2009-11-14, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ca 70 år
Adan blev Adam 930*år
Man kan räkna ut det genom att gämföra andra händelser i 1 Mos

Kan man väl inte, det finns ingen tid angivet för nåt under tiden i Edens Lustgård. Hur länge tror du inte det måste tagit Adam att döpa alla jordens djur bara.

Det finns ingen tid angiven för Edens Lustgård och inga andra händelser att gå på heller. Bibeln anger aldrig tid för något evigt. Alltså är Adams ålder bara den tiden han var dödlig. Först då började hans ålder räknas.

Och det förklarar ju utmärkt att hans ålder blev exakt lika lång som övriga "dödligas" ålder på den tiden.

Tänk efter lite Flexbärt.

Vi får inte veta hur länge något tog i Edens lustgård. Inte hur länge det tog innan Eva skapades. Inte hur länge det tog för Adam att döpa alla jordens djur, inte ens hur länge det tog innan synden begicks.

Alltså räknades ingen tid i Edens lustgård. Det var först efter synden som tid och ålder blev viktig. Därför vet vi inte hur länge Adam levde i lustgården och vi har inget annat att jämföra med heller eftersom inget annat beskrivs.
Senast redigerad av Anthem23 2009-11-14 kl. 07:39.
2009-11-14, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Kan man väl inte, det finns ingen tid angivet för nåt under tiden i Edens Lustgård. Hur länge tror du inte det måste tagit Adam att döpa alla jordens djur bara.

Det finns ingen tid angiven för Edens Lustgård och inga andra händelser att gå på heller. Bibeln anger aldrig tid för något evigt. Alltså är Adams ålder bara den tiden han var dödlig. Först då började hans ålder räknas.

Och det förklarar ju utmärkt att hans ålder blev exakt lika lång som övriga "dödligas" ålder på den tiden.

Tänk efter lite Flexbärt.

Vi får inte veta hur länge något tog i Edens lustgård. Inte hur länge det tog innan Eva skapades. Inte hur länge det tog för Adam att döpa alla jordens djur, inte ens hur länge det tog innan synden begicks.

Alltså räknades ingen tid i Edens lustgård. Det var först efter synden som tid och ålder blev viktig. Därför vet vi inte hur länge Adam levde i lustgården och vi har inget annat att jämföra med heller eftersom inget annat beskrivs.

Hade du varit serios skulle jag visa dgg med hjälp av matematik,
du vet när Adan levde och dog sedan är det bara och gämföra med andra som levde då, Det stor när Adams barn dog t ex, lycka till om du seriöst vill veta, men det misstänker jag inte du vill.

Alla levde inte exakt lika länge, läs på i din Bibel lite.
2009-11-14, 08:12
Bannlyst
Citat:
Hade du varit serios skulle jag visa dgg med hjälp av matematik,
du vet när Adan levde och dog sedan är det bara och gämföra med andra som levde då, Det stor när Adams barn dog t ex, lycka till om du seriöst vill veta, men det misstänker jag inte du vill.

Alla levde inte exakt lika länge, läs på i din Bibel lite.

Jag pratar om tiden i Edens lustgård, inte efter. Vi får inte veta hur länge Adam levde som odödlig i Edens lustgård. Inga andra personer levde då. Så det finns inget att jämföra med.

Hur lång tid tog det innan synden begicks?
Hur lång tid tog det innan Eva skapades?
Hur lång tid tog det för Adam att döpa alla jordens djur?

Bibeln anger ingen tid för något i Edens lustgård.

Bara efter när synden begåtts, då talar Bibeln om tid hela tiden.

Därför kan Adams ålder endast vara hans tid som dödlig människa. Och den stämmer med alla de övrigas.

Om du betänker hur lång tid det måste tagit för Adam att döpa jordens alla djur bara. Det var då inget han gjorde på 70 år kan jag kallt lova. Inte ens om han satt dygnet runt.

1.Bibeln anger aldrig tid för något evigt
2.Adams ålder stämmer exakt med alla andra dödligas ålder på den tiden
3.Noa blev till och med äldre än Adam

Alltså kan Adam inte haft någon ålder som odödlig evig.
Senast redigerad av Anthem23 2009-11-14 kl. 08:32.
2009-11-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Jobbar i litteraturståndet. Du får ut litteraturen gratis i disken sen är det sant att du förväntas lämna ett bidrag i bössan för att täcka kostnaderna. men det sker som sagt genom frivilliga bidrag, där är ingen som följer efter dig för att se att du lägger pengar på bössan.

Tack för denna info - kort, saklig och trovärdig. De flesta känner sig säkert manade att lägga bidraget, men säkert finns det människor med pengaproblem som avstår eller skjuter upp, kanske till obestämd tid.
2009-11-14, 11:46
Medlem
Citat:
Jag pratar om tiden i Edens lustgård, inte efter. Vi får inte veta hur länge Adam levde som odödlig i Edens lustgård. Inga andra personer levde då. Så det finns inget att jämföra med.

Hur lång tid tog det innan synden begicks?
Hur lång tid tog det innan Eva skapades?
Hur lång tid tog det för Adam att döpa alla jordens djur?

Bibeln anger ingen tid för något i Edens lustgård.

Bara efter när synden begåtts, då talar Bibeln om tid hela tiden.

Därför kan Adams ålder endast vara hans tid som dödlig människa. Och den stämmer med alla de övrigas.

Om du betänker hur lång tid det måste tagit för Adam att döpa jordens alla djur bara. Det var då inget han gjorde på 70 år kan jag kallt lova. Inte ens om han satt dygnet runt.

Vi prarade om ca tiden i paradist
T ex: Son till Lemek och den tionde i släktlinjen från Adam genom Set; född 2970*f.v.t., 126*år efter Adams död.
Metusela var en avkomling av Adam genom Set och hörde till människosläktets åttonde generation. (Lu 3:37,*38) Han levde i 969*år och är således den person i Bibeln som uppnådde den högsta livslängden, och därför har han blivit känd för sin ålder. Han dog 2370*f.v.t., det år då den stora översvämningen började. I

2.Adams ålder stämmer exakt med alla andra dödligas ålder på den tiden

Alltså kan Adam inte haft någon ålder som odödlig evig.

Det var den tiden innan Eva skapades som är Ca 70 år och det går att räkna ut med hjälp av att gämföra samtida med Adam

------------------------------------------
Vad har det med Adams tid i Eden att göra

2.Adams ålder stämmer exakt med alla andra dödligas ålder på den tiden.

Inte alls, de levde ungefär lika länge men inge blev 1000 år3.Noa blev till och med äldre än Adam

Världens grundläggning var när Abel föddes, så visst kan man räkna ut en hel del genom olika fakta, bara att studera på
2009-11-14, 12:22
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Flexbärt.
Jag rekommenderar dig att läsa denna sida.
http://www.qwotes.info/index.htm
http://www.qwotes.info/admin-site-map.htm#beliefs

ALLT ÄR ENDEAST/ENBART QUOTES OCH BILDER FRÅN JEHOVAS VITTNENS EGNA LITTERATUR. Så dont be afraid. Inte "avfällingar"/SATAN/skrämseltaktik, som det kallas.

Kanske nått där du kan börja fundera över, eller tycker verkar skumt?. Tänker på allt ditt predikande här, och du verkar indoktrinerad.
Good luck.
å mvh

Han [ Fläxbert ] lär blunda för detta. Informativa sidor med deras egna material, visar ju bara hur sjukt vridna denna sekt är.
Tack för länkarna
2009-11-14, 13:48
Bannlyst
Citat:

Det var den tiden innan Eva skapades som är Ca 70 år och det går att räkna ut med hjälp av att gämföra samtida med Adam

------------------------------------------
Vad har det med Adams tid i Eden att göra

2.Adams ålder stämmer exakt med alla andra dödligas ålder på den tiden.

Inte alls, de levde ungefär lika länge men inge blev 1000 år3.Noa blev till och med äldre än Adam

Världens grundläggning var när Abel föddes, så visst kan man räkna ut en hel del genom olika fakta, bara att studera på

Vi kan inte studera något efter synden för att få reda på hur länge Adam levde som "odödlig" i Edens lustgård. Adam kan mycket väl ha levt i tusentals år "innan" synden begicks, han blev dödlig och hans ålder började att räknas.

Adams ålder = Hans ålder som "dödlig människa" och inkluderar inte hans tid i Edens lustgård som evig.

Hur länge tror du det tog Adam att namnge alla jordens djur till exempel?

Tänk så här Flexbärt, vi har inte ens hunnit döpa alla djur ÄN, trots att tusentals år har förflutit, vi har inte ens upptäckt alla än. Då kan du förstå antalet djur som Adam skulle ge namn åt. Det tog säkert sin tid.

Bibeln nämner INGET om tiden i Edens lustgård, dvs hur lång tid något tog. Eftersom det inte fanns någon orsak att sätta tid på något evigt och odödligt, än mindre att ange någon ålder.

70 år finns ingen som helst grund för eftersom inget är jämförbart före och efter synden.
Senast redigerad av Anthem23 2009-11-14 kl. 13:57.
2009-11-14, 16:09
Medlem
Citat:
Vi kan inte studera något efter synden för att få reda på hur länge Adam levde som "odödlig" i Edens lustgård. Adam kan mycket väl ha levt i tusentals år "innan" synden begicks, han blev dödlig och hans ålder började att räknas.

Adams ålder = Hans ålder som "dödlig människa" och inkluderar inte hans tid i Edens lustgård som evig.

Hur länge tror du det tog Adam att namnge alla jordens djur till exempel?

Tänk så här Flexbärt, vi har inte ens hunnit döpa alla djur ÄN, trots att tusentals år har förflutit, vi har inte ens upptäckt alla än. Då kan du förstå antalet djur som Adam skulle ge namn åt. Det tog säkert sin tid.

Bibeln nämner INGET om tiden i Edens lustgård, dvs hur lång tid något tog. Eftersom det inte fanns någon orsak att sätta tid på något evigt och odödligt, än mindre att ange någon ålder.

70 år finns ingen som helst grund för eftersom inget är jämförbart före och efter synden.

Kan bara säga att du verkar inte ha någon andlig synförmåga!?
1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Adams liv avbröts men han var ändå ett visst antal år ensam och en liten tid tlsammans med Eva som fullkomlig, men det ändrar inte hans ålder före eller efter syndafallet, bara det faktum att han började åldras p g a sitt tillkortakommeande.

Och därmed avslutar jag denna meningslösa diskusion.
2009-11-14, 16:27
Bannlyst
Citat:
Kan bara säga att du verkar inte ha någon andlig synförmåga!?
1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

Adams liv avbröts men han var ändå ett visst antal år ensam och en liten tid tlsammans med Eva som fullkomlig, men det ändrar inte hans ålder före eller efter syndafallet, bara det faktum att han började åldras p g a sitt tillkortakommeande.

Och därmed avslutar jag denna meningslösa diskusion.

Du menar att tror jag inte blint på vad du säger så tror jag inte på vad Gud säger?

Hur vet du att det var en liten tid, var står det?

Point made

Bara det att döpa alla jordens djur måste tagit avsevärt lång tid för Adam att göra. Det finns ingenting som säger hur länge Adam levde som odödlig.

Gör det?

Visa mig var i så fall.
2009-11-14, 20:07
Medlem
Citat:

Bara det att döpa alla jordens djur måste tagit avsevärt lång tid för Adam att göra. Det finns ingenting som säger hur länge Adam levde som odödlig.

.

Vet inte om det står när Adam var klar med arbetet med att ge djuren namn, bara räkna ut på ett undgefär hur länge Adam gick ensam, som jag trodde du menade.
2009-11-14, 21:13
Bannlyst
Citat:
Vet inte om det står när Adam var klar med arbetet med att ge djuren namn, bara räkna ut på ett undgefär hur länge Adam gick ensam, som jag trodde du menade.

I och med att Bibeln inte anger några som helst tider för någonting under Adams tid i Edens Lustgård så vet vi inte hur länge Adam egentligen levde innan synden begicks, vi kan bara gissa. Bibeln anger inte en enda tid för någonting så man får anta att tid var ganska oviktigt för någon som var evig. Sedan när Adam blev dödlig var Bibeln däremot noga med tid.

Ibland skrivs saker i Bibeln som om de hände ganska tätt, även om de inte gjorde det, just för att det inte anges någon tid. Så att människan skulle vara 6-7000 år, vet vi inte eftersom Bibeln inte talar om någon tid i början.
2009-11-14, 21:34
Medlem
Citat:
I och med att Bibeln inte anger några som helst tider för någonting under Adams tid i Edens Lustgård n.

Tråkigt att du inte läst vad jag skrev, men det går att veta ungefär hur lång tid Adam var ensam.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in