). Men när jag läser det här förstår jag det som att det handlar om blodet som finns i djur och hur man ska handskas med det ? Typ låta blodet rinna av ordentligt (ungefär som att det är viktigt att steka igenom kycklingklubbor). Särskilt med tanke på hur det hela
! "Exakt kunskap" ?? Inte ens Jesus visste ju det. Dessutom, OM man nu skulle tro på det här så skulle jag kräva att Gud som sagt lägger fram sitt ord på ett sätt som absolute inte kan missförstås, med sån tydlighet som att 1 + 1 = 2. Och om Kristna nu menar att han har gjort det i och med Bibeln, så borde det väl "Sanningen" vara det som alla organisationer är överens om ? Typ på nivån att "Jesus har levt och är Guds son". Punkt.
? Eller är du det någon gång ibland ? Jag kan säga att jag hade grym ångest att jag inte "dög"...För mig blev befrielsen när jag lämnade Kristendomen. Då förstod jag vad Jesus menade med "Sanningen ska göra er fria". Att slippa ha ångest för att jag inte dög eller "syndade". När man hör någon tala i termer om "självsäkerhet" och "nonchalans" blir det som att man målar upp hela livet som en kamp, där jag inte fattar hur man riktigt kan slappna av ?
Och hur man som människa kan tro på detta om man tycker att Gud är kärlek ? I så fall undrar jag om man vet vad villkorslös äkta kärlek innebär ?
?
Kan liksom inte ta det på allvar.
Om man inte bara ser till Kristendomen utan till alla religioner och dyl som väl är att söka Gud, hamnar vi väl på miljoner olika ? OM man nu ser på Gud som du/ni gör, varför kommer han inte till oss personligen, fysiskt ? Hur jag ser på resten framgår nog av det jag skrev till DaPuzzle ovan ?
Orkar man inte vara orolig, låter det i mina öron lite uppgivet/luttrat. Ungefär som att man haft så mycket press på sig innan att man struntar i resultatet, bara allt är över snart...typ.
Det jag tycker du pratar om här är kunskap. Det gör inte mig fri. Särskilt inte om man vet att det ens kan mena utplåning för mig ? Eller mina vänner/familj om dom nu inte skulle klara sig ?
Katolska Kyrkan ? Martin Luther ? Moder Teresa ?
Du måste vara medlem för att kunna kommentera