2010-07-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonslap
Nej vem kom på den idén? Det var väl ok från början, var det inte? Det känns som att det borde blivit ett jävla rabalder när förbudet kom, på så svaga grunder. Jag menar det är inte lätt att säga till sin 10-åriga unge att detta året blir det inga presenter.

JV firade väl både jul och födelsedgr förr? Jul iaf.
Rökte gjorde de med.

Nej jag tycker att födelsedgr är en så pass liten grej att det borde inte vara viktigt att bråka om. Inget farligt för Organisationen heller...
2010-07-07, 17:23
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
JV firade väl både jul och födelsedgr förr? Jul iaf.
Rökte gjorde de med.

Nej jag tycker att födelsedgr är en så pass liten grej att det borde inte vara viktigt att bråka om. Inget farligt för Organisationen heller...

Vad firade de tre vise männen? Jo, Jesu födelsedag. Bokstavligt talat.
2010-07-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan

Ja men det gjorde de ju när han var relativt nyfödd...enligt somliga...enligt JV kom de när Jesus var ngt äldre...för då bodde de i ett hus och inte i ett stall.

Men om det var på årsdagen eller om det var innan han var ett år har jag ingen aning om....
2010-07-07, 18:23
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:

Ja fast det är ju årsjubileum som de inte vill fira, JV. Dessutom har jag för mig att de ser negativt på de tre vise männen, att de hade onda avsikter. Eller har jag fel?
2010-07-07, 19:07
Medlem
Citat:

Var står det skrivet att de firade Jesu födelsedag.
Vid det tillfället då de kom var Jesus runt två år och de kom till hans hem. så visa gärna det där om födelsedagen.
2010-07-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ja fast det är ju årsjubileum som de inte vill fira, JV. Dessutom har jag för mig att de ser negativt på de tre vise männen, att de hade onda avsikter. Eller har jag fel?

De hade inte onda avsikter i sig själva utan de blev beordrade av Herodes att kolla var Jesus befann sig och sen återkomma med info till honom så han kunde dra dit och döda Jesus.
Men de for en annan väg tillbaka så Herodes fick inget veta av dem.
2010-07-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Var står det skrivet att de firade Jesu födelsedag.
Vid det tillfället då de kom var Jesus runt två år och de kom till hans hem. så visa gärna det där om födelsedagen.

De gav Jesus presenter när de kom dit. I syfte av att fira att han var född.
2010-07-07, 19:28
Medlem
Bronsgrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronsgreven
Skulle du vilja svara på varför du följer Jehovas Vittnen? Läs det jag citerar nedan!

Citat:
21 And then if any man shall say to you, `Lo, here is Christ!' or, `Lo, He is there!' believe him not;

22 for false christs and false prophets shall rise, and shall show signs and wonders to seduce, if it were possible, even the elect.

31 Heaven and earth shall pass away, but My words shall not pass away.

32 But of that day and that hour knoweth no man -- no, not the angels who are in Heaven, neither the Son, but only the Father.

33 "Take ye heed, watch and pray; for ye know not when the time is.

Ur Markusevangeliet i KJV(http://www.biblegateway.com/passage/?search=Mark+13&version=KJ21)

http://arbetarbladet.se/noje/1.1520520-snart-ar-domedagen-har Jehovas Vittnen har förutspått jordens undergång ett flertal gånger, även efter 1914. Vill minnas 1924, 1942 osv....

Här är fler tillfällen uppskrivna: http://hem.passagen.se/robbano/domedag/

Varför låter du dig ledas av falska profeter?

Någon ur Jehovas Vittnen som kan svara på det? Fick inget svar innan
2010-07-07, 19:41
Medlem
Citat:
Och nyfödda bebisar grattar man ju till i församlingarna oxå. Då är det helt ok.

Har länge tyckt att det där är så konstigt.
Alla JV grattar gärna till en nyfödd och kommer med presenter.
Sen nästa år blir det plötsligt fel.
Var finns logiken?
2010-07-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Har länge tyckt att det där är så konstigt.
Alla JV grattar gärna till en nyfödd och kommer med presenter.
Sen nästa år blir det plötsligt fel.
Var finns logiken?

Ja är det beroende på att man inte får upphöja ngn människa och om "dödens dag är bättre än födelsedagen" så borde det vara knäpptyst om nyfödda.
2010-07-07, 19:49
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det är deras starkaste argument att det aldrig nämns i bibeln att Jesus och hans lärjungar firade födelsedagar. Och de två gånger födelsedagar nämns i bibeln över huvud taget är det i negativa sammanhang. Bland annat då Johannes döparens huvud blir födelsedagsgåva åt Herodes dotter Salome.

JV pekar bara på det som är negativt i berättelserna.
I fallet med Josef visar de bara på att en snubbe blev avrättad av Farao.
Guds Israel avrättade också folk och JV anser att det var rättvist.
Varför blir det fel om Farao gör samma sak?
JV struntar också i att den andra blev benådad och fick tillbaka sitt jobb och att hela historien gjorde att Josef kunde bli fri och få en maktställning i Egypten.
Troligen passar inte det in i den negativa bild de vill ha.
2010-07-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ja är det beroende på att man inte får upphöja ngn människa och om "dödens dag är bättre än födelsedagen" så borde det vara knäpptyst om nyfödda.

Precis och då faller bröllopsdagarna också.
Det kan väl inte vara skillnad på om man firar en person eller två?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in