Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Eftersom du har lyft fram den här frågan flera gånger, antar jag att den är viktig för dig.
Jag har inte svarat på den tidigare, eftersom jag helt enkelt inte tycker att jag har mycet att komma med i frågan.
Och eftersom det inte står något om treenigheten i andra översättningar heller, så förstår jag inte riktigt vad du menar.
Slog i alla fall upp ordet treenighet i Bra böcker lexikon, och där står:
"treenighet, ett teologiskt begrepp som utvecklats i fornkyrkan. Det saknar direkt bibliskt stöd. Anknytningspunkter finns dock, främst i dipbefallningen i Matteus 28:19 med formeln "Fadern, Sonen och Anden". Vanligen i Nya testamentet är dock tvåledande formler som talar om Fadern och Jesus Kristus....."
Orkar inte skriva av hela stycket, det viktiga var väl erkännandet att läran saknar Bibliskt stöd?
Tror JV att det står om treenigheten i vanliga Bibelöversättningar, det har jag missat i så fall.
Jag tog treenigheten som ett exempel...de som har gjort övriga översättningar tror att Gud och Jesus är en och samma Gud, eller hur?
Har de översatt från den riktiga ordalydelsen i grundtexten?
JV tror inte att Gud och Jesus e samma Gud och menar oxå att grundtexten är på deras linje. Därför har JV översatt sin Bibel på ett sätt som inte pekar på ngn treenighet.
Har alla fel i sina översättningar?
Är det bara JV som har fel?
Är alla som har gjort översättningar färgade av det de tror och vill tro e sant?
Ska man jämföra bibelöversättningar med varann måste man ju veta att ngn håller det som verkligen stod i originalet...annars är det ingen vits med det, då jämför man ju bara en trosuppfattning med en annan. Och bägge är människogjorda.
JV är ju de som alltid får höra att det är
deras översättning som är felaktig...kan det inte lika gärna vara kyrkans?
(Och jag vet att ordet treenighet inte finns i bibeln).
Snurrigt? ....kanske lite....