2010-03-14, 19:06
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
text

Jag har redan läst länkarna och GRUNDTEXTEN som är det viktigaste aspekten i detta fall och vet att JV´s bibel är en av de bästa, sen gillar jag även King James.
Bibel 2000 är dock det största skämtet av alla översättningarna...
2010-03-14, 19:12
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Intressant, vilka är Jesu efterföljare idag anser du? Vilka är Guds utvalda folk?

Av en händelse, bara när jag loggade in på flashback religions tråd 27.. så hoppade denna upp först !?

Har inte sett det tidigare då jag inte brukar följa Flashback forumet nomalt sett

Den här är ju oerhört intressant att gräva i!

Med tillfrdställelse *Aj aj! slår mig själv på fingrarna*... Min nästa fråga jag kommer att driva
Fråga no 3. *ehum..(läsaren bör bruka urskiljning ) *
Med hänvisning till vilka preferenser utvalde ni er själva till Jehovas utvalda folk 1919?

Ja så lyder fråga nummer 3..
Kommer jag att driva den i absurdum... svar JA!
(liksom no 2.)
2010-03-14, 19:18
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Jag har redan läst länkarna och GRUNDTEXTEN som är det viktigaste aspekten i detta fall och vet att JV´s bibel är en av de bästa, sen gillar jag även King James.
GRUNDTEXTEN!!???

Hur vågar du att svara på denna frågan innan..
brukar.... men nu är jag här!
Paralellspår no 2.
Borderline.... äger du en upplaga, av Jehovas Vittnen utgivna, KIT version 2?
nu är du ute på tunnare is än vad som håller för en skräddare....
2010-03-14, 19:40
Medlem
Citat:

Det börjar bli komiskt det här.
Alla som verkligen har gjort jämförelser med grundtexten vet att det är just den som fäller NW.
Jag känner flera som har lämnat JV efter att ha gjort den jämförelsen.
2010-03-14, 20:00
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det börjar bli komiskt det här.
Alla som verkligen har gjort jämförelser med grundtexten vet att det är just den som fäller NW.
Jag känner flera som har lämnat JV efter att ha gjort den jämförelsen.
Ja.. och vissa hinner studera (är för noggranna) innan för mycket...
2010-03-14, 20:04
Medlem
Blackra1ns avatar
Varför väljer JV att ducka för frågorna? Är det ett vanligt förekommande fenomen inom sekter?
2010-03-14, 20:16
Medlem
Citat:
Om man visar mig vå litteratur i sin helhet så välkomnar jag det varmt.

Oftast så klipper man lite efter behag och utelämnar avgörande och väldigt viktiga meningar.

I sin helhet?
Så när du citerar Bibeln eller JVs litteratur så skriver du hela texten i hela publikationen?
Tar du inte ut de meningar du vill poängtera?
2010-03-14, 20:22
Medlem
Citat:
Från insikt är det inklippt.
Du har redan fått svar på 607.

Du vet evolutionister är overtygade om sin teori, som går stick i stäv med Bibeln i många fall.

Vem har rätt?
Det ligger i betraktarens öga att undersöka, och det kommer att visa sig.

Jag tror det skulle vara bra om du släpper denna saken som du har hakat upp dig på o undersöker resten så du inte missar det eviga livet för att du stirrade dig blind på 10öringen, som kommer att falla på plats när du studerar mer.

Den här detaljen faller inte på plats även om man studerar mer.
Det vet alla JV. Men det de väntar på är att ngn arkeolog ska gräva fram beviset för att det faktiskt är 607 som gäller på riktigt.
2010-03-14, 20:23
Medlem
Blackra1ns avatar
Hur känner man igen en falsk profet? Enligt 5 Mos. 18:22 (NV) är svaret mycket enkelt:

"När profeten talar i Jehovas namn och ordet inte inträffar eller blir verklighet, [då] är detta det ord som Jehova inte har talat. I förmätenhet har profeten talat det. Du skall inte bli förskräckt för honom."

Otaliga personer genom tiderna har uppträtt med anspråk på att ha en gudagiven insikt i Guds planer för framtiden. De har självsäkert pekat ut årtal för diverse händelser, inte minst tidpunkten för Kristi återkomst. Men händelserna kom inte på dessa tidpunkter. Kan sådana personer - med tanke på orden i 5 Mos. 18:22 - betecknas som "falska profeter"?

Borderline...... vakna
2010-03-14, 20:26
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Varför väljer JV att ducka för frågorna? Är det ett vanligt förekommande fenomen inom sekter?
Ja det får man väl säga.
Det är en typ av försvarsmekanism man lär sig omedvetet.
Googla lite på "sekt"er och "kännetecken" (även på det engelska "qult/Cult")

Då ser man snabbt förhållandet.
Egentligen så är det helt förkastligt att försöka ombyta någon som är helt inne i en sekt.
Denne är helt enkelt inte emottaglig för yttre bevisning i sin sekt-sfär.
Allt "är bara satans angrepp mot den rena sanningen"..
Så det går bara inte... (som ni har sett av åtminstone 4 sidor bakåt i denna tråden)
Man är inte mottaglig för den minsta sortens logik eller slutledning.

Men!.. ger man sig ut på nätet i DonQuiote-strövartåg i tro att man kan bevisa sin så kallade "sanning"... så får man också stå för det...

Visst, jag är lite elak.. när jag drar varenda fråga rätt ut... men det förnöjer mig... och jag kommer troligen att så något frö av tvivel i läsarens hjärna, inte nu kanske, men som om... 3, 5 eller 8 år..då det vuxit sig så stort.. att det bara inte går att förneka längre... och då kommer man att minnas sådan här diskussioner... och börja räkna på bevisningen till sitt.607..
Senast redigerad av anordman 2010-03-14 kl. 20:36.
2010-03-14, 20:32
Medlem
Bordelines avatar
Citat:

Vilken fråga vill du ha svar på?

Jag är ett JV, men jag tar inte hur mycket skitsnack som helst utan då kan det vara.
Jag älskar att prata med ärliga människor som visar respekt!
2010-03-14, 20:39
Medlem
Citat:
Vågar du inte se att det står samma i din egen Bibel eller vad är problemet?
Rädd att länkarna du gav mig är felaktiga...

Nä gör nu som jag säger, slå upp skriftställena i din egen bibel och se... att det står samma sak!!

Nej Bordeline...det står inte samma sak...dels för att det är olika översättningar...och mest för att den ena är JVs översättning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in