2010-03-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrex
Hur påverkas det sociala livet av Jehovas vittnen?

Är man ett duktigt vittne som hör till centrum av församlingen så har man många "vänner".
Är man däremot en person som inte håller sig i "elitgruppen" så har man inga "vänner".
2010-03-14, 21:29
Medlem
Blackra1ns avatar
En annan sak jag reflekterat över är följande att Jv har också satt in sin organisation i dopceremonin. Jesus befallde att hans lärjungar skulle döpas "i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn". (Matt. 28:19) Men 1985 ändrade Jv formuleringen av de frågor som ställs till dopkandidaterna vid dopceremonin, så att "den heliga ande" har blivit "Guds organisation som leds av hans ande".

Sedan 1985 innebär alltså Vittnenas dop inte bara att man överlämnar sig åt Gud genom Kristus, utan också att man överlämnar sig åt Vakttornets organisation! Organisationen har inte bara intagit Sonens ställning som Herre och Frälsare utan har också intagit den heliga andens plats i dopformeln. Visserligen har Sällskapet Vakttornet ännu inte försökt inta Faderns ställning — även om man gör anspråk på att vara hans enda talesman på jorden!
2010-03-14, 21:42
Medlem
Xploits avatar
Jag antar att samtliga skribenter missade mitt förra moderatorsinlägg med tanke på att en alldeles för stor propotion OT-inlägg skrevs efter det. För att klargöra är det här ingen chatt eller Laidbacktråd. Vi har numera en chatt och chattande kan ni ta där. Mängden OT som har producerats det senaste dygnet kommer resultera i tillsägelser.
/Mod
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
En annan sak jag reflekterat över är följande att Jv har också satt in sin organisation i dopceremonin. Jesus befallde att hans lärjungar skulle döpas "i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn". (Matt. 28:19) Men 1985 ändrade Jv formuleringen av de frågor som ställs till dopkandidaterna vid dopceremonin, så att "den heliga ande" har blivit "Guds organisation som leds av hans ande".

Sedan 1985 innebär alltså Vittnenas dop inte bara att man överlämnar sig åt Gud genom Kristus, utan också att man överlämnar sig åt Vakttornets organisation! Organisationen har inte bara intagit Sonens ställning som Herre och Frälsare utan har också intagit den heliga andens plats i dopformeln. Visserligen har Sällskapet Vakttornet ännu inte försökt inta Faderns ställning — även om man gör anspråk på att vara hans enda talesman på jorden!

Vart tog frågorna vägen som du påstod att jag inte hade svarat på?
(inlägg #11058 )
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Det fanns ett test långt tillbaka i tråden... du kommer att få rätt på den frågan...
Matt. 28:19... cermonin innehåller verkligen inte det som det är sagt att det ska innehålla...

http://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=hur-mnga-procent-jehovas-vittne-r-du
2010-03-14, 21:55
Medlem
Citat:

Något som allt fler som hoppar av och som har börjat tvivla har noterat på senare tid är att allt mer fokus läggs på organisationens ledning.
I det ena numret efter det andra av Vakttornet läggs tonvikt på att lyda, respektera, följa "slav-klassen".
Samtidigt får Jesus allt mindre plats.
När det gäller lydnad är det ingen tvekan om att lydnad mot Vakttornet är mycket viktigare än mot Bibeln.
2010-03-14, 22:00
Medlem
Citat:
Varför väljer JV att ducka för frågorna? Är det ett vanligt förekommande fenomen inom sekter?

Ett tecken på oförmåga.
Den som börjar kontrollera sanningshalten i ledningens läror måste antingen på allvar gå igenom om det håller eller inte, eller också får man välja att blunda för att det blir för jobbigt.
Sanning kan det aldrig vara något problem att försvara.
När det blir problem med det tar sig en ärlig människa en allvarlig funderare.
2010-03-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Något som allt fler som hoppar av och som har börjat tvivla har noterat på senare tid är att allt mer fokus läggs på organisationens ledning.
I det ena numret efter det andra av Vakttornet läggs tonvikt på att lyda, respektera, följa "slav-klassen".
När det gäller lydnad är det ingen tvekan om att lydnad mot Vakttornet är mycket viktigare än mot Bibeln.

Ja, tyvärr är det så.
Men JV har svårt att prestera Bibelverser som säger att man ska följa slavklassen och vara lojal mot den!
2010-03-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, tyvärr är det så.
Men JV har svårt att prestera Bibelverser som säger att man ska följa slavklassen och vara lojal mot den!

Det är väl därför de är tvungna att hitta på långsökta förklaringar om en styrande krets på apostlarnas tid och utnämna sig själva till en fortsättning på det.
Liknelsen i Bibeln visar ju tydligt hur fel de har, om man besvärar sig att läsa den utan JV-glasögon vill säga.
Konstigt att de inte ser det, eller hur?
Är det indoktrineringen tro, det ständiga ältandet att se saken precis som ledningen vill som gör det?
2010-03-14, 22:13
Medlem
Citat:
Det är väl därför de är tvungna att hitta på långsökta förklaringar om en styrande krets på apostlarnas tid och utnämna sig själva till en fortsättning på det.
Liknelsen i Bibeln visar ju tydligt hur fel de har, om man besvärar sig att läsa den utan JV-glasögon vill säga.
Är det indoktrineringen tro, det ständiga ältandet att se saken precis som ledningen vill som gör det?

Det ständiga ältandet och att DSK/Organisationen enligt JV är Guds ställföreträdande på jorden. Vem med vett går emot dem?!
2010-03-14, 22:15
Medlem
Citat:

Det ser nog de som är kvar i Org oxå.
Det är ju så det ska vara innan slutet, att det blir mer fokuserat på att hålla sig trogen mot DSK.
För det är de som ska leda alla JV genom Harmageddon.
2010-03-14, 22:26
Medlem
Citat:

Minns ett möte jag var på för många år sedan.
Det var kretstjänarbesök (ja, jag använder helst de gamla benämningarna, som jag är uppvuxen med)
och han sa ungefär så här: 'vet ni var det står i Bibeln att vi ska lyda och vara lojala mot slaven?
Jo, det ska jag visa er nu.
Jag, som tidigare hade suttit och slölyssnat vaknade omedelbart till och väntade spänt på att få se detta i Bibeln.
Skriftstället han hänvisade till var Matt 25:35 och några verser fram. ???
"Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta, jag var törstig, och i gåven mig att dricka, jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig, jag var sjuk och I besökten mig, jag var i fängelse, och I kommen till mig"

???
Jag kunde inte, och kan fortfarande inte, se att här står att man ska lyda och vara lojala mot slaven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in