2008-09-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Visst är döden naturlig, men varför skulle vi som inte tror på liv efter detta inte sörja? Dödsögonblicket är ju sista gången någonsin vi träffar människan vi håller av.
Troende är ju övertygade om att de träffas igen om några år.

Jag menar i den meningen att om man tänker att människor är djur och att den borde vara lika naturlig för alla djur.
Men även elefanter sörjer iofs. Dock kanske inte som människor.
2008-09-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
X, Y, Z eller tid?

Va?
2008-09-03, 22:22
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Va?
Som i rymddimensioner, 3D, du vet. Snorlyktan skämtar...
2008-09-03, 22:42
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag menar i den meningen att om man tänker att människor är djur och att den borde vara lika naturlig för alla djur.
Men även elefanter sörjer iofs. Dock kanske inte som människor.

Ju intelligentare djur, desto mer förstår de att förlusten är permanent. Delfiner, chimpanser och vi sörjer mycket.
En råtta är inte speciellt intelligent och kan antagligen inte dra sådana slutsatser när de ser en död frände.
2008-09-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Som i rymddimensioner, 3D, du vet. Snorlyktan skämtar...

Jo jag fattar att han skojjar. De e ganska skojjiga saker vi konverserar om!

Här och i den andra tråden....
2008-09-04, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
I senaste Tjänstebladet står det något om att det nu är dags att förbereda sig för den stora vedermödan. De nya ändringarna i mötesrutinerna är en del i de förändringar som hör till att vedermödan nu är väldigt nära. Jag mår illa.

Vilka ändringar? Kan du inte scanna in Tjänstebladet för oss nyfikna? Eller det kanske man inte får göra, förresten?

EDIT: Du behöver nog inte vara så orolig btw. Jag fick höra att den stora vedermödan var "mycket nära" när jag började studera, frågan var om jag skulle hinna döpa mig. Det var år 1991... Än har inget hänt, så det där med "snart" och "nära" ska man nog inte ta allt för allvarligt...
Senast redigerad av Bella_Donna 2008-09-04 kl. 18:47.
2008-09-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Vilka ändringar? Kan du inte scanna in Tjänstebladet för oss nyfikna? Eller det kanske man inte får göra, förresten?

EDIT: Du behöver nog inte vara så orolig btw. Jag fick höra att den stora vedermödan var "mycket nära" när jag började studera, frågan var om jag skulle hinna döpa mig. Det var år 1991... Än har inget hänt, så det där med "snart" och "nära" ska man nog inte ta allt för allvarligt...

Har själv inte fått det tjänstebladet än men fick det berättat för mig. Det ska som det tidigare meddelats ändras med mötena, bokstudiet ska tas bort och tryckas in i tjänstemötet och skolan. För att vittnena ska få en mindre dag i veckan att åka på möte på. Orsaken säga vara att det blir svårare tider och bensinen blir dyrare, man vill underlätta för vännerna. Och i det här tjänstebladet sägs det att man nu ska hänga med på dessa ändringar och andra som kan komma för att vi nu börjar förbereda oss för den stora vedermödan. Jag blir stressad, för jag har (stora?) tvivel och det gör inte att jag hamnar på plus direkt. Kommer Harmageddon i veckan så kan jag känna mig rökt. Vet att man sagt att "det är nära" väldigt länge, men gör det allt mindre sant? Ibland vill jag bara försvinna så jag slipper det här.
Senast redigerad av DaPuzzle 2008-09-04 kl. 23:02.
2008-09-04, 23:48
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Har själv inte fått det tjänstebladet än men fick det berättat för mig. Det ska som det tidigare meddelats ändras med mötena, bokstudiet ska tas bort och tryckas in i tjänstemötet och skolan. För att vittnena ska få en mindre dag i veckan att åka på möte på. Orsaken säga vara att det blir svårare tider och bensinen blir dyrare, man vill underlätta för vännerna. Och i det här tjänstebladet sägs det att man nu ska hänga med på dessa ändringar och andra som kan komma för att vi nu börjar förbereda oss för den stora vedermödan. Jag blir stressad, för jag har (stora?) tvivel och det gör inte att jag hamnar på plus direkt. Kommer Harmageddon i veckan så kan jag känna mig rökt. Vet att man sagt att "det är nära" väldigt länge, men gör det allt mindre sant? Ibland vill jag bara försvinna så jag slipper det här.
Tycker det är bra att du frågar dig själv om validiteten av allt dina fränder säger.
Är atheist om du inte hajjade det

Vill bara säga en sak, tänk dig att majoriteten av männskligheten är som en flock får, dom mår bra av att ledas av nån, därför dras folk in i sammanhang som du är i nu, folk vill ha gemenskap, vill förklara det "vetenskapen" inte kan förklara, osv osv. (Fattar du vad jag menar? Kan vara lite lulligt är rätt seg i huvudet at the momoent :P)

Vet inte om du funderar på att lämna, det gör väl inte så mycket, det viktigaste är att du tänker själv, och inte låter grupptrycket styra dig, För tänk nu om undergången kommer, du lär ju ligga mer i plus (enligt din religion) Än vad vi vardagssyndare gör.

Iofs så går väl eran religion ut på att man mer eller mindre skall lita blint på vad vakttornet<?> säger?

Men vad jag vill ha sagt är följande, fundera på allt dom säger, även om du tror, varför måste du tro på vad dom säger, och inte vad du själv tror, är det liksom.. tro för dig?
Va som ett får i flocken, och följa eran ledare, ELLER läsa tex biblen, och göra dina egna slutsater om liv och död?

MEN en sak kan jag säga, som atheist, syndare, människa kalla mig vad du vill.
Du ska aldrig må dåligt av din religion, och du verkar göra det nu.
Tror du personligen att det är vad "gud" skulle vilja?

Till alla, sorry att det är lulligt, skall renskriva / skriva om det imorgon, om jag orkar Denna post är mer menad till DaPuzzle inte nått argument för / emot jehovas.
2008-09-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad
Tycker det är bra att du frågar dig själv om validiteten av allt dina fränder säger.
Är atheist om du inte hajjade det

Vill bara säga en sak, tänk dig att majoriteten av männskligheten är som en flock får, dom mår bra av att ledas av nån, därför dras folk in i sammanhang som du är i nu, folk vill ha gemenskap, vill förklara det "vetenskapen" inte kan förklara, osv osv. (Fattar du vad jag menar? Kan vara lite lulligt är rätt seg i huvudet at the momoent :P)

Vet inte om du funderar på att lämna, det gör väl inte så mycket, det viktigaste är att du tänker själv, och inte låter grupptrycket styra dig, För tänk nu om undergången kommer, du lär ju ligga mer i plus (enligt din religion) Än vad vi vardagssyndare gör.

Iofs så går väl eran religion ut på att man mer eller mindre skall lita blint på vad vakttornet<?> säger?

Men vad jag vill ha sagt är följande, fundera på allt dom säger, även om du tror, varför måste du tro på vad dom säger, och inte vad du själv tror, är det liksom.. tro för dig?
Va som ett får i flocken, och följa eran ledare, ELLER läsa tex biblen, och göra dina egna slutsater om liv och död?

MEN en sak kan jag säga, som atheist, syndare, människa kalla mig vad du vill.
Du ska aldrig må dåligt av din religion, och du verkar göra det nu.
Tror du personligen att det är vad "gud" skulle vilja?

Till alla, sorry att det är lulligt, skall renskriva / skriva om det imorgon, om jag orkar Denna post är mer menad till DaPuzzle inte nått argument för / emot jehovas.

Hej Loamigad, tack för dina tankar.
Jag kan tänka mig att jag kan uppfattas som en mes, som bara åmar mig hit och dit, kan tycka det själv nämligen och det är en sak som gör mig helt trött på alla funderingar. Jag har nu en tid efter en tråkig händelse i mitt liv på allvar börjat fundera på hur allt ligger till. Tankar och tvivel som funnits med mig har kommit upp till ytan och jag har kikat runt på alternativa trostankar. Vilket är så fel det kan bli eftersom jag är ett döpt vittne. Du förstår, vill man vara ett vittne ska även tankarna styras rätt så man inte hamnar på andra vägar. Jag kan inte läsa det jag kan tycka är intressant och jag måste hela tiden passa mig hur jag tänker och vad jag gör. Det här har börjat kännas obehagligt. Är det så Gud vill ha det? Jag vet inte längre och var jag ska hitta svaren har jag ingen aning om. Egentligen är det ju ingen som kan ge svar eftersom alla bara grundar svaren på sina egna uppfattningar och de behöver inte innehålla någon sanning alls. Och gå ur vittnena är nog inte ett alternativ eftersom de i min familj och släkt skulle bli för ledsna. Samtidigt finns rädslan också med mig, rädslan av att jag nu lurar mig själv till att hamna så fel att jag inte får leva när Harmageddon är här. Jag skulle också vilja vara en sån som inte tror, i alla fall inte på en tro som stressar sönder hela livet.
2008-09-05, 15:01
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
1. Det känns som att ni är väldigt förlåtande mot er egen organisation,
Japp precis!
Citat:
Är inte det fallet med 1914? Förutom alla profana fakta kring årtalen f.kr 586/587 till fördel mot 606/607 f.kr, så pekar ju även Bibelns kronologi mot de förstnämnda. Är det inte att välja tradition före fakta när man försvarar sitt ställningstagande med fraser som ”yet undiscovered material could drastically alter the chronology of the period”?
De är helt obegripligt att de kommer undan med detta mygel.
Citat:
3. Är det inte så att man avgör trädet utifrån frukten? Kan man bedra miljontals människor med falska profetior under ett helt sekel och ändå vara Guds utvalda organisation?
Amen.
2008-09-05, 15:09
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Allvarligare är dock den falska förkunnelse som drivits sedan 1918 om att miljoner som då levde aldrig skulle dö, eftersom Riket skulle vara en realitet på jorden 1925. En rörelse som framför ett sådant falskt budskap som sin viktiga förkunnelse kan inte vid denna tid ha blivit utvald av Gud. Så Jvs anspråk härvidlag är falska, stötande och helt deklasserande.
Ja, hur går detta ihop? Det gör det inte.. alltså är JV inte Guds folk.
2008-09-05, 16:30
Medlem
Citat:
Jag har nu en tid efter en tråkig händelse i mitt liv på allvar börjat fundera på hur allt ligger till. Tankar och tvivel som funnits med mig har kommit upp till ytan och jag har kikat runt på alternativa trostankar. Vilket är så fel det kan bli eftersom jag är ett döpt vittne. Du förstår, vill man vara ett vittne ska även tankarna styras rätt så man inte hamnar på andra vägar. Jag kan inte läsa det jag kan tycka är intressant och jag måste hela tiden passa mig hur jag tänker och vad jag gör. Det här har börjat kännas obehagligt.
En människa som söker sanningen måste och få söka den utan att känna sig illa till mods. Om någon hindrar dig ifrån att söka sanningen är ju personen ifråga sanningens motståndare. Du som vill söka sanningen, varför skall du hålla dig fast till något som vill hindra dig att söka den? Jag blir illa berörd då jag ser vad du skriver. Det är sorgligt. Nej, lögnens män har du funnit, och din lydnad giver du dem. Tro inte att det är fel att söka efter sanningen, för den som intalar dig det lever mycket farligt. Personen ifråga har dragit sin domare över sig.

Nej, jag hoppas du tar dig friheten att söka sanningen, det är du värd, så vis som du är. Jag menar - det kan ju bli hur bra som helst!
Citat:
Är det så Gud vill ha det?
Nej, Gud vill att du skall söka sanningen precis som han är av sanning. Låt nu ingen lögnare frälsa dig med sina lögner.
Citat:
Och gå ur vittnena är nog inte ett alternativ eftersom de i min familj och släkt skulle bli för ledsna. Samtidigt finns rädslan också med mig, rädslan av att jag nu lurar mig själv till att hamna så fel att jag inte får leva när Harmageddon är här. Jag skulle också vilja vara en sån som inte tror, i alla fall inte på en tro som stressar sönder hela livet.
Ursäkta min okänslighet, men det ter sig visst vara ett alternativ att gå ur. Jag menar, behöver du vara vittne för att tro på Jesus? Nej, inte alls. Säger dina släktingar något annat så ljuger dom. På frukten skall man känna trädet.

Din situation är visserligen ingen enkel sådan. Jag menar, det är klart man vill ha sina nära och kära just omkring sig. Så är det även för mig, men sedan jag började följa Jesus har det inte gått helt smärtfritt. Man har helt enkelt fått ta avstånd ifrån mycket, även mycket som har med ens nära och kära att göra. Och vantrivs här i livet, det gör man också. Men jag tror på Jesus, han säger nämligen:

'Och var och en som har övergivit hus, eller bröder eller systrar, eller fader eller moder, eller barn, eller jordagods, för mitt namns skull, han skall få mångfaldigt igen, och skall få evigt liv till arvedel.'

Håll ut! Jag önskar dig all lycka!

Vänligen
Daniel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in