2010-03-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag förstår om du tycker det är normalt att oinbjudet plinga på hos främlingar. Jag och många andra tycker det är ett jävla sätt och förbehåller oss rätten att vara mindre trevlig mot folk som gör det.
"Inte intresserad." , sagd med medlidsamhet har varit mitt vanligaste svar till betlare och religionsvärvare. Förutsatt att du eller någon annan plingar på vid helt fel tillfälle kan det bli ett "dra åt helvete!", det får ni ta om ni kommer och stör...

Det tråkiga är att JV blir ännu mer stärkta när någon är otrevlig.
Då inbillar de sig att de är förföljda för sin tros skull, och får ihop det med att Bibeln säger att sanna kristna skulle bli det.
Medlidande fungerar bättre, det förvirrar dem mer än otrevlighet.
Otrevlighet väntar de sig, inte medlidande.
2010-03-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Bordeline, jag måste dela med mig av en intressant nyhet! Det finns många som har sagt att Nasaret inte fanns på den tiden då Jesus levde, men i december så fann några arkeologer en byggnad som är daterad till Jesus tid. Den är daterad till 40 f Kr – 70 e Kr.

http://exegetiskteologi.wordpress.com/page/2/

Rätt intressant nyhet ändå!

Om detta är sant är det en fantastisk nyhet. Anledningen till att Nasaret inte lät tala om sig så mycket var att det var en mycket liten stad-by.

För ett par år sedan argumenterade Roger Wiklund för att det inte fanns några synagogor i Galileen för år 70. Evangelisterna skulle alltså ha fabulerat. Jag tog upp hans kastade handske och visade att det fanns en synagoga i Gamla, något öster om Genesarets sjö, en synagoga som arkeologin klart visat tillhörde tiden före år 70. Det fanns också bevisligen en synagoga i Tiberias och en i Cecarea vid havet, något som Josepus klart säger. Någon anledning att betvivla evangeliernas uppgifter om synagogor finns inte. Dessa uppgifter godtas för övrigt av alla prominenta judiska forskare. Wiklund var ute i ogjort ärende och hans påståenden om Nasaret väger inte mycket tyngre. Och fastän arkeologin inte klargjort det fanns det också många synagogor i Jerusalem på Jesu tid, något som andra judiska källor ger belägg för.
2010-03-21, 21:56
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Om detta är sant är det en fantastisk nyhet. Anledningen till att Nasaret inte lät tala om sig så mycket var att det var en mycket liten stad-by.

För ett par år sedan argumenterade Roger Wiklund för att det inte fanns några synagogor i Galileen för år 70. Evangelisterna skulle alltså ha fabulerat. Jag tog upp hans kastade handske och visade att det fanns en synagoga i Gamla, något öster om Genesarets sjö, en synagoga som arkeologin klart visat tillhörde tiden före år 70. Det fanns också bevisligen en synagoga i Tiberias och en i Cecarea vid havet, något som Josepus klart säger. Någon anledning att betvivla evangeliernas uppgifter om synagogor finns inte. Dessa uppgifter godtas för övrigt av alla prominenta judiska forskare. Wiklund var ute i ogjort ärende och hans påståenden om Nasaret väger inte mycket tyngre. Och fastän arkeologin inte klargjort det fanns det också många synagogor i Jerusalem på Jesu tid, något som andra judiska källor ger belägg för.

Hejsan Eberhard!

Oj intressanta saker detta! Jag kände inte till Synagogorna i Galileen, kände inte ens till att det fanns dem som tvivlade på detta. Det enda som jag kände till var att vissa tvivlade på att Nasaret fanns under Jesus levnadstid, och mycket av det tror jag beror på att historikern Josephus inte nämnde Nasaret när han skrev ner runt 70 städer i Israel i en av sina böcker. Men många säger att Nasaret var så litet på Jesus tid, så det kan ha varit därför.
2010-03-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Sist jag träffade en ateist slutade det med samtal i 2h och att personen i princip var troende när vi lämnade .. Så ta inget fär givet

Hmm, detta påstående påminner om detta (helt osanna) påstående från samma källa:

"Jag har svarat tidigare når Gitte tagit upp om vaccination, och då kom vi fram till att hon undanhöll viktiga meningar i texterna som är citerade. Så när hela texterna var citerade så stämde allt som jag sagt."
2010-03-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
Jag kommer inte öppna dörren nästa gång heller.
Jag lyssnade faktiskt första gången jag öppnade dörren för dem. (jag hade en period då jag funderade kring religion)
Men de gav mig en broschyr i 4-färgstryck som var för mycket. Där det bland annat stod att Satan kastats ner på jorden 1914 och att det var därför 1:a världskriget bröt ut.
Någon med kritiskt tänkande måste direkt förstå att folk som hävdar det är djupt vilseledda och inte kan sin historia alls.

Problemet är att så länge du inte öppnar dörren kommer vi tillbaka och försöker igen. Vi kan ju inte veta om personen som bor där struntar i att öppna eller inte är hemma.

Har du dessutom tidigare tagit emot en broschyr kommer du att ses som intresserad tills dess vi får tag på dig nästa gång.

Ett " Nej tack jag är inte intresserad" räcker bra för att jag skall gå vidare till nästa dörr.
2010-03-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Synd att den uppfostran inte visar sig nu då. Ja, jag vet, du har mig på "Ignore", det är tacken för att man försöker rädda någon från att göra sig till åtlöje.

Kom någon som Bordeline hem till mig och skrek på mig i 2h och var så där rosenrasande som bara hon kan vara skulle jag nog också säga att jag var troende till sist, bara för att slippa henne.

Det är synd att de äldste inte kan få veta att denna Bordeline härjar här. Hon gör ett så miserabelt jobb med att "promota" för Jv att de skulle sparka ut henne illa kvickt... Jag börjar faktiskt, som en del andra, tro att Bordeline och Flexbärt i själva verket hatar Jv och göt allt för att "sänka dem". Allt de skriver tyder på det.

Jag trodde kristna skulle vara ödmjuka, vänliga och ärliga, men Bordeline är inget av detta. Inte en enda Andens frukt visar hon upp. Faktiskt så tycker jag att de hon kallar avfällingar är bättre kristna än hon. Märkligt men sant.

Tyvärr gör det predikoarbete än svårare när ens medbrödrar och medsystrar far fram som en ångvält där gasen har hängt sig. Dock skall poängteras att alla JV inte anamar denna stil utan försöker hålla det hela på en saklig nivå
2010-03-22, 01:58
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jag älskar att meditera över detta:
Joh 3:19-24*Av detta skall vi veta att vi är av sanningen, och vi skall lugna vårt hjärta inför honom med avseende på vad vårt hjärta än kan döma oss för, ty Gud är större än vårt hjärta och vet allt. *Ni älskade, om vårt hjärta inte dömer oss kan vi tala fritt och öppet till Gud; och vad vi än ber om skall vi få av honom, därför att vi håller hans bud och gör det som är välbehagligt i hans ögon.*Ja, detta är hans bud, att vi skall tro på hans Sons, Jesu Kristi, namn och älska varandra, alldeles som han har gett oss befallning om. *Och den som håller hans bud förblir i gemenskap med honom, och han i gemenskap med denne; och av detta vet vi att han förblir i gemenskap med oss, på grund av anden som han har gett oss.

Själv läser jag detta... så finns det inga tvivel av vad man menar...
20 Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. 21 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn*och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

9 stycken på ignoreralistan!?.. ja här står man verkligen för sin "sanning" som håller i vått som torrt...
2010-03-22, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Tyvärr gör det predikoarbete än svårare när ens medbrödrar och medsystrar far fram som en ångvält där gasen har hängt sig. Dock skall poängteras att alla JV inte anamar denna stil utan försöker hålla det hela på en saklig nivå

Du har rätt. Det hör väl snarast till undantagen att Jv uppträder som två välkända personer här. Det finns också några sansade Jv här.
2010-03-22, 09:22
Medlem
Persones avatar
Citat:
Problemet är att så länge du inte öppnar dörren kommer vi tillbaka och försöker igen. Vi kan ju inte veta om personen som bor där struntar i att öppna eller inte är hemma.

Har du dessutom tidigare tagit emot en broschyr kommer du att ses som intresserad tills dess vi får tag på dig nästa gång.

Ett " Nej tack jag är inte intresserad" räcker bra för att jag skall gå vidare till nästa dörr.
Jaså? Andra gången jag öppnade dörren för dem gamla stofilerna sade jag just så. De har uppenbarligen inte gett upp hoppet om att dra med mig. De har kommit flera gånger efter det. När jag inte har varit hemma har de lagt massa gamla nr av Vakttornet och Vakna i brevlådan. Så det du säger är inte sanning.
En annan gång var det 2 unga tjejer som ringde på. Jag kikade i titthålet och förstod att det var kristet avskum. Jag gick och hämtade en hammare och anlade ett förbannat ansiktsuttryck. De backade och sade nåt nervöst(som jag ej minns) när jag öppnade dörren. De var från Sista dagars heliga tror jag. Dem kom aldrig igen.
Igår kunde jag inte med att göra nåt liknande mot de gamla stackarna.
2010-03-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman

9 stycken på ignoreralistan!?.. ja här står man verkligen för sin "sanning" som håller i vått som torrt...

Ja, nio på ignorelistan, det borde väl nästan vara ett rekord!

Dessutom är de flesta av dessa nio bland de flitigaste skribenterna i detta ämne.

Hon visar tydligt att hon inte vill ha en dialog, utan bara framföra en monolog.

Tycker uppriktigt synd om de trevliga JV som följer och skriver i tråden.

Hon ensam skadar rörelsen mer här på forumet än alla vi som framför kritik mot "Sällskapet".
2010-03-22, 13:53
Medlem
Blackra1ns avatar
Läste precis en intressant artikel från en som lämnat för den som är intresserad finns den att läsa här

http://www.hjalpkallan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=78:5-ar-efter-qskilsmaessanq-fran-vakttornet&catid=25ersonliga-beraettelser&Itemid=74
2010-03-22, 17:59
Medlem
Citat:

Ja det skriver jag gärna under på.
Jag har visserligen träffat på samma sort som B och F representerar i församlingarna, men de tillhör definitivt en minoritet.
Tyvärr tycker jag att deras metoder påminner mycket om den styrande kretsen: argument som inte håller för en granskning, brist på källhänvisningar, lösryckta citat, en nedlåtande och aggressiv attityd mot alla som tycker annorlunda, försök att tysta kritik, krav att alla ska tro på det man säger för att man ser sig själv som en auktoritet som vet bäst.
Men som sagt; vanliga JV är i regel otroligt mycket trevligare än dessa 2.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in