behöver vartenda JV en förmyndare eller?? Tycker det är underligt att de ens får ha körkort.

Många JV verkar helt ha slutat att tänka själva.
Några ringde till Betel och frågade om man kunde hälsa på vännerna på RS som vanligt när svininfluensan var på tapeten.

En annan rolig höjdare var nyligen det där om att det inte var lämpligt att hålla om någon eller hålla handen under bönen i RS.
Vem f-n har med det att göra om ett gift par håller i varandra?

Ett framsteg är kanske att Sällskapet nuförtiden inte skriver ut vad man ska ta med för mat till sammankomsten.
Vännernas frihet har tydligen ändå ökat på vissa områden.
2010-03-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Många JV verkar helt ha slutat att tänka själva.
Några ringde till Betel och frågade om man kunde hälsa på vännerna på RS som vanligt när svininfluensan var på tapeten.

En annan rolig höjdare var nyligen det där om att det inte var lämpligt att hålla om någon eller hålla handen under bönen i RS.
Vem f-n har med det att göra om ett gift par håller i varandra?

Ett framsteg är kanske att Sällskapet nuförtiden inte skriver ut vad man ska ta med för mat till sammankomsten.
Vännernas frihet har tydligen ändå ökat på vissa områden.

Har de verkligen skrivit vad man ska ta med för mat??
Detta var nytt för mig, och nu blir jag kanske avstängd!
2010-03-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Har de verkligen skrivit vad man ska ta med för mat??
Detta var nytt för mig, och nu blir jag kanske avstängd!

Det var en som visade en sån där bilaga till KM som brukar komma varje år före sammankomsten.
Det är den bilagan för det här året som Leviticus troligen skrev om.
I alla fall, den bilaga som jag fick se var typ 10-15 gammal.
Där skrev de om matförslag typ, skorpor och nötter.
Det är det jag minns att vi skrattade så mycket åt.
Och sen skrev de nåt i stil med att maten ska vara enkel och inget avancerat.
Vi pratade då också om varför Sällskapet ska lägga sig i en massa detaljer som inte angår dem.
2010-03-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det var en som visade en sån där bilaga till KM som brukar komma varje år före sammankomsten.
Det är den bilagan för det här året som Leviticus troligen skrev om.
I alla fall, den bilaga som jag fick se var typ 10-15 gammal.
Där skrev de om matförslag typ, skorpor och nötter.
Det är det jag minns att vi skrattade så mycket åt.
Och sen skrev de nåt i stil med att maten ska vara enkel och inget avancerat.
Vi pratade då också om varför Sällskapet ska lägga sig i en massa detaljer som inte angår dem.

Minns min barndoms och ungdoms sammankomster, där det vsr riktig matservering.
Nostalgivarning!
Sedan blev det sämre!
2010-03-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Minns min barndoms och ungdoms sammankomster, där det vsr riktig matservering.
Nostalgivarning!
Sedan blev det sämre!

Många som har varit med ett tag pratar om sammankomsterna förr.
De säger att det var en sammanhållning som inte finns längre.
Det är intressant när såna som fortfarande är JV, säger saker som "Då betydde sammankomsterna något"
2010-03-24, 13:13
Medlem
Åminnelsen närmar sig....ngn som har några bra argument för att påvisa att JVs "högtid" "firas" på galet sätt?

Det kom upp för ett tag sen....men jag vet inte hur långt bak i tråden...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in