2010-03-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
I know.
Jag kunde inte låta bli att vara lite ironisk om vår kära Bordeline.
Det är lite synd att JV representeras av en som inte klarar av en debatt.
Visserligen är deras åsikter svåra att försvara, men få gör ett så undermåligt jobb som hon.

Det blev visst väldans tyst om vaccinationer förresten.
Undrar varför?

Ska passa på att tacka dig och Eberhard för inläggen i ämnet.
Den frågan är klarlagd nu och det var som väntat.

Du är beundransvärd som kan nöja dig med att vara lite ironisk. Jag blir rosenrasande på den massiva oärlighet som denna "debattör" hela tiden ger prov på. Hon påstod t o m att hon hade grepp om grundtexten, ett absolut osant påstående, som framkommit tidigare. Man kan undra om vederbörande verkligen är ett Jv eller om det rör sig om en person som vill skada Jv. för det är vad hon gör. Om det verkligen handlar om ett Jv så får man konstatera att med sådana "vänner" så behöver vakttornsrörelsen inga fiender! Självfallet kommer det inget mer om vaccinationerna från det hållet i nuläget. Vederbörande har ljugit hela tiden i ämnet. Men skulle hon våga fortsätta med det så finns det mer artilleri att ta till.
2010-03-21, 10:11
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag håller absolut med dig, då det kommer till de största buden i lagen och som Lagen och profeterna vilade på. Jag tycker även att det är intressant att du tar upp just det bibelstället 5 mosebok 6:4! Jag håller nämligen på och kollar upp ordet "Echad" som står med i den hebreiska skriften.

Det som jag tycker är intressant med detta är att "basar echad" verkar stå med i 1 Moesbok 2:24 där det står "Därför skall en man överge sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött"

Intressant, du får gärna berätta sen vad du kommer fram till!
2010-03-21, 10:19
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Bäste troende!

Det jag finner intressant är att alla beskriver treenigheten olika. Jag måste erkänna att jag finner din beskrivning som den allra bästa hitintills, även om jag inte är helt överens med dig i anden.

Jag förstår hur du tror och kan förstå att du tror på det sättet, dock är vi fortfarande en bit ifrån varann trots att vi läser och tror på samma skrift. Dock är det alltid av intresse att läsa och dela med sig med andra varför jag finner det intressant att sätta mig in i din övertygelse trots att jag inte håller med dig.

Jag finner inget intresse att gå djupare då jag hellre vill kunna stå på samma plan, vi är båda troende och övertygade i vår tro.

Jag är inte som flertalet i denna tråd som måste slå ihjäl varann med boken bibeln och sticka ner varann med elaka ord bara för att få sin rätt hävdad. Jag finner att Gud är större än så. Han ser till våra hjärtan och har alla gett oss boken bibeln för att läsa den och lära känna honom...

bara en liten påminnelse här, ni läser inte samma skrift och tror inte på samma Gud.
Jvs bibel om hur den är ändrat och redigerad har vi gått igenom. Kan du inte komma med en kommentar till vaccinationsfrågan som vi pratat om på senaste?
2010-03-21, 10:45
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
bara en liten påminnelse här, ni läser inte samma skrift och tror inte på samma Gud.
Jvs bibel om hur den är ändrat och redigerad har vi gått igenom. Kan du inte komma med en kommentar till vaccinationsfrågan som vi pratat om på senaste?

Jag har svarat tidigare når Gitte tagit upp om vaccination, och då kom vi fram till att hon undanhöll viktiga meningar i texterna som är citerade. Så när hela texterna var citerade så stämde allt som jag sagt.

För övrigt börjar du bli lite scary nu .. Du är helt besatt av något som inte stämmer.
Du tror seriöst att det står olika saker i våran och andras biblar, men där har du fel. Hade du undersökt själv så hade du själv sett att det står i princip samma. Men jag tror att människorna i denna tråd har blåst dig så hårt att du är rädd att se hur verkligheten är. Öppna ögonen!! Dom har grundlurat dig!! Undersök själv så ser du...
2010-03-21, 13:08
Medlem
Persones avatar
De ringde nyss på hos mig. Den här gången öppnade jag inte då jag gjort det misstaget förr.
Dem är ju så obehagligt fromma att man blir rädd för att såra deras känslor om man säger rakt ut vad man tycker om dem ju.
Jag trodde förresten Söndagen var vilodagen...?
Men att missionera räknas kanske inte som arbete? De jobbar ju för Gud ja. Just det. Han måste ju okejat då. Haha. Stackars lurade människor.
2010-03-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Diverse uttalanden som du har gjort här nyligen när det gäller vaccinationsfrågan!

"Vi har aldrig hoppat fram och tillbaga i vaccinationsrågan, det har redan avhandlats i denna tråden, du har blivit grundlurad av ex.JV."

Ursprungligen postat av Eberhard
Här ljuger du. Jv har hoppat fram och tillbaka i vaccinationsfrågan. I början hade man inga problem med vaccinationer, men under Rutherford-eran fick man det. Det blev en synd att låta sig vaccineras. Men 1952 gick man ut i Vakttornet med ett tillbakatagande av förbudet. Detta är att hoppa fram och tillbaka.

"Nej, det är ren o skär lögn o det vet du! Vi har avhandlat detta innan där jag bevisade hur ni manipulerat och förvrängt sanningen."

"Vaccinationsfråga bevisade jag för er att det var ren o skär lögn från er, bevisan visade som jag hela tiden sagt att vi först inte godkände vacc men att vi nu gör det.

Ni påstod att vi inte godkände, att vi godkände och inte godkände för att sedan godkänna... Det är inte sant!"

"Att korrigera, från att inte ta emot vaccination till att ta emot, det har vi gjort.
Men inte fram, tillbaka, fram, tillbaka så som han påstod.
(ta emot, inte ta emot, ta emot)

Det har ju att göra med att utvecklingen går framåt och att ljuset blir klarare."

"App app app app.. Nu tolkar du in saker som inte hör hemma.
Det som talas om är att vi först godkänt vaccination, sen förbjudit och sen godkänt. DET var lögn.
I början så godkände vi inte vaccination, men vi ändra vartefter utvecklingen gått frammåt och man kan separerabeståndsdelar i blodet."

Bra sammanfattning av hennes uttalanden Gitte! Smidigt att ha dem samlade.
2010-03-21, 13:23
Medlem
Citat:
Hejsan Levitius!

När majoriteten av alla översättningar tex. säger "Ordet var Gud" I Joh 1:1 så tycker jag personligen att det är mer trovärdigt att hålla sig till den översättningen och faktiskt tro att det är precis så som det står i de äldsta manuskripten.

Jag tycker även personligen att vakttornets översättare går emot sig själva lite då de översätter, genom att skriva "Ordet var en gud." Därför att de menar på att det inte står O theos där, och det är visserligen sant men det har ingen större betydelse. I Lukas 20:38 så står det såhär i den grekiska skriften:

"theos de ouk estin nekrôn alla zôntôn pantes gar autô zôsin "

Och här stavas inte theos med O theos.

Men så har NW:s översättare där skrivit: "Han är inte de dödas Gud utan de levandes, ty för honom lever de alla.”

Och då är ju frågan varför de har skrivit Gud i Lukas 20:38 när de endast skrev "Ordet var en gud" i Joh 1:1 när de båda ställena endast säger "Theos" och inte "O theos"?

Hej du,
för mig är det nuförtiden så att alla troligen har fel i sina översättningar...eller åtminstone en felaktig tolkning av Bibeln öht.
Jag tror inte på religionens dömande Gud där vissa är förtjänta av liv och andra inte, eller vissa förtjänta av pina och andra av en himmelsk boning. Jag är övertygad om att det hela funkar på ett annat sätt, för livet är inte svart eller vitt, och Gud är nog större än så.
2010-03-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ärade fröken!

Vi tror ju att Jesus är Guds son! Och att Fadern var i Himlen, medans Sonen var på jorden. Detta är ju inget som vi motstrider. Vi som tror på treenigheten tror ju inte att Fadern, Sonen och Den helige Ande är en person, utan tre personer men tillsammans är de en Gud. Fadern är inte Sonen, Sonen är inte den helige Ande och Den helige Ande är inte Fadern. Men samtidigt är Fadern, Sonen och Den helige Ande Ett.

Så när Gud Sonen som även är "Guds Ord" blev människa så satt Fadern fortfarande på tronen. Så Kristus bad inte till sig själv, utan han bad till sin Gud, sin Fader som var i himlen och som satt på tronen. Den helige Ande utgår ju från Gud Fadern och var i Sonen! Så Den helige Ande var både i Fadern och Sonen.

Du tar upp mycket intressanta skrifter, jag vet inte om jag får plats med alla, men jag skall ändå försöka förklara hur jag menar. Det finns två skriftställen, som jag tänkte ta upp. Uppenbarelseboken 4:11 där varelserna säger till Gud:

"Du, vår Herre och Gud, är värdig att ta emot härligheten och äran och makten. Ty du har skapat världen, och genom din vilja blev den till och skapades den."

Jesaja 44:24

"Så säger Herren, din förlossare, han som danade dig redan i moderslivet: Jag, Herren, är den som gör allt, den som ensamen utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden."

Först säger varelserna att allt blev till genom Faderns vilja, och viljan kommer alltid först. Bibeln säger också att allting skapades genom Herrens ord. Psaltaren 33:6 "Himmelen är gjord genom HERRENS ord och all dess här genom hans muns anda."

Och på samma sätt säger Johannes om Ordet som blev människa. "I begynnelsen fanns Ordet, Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det och utan det blev ingenting till av allt som finns till." V 10-11 "Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom."

Jag tycker att det är intressant hur Johannes lägger upp detta. Han skriver med andra ord att Israel var Kristus folk, och att allting blev till genom Kristus. Jesaja sade visserligen "mitt folk" men att Johannes lägger upp det som så att allting blev till genom honom, och att han kom till det som var hans och hans egna inte tog emot honom. Det syftar ju verkligen på Gud själv!

Men nu till själva ämnet, Sonen har nog alltid och kommer nog alltid att följa Faderns vilja. Sonen är Ordet som allting skapades genom, och eftersom Sonen bär upp allt med kraften i sitt ord, skapades allting genom Den helige Ande.

Så med andra Ord!

Fadern = Vilja
Sonen = Ordet
Den helige Ande = Förverkligar!

Och eftersom de tre är Gud så är det ju Gud som skapar!

Fadern är Gud och Skapare
Sonen är Gud och Skapare
Den helige Ande är Gud och Skapare

Och på liknande sätt som när Gud skapade himmel och jord, kan jag se i Jesus liv! Ordet blir Människa, han följer Faderns vilja, och när han talar så förverkligar Den helige Ande Faderns vilja och Sonens det som han säger! Och därför kan jag förstå varför Sonen följer Faderns vilja men fortfarande var och är Gud Själv.

När Sonen sade till sina lärljungar "Fadern är större än jag" Så är detta heller inte konstigt, Sonen hade lämnat sin härlighet och sin majestätiska tron för att födas som slav. Jesus var ringare än änglarna och han hade kommit för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. Varför skulle de vara glada för Jesus skull? Jo det kan jag tala om för dig: Därför att Gud har upphöjt Jesus och gett Jesus det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen och på jorden och under jorden och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära.

Bra förklaring....jag tror jag till och med förstod det hela en stund...sen gled det mig ur händerna igen. Men jag tror det kräver några igenomläsningar till. Tack för det!
2010-03-21, 13:40
Medlem
Citat:
Bäste troende!

Det jag finner intressant är att alla beskriver treenigheten olika. Jag måste erkänna att jag finner din beskrivning som den allra bästa hitintills, även om jag inte är helt överens med dig i anden.

Jag förstår hur du tror och kan förstå att du tror på det sättet, dock är vi fortfarande en bit ifrån varann trots att vi läser och tror på samma skrift. Dock är det alltid av intresse att läsa och dela med sig med andra varför jag finner det intressant att sätta mig in i din övertygelse trots att jag inte håller med dig.

Jag finner inget intresse att gå djupare då jag hellre vill kunna stå på samma plan, vi är båda troende och övertygade i vår tro.

Jag är inte som flertalet i denna tråd som måste slå ihjäl varann med boken bibeln och sticka ner varann med elaka ord bara för att få sin rätt hävdad. Jag finner att Gud är större än så. Han ser till våra hjärtan och har alla gett oss boken bibeln för att läsa den och lära känna honom...

Bästa Bordeline....du ser väl inte detta inlägg men jag vill bara säga dig att du inte har ett spår av självinsikt i din kropp.
Du svänger dig med fina ord om hur du tror att du beter dig, men ack så långt ifrån verkligheten du är.
Den enda anledningen till att du nu vill avstå från djupare diskussioner i ämnet med Rottweilern är att du såg att det faktiskt låg ngt i det h*n sa...och att dina sk "argument" är slut.

Jag tycker det är bra att du är här och visar för alla och envar hur JV funkar i deras ovilja att samtala med andra då deras egen tro blir överbevisad av antingen fakta eller andras ärligare och riktigare(?) tolkningar.
Jag är så less på trångsyntheten, översitteriet och den dömande andan JV har.
2010-03-21, 13:43
Medlem
Citat:
Kan så vara, jag kommer dock inte överens med den hur man än vänder o vrider på det.

Som Jesus sa i Markus 12:29-31 *Jesus svarade: ”Det första är: ’Hör, Israel, Jehova, vår Gud, är en enda Jehova, *och du skall älska Jehova, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt sinne och av hela din styrka.’ *Det andra är detta: ’Du skall älska din nästa som dig själv.’ Inget annat bud är större än dessa.”

Men som vers 30 och 31 säger, efter att vi har älskat Jehova, så skall vi älska vår nästa ... Hade alla lydit det hade vi haft fred på jorden!

Hade alla varit JV hade vi kanske haft fred men det hade bott en hop med mähän på klotet. Såna som inte ens kunde klä på sig utan förmaningar från DSK.
2010-03-21, 13:52
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
De ringde nyss på hos mig. Den här gången öppnade jag inte då jag gjort det misstaget förr.
Dem är ju så obehagligt fromma att man blir rädd för att såra deras känslor om man säger rakt ut vad man tycker om dem ju.
Jag trodde förresten Söndagen var vilodagen...?
Men att missionera räknas kanske inte som arbete? De jobbar ju för Gud ja. Just det. Han måste ju okejat då. Haha. Stackars lurade människor.

Var bara vänlig men bestämd så sårar du ingen.
Nu kommer dom med säkerhet tillbaka igen, för att de trott att du inte var hemma.

Söndag var vilodag men det finns ingen befallning i bibeln som kräver att vi upprätthåller den.
2010-03-21, 13:53
Medlem
Citat:
Jag har svarat tidigare når Gitte tagit upp om vaccination, och då kom vi fram till att hon undanhöll viktiga meningar i texterna som är citerade. Så när hela texterna var citerade så stämde allt som jag sagt. För övrigt börjar du bli lite scary nu .. Du är helt besatt av något som inte stämmer.
Du tror seriöst att det står olika saker i våran och andras biblar, men där har du fel. Hade du undersökt själv så hade du själv sett att det står i princip samma. Men jag tror att människorna i denna tråd har blåst dig så hårt att du är rädd att se hur verkligheten är. Öppna ögonen!! Dom har grundlurat dig!! Undersök själv så ser du...

Nej vet du vad Bordeline, nu överträffar du dig själv i oärlighet!

Vilka "vi" kom fram till att jag undanhöll något?

Du, och endast du, kom med ett löst påstående ang detta, vilket jag motbevisade!

Märkvärdigt att du får citera utdrag ur litteraturen, utan hänvisning till denna litteratur, och kräver att bli trodd, medan jag, när jag citerar betydligt längre avsnit, med tydlig angivelse av källa, sida och paragraf, så anklagas jag för att jag inte citerar hela artikeln!!??

Maken till dubbelmoral får man leta länge efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in