2008-09-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Jag har inte ens i närheten samma kunskap som du när det gäller Bibeln ( däremot mycket egen erfarenhet ). Men när jag läser det här förstår jag det som att det handlar om blodet som finns i djur och hur man ska handskas med det ? Typ låta blodet rinna av ordentligt (ungefär som att det är viktigt att steka igenom kycklingklubbor). Särskilt med tanke på hur det hela
avslutas "...få vara vid god hälsa". Jag tolkar det som att man ska vara varsam så att man inte blir sjuk.

Nja..det kan nog betyda ngt mer...

"Ty allt kötts själ är dess blod genom själen i det. Därför har jag sagt till Israels söner: Ni ska inte äta blodet av något som helst kött, ty allt kötts själ är dess blod. var och en som äter det ska utrotas." -3 Mos 17:14

"Varje själ som äter något som helst blod, den själen skall utrotas ur sitt folk." -3 Mos 7:27

Blod har för Gud en offersymbolik. Jesus offrade sitt blod för mänskligheten och i GT offrade Guds folk djur och dess blod till Gud.

Av verserna ovan kan man se att detta gäller allt kött...allt kötts blod innehåller själen. Enligt Gud. Och inte desto mindre gäller det människan.
2008-09-16, 20:56
Medlem
Citat:
1. Här känner jag som du kanske anar, att det är absurt ! "Exakt kunskap" ?? Inte ens Jesus visste ju det. Dessutom, OM man nu skulle tro på det här så skulle jag kräva att Gud som sagt lägger fram sitt ord på ett sätt som absolute inte kan missförstås, med sån tydlighet som att 1 + 1 = 2. Och om Kristna nu menar att han har gjort det i och med Bibeln, så borde det väl "Sanningen" vara det som alla organisationer är överens om ? Typ på nivån att "Jesus har levt och är Guds son". Punkt.

2. Här är jag okunnig. Är Harmageddon ett ögonblicks verk, eller är det något som håller på i åratal ?

3. Är du helt ärlig när du svarar att du inte är orolig ? Eller är du det någon gång ibland ? Jag kan säga att jag hade grym ångest att jag inte "dög"...För mig blev befrielsen när jag lämnade Kristendomen. Då förstod jag vad Jesus menade med "Sanningen ska göra er fria". Att slippa ha ångest för att jag inte dög eller "syndade". När man hör någon tala i termer om "självsäkerhet" och "nonchalans" blir det som att man målar upp hela livet som en kamp, där jag inte fattar hur man riktigt kan slappna av ?

4. Visst kan han se det på ett annat sätt. Absolut. Men därför kan han inte heller förvänta sig att VI ska kunna göra det. Eller ens kräva saker som faktiskt är helt emot all normal vett och förnuft från VÅRT perspektiv. Ungefär som att försöka förklara för en 5-åring att för mycket godis/McDonalds mat är skadligt. VI vet ju det, men vi kan inte förvänta oss att barnet ska förstå. Och än mindre straffa h*n om man äter i smyg ? Därför kan jag aldrig acceptera en Gud som skulle ha denna syn på det hela Och hur man som människa kan tro på detta om man tycker att Gud är kärlek ? I så fall undrar jag om man vet vad villkorslös äkta kärlek innebär ?

1. Visste inte Jesus??
Det står i bibeln att många ska söka komma in i Guds kungarike men ska inte förmå det. Det kommer bara att vara en relativt liten grupp som kommer att lyckas. Så det krävs ett engagemang att hitta den där kunskapen i Guds ord och man måste även behålla den ända fram till slutet.
Det står att många ska till och med ha kunnat göra under i Jesu namn men det ska visa sig att inte ens dessa hade sanningen.
Gud tycker antagligen att han varit tillräckligt tydlig för de som verkligen vill veta av honom. Och man får inte glömma att han hjälper den som vill hitta honom. Han leker inte kurragömma med oss.

2. Harmageddon är Guds krig då han tar bort ondskan från jorden. Det kommer inte att vara utdraget. En snabb rensning. Det långvariga jobbet kommer efteråt, när jorden ska återställas till det ursprungliga paradiset och när uppväckta människor behöver få undervisning i vad Gud gjort och ska göra vidare för mänskligheten, och vad hans vilja för våra liv är.

3. Klart att jag haft stunder då jag känt att jag inte gör riktigt så mkt som jag skulle kunna göra...att vara ett JV är att ha fullt upp, kan man säga. Men jag orkar inte vara orolig. På mötena får vi alltid höra att vi ska se oss själva i paradiset, att vi ska känna oss så pass säkra på att få överleva att vi inte är oroade. Och vet man med sig att man gör det man kan efter sina omständigheter i livet så räcker det.

4. Vet inte vad mer jag ska säga om detta....
2008-09-16, 21:01
Medlem
Citat:
Det du skrev ovan om . Jag förstår inte hur man kan ha en sund och fri relation till Gud om man har en oro att man övh. inte duger och ska utplånas?? Säger inte Jesus någonstans att "Sanningen ska göra er fria" ? Hur går det ihop ? Jag undrar bara hur många Kristna som har haft ångest som jag hade när jag trodde på Kristendomen att man inte dög ? Det är så långt ifrån villkorslös kärlek man kan komma.

En fråga bara. Kan du ge exempel på en falsk Guds tjänare och/eller en falsk profet ? Vet inte om du menar samma sak med "falsk Guds tjänare" och varför den personen är det i dina ögon ?

Ciao so long !
/Godhead

Sanningen gör en fri på det sättet att man tex får veta sanningen om vad som händer efter döden -att man får veta att det inte finns ngt helvete, att man får veta att de nära och kära som dött kommer att komma tillbaka. Man blir oxå fri på så sätt att man får veta vad som kommer att hända i framtiden, man behöver inte oroa sig för hur det ska gå. osv osv osv

En falsk Guds tjänare är en som påstår sig tjäna Gud men som inte gör det.
2008-09-16, 21:12
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur man kan ha en sund och fri relation till Gud om man har en oro att man övh. inte duger och ska utplånas?? Säger inte Jesus någonstans att "Sanningen ska göra er fria" ? Hur går det ihop ? Jag undrar bara hur många Kristna som har haft ångest som jag hade när jag trodde på Kristendomen att man inte dög ? Det är så långt ifrån villkorslös kärlek man kan komma.
/Godhead

Hej, jag har ångest. Det är hemskt jobbigt att hela tiden höra att man ska det och det. Vissa vittnen är otroligt duktiga och offrar allt i livet för "sanningen", de är mönstret för andra som inte är lika duktiga. Personligen pallar jag inte med den stress som faktiskt medföljer. Och då kommer oron som ett brev på posten. Kommer jag att dö i Harmageddon nu? Är mitt liv endast värt något om jag gör massor hela tiden? Är det här ens "sanningen"?
2008-09-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Hej, jag har ångest. Det är hemskt jobbigt att hela tiden höra att man ska det och det. Vissa vittnen är otroligt duktiga och offrar allt i livet för "sanningen", de är mönstret för andra som inte är lika duktiga. Personligen pallar jag inte med den stress som faktiskt medföljer. Och då kommer oron som ett brev på posten. Kommer jag att dö i Harmageddon nu? Är mitt liv endast värt något om jag gör massor hela tiden? Är det här ens "sanningen"?

Hej!

Jag är övertygad om att du inte är ensam. Och detta lär inte bara handla om JV utan andra organisationer också. Det är ju det här som är det mest skeva med den Gudsuppfattnings som JV har tycker jag, att GUD kräver så mycket.

För min del så är det här raka motsatsen till villkorslös kärlek. Det är inte ens kärlek som jag ser det, utan det blir mer en dyrkan. Man är helt enkelt rädd att göra fel. Och om felet då leder till att man utplånas...så finns det nog inte ett enda JV som inte har ångest.

Jag kommer inte på någon bättre liknelse mellan individen och Gud, än den mellan far och son. En far älskar sina barn för det dom är, och inte det dom gör. Självklart önskar han det bästa men en kärleksfull far skulle aldrig få för sig att straffa sina barn. Kan du då ens tänka dig att din far skulle utplåna dig för evigt ? Hur kan Gud ens leva med vetskapen om att han utplånar 99.99999% av sina "barn" ??

Samma sak med att "göra det Gud vill". Om jag nu som pappa gärna skulle vilja ha en Mercedes i födelsedagspresent, skulle jag då straffa min son för att han kommer med en Audi ? På samma sätt, tror du att Gud skulle straffa dig om det nu visade sig att du tror "fel" och tillber honom på ett sätt som han "inte vill" ?

Jag har haft tur. Jag har föräldrar som är fantastiska. Jag lovar, jag har gjort en hel del som inte är "by the book". Dom har aldrig straffat mig utan visat en sån förståelse att jag skämts som en hund...och nästan önskat att dom skulle gett mig en fet smäll istället. Och det är därför jag älskar dom villkorslöst på ett sätt som jag aldrig skulle kunna ha gjort om jag hade känt rädsla och också fått en förståelse för vad kärlek innebär.

På samma sätt resonerar jag med tanke på vad Gud vill. Mina föräldrar skaffade väl inte mig för att jag skulle tillgodose deras behov och blidka dom hela mitt liv ? Tvärtom, dom vill att jag ska leva mitt liv och göra det som gör mig lycklig. Självklart blir dom glada när jag hälsar på och bryr mig om dom, vilket jag mer än gärna gör.

Ibland är livet tufft. Man orkar inte. För min del gick jag in i väggen när min stora kärlek gjorde slut ( gick med i JV.). Då rasade min tillvaro. Universitetsstudierna gick åt pipsvängen. Jag hamnade i en depression. Då hade jag också en tro på att jag var tvungen att prestera för att Gud skulle gilla mig. Så hur jag mådde då kan man nog räkna ut...Jag hamnade helt enkelt i ett läge då jag inte bryddde mig om Gud, jag hade nog med besvär för att leva en dag i taget. Hans "krav" kändes bara som en belastning, nånting som gav mig dåligt samvete och därför blev kontentan att jag drog mig undan honom. Det var då jag insåg att det här kan ju inte vara rätt uppfattning om Gud.

Och det är klart att jag med min bakgrund, ser Gud som mina föräldrar multiplicerat med 100000000000000 när det gäller kärlek/förståelse. Jag är absolut övertygad om att både du och andra JV inte löper någon som helst risk att utplånas, eller någon annan människa heller för den delen.

Att jämföra sig med andra är tyvärr ett tecken på dålig självkänsla. Det finns det i många sammanhang. Verkligen inte bara i religionen. Fast självklart blir effekterna ännu större när man tror att ens existens på spel och det är beklagligt att ens någon ska behöva känna så. Fruktansvärt.

Så om jag ska ge dig något konkret för att hjälpa dig, skulle jag säga åt dig att läsa "Samtal med Gud", skriven av Neale Donald Walsch. Faktiskt en av de böcker som jag skulle önska att varje människa läst
2008-09-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Arbetsgivaren "är" Gud och de anställda människor. Gud sätter upp regler för vad som ska göras och människorna gör det. En del gör verkligen det han säger medans andra tror att det de gör är rätt fast det håller på med ngt som Gud inte påbjudit. De bryr sig inte tillräckligt för att ta reda på vad Gud vill.
Därav alla olika religioner.

Kan det inte vara så att dom är alldeles övertygade om att dom gör det som Gud vill ? UTAN att få det att låta som att dom typ struntar i hans vilja medvetet ?

Citat:
När Daniel skrev ner sin bok så fick han veta av Gud att han skulle försegla skriften, för i ändens tid skulle människor forska efter sanningen och den sanna kunskapen skulle växa och bli stor.
Sanningen ur bibeln blir klarare och klarare med tiden. Det är så Gud sett till att det funkar.
All information medsamma skulle bli för mkt.

Med tanke på utvecklingen tycker jag 7 miljoner anhängare under 120 års tid inte är bevis för att sanningen har växt och blivit stor. Samma sak med att bibeln skulle bli klarare och klarare. Då borde väl antalet organisationer minska ?

Citat:
Jag skrev väl att jag kan förstå att man kan bli arg på Gud...?
Men det är tråkigt, när bibeln ger ett hopp för människor.
Jag förstår att du inte pratar om triviala ting.

Ang Jesus så har jag tänkt typ som du tänker. Men jag har försökt förstå varför han var på ett visst sätt. Ibland känns han väl inte så....tilldragande?...

Huh nä jag vet inte riktigt vad jag ska säga ? Med tanke på de människor som fanns då och med tanke på den gudsbild som de lär ha haft om man ser till GT borde han väl insett hur lite kunskap dom har ? Jag menar, tänk att det fanns människor som inte trodde på honom ens när dom levde med honom och såg honom ? Känns lite skumt att då lacka ur ? Som jag skrev ovan till DaPuzzle, jag tycker att mina föräldrar visade mer förståelse än han gjorde.

Däremot så sa han många saker som var väldigt tänkvärda.
2008-09-17, 10:32
Medlem
Citat:
Nja..det kan nog betyda ngt mer...

"Ty allt kötts själ är dess blod genom själen i det. Därför har jag sagt till Israels söner: Ni ska inte äta blodet av något som helst kött, ty allt kötts själ är dess blod. var och en som äter det ska utrotas." -3 Mos 17:14

"Varje själ som äter något som helst blod, den själen skall utrotas ur sitt folk." -3 Mos 7:27

Blod har för Gud en offersymbolik. Jesus offrade sitt blod för mänskligheten och i GT offrade Guds folk djur och dess blod till Gud.

Av verserna ovan kan man se att detta gäller allt kött...allt kötts blod innehåller själen. Enligt Gud. Och inte desto mindre gäller det människan.

Helt spontant känns det lite svårt att ta till sig citat från en Gud i GT som var som han var. Rätt blodtörstig själv Kan liksom inte ta det på allvar.
2008-09-17, 10:50
Medlem
Citat:
1. Visste inte Jesus??
Det står i bibeln att många ska söka komma in i Guds kungarike men ska inte förmå det. Det kommer bara att vara en relativt liten grupp som kommer att lyckas. Så det krävs ett engagemang att hitta den där kunskapen i Guds ord och man måste även behålla den ända fram till slutet.
Det står att många ska till och med ha kunnat göra under i Jesu namn men det ska visa sig att inte ens dessa hade sanningen.
Gud tycker antagligen att han varit tillräckligt tydlig för de som verkligen vill veta av honom. Och man får inte glömma att han hjälper den som vill hitta honom. Han leker inte kurragömma med oss.

Nu kommer du tycka att jag låter som en repig skiva, men tvärtom tycker jag att han verkligen leker kurragömma med oss Om man inte bara ser till Kristendomen utan till alla religioner och dyl som väl är att söka Gud, hamnar vi väl på miljoner olika ? OM man nu ser på Gud som du/ni gör, varför kommer han inte till oss personligen, fysiskt ? Hur jag ser på resten framgår nog av det jag skrev till DaPuzzle ovan ?

Citat:
2. Harmageddon är Guds krig då han tar bort ondskan från jorden. Det kommer inte att vara utdraget. En snabb rensning. Det långvariga jobbet kommer efteråt, när jorden ska återställas till det ursprungliga paradiset och när uppväckta människor behöver få undervisning i vad Gud gjort och ska göra vidare för mänskligheten, och vad hans vilja för våra liv är.

Hmm så då är det alltså en fördel att dö som nyfödd innan Harmageddon, eftersom man har lättare omständigheter att göra rätt när allt det onda rensats ? Jag ser som sagt inte på Guds vilja på samma sätt som du.

Citat:
3. Klart att jag haft stunder då jag känt att jag inte gör riktigt så mkt som jag skulle kunna göra...att vara ett JV är att ha fullt upp, kan man säga. Men jag orkar inte vara orolig. På mötena får vi alltid höra att vi ska se oss själva i paradiset, att vi ska känna oss så pass säkra på att få överleva att vi inte är oroade. Och vet man med sig att man gör det man kan efter sina omständigheter i livet så räcker det.

Jag tycker det är så synd att du känner så Orkar man inte vara orolig, låter det i mina öron lite uppgivet/luttrat. Ungefär som att man haft så mycket press på sig innan att man struntar i resultatet, bara allt är över snart...typ.

Citat:
4. Vet inte vad mer jag ska säga om detta....

Tror det viktiga är att reflektera över om det här är förenligt med ens egna erfarenheter/visdom/kunskap/förnuft. Kan Gud verkligen vara sån här ? Vill jag ens ha med en sån Gud att göra ?

Det finns många frågor tycker jag av denna karaktär och det är verkligen utvecklande ( om än jobbigt..) att verkligen undersöka dom.
2008-09-17, 11:21
Medlem
Citat:
Sanningen gör en fri på det sättet att man tex får veta sanningen om vad som händer efter döden -att man får veta att det inte finns ngt helvete, att man får veta att de nära och kära som dött kommer att komma tillbaka. Man blir oxå fri på så sätt att man får veta vad som kommer att hända i framtiden, man behöver inte oroa sig för hur det ska gå. osv osv osv

Här är ett bra exempel på hur olika saker och ting kan uppfattas Det jag tycker du pratar om här är kunskap. Det gör inte mig fri. Särskilt inte om man vet att det ens kan mena utplåning för mig ? Eller mina vänner/familj om dom nu inte skulle klara sig ?

Min "Sanning" är någonting helt annorlunda. Jag anser mig inte ens ha någon sanning då den ändras hela tiden i och med att jag får mer och mer kunskap för varje år. Jag upplever saker jag aldrig upplevt innan och kan därefter se saker och ting ur ett annat perspektiv. Ett exempel :

När jag var ung kunde jag tycka det var självklart att man inte skulle ha sex innan man gifte sig. Sen utvecklades mitt liv tyvärr så att jag aldrig träffade någon som jag ville gifta mig med. Jag hade blivit bränd och därför valt att vara singel ett tag för att rå om mig själv. Jag hade perioder när jag "var redo" och ändå inte hade sex på typ 1 år. Kändes hemskt. Ingen som bekräftade mig. Ingen som jag kunde få ge uttryck till genom mina innersta känslor. Att få hålla om någon på morgonen, pussa/krama skratta med. Jag blev såklart ledsen och kände mig inte så attraktiv. Sen träffade jag någon och hade en fantastisk natt. Jag blev som en ny människa. Log mot alla och var allmänt glad och kunde också mycket enklare vara en "god människa". Så då insåg jag :
1. Tänk dom som ALDRIG hittar någon att gifta sig med ? Ska dom behöva leva i celibat ? Är det rimligt ?
2. Hur hade mitt liv utvecklats om jag t.ex inte hade fått ha sex de närmsta 2-3 åren ? Troligtvis FET depression och inte ens orkat bry mig om något annat...
3. Som jag kände mig efter det där året hade jag nästan kunnat gifta mig bara för att få ha sex...Men hur bra är det, om man sedan inte får skilja sig ? Snacka om att ha ingått någonting av fel orsak.
4. Kanske är det inte så konstigt att präster har sex med barn, hur hemskt det än är ? Fatta själv att ha trängt undan sina sexuella lustar i 40-50 år ?? Vet ju bara hur jag blev efter 1 år.
5. Sen är det så att sex är något väldigt viktigt för mig. Det är ett fantastiskt sätt att visa omtanke/kärlek på, kanske det starkaste ? Tyvärr fungerar man inte heller sexuellt heller med alla, sk. "dåligt" sex. Sånt här inser man när man har haft en del partners.

Därför så kan jag säga med mina erfarenheter att ett förbud mot att ha sex innan äktenskapet är orimligt/naivt. Erfarenheter som jag omöjligen kan ha haft när jag var ung. För att bara ta punkt 3 som exempel; Gud kan inte vara så grym att han skulle straffa mig om han såg hur dåligt jag mådde och i vilket behov jag var av närhet och därför syndade.

Citat:
En falsk Guds tjänare är en som påstår sig tjäna Gud men som inte gör det.
Kom gärna med exempel för att konkretisera Katolska Kyrkan ? Martin Luther ? Moder Teresa ?

Ciao so long
/Godhead
2008-09-17, 12:14
Medlem
Noetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Ingen som har mer frågor?

Kan du utveckla det här lite mer:

eran socialstruktur? antal medlemmar, bakgrund, ålder, kön, utbildning osv?
2008-09-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetaren
Kan du utveckla det här lite mer:

eran socialstruktur? antal medlemmar, bakgrund, ålder, kön, utbildning osv?

Antal: Vi är fn ca 7 miljoner döpta förkunnare världen över, till detta kommer många som är sk odöpta förkunnare, dom har kommit en bra bit på vägen i sina bibelkunskaper och är ute och predikar budakapet. Dom är inte döpta än och därför inte "fullvärdiga medlemmar" om man nu skal se det så, men dom är inte mindre betydelsefulla för den sakens skull.

Bakgrund: Alla soters bakgrunder, en del har sanningen från barnsben genom sina föräldrar en del får den på senare år. Vi har fd advokater fd missbrukare fd präster fd muslimer osv osv.

Ålder: Alla åldrar är represnterade på mötena. Dopet sker dock som regel tidigast i sena tonåren.

Kön: Både böder och systrar, utan att ha belägg för det vill jag påstå att den kvinnliga delen överväger, iallafall i Sverige

Utbildning: Alltifrån dom som bara gått grundskolan till dom som har utbildat sig på högskola/univeritet.

Sammanfattningsvis kan man säga att alla är välkommna in i Jehovas organisation.
2008-09-17, 22:31
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Sammanfattningsvis kan man säga att alla är välkommna in i Jehovas organisation.

Nja, det finns nog ganska många som inte är välkomna. Trots att man håller "offentliga" möten så kan t.ex. uteslutna eller s.k. "motståndare" nekas tillträde. Nuförtiden så får inte vem som helst prenumerera på vakttornet, så att "alla" är välkomna är nog en sanning med modifikation.

Och jag undrar om en transvestit skulle välkomnas med öppna armar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in