2010-03-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jag har svarat tidigare når Gitte tagit upp om vaccination, och då kom vi fram till att hon undanhöll viktiga meningar i texterna som är citerade. Så när hela texterna var citerade så stämde allt som jag sagt.

För övrigt börjar du bli lite scary nu .. Du är helt besatt av något som inte stämmer.
Du tror seriöst att det står olika saker i våran och andras biblar, men där har du fel. Hade du undersökt själv så hade du själv sett att det står i princip samma. Men jag tror att människorna i denna tråd har blåst dig så hårt att du är rädd att se hur verkligheten är. Öppna ögonen!! Dom har grundlurat dig!! Undersök själv så ser du...

Du har så fel i att Bibelöversättningarna är lika. Hade de varit det hade JVledningen inte behövt göra sig en egen!

Och att du nämner personers "namn" i dina inlägg som du satt på ignoreralistan tycker jag är fruktansvärt lågt, vill du inte lyssna på deras bemötanden ska du själv knipa käft om dem och det de skrivit.
Du kommer att få ett PM av mig nu.
2010-03-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
De ringde nyss på hos mig. Den här gången öppnade jag inte då jag gjort det misstaget förr.
Dem är ju så obehagligt fromma att man blir rädd för att såra deras känslor om man säger rakt ut vad man tycker om dem ju.
Jag trodde förresten Söndagen var vilodagen...?
Men att missionera räknas kanske inte som arbete? De jobbar ju för Gud ja. Just det. Han måste ju okejat då. Haha. Stackars lurade människor.

Du behöver inte vara rädd att såra dem. Säger du nej åt dem så kommer de bara att tänka att du kommer att få det du är förtjänt av vid Harmageddon.
2010-03-21, 14:03
Medlem
Citat:
Jag har svarat tidigare når Gitte tagit upp om vaccination, och då kom vi fram till att hon undanhöll viktiga meningar i texterna som är citerade. Så när hela texterna var citerade så stämde allt som jag sagt.

För övrigt börjar du bli lite scary nu .. Du är helt besatt av något som inte stämmer.
Du tror seriöst att det står olika saker i våran och andras biblar, men där har du fel. Hade du undersökt själv så hade du själv sett att det står i princip samma. Men jag tror att människorna i denna tråd har blåst dig så hårt att du är rädd att se hur verkligheten är. Öppna ögonen!! Dom har grundlurat dig!! Undersök själv så ser du...

Lägger upp tråden igen där vi diskuterade vaccinationer förra gången.

https://www.flashback.org/p16461576#p16461576

Hela texten stämmer allt inte alls med din uppfattning.

Uppmanar dig därför att gå in i tråden och plocka fram det du påstår ovan.
Annars kommer nog ingen att tro på dig.

Vet att du inte läser det jag skriver, men kanske någon av de få som ännu inte är på din ignorelista kan kopiera in mina svar och be dig om bevis för det du påstår!
2010-03-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Lägger upp tråden igen där vi diskuterade vaccinationer förra gången.

https://www.flashback.org/p16461576#p16461576

Hela texten stämmer allt inte alls med din uppfattning.

Uppmanar dig därför att gå in i tråden och plocka fram det du påstår ovan.
Annars kommer nog ingen att tro på dig.

Vet att du inte läser det jag skriver, men kanske någon av de få som ännu inte är på din ignorelista kan kopiera in mina svar och be dig om bevis för det du påstår!

...måste kännas kul att diskutera med ngn som så fullständigt skiter i vad du har att säga?...
2010-03-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du har så fel i att Bibelöversättningarna är lika. Hade de varit det hade JVledningen inte behövt göra sig en egen!

Och att du nämner personers "namn" i dina inlägg som du satt på ignoreralistan tycker jag är fruktansvärt lågt, vill du inte lyssna på deras bemötanden ska du själv knipa käft om dem och det de skrivit.
Du kommer att få ett PM av mig nu.

Lågt, ja.

Att påstå att "vi" kom fram till att hon hade rätt, och sedan vägra att diskutera med mig, det är verkligen fult.
2010-03-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Lågt, ja.

Att påstå att "vi" kom fram till att hon hade rätt, och sedan vägra att diskutera med mig, det är verkligen fult.

Fult och fegt.
2010-03-21, 14:07
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Intressant, du får gärna berätta sen vad du kommer fram till!

Jag har inte funnit vad judarna säger om det bibelstället, vilket egentligen gör det svårt att veta hur man skall se på texten. Men om "Echad" nämns i både 1 Mosebok 2:24 och 5 mosebok 6:4 så borde det betyda att Herren vår Gud är ett. Jag citerar från sidan som gjorde att jag blev intresserad. Jag skall även ge dig källan!

" 5 Mos 6:4
Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en.

Den hebreiska texten läses på följande sätt:

Shema Yisrael Yahweh Eloheinu Yahweh Echad

Denna vers kallas för judendomens trosbekännelse som utropas av judar varje dag i samband med andakt. En litterär översättning av trosbekännelsen skulle bli:

Hör Israel Yahweh [är] våra Gudar Yahweh [är] Enhet

Det hebreiska ordet "Eloheinu" är en grammatisk börjning av "Elohim" som betyder "Gudar" vars singularis är "El" vilket betyder "Gud".

Varje gång ordet "Elohim" dyker upp i den hebreiska grundtexten har den i vanliga fall översatts som "Gud", alltså singular. Strongs hebreiska lexikon säger följande om ordet "Elohim":

H430 - elohiym
Plural of H433; GODS in the ordinary sense; but specifically used (in the plural thus, especially with the article) of the supreme God; occasionally applied by way of deference to magistrates; and sometimes as a superlative: - angels, X exceeding, God (gods) (-dess, -ly), X (very) great, judges, X mighty. Länk http://strongsnumbers.com/hebrew/430.htm

Moses skriver alltså att Yahweh är Israels "Gudar" som dock är en Enhet. Det hebreiska ordet "Echad" – som vi har översatt som "Enhet" – kan beskriva en samordnad pluralitet av personer. Den Messianska juden Dr. Michael Brown förklarar ordet "Echad" på följande sätt:

"Egentligen, betyder ‘echad helt enkelt ‘en’, precis som vårt engelska ord ‘en’. Medan det kan referera till en sammansatt enhet (liksom vårt engelska ord kan, som i ett lag, ett par, etc.), refererar det inte specificerat till en sammansatt enhet. Men å andra sidan, refererar ‘echad förvisso inte till konceptet av en absolut enhet, en ide som uttrycktes tydligast under tolfte århundradet av Moses Maimonides, som hävdade att det judiska folket måste tro att Gud är yachid, ‘endast’ en. Det är ingen tvekan om att denna reaktion uppstod på grund av överdriven, utombiblisk, ‘kristen’ tro som gav judarna intrycket att kristna tillbad tre gudar. Maimonides syn är tyvärr reaktionär och går utöver vad som anges i skriften. Det finns faktiskt inte en enda vers någonstans i Bibeln som tydligt eller direkt säger att Gud är en absolut enhet." [vår översättning] (Dr. Michael Brown, Answering Jewish Objections to Jesus: Theological Objections, vol.2, sid.4, ISBN: 0801063345)

Ordet "echad" betyder alltså inte en absolut singular enhet, utan en samordnad pluralitet av personer. Följande vers från första Moseboken visar att Mose använder ordet "echad" för att betona en samordnad pluralitet av personer:

1 Mos 2:24
Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött (basar echad)

Mose skriver att två personer – en man och en kvinna – blir ett kött (basar echad) vid giftermål. Detta visat att ordet "echad" betonar en pluralitet i en enhet. Ordet "echad" passar därför utmärkt när man vill beskriva Treenighetsläran. Gud är Ett Väsen som existerar i Tre Personer.

http://www.answering-islam.org/svenska/kristendomen/treenigheten/mosetreeniggud.html
2010-03-21, 14:10
Medlem
Citat:
...måste kännas kul att diskutera med ngn som så fullständigt skiter i vad du har att säga?...

Jättekul

Jag skriver givetvis inte för hennes skull, utan för andra som läser här.

Men hon gick definitivt för långt i det här inlägget!

Jag hade med precis lika stor rätt ha kunnat påstå att "vi" enades om att jag hade rätt i den här frågan.
Nej, med större rätt, eftersom det var hon som blev svarslös och drog sig ur debatten.
Senast redigerad av Gitte 2010-03-21 kl. 14:40.
2010-03-21, 14:24
Medlem
Bordelines avatar
Mycket intressant läsning .. min spontana tanke som infinner sig är -varför skriver "alla" då en? -det måste ju finnas en orsak till detta tycker man. Särskillt med tanke på att kyrkan understödjer treenigheten och det hade vart ett perfekt tillfälle för dom att ha något sk bevis... Detta tål att tänka på

Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag har inte funnit vad judarna säger om det bibelstället, vilket egentligen gör det svårt att veta hur man skall se på texten. Men om "Echad" nämns i både 1 Mosebok 2:24 och 5 mosebok 6:4 så borde det betyda att Herren vår Gud är ett. Jag citerar från sidan som gjorde att jag blev intresserad. Jag skall även ge dig källan!

" 5 Mos 6:4
Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en.

Den hebreiska texten läses på följande sätt:

Shema Yisrael Yahweh Eloheinu Yahweh Echad

Denna vers kallas för judendomens trosbekännelse som utropas av judar varje dag i samband med andakt. En litterär översättning av trosbekännelsen skulle bli:

Hör Israel Yahweh [är] våra Gudar Yahweh [är] Enhet

Det hebreiska ordet "Eloheinu" är en grammatisk börjning av "Elohim" som betyder "Gudar" vars singularis är "El" vilket betyder "Gud".

Varje gång ordet "Elohim" dyker upp i den hebreiska grundtexten har den i vanliga fall översatts som "Gud", alltså singular. Strongs hebreiska lexikon säger följande om ordet "Elohim":

H430 - elohiym
Plural of H433; GODS in the ordinary sense; but specifically used (in the plural thus, especially with the article) of the supreme God; occasionally applied by way of deference to magistrates; and sometimes as a superlative: - angels, X exceeding, God (gods) (-dess, -ly), X (very) great, judges, X mighty. Länk http://strongsnumbers.com/hebrew/430.htm

Moses skriver alltså att Yahweh är Israels "Gudar" som dock är en Enhet. Det hebreiska ordet "Echad" – som vi har översatt som "Enhet" – kan beskriva en samordnad pluralitet av personer. Den Messianska juden Dr. Michael Brown förklarar ordet "Echad" på följande sätt:

"Egentligen, betyder ‘echad helt enkelt ‘en’, precis som vårt engelska ord ‘en’. Medan det kan referera till en sammansatt enhet (liksom vårt engelska ord kan, som i ett lag, ett par, etc.), refererar det inte specificerat till en sammansatt enhet. Men å andra sidan, refererar ‘echad förvisso inte till konceptet av en absolut enhet, en ide som uttrycktes tydligast under tolfte århundradet av Moses Maimonides, som hävdade att det judiska folket måste tro att Gud är yachid, ‘endast’ en. Det är ingen tvekan om att denna reaktion uppstod på grund av överdriven, utombiblisk, ‘kristen’ tro som gav judarna intrycket att kristna tillbad tre gudar. Maimonides syn är tyvärr reaktionär och går utöver vad som anges i skriften. Det finns faktiskt inte en enda vers någonstans i Bibeln som tydligt eller direkt säger att Gud är en absolut enhet." [vår översättning] (Dr. Michael Brown, Answering Jewish Objections to Jesus: Theological Objections, vol.2, sid.4, ISBN: 0801063345)

Ordet "echad" betyder alltså inte en absolut singular enhet, utan en samordnad pluralitet av personer. Följande vers från första Moseboken visar att Mose använder ordet "echad" för att betona en samordnad pluralitet av personer:

1 Mos 2:24
Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött (basar echad)

Mose skriver att två personer – en man och en kvinna – blir ett kött (basar echad) vid giftermål. Detta visat att ordet "echad" betonar en pluralitet i en enhet. Ordet "echad" passar därför utmärkt när man vill beskriva Treenighetsläran. Gud är Ett Väsen som existerar i Tre Personer.

http://www.answering-islam.org/svenska/kristendomen/treenigheten/mosetreeniggud.html
2010-03-21, 14:36
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Hej du,
för mig är det nuförtiden så att alla troligen har fel i sina översättningar...eller åtminstone en felaktig tolkning av Bibeln öht.
Jag tror inte på religionens dömande Gud där vissa är förtjänta av liv och andra inte, eller vissa förtjänta av pina och andra av en himmelsk boning. Jag är övertygad om att det hela funkar på ett annat sätt, för livet är inte svart eller vitt, och Gud är nog större än så.

Jag kan förstå hur du menar där Leviticus, men samtidigt håller jag riktigt inte med dig. Ingen av oss förtjänar evigt liv, detta beror helt och hållet på Guds dyrbara nåd. Ingen av oss förtjänar detta, det är vad Bibeln säger oss. Men Gud uppenbarade sin kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom.

Jag har ju funderat väldigt mycket på detta om att Jesus är enda vägen till Gud. Och jag tror att jag kanske har förstått detta. Människor som inte tror, tycker ju att Jesus verkade vara respektlös när han sade att "ingen kommer till Fadern utom genom mig" När Jesus uppstod och satte sig på Faderns högra sida så sände Fadern och Sonen Den helige Ande till lärljungarna på pingstdagen.

Genom Den helige Ande så blev de ett med Kristus och varandra, eftersom de hade samma Ande i sin kropp. Jesus ser sig själv många gånger som endel av de Kristna, Ta tex. när Herren uppenbarade sig för Saul och han ställde frågan: "Saul, Saul, varför förföljer du mig?" Saul var på väg till Damaskus för att föra de Kristna till Jerusalem och sedan sätta dem i fängelse. Och Jesus sade att Saul förföljde honom! Det finns andra ställen i Nya testamentet där man kan se att Jesus ser sig själv som endel av de Kristna. Tex. när Jesus säger: "Det ni har gjort för de minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig." Ni såg mig hungrig och gav mig att äta... osv! Matteus 25:31-46

Jag tror att det är detta som är själva räddningen! När man är i Kristus och Kristus är i oss, då är vi räddade. Du kanske undrar varför? Därför att vi är Kristi kropp.

för att ge en liknelse: Låt oss säga att Du Levitcius är domare. Skulle du då kunna döma din hand? Eller ditt ben? Eller din arm? Jag tror inte att du skulle kunna göra det. Det du dömer är utanför din egen kropp. Då det kommer till oss Kristna och som är endel av Kristikropp, kan vi inte bli dömda av Kristus, därför att vi tillhör hans kropp. Paulus säger till tex: "är vi trolösa förblir han ändå trogen, för han kan inte förneka sig själv."

Jesus kan inte förneka sig själv! Då borde det väl också vara så att Jesus inte kan döma sig själv?

Och detta tror jag är endel av frälsningen. När man tillhör Kristikropp, så blir man helig därför att Kristus var helig. Vi blir Gudsbarn eftersom Kristus var Guds son. Vi blir rättfärdiga, eftersom Kristus var rättfärdig. och allt detta sker genom tron på Kristus!

Förstår du hur jag menar?
2010-03-21, 14:41
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:

haha jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Jag har studerat eran litteratur och nej det är inte samma sak. Jag har givit dig länkar att läsa på skillnader där inte bara orden ändrats utan själva grundtanken. Försök inte.

Edit:

kunde inte sagt det bättre själv.
2010-03-21, 14:46
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Mycket intressant läsning .. min spontana tanke som infinner sig är -varför skriver "alla" då en? -det måste ju finnas en orsak till detta tycker man. Särskillt med tanke på att kyrkan understödjer treenigheten och det hade vart ett perfekt tillfälle för dom att ha något sk bevis... Detta tål att tänka på

Ja det var en bra fråga! Jag vet inte varför alla skriva "en" Det intressanta är att det hebreiska ordet för en är "yachid" men i hebreiskan verkar det stå "echad" och det verkar vara ordet för ett.

En man och en kvinna som gifter sig kan ju inte bli en, utan de kan bli ett. Och samma ord i Hebreiskan står det om Gud! Jag skulle väldigt gärna vilja fortsätta att forska i detta, men jag tycker inte att jag har funnit något svar från judarna om ang. ordet Echad och 1 Mosebok 2:24! Utan det är endast vad namnet står för, som jag har funnit svar på!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in