2010-07-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariakas
Visst förstår jag att det krävdes mycket bibelläsande, det jag var nyfiken på var vad bland all text som gjorde att du blev överbevisad.
Jag kan t ex inte svara på en fråga om en matematisk uträkning genom att säga "Jag har löst det genom att räkna", jag måste ju också visa hur jag kom fram till svaret.
Ditt nuvarande svar ser tyvärr mest ut som "Jag funderade men förstod inte, så då var det lättare att bara acceptera vad som sades än att försöka förstå".
Kom igen nu! Tänk på hur många själar du personligen kommer att ha räddat genom att övertyga oss om sanningen.

Om man är villig att se Guds ord på Hans sätt så kommer kunskapen soccesivt, men det bestämmer du själv, ingen kan skaffa kunskapen till dig.
http://www.watchtower.org/z/rq/article_16.htm
Natti .
2010-07-06, 00:33
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Om man är villig att se Guds ord på Hans sätt så kommer kunskapen soccesivt, men det bestämmer du själv, ingen kan skaffa kunskapen till dig.
Natti .

Men vt glömde väl där ett av det viktigaste? Joh 15:17

Detta befaller jag er: Att ni skall älska varandra.
2010-07-06, 00:39
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Natti .

God natt!

Då kan vi alltså fastställa att du inte klarar att uppfylla kriteriet i 1 Petr. 3:15? I alla fall något av särskild betydelse borde du väl kunna peka ut?
2010-07-06, 00:43
Medlem
Kopierar direkt från http://www.watchtower.org/z/rq/article_16.htm....:

1. För att bli Guds vän måste du skaffa dig god kunskap om Bibelns sanning (1 Timoteus 2:3, 4), tro på det som du lär dig (Hebréerna 11:6), ångra dina synder (Apostlagärningarna 17:30, 31) och vända om, dvs. ändra ditt levnadssätt. (Apostlagärningarna 3:19) Din kärlek till Gud bör sedan få dig att överlämna dig åt honom. Det betyder att du i en personlig, enskild bön talar om för honom att du ger dig själv åt honom för att göra hans vilja. — Matteus 16:24; 22:37.

2. Sedan du har överlämnat dig åt Gud, bör du bli döpt. (Matteus 28:19, 20) Genom dopet låter du alla få veta att du har överlämnat dig åt Jehova. Dopet är därför bara avsett för dem som är gamla nog att fatta beslut om att tjäna Gud. När en person blir döpt, bör hela hans kropp sänkas ner under vattnet ett ögonblick.*— Markus 1:9, 10; Apostlagärningarna 8:36.

-slut citat

Här ser man ju tydligt att det krävs ett dop in i JVs Organisation för att kunna bli Guds vän. Hur ska man då kunna göra på ett annat sätt?
2010-07-06, 03:16
Medlem
turdmunchers avatar
Svaret på din fråga besvarades tidigt i tråden, dem som kan besvara din fråga mer utförligt är just anhängare till Jehovas. Jag har inte läst alla kommentarer men från vad jag har läst, så har jag inte fått någon förklaring från någon anhängare, det har bara blivit en långdragen debbat, som bara repeterar sig om och om igen. Så upplever jag det som i alla fall.
Mitt svar är enkelt och troligtvis korrekt men svårt att förstå. De flesta har uppfostrats som Jehovas, tackvare detta så tror de lika mycket på att de har rätt som du/ni tror att de har fel även om motsägande bevis finns.
2010-07-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
På ngt sätt så tror jag att om Gud hade tyckt att det var väldigt viktigt att vi tog reda på hans vilja i alla mikroskopiska detaljer i livet så hade han varit så tydlig. Om det gällde liv eller död så tror jag inte att han bara lämnade det åt "tur" att ngn kanske skulle hitta rätt.
Han vet ju hur olika människor är, med olika bakgrunder, uppväxter osv osv.

Jag har försökt få Flexbärt att visa var det står i bibeln att en boktryckarorganisation från USA skulle vara bibelgudens enda kanal för dialog med människorna men givetvis har jag inte fått något nöjaktigt svar. Kan du som är mer initierad visa var Jv anser att man fått sitt mandat ifrån Leviticus?
2010-07-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jag har försökt få Flexbärt att visa var det står i bibeln att en boktryckarorganisation från USA skulle vara bibelgudens enda kanal för dialog med människorna men givetvis har jag inte fått något nöjaktigt svar. Kan du som är mer initierad visa var Jv anser att man fått sitt mandat ifrån Leviticus?

Jo jag kan ju försöka...hur bra det nu går när det inte finns ngn direkt vers om det i Bibeln.

Hm....det man brukar säga är att det alltid, genom JVs historia (som då börjar med Abel), så har det funnits ngn/några som varit den/de som Gud förmedlat sig genom...och deras namn finns ju i Bibeln.

...sen är det ju Jesu ord om den där "trogne och omdömesgille slaven". Även om "slaven" står i singular så betyder det plural...pga att Gud andra ggr i Bibeln kallat sitt folk "sin tjänare" (plural blir singular).
...såååå då blir "den trogne och omdömesgille slaven" en grupp med människor!

Och då gäller det för var och en att fundera ut vilka på planeten det kan vara! Vilken grupp människor följer Bibeln, vilka lever som de lär och visar sig vara Kristi lärjungar?
De som lever så enat och fint måste ju ha RÄTT ledning...dvs de som är Guds kanal.
Tadaaaaaa!! Klart!!

Sen får man ju inte glömma att människor som följer Gud är uppdelade i två grupper. En liten regeringstrupp och den stora enade massan. 144000 och "den stora skaran".
Den "trogne och omdömesgille slaven" tillhör naturligtvis de 144000. Nu är det ju så att alla de 144000 är "smorda" av Gud till att regera med Jesus i himlen, men alla dessa representeras av de tolv(?) som sitter i Brooklyn. Alla får ju inte plats i Brooklyn.

Ok...men hur vet vi då att dessa människor som säger sig vara medlemmar av "slaven" och av de 144000 verkligen är det?
Jo, för att de själva vet det. Och visar det för oss andra genom att ta del av brödet och vinet på Åminnelsen. De har fått veta det av Guds ande...de är utvalda av Gud. De längtar till himlen, som oxå Paulus gjorde. De har ett "himmelskt hopp".

Vi andra längtar bara till att bo på jorden i evighet. Där är skillnaden och på det sättet vet vi att de är det de är.

Vill du ha mer bevis Benny Hedning?
2010-07-06, 11:45
Medlem
Citat:
Jo jag kan ju försöka...hur bra det nu går när det inte finns ngn direkt vers om det i Bibeln.

Hm....det man brukar säga är att det alltid, genom JVs historia (som då börjar med Abel), så har det funnits ngn/några som varit den/de som Gud förmedlat sig genom...och deras namn finns ju i Bibeln.

...sen är det ju Jesu ord om den där "trogne och omdömesgille slaven". Även om "slaven" står i singular så betyder det plural...pga att Gud andra ggr i Bibeln kallat sitt folk "sin tjänare" (plural blir singular).
...såååå då blir "den trogne och omdömesgille slaven" en grupp med människor!

Och då gäller det för var och en att fundera ut vilka på planeten det kan vara! Vilken grupp människor följer Bibeln, vilka lever som de lär och visar sig vara Kristi lärjungar?
De som lever så enat och fint måste ju ha RÄTT ledning...dvs de som är Guds kanal.
Tadaaaaaa!! Klart!!

Sen får man ju inte glömma att människor som följer Gud är uppdelade i två grupper. En liten regeringstrupp och den stora enade massan. 144000 och "den stora skaran".
Den "trogne och omdömesgille slaven" tillhör naturligtvis de 144000. Nu är det ju så att alla de 144000 är "smorda" av Gud till att regera med Jesus i himlen, men alla dessa representeras av de tolv(?) som sitter i Brooklyn. Alla får ju inte plats i Brooklyn.

Ok...men hur vet vi då att dessa människor som säger sig vara medlemmar av "slaven" och av de 144000 verkligen är det?
Jo, för att de själva vet det. Och visar det för oss andra genom att ta del av brödet och vinet på Åminnelsen. De har fått veta det av Guds ande...de är utvalda av Gud. De längtar till himlen, som oxå Paulus gjorde. De har ett "himmelskt hopp".

Vi andra längtar bara till att bo på jorden i evighet. Där är skillnaden och på det sättet vet vi att de är det de är.

Vill du ha mer bevis Benny Hedning?

Tack för klargörandet!...fast jag är nog inte så värst övertygad ändå! Borde inte de här utvalda i så fall ha bättre profetior än dom man torgför?

Fortsätter nog att var hedning tills bättre bevis dyker upp!
2010-07-06, 11:54
Medlem
Citat:
Tack för klargörandet!...fast jag är nog inte så värst övertygad ändå! Borde inte de här utvalda i så fall ha bättre profetior än dom man torgför?

Fortsätter nog att var hedning tills bättre bevis dyker upp!

De borde absolut ha fler rätt åtminstone....
Men alla fel bortförklaras med att DSK inte är inspirerade. Eller med att alla andra missuppfattat typ allt.
2010-07-06, 12:00
Medlem
Citat:
De borde absolut ha fler rätt åtminstone....
Men alla fel bortförklaras med att DSK inte är inspirerade. Eller med att alla andra missuppfattat typ allt.

Hehe jag vet, Flexnäs och Bordis har försökt förklara deras tillkortakommanden med detta! Borde man inte vara bättre upplyst om man hävdar att man besitter den absoluta sanningen?
2010-07-06, 12:12
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Nu var detta visserligen inte riktat till mig, men jag måste lägga mig i diskussionen ändå.
Det jag fetade ovan, vad baserar du det på? Jag har inte under min uppväxt (18 år) hört något om detta. Gud=Allsmäktig, den enda Guden, the one and only osv. Jesus= Guds son, skapad av Gud först av allt, Guds enfödde son som dog på någonting gjort av trä (kors, påle, eller vad du själv föredrar)
Jag ser eg. inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg, men jag antar att du vill påpeka att jv påstår att det finns 2 Gudar, Gud&Jesus?

När Jehovas Vittnen skiljer på Fadern och Sonen och därmed inte tror på att Jesus är Gud avvisar de den kristna tron på den treenige Guden. Hela den bibliska förkunnelsen om den helige Ande som Guds personliga närvaro och kärlek är borta hos dem. Deras tankar om Gud har fått ett icke kristet innehåll. Jesus Kristus som den barmhärlige frälsaren har försvunnit ur Vittnenas lära och därmed har också den kristna tron försvunnit. Lagen, gärningarna och principerna blir till grundlag för människans frälsning.
Jehovas Vittnen lära bygger på bibeln men man har en helt annan tolkning än traditionell kristna rörelser. Man erkänner inte treenigheten utan säger att det fins en Gud, Jehova, Jesus är Guds son men är inte Gud. Den Heliga Anden ser man som Guds kraft. Man anser också att det inte finns en odödlig själ. Jehovas vittnen undervisar om att Jesus är en skapad Gud och inte den allsmäktige evige Gud. Men här i Mika kan vi läsa att Messias som skulle komma utifrån Betlehem har existerat sedan forntidens dagar (eng. everlasting), alltså före sin födelse. Mika 5:2 vilken är en profetia om Messias tillkommelse:
"Men du, Bet-Lehem Efrata, som är så ringa för att vara bland Juda släkter, av dig skall åt mig utgå en som skall bliva en furste i Israel, en vilkens härkomst tillhör förgångna åldrar, forntidens dagar." Mika slutade inte med att säga att Messias härkomst var ifrån förgångna åldrar vilket kan ge utrymme för att han kan vara skapad, nej han tillägger att Han var till ifrån forntidens dagar ( everlasting), vilket betyder ifrån evighet. Jesus är, som vi kan se här lika evig som Fadern och jämställd med Fadern.

Jehovas vittnen lär att Jehova är en allsmäktig Gud och att Jesus är en mäktig Gud. Men Mika visar oss att Jesus omöjligt kan vara skapad eftersom Han är evig!!! Om vi läser i Uppenbarelseboken 1:7-8 så ser vi att Jesus här kallas den Allsmäktige. Om vi sedan sammanfattar Jehovas vittnens trossystem så ser vi att där finns två olika Gudar i himmelen, en allsmäktig och en mäktig
Senast redigerad av Blackra1n 2010-07-06 kl. 12:19.
2010-07-06, 12:13
Medlem
Citat:
Hehe jag vet, Flexnäs och Bordis har försökt förklara deras tillkortakommanden med detta! Borde man inte vara bättre upplyst om man hävdar att man besitter den absoluta sanningen?

Jo eftersom det är så mångas liv (död) och leverne som hänger på vad DSK säger, så borde det vara bra mkt bättre lyse!
De styr ju för 17 människor över hela jorden...nästa 7 miljoner pers.

Man kan tycka att de borde vara livrädda att göra misstag, dels för just att människors liv hänger på det många ggr, och dels för att en väldigt mäktig Gud sitter i andra änden och kräver att hans folk ska tas om hand på ett vettigt sätt. Att vara mellanchef är ingen lek...och det borde det inte vara för dem heller...en nypa...nej en container ödmjukhet skulle inte sitta helt fel i Brooklyn.

Sen är det oxå konstigt(?) att alla medlemmar förväntas göra rätt, göra en massa, vara ödmjuka -vänliga -svara på icketroendes/troendes frågor på ett Kristuslikt sätt -inte ljuga -erkänna felsteg -inte döma varann/andra -osv. Och de är hårt hållna av regler och frågvisa äldste.
...samma regler verkar inte gälla för DSK.

Varför ser man inte allt som är galet!!???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in