2010-01-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Men ifrågasättande av Gud ger då ingen favör.

Det är tråkigt för dig att du fortfarande inte ser skillnad på organisationen och Gud.
2010-01-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Jo det är ett bättre uttryck på det hela.

Har nu tittat närmare på det och kommer väl i det hela ungefär fram till samma sak, dvs en förlängning av tiden.Kanske ni önskar ett mer uttömande svar men jag kommer i stort sett fram till samma slutsats som föregående talare.

Hur det går med trovärdigheten för dem som verkar ha så svårt för att bestämma sig för vad Jesus egentligen menade i en enkel mening?
Hur kan man på så kort tid göra så skilda tolkningar av en och samma sak?
Hur kan man påstå att Gud ger vägledning till de tolkningar som görs när man måste ändra sig gång efter gång?
Har Gud svårt för att bestämma sig?
Vilka garantier finns det för att de träffar rätt denna gång?
2010-01-28, 19:14
Medlem
Blackra1ns avatar
Jv's Organisation förbjöd organtransplantationer 1967. Då påstod man att detta var likställt med kannibalism.Därefter följde drygt tolv år då medlemmar hellre dog eller led än att bryta mot sällskapets lära, som påbjöds i Guds namn. Efter ett par år, nmligen 1980 tilläts det igen. Har gud ändrat sig? , eller är det så att "Organisationen" ändrat sig?
Vakttornet har genom åren förbjudit många olika slags medicinska behandlingar. Idag är en del av dessa åter igen tillåtna. Medlemmar dog alltså därför att man lät bli behandlingar som idag är tillåtna! Medlemmar fortsätter att dö idag därför att man låter bli behandlingar som är förbjudna idag. Det är inte alldeles osannolikt att några, eller alla, kommer att bli tillåtna framöver.
Kom ihåg att varje villolära är väldig lik den bibliska läran så det kan vara svårt att se vad om är rätt och fel. Det bästa är att inte befatta sig med det utan istället gå direkt till Jesus Kristus. Jehovas Vittnen säger att de predikar sanningen, men det är bara en som är Sanningen: Jesus Kristus. Men denna Sanning förkunnas det inte i Jehovas Vittnen. Och då missar man allt.
2010-01-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Jv's Organisation förbjöd organtransplantationer 1967. Då påstod man att detta var likställt med kannibalism.Därefter följde drygt tolv år då medlemmar hellre dog eller led än att bryta mot sällskapets lära, som påbjöds i Guds namn. Efter ett par år, nmligen 1980 tilläts det igen. Har gud ändrat sig? , eller är det så att "Organisationen" ändrat sig?
Vakttornet har genom åren förbjudit många olika slags medicinska behandlingar. Idag är en del av dessa åter igen tillåtna. Medlemmar dog alltså därför att man lät bli behandlingar som idag är tillåtna! Medlemmar fortsätter att dö idag därför att man låter bli behandlingar som är förbjudna idag. Det är inte alldeles osannolikt att några, eller alla, kommer att bli tillåtna framöver.
Kom ihåg att varje villolära är väldig lik den bibliska läran så det kan vara svårt att se vad om är rätt och fel. Det bästa är att inte befatta sig med det utan istället gå direkt till Jesus Kristus. Jehovas Vittnen säger att de predikar sanningen, men det är bara en som är Sanningen: Jesus Kristus. Men denna Sanning förkunnas det inte i Jehovas Vittnen. Och då missar man allt.

källa på det
2010-01-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Undrar varför?

Du känner inte till vårt eget vakttorn och Km ser jag.

Sluta att tro att du är expert, för när jag läser dina inlägg är du sorgligt okunnig
2010-01-28, 19:39
Medlem
Citat:
Vi tror på en Gud med namn, resten tror på en Gud utan namn.

Ps83:18
2 mos 6:2
2mos 3:15
jes 42:8
2010-01-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan
Ps83:18
2 mos 6:2
2mos 3:15
jes 42:8

2 Moseboken 6:2
"Och Gud fortsatte att tala till Mose och sade till honom: ”Jag är Jehova." *

*
J[b]esaja 43:11
"Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”"

2 mos 3:15
"Och Gud sade ännu en gång till Mose: ”Detta är vad du skall säga till Israels söner: ’Jehova, era förfäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er.’ Detta är mitt namn till oöverskådlig tid, och genom detta skall jag bli ihågkommen från generation till generation."

Man kan inte heta Gud eller Herren!

Jesaja 42:8
"Jag är Jehova¤. Detta är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller min lovprisning åt huggna bilder."&

#
Ps 83:18
"*så att man inser att du, vars namn är Jehova, du ensam är den Högste över hela jorden."

&
2 Moseboken 32:8

"De har snabbt vikit av från den väg som jag har befallt dem att gå. De har gjort sig en gjuten bildstod av en kalv och böjer sig ner för den och frambär slaktoffer åt den och säger: ’Detta, Israel, är din Gud, som förde dig upp från Egyptens land.’”

2 Moseboken 34:14
"Ty du skall inte kasta dig ner för en annan gud, eftersom Jehova, vars namn är Svartsjuk, är en svartsjuk Gud."

Obs man kan inte tillbe et kors om man vill behaga de sanne Guden
2010-01-28, 20:07
Medlem
Citat:
Det kommer med all säkerhet att visa sig och ju mer insatt man är i guds krav ju stötte är möjligheten.

Men ifrågasättande av Gud ger då ingen favör.

Vem har ifrågasatt Gud? På vilket sätt?
2010-01-28, 20:10
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan
källa på det

http://www.ajwrb.org/victims/moreMOODY.html
The Watchtower Victims Memorial is dedicated to the memory of Jehovah's Witnesses and their minor children who died as a result of the Brooklyn-based Watchtower Bible and Tract Society's decrees banning blood transfusions, organ transplants, skin grafts, and vaccinations -- as well as other individuals whose deaths due to suicide, abandonment, etc., are attributable to the Watchtower Society in the view of surviving loved ones.

The Story of Gary Busselman, finns att läsa här.
http://www.watchtowerinformationservice.org/stories-biographies/the-story-of-gary-busselman/ och här: http://www.zimbio.com/Jehovah%27s+Witnesses/articles/7/Gary+Delores+Busselman+Another+Watchtower

VakttornetT 1967, 15 nov, s 702 (under Frågor från läsekretsen)

Inscannade texter om du vill läsa mer:

http://www.besked.se/SotheWatchtowerSays/AndradeLaror/Organtransplantation/g1972_6-8_29.tif
Man menar att transplantationer leder till onormalt höga cancerförekomster och förekomster av psykiska depressioner, och hänvisar till en vetenskaplig studie.

I Vakttornet 1980, den 15 mars, upphävs förbudet. Bara att läsa om du inte tror mig. bläddra till sidan 31.

Slutsats:

Under drygt 12 år hade sjuka medlemmar i behov av organ valet att antingen lida och dö eller bli bestraffad av organisationen, sannolikt uteslutning. Vakttornet utgav sig för att tala för Gud när förbudet inrättades och medlemmarna trodde på det. Människor dog och led. Sedan ändrade sig Vakttornets ledning. Slutsatserna är att ledningen ljög 1967, gjorde sig ansvariga för människors onödiga lidande och död och dessutom bröt man budordet: "Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn." (2 Mos 20:7) eftersom de missbrukade den auktoritet som Guds namn för med sig. Kan detta vara Guds organisation?
Senast redigerad av Blackra1n 2010-01-28 kl. 20:12.
2010-01-28, 20:31
Medlem
Blackra1ns avatar
[quote=Flexbärt]
"Jag är Jehova¤. Detta är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller min lovprisning åt huggna bilder."

Skall vara:
אֲנִי יְהוָה הוּא שְׁמִי וּכְבֹודִי לְאַחֵר לֹא־אֶתֵּן וּתְהִלָּתִי לַפְּסִילִים׃

Jag, HERREN, det är mitt namn; och jag giver icke min ära åt någon annan eller mitt lov åt belätena.

"I am the LORD, that is My name; I will not give My glory to another, Nor My praise to graven images"
2010-01-28, 21:18
Medlem
[quote=Blackra1n]
Citat:
"Jag är Jehova¤. Detta är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller min lovprisning åt huggna bilder."

Skall vara:
אֲנִי יְהוָה הוּא שְׁמִי וּכְבֹודִי לְאַחֵר לֹא־אֶתֵּן וּתְהִלָּתִי לַפְּסִילִים׃

Jag, HERREN, det är mitt namn; och jag giver icke min ära åt någon annan eller mitt lov åt belätena.

"I am the LORD, that is My name; I will not give My glory to another, Nor My praise to graven images"

Herren eller lord är bara titlar och inte namn på någon Gud.

הנשיחא התעב הוהי ינא םוצע יוגל ריעצהו ףלאל היהי ןטקה
2010-01-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte detta tydligen.

Tråkigt att du inte lyssnade

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem